کد خبر: ۲۰۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده‌اند، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود. همچنین سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: با دستور رئیس‌جمهور بنا شد، تمام افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه نقدی بوده‌اند، در صورتی که خودشان همچنان متقاضی باشند، برای ماه اول یارانه کمک‌معیشتی جدید به حساب آن‌ها واریز شود.

با وجودی که انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته سامانه یکپارچه درج اطلاعات اقتصادی ایرانیان اعم از دارایی، سرمایه، بدهی و درآمد راه‌اندازی شود و این سامانه تغییرات را در اطلاعات اقتصادی به لحظه ثبت و ضبط کند تا در مواقع لزوم سیاستگذار و تصمیم‌گیران اقتصادی بتوانند بر اساس این اطلاعات بهترین تصمیمات اقتصادی را اخذ کنند، متأسفانه تا به امروز اقتصاد ایران به شکل جزیره‌ای اطلاعات اقتصادی اشخاص را ثبت و ضبط کرده‌است.
به نظر می‌رسد دولت سیزدهم باید لایحه‌ای را تهیه کند که تمامی اطلاعات اقتصادی اشخاص در یک سامانه تجمیع و تغییرات اقتصادی به لحظه در این سامانه درج شود، چراکه متأسفانه دستگاه‌های مختلف نگاه مالکیتی به اطلاعات اقتصادی اشخاص دارند و هر دستگاهی تصور می‌کند این اطلاعات جزو دارایی‌های درآمد‌زای خود است که این نگاه به واسطه اقدام و عمل دولت سیزدهم باید اصلاح شود و دولت فعلی تمامی دیتای اقتصادی اشخاص را در یک سامانه در دست داشته‌باشد تا بتوانند برای اصلاحات اقتصادی گسترده‌تری که در پیش است، برنامه‌ریزی بدون خطایی کند.
جای خالی سامانه اقتصادسنجی اشخاص
بی‌شک در اثر فعل و انفعالات و تحولات اقتصادی وضعیت اقتصادی اشخاص تغییر می‌کند و سیاستگذار باید به این اطلاعات اقتصادی دسترسی داشته باشد، به طور مثال تصور کنید فردی که در گذشته جزو دهک‌های دهم یا نهم (ثروتمندترین دهک‌های موجود در جامعه) بوده‌است، به دلایلی، چون ورشکستگی و مالباخته‌شدن به یکباره چنان سرمایه خود را از دست دهد که حتی از پس پرداخت بدهی‌هایش نیز برنیاید، در چنین شرایطی سیاستگذار اقتصادی به واسطه سامانه‌هایی که در دست دارد باید به این شخص یارانه اقتصادی پرداخت کند، به ویژه اینکه دولت سیزدهم نگاه حق‌الناسی به یارانه‌ها دارد و در پی برقراری عدالت اجتماعی در توزیع یارانه‌ها است.
بالعکس وقتی یک یارانه‌بگیر از منظر اقتصادی به واسطه دستیابی به سرمایه و درآمد و ارث قابل‌ملاحظه در صف دهک دهمی‌ها یا نهمی‌ها قرار می‌گیرد، سیستم باید یارانه دریافتی وی را قطع کند و به اشخاص دیگر پرداخت کند.
در همین حال هر چند دولت یازدهم و دوازدهم در طراحی سامانه اقتصادی مرتبط با تشخیص وضعیت اقتصادی اشخاص جامعه کوتاهی کرده‌است، اما رئیس دولت سیزدهم دستور داد کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده‌اند، واریز شود.
یارانه کمک‌معیشتی به حساب همه یارانه‌بگیران واریز شود
به گزارش تسنیم، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر روز یک‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده‌است، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.
رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است، بنابراین مبلغ کمک‌معیشتی ماه اول به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ توسط آن‌ها قابل‌برداشت گردد و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک‌معیشتی را دریافت کنند.
رئیسی در این جلسه تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام کند.
همزمان با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت یارانه کمک معیشتی جدید به حساب تمام یارانه‌بگیران، سخنگوی اقتصادی دولت توضیحاتی درباره چگونگی اجرای این دستور ارائه کرد.
احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت همزمان با اعلام دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت یارانه کمک معیشتی جدید به حساب تمام یارانه‌بگیران، در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: با دستور رئیس‌جمهور بنا شد، تمام افرادی که یارانه بگیر هستند و تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه نقدی بوده‌اند، در صورتی که خودشان همچنان متقاضی باشند برای ماه اول یارانه کمک‌معیشتی جدید به حساب آن‌ها واریز شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: وزارت رفاه ظرف یک ماه باید به این تقاضا‌ها رسیدگی کند و اگر تقاضا درست بود، این مبلغ آزاد خواهد شد و خانوار‌ها می‌توانند استفاده کنند.
وی تأکید کرد: ولی در صورتی که مستنداتی مبنی بر اینکه خانوار جزو دهک دهم است، وجود داشت، گزارش‌های مربوط به ارزیابی دهک‌بندی‌ها ارسال می‌شود تا مردم در جریان نحوه دهک‌بندی خانوار قرار بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار