کد خبر: ۲۰۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
شروع فصل گرم نزدیک است و این یعنی آغاز فعالیت سیستم‌های سرمایشی و افزایش مصرف برق، وسایلی که تاثیر زیادی در نجومی شدن قبوض برق مشترکین پرمصرف دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما طبق آیین نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که به تصویب هیئت وزیران رسیده است از بهمن ماه سال گذشته قرار شد تعرفه‌های جدید براساس هزینه تامین برق محاسبه شود.
خبری که وزیر نیرو در بهمن ما ۱۴۰۰ با اشاره به اجرایی شدن آن در سراسر کشور گفت: رویکرد این طرح کاهش مصرف برق در مشترکین پرمصرف است.

هدف این آیین نامه تشویق مشترکان پرمصرف به اصلاح شیوه‌های مصرف است اگر چه بیش از ۷۵ درصد مشترکین برق در کشور خوش مصرف هستند، اما ۲۵ درصد نیز بیش از ۵۰ درصد برق کشور را مصرف می‌کنند

غلامرضا رخشانی مهر کارشناس صنعت برق می‌گوید: استفاده از لامپ‌های کم مصرف، استفاده از نور روز و انتقال زمان استفاده از وسایل پرمصرف به زمان غیر اوج تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف برق دارد.

کارشناسان می‌گویند با رعایت این شیوه‌های ساده، تغییر قیمت قبض برق کاملا مشخص میشود که البته میتوان این موضوع را در تفاوت دو قبض یک مشترک پرمصرف ویک مشترک کم مصرف به وضوح دید در این دوقبض مهم‌ترین تفاوت، قیمت تعرفه‌ها در پله‌های تعیین شده است. درقبض مشترک پرمصرف‏, قیمت برق به غیر از پله‌ی اول، با تعرفه جدید و از ۴۰۰ تومان شروع شده و تا کیلوواتی هزار و هفت تومان محاسبه میشود، اما در قبض کم مصرف به علت رعایت الگوی مصرف حتی قیمت پایه برق که ۹۱ تومان برای همه مشترکان تعیین شده هم اعمال نمی‌شود بلکه رقم ۶۰ تومن محاسبه شده است

مصطفی رجبی مشهدی درباره این تفاوت قیمت با اشاره به اینکه علت تفاوت قیمت تشویقی‌های ارائه شده وزارت نیرو به مشترکین کم مصرف است می‌گوید: مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف برق مصرف میکنند با توجه به رقم تامین برق که ۴۰۰ تومان است تشویقی دریافت می‌کنند که این تشویقی بصورت بستانکار در قبوض آن‌ها اعمال می‌شود.

۲۵ درصد مشترکان ایرانی بیشتر از الگوی مصرف یعنی ۲۰۰ کیلووات ساعت در ایام غیر گرم و ۳۰۰ کیلووات در ایام گرم، برق مصرف میکنند. بخش عمده‌ای از این مشترکان پرمصرف میتوا نند به مشترکان خوش مصرف تبدیل شوند اگر در روش‌های مصرف برق دقت بیشتری داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار