کد خبر: ۲۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور با تاکید بر این که در زمینه اجرای قانون یک درصد در وضعیت مطلوبی قرار نداریم، گفت: علی‌رغم ماموریت‌های گسترده وزارت کشور ولی این وزارتخانه تنها نهادی است که فاقد پژوهشکده و رشته‌های تحصیلی مرتبط است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  ایسنا،دکتر افتخاری در نشست استانی هفته پژوهش و فناوری با اشاره به همکاری وزارت کشور با سایر دستگاه‌ها افزود: در این راستا اقدام قابل توجهی در زمینه همکاری وزارت کشور با وزارت علوم، برای اجرای هفته پژوهش صورت گرفته است که با توجه به برنامه‌های مصوب این وزارتخانه اقداماتی در جهت ارتقاء سطح برنامه‌های هفته پژوهش صورت گرفته است.
 وی با بیان این که در حوزه پژوهش چندین سیاست در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، اظهار داشت: یکی از این سیاست‌ها پرداختن بومی به اولویت‌های راهبردی ملی است.
 
افتخاری خاطرنشان کرد: هر سال وزارت علوم با شعار خاصی فعالیتهای خود را در هفته پژوهش آغاز می‌کند و در این راستا همه استانها باید با توجه به شرایط استانی خود برنامه‌های عملیاتی را در این هفته اجرایی کند. به این معنا که هر استانی بر اساس ضرورت ملی و نیازهای استانی اولویتهای پژوهشی خود را اجرایی کند.
 
وی با تاکید بر این که تحقق اقتصاد مقاومتی و شناسایی توانمندی‌های استانی در فضای پساتحریم از اهداف وزارت کشور در این زمینه است، گفت: انجام برنامه‌هایی در این زمینه نیاز به کارهای پژوهشی در هر استان دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه اقدام می‌شود.
 
رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش کشور توجه به پژوهش را از دیگر سیاست‌های وزارت کشور نام برد و گفت: در سالهای گذشته وزارت علوم شعار "بدون پژوهش تصمیم‌گیری نکنیم" را عنوان کرد که این شعار نیز در کشور مورد غفلت قرار گرفته است. ولی در وزارت کشور به دنبال این هستیم تا با انجام فعالیتهای پژوهشی برنامه‌هایی را عملیاتی کنیم.
 
وی توجه به انجام پژوهش‌های کاربردی را از اولویت‌ها در این زمینه ذکر کرد و گفت: در این راستا انجام پژوهش‌های کاربردی نیاز به انجام پژوهش‌های بنیادی است که در این زمینه تاکید داریم تا مدلی از پژوهش‌ها را ارائه کنیم که این پژوهش‌ها بتواند در سیاست‌گذاری‌های کشور موثر واقع شود و در موسسات اجرایی این احساس را ایجاد کنیم که دانش در حکم یک راه حل است نه یک راه تشریفاتی.
 
افتخاری سیاست شبکه‌سازی را از دیگر اولویت‌های وزارت کشور نام برد و خاطرنشان کرد:‌ چه در شرایط تحریمی و چه در وضعیت حال حاضر، کشور با محدودیت‌هایی مواجه است که برای رفع این محدودیتها، نیاز داریم تا از ظرفیت سایر نهادها به صورت شبکه‌ای استفاده شود.
 
اجرایی کردن این سیاست علاوه بر جلوگیری از انجام کارها و تحقیقات تکراری موجب به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های دستگاه‌ها بین یکدیگر خواهد شد.
 
افتخاری با تاکید بر این کشور برای رفع موانع باید به سمت شبکه‌سازی حرکت کند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته به منظور ایجاد این شبکه‌سازی تفاهم‌نامه‌های خوبی را با دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت امور خارجه و آموزش و پرورش به امضاء رساندیم.
 
رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش کشور با انتقاد از حذف دفاتر آموزش و پژوهش در استانداری‌ها گفت: با حذف این دفاتر مشکلاتی ایجاد شد ولی با مذاکراتی که انجام دادیم مقرر شد تا دفاتر آموزش و پژوهش استانی منحل نشود ولی برخی از آموزش‌ و پژوهش‌هایی که مرتبط با وظایف استانداری نیست بر اساس شرح وظایف از استان‌ها گرفته شود و این دفاتر نیز بر اساس وظایف عملکردی خود فعال شوند.
 
افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که در حال حاضر ما با دغدغه‌هایی مواجه هستیم، گفت: اولین چالش‌های ما در خصوص تعریف، تخصیص و استفاده از منابع مالی است که در حال حاضر با موانعی روبرو هستیم.
 
وی با اشاره به تحقق قانون یک درصد در بخش پژوهشی یادآور شد: در حال حاضر در اجرای این بند قانونی در وضعیت مطلوبی قرار نداریم که باید با اعمال مدیریت‌های مناسب در جهت تحقق این قانون گام‌های موثری برداشته شود.
 
وی چالش دوم این وزارتخانه را تفاهم‌نامه‌های امضا شده دانست و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نشستی با حضور وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در جهت تحقق تفاهم‌نامه‌های امضاء شده بحث و بررسی شود.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی کمیته راهبری مشترک میان وزارت علوم و کشور اظهار امیدواری کرد که در این نشست مشترک تصمیم نهایی در خصوص موضوعات و مشکلات در حوزه‌های اجرایی و علم و فناوری اتخاذ شود.
 
افتخاری چالش سوم این وزارتخانه را عدم پشتیبانی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در امر سیاست‌گذاری دانست و گفت: علی‌رغم وظایف بسیار گسترده وزارت کشور تنها وزارتخانه‌ای هستیم که پژوهشکده نداریم علاوه بر آن رشته‌های مرتبط با وظایف قطب‌های این وزارتخانه در دانشگاه‌ها تعریف نشده است.
 
وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا با مذاکره با وزارت علوم رشته‌های مرتبط با ماموریت‌های وزارت کشور را در دانشگاه‌ها تعریف کنیم.
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: