کد خبر: ۲۰۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
زاکانی در پاسخ به تجارت‌نیوز:
شهردار تهران در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه بنای رییس جمهور شدن دارد یا نه، گفت که این موضوع صحت ندارد.
به گزارش تجارت‌نیوز؛ امروز صبح اولین نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد. او در این نشست در پاسخ خبرنگار تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه برخی از اقدامات شهردار تهران شائبه حضور در پاستور دارد، گفت: بنده در حال حاضر نیز در پاستور هستیم و هفته ای دوبار به هیات دولت می‌روم و رئیس جمهور مکتبی  ما مسیر را دنبال می کنند. این موارد گمانه زنی های غلطی است که مانع کار می شود.زاکانی در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران اعلام کرده که بیش از ۶۰۰ اتوبوس تازه نفس به ناوگان تزریق شده در حالی که شهروندان تهران با معضل کمبود ناوگان در این حوزه روبرو بوده و فرسودگی اتوبوس‌ها شدید است، تاکید کرد” در حوزه اتوبوس، ۱۷۵ دستگاه نوسازی  و ۵۰۰ دستگاه بازسازی شده است. از این۱۷۵ دستگاه  ۱۲۰ مورد وارد مدار شده است و ۵۰۰ دستگاه نیز بازسازی شده که بخشی مربوط به بهسازی مخازن است و بخشی نیز بازسازی خود دستگاه هاست. امسال ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس هم اضافه می‌کنیم.شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه مسوولیت اخذ تاییدیه ایمنی ساختمان‌ها از سازمان آتش‌نشانی گرفته شده و بر عهده مناطق برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت گذاشته شده است در حالی که زمان صدور تاییدیه تنها ۲ تا ۷ روز است، گفت: چند بخشنامه صادر کردیم که یکی از آنها تحت عنوان بخشنامه وحدت رویه بود که کاملا قانونی و چارچوب مند بود. برای شورای شهر بخشنامه را توضیح دادیم و مشکل حل شد. از طرف بازرسی کل کشور نیز پس از توضیحات ما اعلام شد که آن بخشنامه قانونی است.در ادامه درباره انتقال مجوز ایمنی در صدور پروانه از اتش نشانی به مناطق توضیح داد: پیش از این در صدور پروانه از آتش نشانی مجوز می گرفتند؛ در طول مسیر این نظارت باید استمرار داشته باشد. در حال حاضر نیز دستورالعمل نظارت را آتش نشانی می دهد  و بر دستور العمل خود نیز نظارت می کند. بازه زمانی آن را در دوره ساخت گذاشتیم که مانعی برای صدور پروانه نباشد و مجاری دستگاه های ما نیز پاسخگو باشند.  زمان صدور تاییده هم بین ۲ تا ۷ روز نبود و خیلی طولانی‌تر بود.او ادامه داد: زاکانی با بیان اینکه بعضا ظلم های بزرگی در حوزه رسانه  انجام می شود، یادآور شد:  مثلا روزنامه ای عکسی را چاپ کرد درباره ایجاد دیوار در پارک ها در حالی که برای ما این مهم است که پارک‌های بانوان فرامنطقه ای داشته باشیم. موضوعی که از قبل هم بوده و کار خوبی بود؛ ۵ پارک بانوان دیگر نیز تاسیس می کنیم و در خصوص پارک مادر و کودک نیز باید توضیح دهم که ۳۳۲۲ پارک داریم که برنامه این است که در هر محله که چند پارک دارد یک پارک و اگر آن محله یک پارک دارد  بخشی از آن را تجهیز کنیم تا مادران و کودکان از آن استفاده کنند. این بزرگترین خدمت به شهر است اما می بینیم روزنامه‌ای عکس دیوار می کشد در حالی که باید دست به دست هم دهیم و به مردم امید دهیم.تاسیس خانه خبرنگارانوی ادامه داد: از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران تاسیس خانه خبرنگاران را مدنظر داریم. باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز در زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم درآینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.به دور از تراکم فروشی شهر را به سمت نوسازی پیش می‌بریمزاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره جلوگیری از فروش تراکم در این دوره گفت: ما تراکم فروشی را برای خودمان خط قرمز می دانیم و تا امروز نیز تراکم فروشی نکردیم اما به دنبال رونق ساخت و ساز هستیم. تهران ۱۲ هزار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد. اگر ساخت و ساز را ادامه ندهیم تهران روی سر مردم خراب می شود. بر همین اساس ساخت ۱۸۰ هزار واحد را در سال متعهد شدیم که نقش آفرینی داشته باشیم چرا که قانون اساسی و قانون شهرداری ها، ورود شهرداری ها را به مسکن تکلیف کرده است.شهردار تهران تصریح کرد: ۷ خط مترو داریم که باید تکمیل شوند و در این خطوط ۱۵۰۰ واگن داریم که دو سوم آنها نیاز به بازسازی دارند. در واقع هزار واگن کم داریم چرا که باید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار جابجایی در این ۷ خط انجام شود که نیاز به ۲۵۰۰ واگن دارد؛ در ۴ خط دیگر نیز وظیفه مترو این است که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر را روزانه جابجا کنند که در این بخش نیز غیر از خط ۱۰ در مقطع کوتاهی، کاری انجام نشده است.افتتاح سامانه جامع شفافیت در خردادماهزاکانی در ادامه درباره سامانه شفافیت، گفت: تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه، کارشناسان دادگستری و … به سمت شفافیت پیش می‌رود تا از طریق سامانه‌ها امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود. مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.در پرونده رساتجارت به دنبال احقاق حقوق شهر هستیمشهردار پایتخت در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق درباره آخرین وضعیت پرونده رسا تجارت گفت: شکایتی از قبل انجام شده و مجدد این شکایت را فعال کردیم. سیر قضایی آن در حال انجام است و آنچه ناظر به ماست، این است که حق و حقوق شهر را از طلبی که داریم پس بگیریم. تمام حق و حقوق مربوط به آن را لیست کرده ایم و انشالله به زودی خبر خوشی برای مردم در پی داشته باشد.وی درباره تخلف و پرونده مدیران گذشته شهرداری بیان کرد: یک سری پرونده از سابق مانده بود که آنها را دنبال کردیم تا سره را از ناسره تفکیک کنیم. عمده مسائل آن به صورت شکلی است و بخش محدودی از آن مربوط به سواستفاده است. در برخی موارد چون جنبه مفسده انگیزی وجود ندارد، به صورت تخلفات رسیدگی می گردد.۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه تکمیل ۲۰ ایستگاه باقی مانده از ۷ خط متروزاکانی خاطرنشان کرد: طبق برنامه باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل خطوط انجام شود، کاری که ما انجام می دهیم نخست تکمیل این ۷ خط است؛ ۲۰ ایستگاه از این ۷ خط باقی مانده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در اولویت است.تلاش برای جابجایی ۱۰ میلیون مسافر تا سال ۱۴۰۵وی ادامه داد: در کنار آن مطالعات ۴ خط را کلید زدیم و خط ۱۰ نیز فعال شد. باید این ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه را فعال کرده و جابجایی ۱۰ میلیون مسافر را برای سال ۱۴۰۵ داشته باشیم. یعنی ۱۵ سال زودتر این خدمات در مترو در خدمت مردم قرار گیرد.زاکانی گفت: البته این کار نیاز به ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول و اعتبار دارد و باید با بارگذاری بر ایستگاه ها و بهره مندی از روش نوین ارائه خدمت بر حول ایستگاه ها هم نوسازی شهری را تسریع کنیم و هم به خدمات در شهر سامان دهیم. این از کلان پروژه هایی است که تعریف شده و باید از قبل اعتبارات و امکان تامین منابع کنیم.قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه واگنشهردار تهران افزود: بخشی از آن طلب از دولت است و بخشی هم از طریق سرمایه گذاری باید رقم بخورد.  در موضوع واگن، در شرکت واگن سازی که شهرداری نیز در آن مشارکت دارد قراردادی را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان تنظیم کردیم تا بتوانیم ۷۰۰ دستگاه از این واگن ها را بازسازی کنیم اما محدودیت ارائه خدمت در خطوط فعال داریم. باید به طوری با ظرافت پبش برویم تا آسیب به خدمات امروز ما نزند.محموله چرخ‌های خریداری شده مترو در مسیر تهرانوی با بیان اینکه بعد از تغییر و تحول در مدیریت مترو گزارشی به دستم رسید مبنی بر اینکه میزان بخشی از اقلام حیاتی مترو در انبار صفر است ، مانند چرخ، گفت: برهمین اساس  دو قرارداد را دنبال کردیم از جمله قرارداد ۸۰۰ میلیاردی با بانک که از سه هفته پیش عملیاتی شد. از طریق کارگزاری خودمان نیز موارد را  دنبال کردیم و مجموعه چرخ ها در حال رسیدن به تهران از طریق گمرک است و در واقع انبارها را پر کردیم.رایزنی با دولت برای نوسازی ناوگان متروزاکانی تاکید کرد: ناظر به نوسازی ، ۱۰۵۰ دستگاه را دولت مکلف بود نوسازی کند و سالیان سال بود که ۶۳۰ دستگاه توسط چینی ها نوسازی شده بود اما سهم ۱۵ درصد آن پرداخت نشده بود که در تفاهم با دولت از  طریق تهاتر با نفت این مشکل حل شد. ۱۰۵ دستگاه نیز از طریق قطار ملی تامین می‌شود که وارد مذاکرات با دولت شدیم و قرار شد  ۷۷ میلیون یوروی آن را دولت بدهد.برنامه‌ریزی برای ورود ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس؛ امسالشهردار تهران عنوان کرد: ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس به ما تحویل شد که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشتند. به طوری که جوابگوی بار حمل و نقل مسافر نبود. بنابراین برای خرید  ۱۷۵ دستگاه قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده و ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می کنیم. اضافه کردن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس را برای امسال برنامه ریزی کردیم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛  ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و  بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که  یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن  ۱۰۰۰ مورد است. ۵۰ دستگاه نیز اتوبوس برقی است که قرارداد بستیم.۹۸درصد ون‌های ناوگان تاکسیرانی پایتخت فرسوده‌اندوی یادآور شد: در کنار آن در تاکسیرانی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نوسازی ۷۸ هزار تاکسی و ون که بالغ بر ۵۰ درصد آن فرسوده است و ۶ هزار ون که ۹۸ درصد آن فرسوده است را دنبال می کنیم.شهردار تهران افزود: پیگری  ساختمان های نا ایمن در دستور کار ما است. در دوره آقای  قالیباف یک طبقه ساختمان علاالدین را تخریب کردند چرا که ناایمن بود اما در دوره بعد از آن مجوز دو طبقه ساخت گرفت در حالی که یک طبق قبلی نیز کشش نداشت و در این دوره رای ماده ۳۸ قبلی لغو شد و به نفع شهرداری حکم صادرشده است.وی درباره تأثیر حضور در هیات دولت، گفت: هیات دولت محلی است که به صورت مستقیم ایده‌های شهر تهران بیان می‌شود و به صورت مستقیم در معرض تغییر و تحولات کشور قرار می‌گیریم. روز گذشته مصوبه‌ای در هیات دولت داشتیم که بند «۵» آن مربوط به شهرداری تهران بود. این طرح پیشنهاد خود شهرداری بود تا بر این اساس بتواند درصورت وجود سرمایه گذار، نوسازی و افزایش ناوگان را از طریق واردات خودرو هم انجام دهد. نامه‌ای در گذشته مبنی برتامین ۵۰ هزار دستگاه خودرو ارسال شده بود که موافقت از وزرا را دریافت کردیم و در کارگروه دولت و هیات دولت هم در روز گذشته مصوب شد.همکاری سپاه با شهرداری از قبل  از دوره قالیباف بوده استزاکانی گفت: اینکه در دوران  مدیریت ۱۲ ساله اقای قالیباف ارتباط با سپاه بوده باید بگویم که این ارتباط از قبل از دوره ایشان هم بوده و بعد از آن نیز وجود داشته است. قرارگاه خاتم در همه دوره ها با شهرداری همکاری داشته زیرا که توان انجام پروژه های بزرگ را دارد و همه شهرداران به این مسأله اقبال داشتند، مگر کسی که می خواسته برخورد سیاسی کند. در برخی کشورها مجموعه های قدرتمند اقتصادی وجود دارند  که وابسته به مجموعه های نظامی آنها هستند. بر همین اساس مجموعه قرارگاه و سپاه در  ۱۱۸ کشور پروژه اجرا می‌کند.۲۳دستگاه مسئول آلودگی هوا/ ۵۰دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شودشهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی بر چگونگی حل معضل آلودگی هوا، گفت: آلودکی هوا یک موضوع ملی است و ۲۳ دستگاه مسئول آن هستند. تمهیدات جدی در شهرداری برای کاهش آلاینده‌های مربوط به منابع متحرک صورت گرفته تا ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقلی سبب کاهش آلودگی هوا شود. شهرداری به سمتی حرکت می‌کند تا موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری و سپس به سمت موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی  تبدیل کند. ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شود. همچنین باید از طریق بازسازی و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها، آلودگی‌های گازی را کاهش داد. مشکل عمده تهران ذرات معلق است چرا که سطح آلاینده‌های گازی طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. جلساتی با حضور اندیشمندان و مسئولان برگزار شده تا راهکارهای کاهش ذرات معلق بررسی و دنبال شود. البته بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به شرایط اقلیمی جهانی و  کشورهای همسایه است که از عهده شهرداری خارج است و محیط زیست باید به آن بپردازد.وی درباره سوال خبرنگار روزنامه جام جم درباره بحث معتادان متجاهر  با بیان اینکه حدود ۱۱ هزار و ۱۸۰ معتاد متجاهر در کمپ ماده ۱۶ تهران حضور دارند، عنوان کرد: البته همچنان تعدادی از معتادان در خیابان ها هستند. ۶ ماه زمان برای موج اول اقدامات داشتیم. در محاسبات بحث سه تخته کردن مراکز مطرح بود تا بار جذب را بالا ببرد اما این کار انجام نشد، بنابراین به سمت زیرساخت ها رفتیم و در شهرداری بالغ  بر ۳ هزار زیرساخت ایجاد کردیم  که ۲ هزار مورد آن به علت مشکلات محلی وارد چرخه نشد. ۱۱۵۰ مورد وارد چرخه شد که معتاد جذب می کنند، ارائه خدمت می کنند و نوسازی و بازسازی سایر ظرفیت های این حوزه را نیز دنبال می کنیم.۷ نقطه تهران به لحاظ حضور معتادان متجاهر در وضعیت قرمز/ کوه سنگی کاملا جمع شده استشهردار تهران با تاکید بر اینکه زمینه نگهداری معتادان را فراهم می کنیم، اضافه کرد: در ماه های آینده این پرونده به نفع مردم بسته خواهد شد. مثلا کوه سنگی کاملا جمع شده است. ۷ نقطه تهران نقطه قرمز ما بود که در مناطق ۲ و ۴ و ۵ و  ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۹ قرار دارد و در دره فرحزاد نیز تعداد معتادان کم شدند.۱۰۰ پله برقی ماه قبل به مدار برگشت/ تا تابستان تمام پله برقی‌ها به چرخه برمی‌گردندشهردار تهران درباره مشکل پله برقی ها هم گفت: در بحث پله برقی،  ۵۰۰ پله برقی داریم که ۲۵۰ مورد از مدار خارج شده بود؛  ۱۰۰ پله برقی ماه قبل به مدار برگشت و تا پایان این ماه ۱۰۰ مورد  دیگر به مدار بر می‌گردد  و بعد از یک ماه و نیم پس از آن  نیز مابقی آن به مدار بر می گردد.بخشی از پله برقی‌ها را به دلیل خطرزا بودن عامدانه از مدار خارج کردیمزاکانی گفت: بخشی از این پله برقی ها را عامدانه از مدار خارج کردیم چرا که برای مردم خطر آفرین بود و باید اصلاح می کردیم. باید عینک سیاسی را از چشممان بر داریم؛ مهم مردم هستند که باید امید بگیرند .    
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار