کد خبر: ۲۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه از توکیو گزارش داد که دولت ژاپن تهدید کرده درصورت تمکین نکردن سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عدم ثبت جهانی قتل عام منطقه نانجینگ چین توسط ژاپن، حمایت مالی خود از آن نهاد بین المللی را قطع می کند.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایرنا، «یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن امروز(سه شنبه) اعلام کرد که توکیو قصد دارد به عنوان حامی اصلی طرح های یونسکو، همه گزینه ها تنبهی علیه یونسکو را بررسی و حتی حمایت مالی خود را از این نهاد بین المللی به سبب سیاسی کاری و ثبت غیر منصفانه واقعه محاصره و قتل عام سال 1937 نانجینگ توسط نظامیان ژاپنی، قطع کند.  
 وی در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت: از آنجایی که رویکرد ژاپن با آنچه که چینی ها در باره این حادثه تاریخی می گویند متفاوت است، یونسکو نباید به خواسته چینی ها عمل کرده و از این رویداد تاریخی مبهم برای اختلاف افکنی میان دو ملت استفاده کند.
سوگا خواستار شفافیت و انصاف از سوی چینی ها و به ویژه توسط یونسکو شد و بدون اشاره به جزییات طرح آنیده، توکیو اعلام کرد اگرچه قرار بود ژاپن امسال بیش از 31 میلیون دلاری سال 2014 در اختیار یونسکو قرار دهد، با این تصمیم جدید یونسکو، آن نهاد از این پس از کمک های ژاپن محرم خواهد بود.  
به گزارش ایرنا، هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز امروز با انتقاد سوگا اظهار داشت: تصمیم یونسکو پس از بررسی های دقیق و بر مبنای عدالت و رعایت اصل بی طرفی گرفته شده است، بنابر این اعتراض دولت ژاپن به این تصمیم، تهدید علنی یونسکو به حساب می آید.  
این قتل عام که اغلب به عنوان «تجاوز به عنف نانجینگ» از آن نام می برند، همواره در روابط «توکیو» و «پکن» عامل تنش بوده و ژاپن معتقد است این اقدام با حمایت چین صورت گرفته است.  
ارتش ژاپن در دهه 1930میلادی به چین حمله کرد و جنگ تمام عیار دو کشور در سال 1937با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم در سال 1945 به پایان رسید.  
دولت چین مدعی است ارتش ژاپن پس از تصرف نانجینگ، ظرف شش هفته 300 هزار نفر را قتل عام کرد و حتی به ناموس مردم نیز متعرض شد.  
محققان تعداد کشته ها را کمتر از این رقم عنوان می کنند، اما وقوع این قتل عام را تایید کرده اند.  
 
 

برچسب ها: ژاپن ، یونسکو ، چینی
نام:
ایمیل:
* نظر: