کد خبر: ۲۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
در حالی که کره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران آماده شده‌اند، ‌یک فعال بخش خصوصی معتقد است که تجار ایرانی باید برای آغاز صادرات غیرنفتی به بازار کره جنوبی، برنامه‌ریزی کنند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  اقتصادنیوز، تاریخ آغاز جدی روابط تجاری ایران و کره جنوبی به سال 1354 که اولین کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور برگزار شد،‌ بر می‌گردد. پس از آن همکاری‌های تجاری و بازرگانی در زمینه‌هایی چون نساجی، شیلات، مخابرات، صنایع خودروسازی، نفت،گردشگری میان دو کشور برقرار شد.
پس از انقلاب اسلامی نیز همکاری‌های دو کشور وارد ابعاد تازه‌ای شد و روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه های فنی و صنعتی ارتقا یافت، به گونه‌ای که کره جنوبی و شرکت‌های بزرگ آن از گسترش همکاری‌ها استقبال کردند و حجم مبادلات تجاری دو کشور از 500 میلیون دلار در سال 1357 در سال 1376 به 8.1 میلیارد دلار و در سال 1389 به 5.11 میلیارد دلار افزایش یافت و این روند افزایشی نیز در سال 2011 ادامه داشت و نهایتا به رقم 5.18 میلیارد دلار بالغ شد.
 
البته در اواخر سال گذشته با همیاری سفارت کره جنوبی در ایران و اتاق بازرگانی،‌ قرار بود به منظور آغاز فصل جدیدی از تجارت ایران و کره،‌ شورای مشترک تجاری بین دو کشور ایجاد شود که تا مرحله رای‌گیری هم پیش رفت،‌ اما به دلیل اختلالاتی که در آن رای گیری ایجاد شد،‌ رای‌گیری ابطال شده و تاکنون اقدام جایگزین انجام نشده است. به عبارتی تجارت مشترک بین دو کشور اکنون متولی مستقیم ندارد.  
 
این در حالی است که طبق آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، صادرات کره به ایران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 برابر شده و صادرات نفت ایران به کره جنوبی نیز 43 درصد افزایش یافته است.  
 
در همین رابطه مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران‌ و ‌چین در گفت‌‌وگو با اقتصادنیوز، درباره تجارت ایران و کره جنوبی اظهار کرد: کره جنوبی یکی از معدود کشورهایی بود که در زمان تحریم ها از ایران نفت می‌خرید، اما تقریبا هیچ کالایی به ایران نمی‌فروخت.
 
او افزود: البته در حوزه لوزام خانگی، ‌دو برند مطرح کره‌ای سهم زیادی از بازار ایران را در اختیار گرفته‌اند. ایران باید درصدد این باشد که در ازای این سهم بازاری که به کره‌ای‌ها داده‌است، امتیازات ورود تکنولوژی و ایجاد اشتغال را از آنها بگیرد.  
 
حریری خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد،‌ این است که کره‌ای‌ها رابطه خود را با نفت ایران تنظیم کرده‌اند. ایران می‌تواند به بهانه این رفع نیاز کره‌ای‌ها، از آنها بخواهد در حوزه لوازم خانگی،‌ صنایع اتومبیل سازی و نفت و گاز در ایران فعال شوند. همچنین کره بازار مناسبی برای صادرات غیرنفتی ایران اعم از کالاهای معدنی و کالاهای سنتی ایران است که تجار و سیاستگذاران تجاری ایران می‌توانند با تنظیم استراتژی مناسب برای ورود به این بازار ثروتمند اقدام کنند.  
 
در این خصوص مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران هم از عزم جدی کره جنوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داده و گفته است: به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها چند گام جلوتر از اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و عنوان کرده‌ادند که پنج میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بخش سلامت ایران اختصاص داده‌اند.
 
طبق تفاهم صورت گرفته بین دوکشور قرار است با فراهم آوردن شرایط لازم، اگزیم بانک کره جنوبی اعتباری به ارزش پنج میلیارد دلار جهت ساخت و تجهیزات در ایران سرمایه‌گذاری کند. همچنین با هماهنگی سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی در ماه های آتی موافقتنامه تامین مالی این اعتبار نیز مذاکره و نهایی خواهد شد.
 
اما در بخش‌های دیگر از جمله پتروشیمی شرکت هیوندای کره جنوبی به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی ایران است، این شرکت مطرح کره‌ای در کنار شرکت‌های بزرگ اروپایی برای مشارکت در تولید و توسعه محصولات پتروشیمی ایران ابراز علاقه کرده‌اند.
 
آن طور که مهر گزارش داده، در این خصوص نیز مشاور معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران برآورد کرده است که بخش انرژی ایران به بیش از 173 میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی، میان دستی و پایین دستی نیاز دارد.
 
در زمینه همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرده است که شرکت‌های کره‌ای حاضر هستند از قابلیت‌های خود برای اجرای طرح‌های بزرگی که ایران برای بازسازی زیرساخت‌ها،تنوع بخشیدن به صنایع و توسعه میادین انرژی در دوران پس از تحریم‌ها به دنبال آن هستند استفاده کنند.
 
در مجموع اینگونه به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده باید منتظر عملیاتی شدن برنامه‌های جدید همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و کره جنوبی باشیم؛ تعاملاتی که به نظر می‌رسد می‌تواند نقطه آغازی برای فصل جدید همکاری‌های دو کشور باشد.
 
 

برچسب ها: ایران ، کره ، تجاری
نام:
ایمیل:
* نظر: