کد خبر: ۲۰۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
در فروردین ماه امسال انجام شد؛
بر اساس آمار اعلامی سازمان بنادر و دریانوردی، در فروردین امسال ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمار اعلامی سازمان بنادر و دریانوردی حاکی است در فروردین امسال ۱۲ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۳۱ تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

رشد ۱۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در فروردین

سهم کالاهای اساسی از تخلیه و بارگیری بنادر کشور در فروردین امسال ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۱۲۷ تن معادل ۱۹ درصد بوده که ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۱۷۲ تن تخلیه و ۱۹۶ هزار و ۹۵۵ تن بارگیری شده است.

تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته رشد ۱۴.۷ درصدی داشته است.

بارگیری فرآورده‌های نفتی از تخلیه آنها پیشی گرفت

بیشترین سهم تخلیه و بارگیری بنادر کشور در فروردین امسال با ۳۵.۵ درصد به فرآورده‌های نفتی با ۴ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۸۶ تن اختصاص داشت که ۲ میلیون و ۸۲ هزار و ۷۹۷ تن تخلیه و ۲ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۸۸۸ تن بارگیری بوده است.

میزان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در فروردین امسال نسبت به فروردین ۱۴۰۰ رشد ۳.۱ درصدی داشته است.

بارگیری ۱.۵ میلیون تنی مواد معدنی و ساختمانی

یکی دیگر از کالاهای با بیشترین میزان کاربرد در بنادر کشور، کالاهای ساختمانی و مواد معدنی است که میزان تخلیه و بارگیری آن در فروردین امسال در بنادر کشور ۱ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۸۲۷ تن معادل ۱۳.۶ درصد کل تخلیه و بارگیری‌های نخستین ماه امسال محسوب می‌شود.

سهم بارگیری ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۹۷ تن و تخلیه ۱۹۵ هزار و ۸۳۰ تن بوده است.

میزان رشد تخلیه و بارگیری مواد معدنی در فروردین ۱۴۰۱ در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ معادل ۷.۵ درصد بوده است.

بندر امام خمینی (ره)؛ قدرت بلامنازع تخلیه کالاهای اساسی

بندر امام خمینی (ره) با تخلیه و بارگیری ۱ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۱۸۶ تنی کالاهای اساسی همچنان رتبه نخست تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را در اختیار دارد؛ بندر شهید رجایی اگرچه رتبه دوم تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را طی فروردین امسال در اختیار داشت اما با فاصله زیاد و ۳۰۶ هزار تنی توانست این رتبه را کسب کند.

هر چند که در کل تخلیه و بارگیری‌های بنادر کشور، بندر شهید رجایی با کسب حدود نیمی از فعالیت‌های بندر کشور، در صدر تجارت دریایی کشور ایستاده است.

بندر شهید رجایی رتبه نخست؛ بندر امام رتبه دوم

بندر شهید رجایی با انجام ۶ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۲۵۲ تن تخلیه و بارگیری در فروردین امسال توانست سهم حدوداً ۴۹.۵ درصدی از کل تخلیه و بارگیری بنادر کشور را در اختیار بگیرد.

رتبه دوم نیز با ۳ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۰۱ تن به بندر امام خمینی (ره) با سهم ۲۸.۴ درصدی اختصاص دارد.

بندر قشم از بندر چابهار جلو زد و سوم شد

رتبه سوم تخلیه و بارگیری بنادر کشور در فروردین امسال، پیشی گرفتن بندر قشم از بندر چابهار بود.

قشم در نخستین ماه امسال توانست با ۷۶۰ هزار و ۸۵ تن تخلیه و بارگیری، در رتبه سوم بنادر کشور پس از بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره) بایستد.

بندر چابهار نیز ۴۵۵ هزار و ۲۲۹ تن تخلیه و بارگیری داشت که سبب افت این بندر به رتبه چهارم شد.

به نظر می‌رسد تخلیه و بارگیری ۶۴۶ هزار و ۵۵۸ تن «خرده بار و متفرقه» سبب پیش افتادن بندر قشم از چابهار در فروردین امسال باشد. به خصوص که فروردین ماه امسال به دلیل کاهش شرایط کرونایی و افزایش چشمگیر مسافرت گردشگران به این جزیره، شاهد تخلیه و بارگیری «خرده بار» از سوی برخی فروشندگان این جزیره و گردشگران بوده است.

میزان صادرات، واردات و ترانزیت از بنادر کشور در فروردین امسال

بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی و طبق رویه گمرکی، میزان صادرات و واردات از بندر امام خمینی (ره) در فروردین امسال در هر دو مورد ۱.۶ میلیون تن بوده است.

بندر شهید رجایی نیز در نخستین ماه نخستین فصل سال جاری با کسب ۲.۶ میلیون تن صادرات و حدود یک میلیون تن واردات، عنوان اصلی ترین بندر تجاری کشور را توانست برای خود نگه دارد.

مجموع صادرات انجام شده از کل بنادر تجاری کشور در فروردین امسال ۵ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۷۱ تن و واردات نیز ۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۶۳ تن محاسبه شده است.

حجم ترانزیت کالا از بنادر کشور در فروردین ماه ۷۳۷ هزار و ۳۴۳ تن بوده که ۳۷۹ هزار و ۴۰۴ تن بارگیری ترانزیتی و ۳۵۷ هزار و ۹۳۹ تن تخلیه بار ترانزیتی از بنادر انجام شده است.

تردد ۲.۸ میلیون مسافر دریایی در فروردین ۱۴۰۱

۲ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۱۸۱ مسافر دریایی از بنادر جنوبی کشور طی فروردین ۱۴۰۰ تردد داشته اند که ۱ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۷۷۴ مسافر ورودی و ۱ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۰۷ مسافر نیز از بنادر مسافری خارج شده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار