کد خبر: ۲۰۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
در آستانه نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی‌ها دولت باید برنامه ریزی لازم را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار خود قرار دهد.

ودیعه مسکن، به سومین دوره از پرداخت خود رسیده و امروز معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۱ در شورای پول و اعتبار مصوب شده که اجرای آن به زودی به شبکه بانکی کشور ابلاغ خواهد شد.

در سال ۹۹ میزان تسهیلات متقاضیان در تهران ۵۰ میلیون تومان بود که در آن دوره بسیاری از بانک‌ها درخواست دو ضامن داشتند که همین خود باعث شد که بسیاری از متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نشوند.

پارسال همزمان با افزایش نرخ اجاره و تورم میزان تسهیلات ودیعه مسکن با افزایش ۲۰ میلیون تومانی به ۷۰ میلیون تومان در تهران و ۵۰ میلیون تومان در سایر شهر‌ها افزایش یافت و دولت اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای این تسهیلات را در نظر گرفت و بانک‌ها تا پایان پاییز اقدام به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن می‌کردند.

پارسال با توجه به افزایش نرخ اجاره ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با دستور رئیس جمهور اقدامات لازم برای کنترل بازار را مطرح و دستورات لازم را برای کنترل این بازار به وزارت راه وشهرسازی ارائه کرد.

در همین رابطه از پارسال دولت برنامه‌هایی را برای کنترل این بازار در دستور کار خود قرار داده، یکی از این برنامه‌ها اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای بوده که دولت در قالب آن مکلف شده، ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار دهد.

امسال هم با توجه به نزدیک‌ شدن به فصل اجاره، برنامه ریزی‌های لازم برای کنترل بازار اجاره باید در دستور کار قرار گیرد، یکی از این برنامه‌ها ادامه یافتن پرداخت وام ودیعه مسکن است، چراکه در سال گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که پرداخت این وام در سال جدید هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد امسال میزان وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ میلیون تومانی در استان تهران داشته که البته هنوز وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از این میزان تسهیلات ارائه نکرده است.

دولت برای پرداخت وام ودیعه امسال برنامه ریزی کند

آقای سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متولی پرداخت وام ودیعه مسکن ستاد ملی مقابله با کروناست و از سال ۹۹ که پرداخت وام ودیعه مسکن به تصویب رسیده این تسهیلات توانسته نقش موثری در بهبود وضعیت بازار اجاره داشته است.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس در شرایط کنونی ۶ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارند که با پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و همچنین افزایش میزان ودیعه شاهد بهبود وضعیت بازار اجاره خواهیم بود.

او می‌گوید: در سال گذشته با وجود آنکه میزان تسهیلات اجاره بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود، اما تعداد زیادی از ثبت کنندگان موفق به دریافت تسهیلات اجاره نشدند، اما امسال در صورتی که تسهیلات ودیعه پرداخت شود، باید برنامه ریزی برای پرداخت این تسهیلات صورت گیرد.

پیگیر پرداخت وام ودیعه مسکن هستیم

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده که دولت به ستاد ملی مقابله با کرونا برای پرداخت وام ودیعه مسکن درخواست داده، اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

بازار اجاره داری حرفه‌ای به تثبیت کاهش قیمت مسکن کمک می‌کند

آقای فرشید پور حاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: در قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن اعلام شده که بازار اجاره با راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای به تثبیت و کاهش قیمتی هدایت شود، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که تاکنون این سامانه راه اندازی نشده و تنها در حد حرف باقی مانده است.

به گفته دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت آن است که برنامه ریزی واقعی در این خصوص صورت گیرد، اما تاکنون در حوزه بازار اجاره داری حرفه‌ای اقدامی صورت نگرفته، این در حالی است که شاهد آن هستیم که برخی از مسئولان سعی دارند با حرف زدن و یا بستن سایت‌های مجازی اقدام به کنترل بازار اجاره کنند.

بسیاری از مستاجران هم همواره با پرداخت این تسهیلات موافق هستند و مستاجرانی که در سال گذشته موفق به دریافت این تسهیلات شده اند خود اعلام کردند که توانستند تا حدودی بخشی از ودیعه مسکن را جبران کنند.

آقای مهدوی یکی از مستاجران در منطقه ولیعصر گفت: سال گذشته با وجود آنکه بسیاری از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ما  را اذیت کردند، اما دریافت این تسهیلات توانست تا حدودی بخشی از نگرانی ما در پرداخت ودیعه را برطرف کند.

بازار اجاره مسکن یکی از مهم‌ترین بازار‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود که روز به روز با نزدیک‌تر شدن این بازار به فصل جابه جایی‌ها پر رونق‌تر می‌شود، بنابراین باید دولت با برنامه ریزی‌های لازم و تعیین نرخ میزان اقساط این تسهیلات بتوانند بازار اجاره مسکن را به سمت رونق هدایت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار