کد خبر: ۲۰۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
کابران فضای مجازی نسبت به اظهارات یک سلبریتی پیرامون واردات خودرو، واکنش نشان داده اند.

روز بیست و هفتم اردیبهشت با تصمیم دولت، اولین فروش خودرو از طریق "سامانه فروش یکپارچه" آغاز شد و تمام خودروسازان بخش دولتی و خصوصی موظف به عرضه محصولات خود به صورت شفاف در این سامانه شدند. آقای مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، در این روز با حضور در یک برنامه تلویزیونی سخنانی را مطرح کرد.

او گفته، خودروسازان مواد اولیه‌ای مانند فولاد را به اندازه یا بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند و ۷۰ درصد از قیمت تمام شده یک خودرو نیز به قطعه سازی ارتباط دارد و اینطور نیست که هزینه بالای خودروها به تجمع نیروی انسانی مربوط باشد.

آقای خطیبی گفت: قیمت خودروهای ایرانی عرضه شده در بازار، کمتر از قیمت تمام شده آن‌هاست و ایران‌خودرو و سایپا، محصولات خود را با زیان عرضه می‌کنند. متولی تعیین قیمت خودور نیز، کمیته خودرو در ستاد تنظیم بازار است و ارتباطی با خودروسازان ندارد.

آقای علی شیدایی عضو هیئت مدیره گروه خودروسازی سایپا نیز، روز بیست و سوم اردیبهشت گفته است: زیان تلفیقی گروه خودروسازی سایپا به ۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده و هر خودرویی که تولید می‌شود، به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای این گروه خودروسازی دارد؛ زیرا طی سه سال اخیر، قیمت نهاده‌های تولید مثل فولاد، مواد پلیمری و غیره ۷ برابر ولی قیمت خودرو سه برابر شده است.

به گفته او، شکاف قیمتی تولید و عرضه سبب شده که تولید خودرو با چالش مواجه شود، اما ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت را به شرکت‌های خودروساز نمی‌دهد و به همین علت، باید تلاش کرد تا با افزایش بهره وری و واگذاری سهام درون گروهی، خودروسازی از زیان دهی خارج شود.


بیشتر بخوانید:


واکنش‌ها در فضای مجازی به مدیران خودروسازها چه بود؟

سخنان مدیران دو خودروساز کشور، انتقاداتی را از سوی برخی افراد مشهور در فضای مجازی به دنبال داشته که از این میان، کاربران فضای مجازی به انتقادات آقای رضا رشیدپور مجری و تهیه کننده، واکنش‌های بیشتری نشان داده اند.

آقای رشیدپور با انتشار ویدئو‌هایی در صفحه شخصی خود در پیامرسان اینستاگرام، به مقایسه هزینه لازم برای خودرو‌های ایرانی با برخی خودرو‌های خارجی پرداخت و مدعی شد که به عنوان مثال، با نصف هزینه لازم برای خرید یک پراید یعنی ۱۰۰ میلیون تومان، می‌توان یک شرولت کاپریس مدل ۲۰۱۱ را در کشور امارات خریداری کرد.

این مجری و تهیه کننده، همچنین در پخش زنده اینستاگرامی مشترک با خانم السا فیروزآذر بازیگر و کارگردان، گفت: «مردم ایران باید بدانند با ۲۰۰ میلیون تومانی که در ایران پراید می‌خرند، در امارات می‌توانند بنز بخرند. باید متوجه شوند که پولشان به جیب مافیا می‌رود؛ آن‌هایی که به نام قطعه ایرانی، از چین قطعه وارد می‌کنند و پولش را از مردم می‌گیرند.»

او با عبارت «تولید نکن و اصلاً درش را ببند» خواستار تعطیلی خودروسازان داخلی شد که مدعی هستند، زیانده شده اند و در اجرای قرعه کشی و افزایش کیفیت خودروها نیز ضعیف عمل کرده اند؛ همچنین با اشاره به سخنان رئیس پلیس راهور، اعلام کرد که با صرفه‌جویی در مصرف سوخت و واردات خودروی با کیفیت، می‌توان هزینه کارگران خودروسازی‌های سایپا و ایران‌خودرو را پرداخت کرد، اما همزمان گفت که به واردات خودرو نیز خوشبین نیستم؛ زیرا شرایطی دارد که امکان پذیر نیست و «ما استاد خراب کردن بهترین راه حل‌ها در ایران هستیم».

کاربران فضای مجازی نیز، با انتشار ویدئوهایی از حضور آقای رشیدپور به عنوان مجری در مراسمات گروه خودروسازی سایپا، این طور عکس‌العمل نشان داده اند که باید حافظه تاریخی را جدی گرفت؛ زیرا زمانی که بسیاری عقیده داشتند در صنعت خودروسازی فساد گسترش یافته، آقای رشیدپور حامی خودروسازان بود، اما اکنون شروع به انتقاد از آن ها کرده است.

خودروسازی

خودروسازی

خودروسازی

برخی از کاربران هم نوشته اند که آقای رشیدپور آدرس غلط می‌دهد، زیرا توان تامین ارز برای واردات خودرو به میزان نیاز مردم را نداریم و صنعت خودرو باید اصلاح شود.

خودروسازی

خودروسازی

خودروسازی

حالا آقای رشیدپور در پاسخ به تمامی این واکنش‌های مجازی، به انتشار یک متن در پیامرسان اینستاگرام بسنده کرده است.

خودروسازی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار