کد خبر: ۲۰۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳

تب و تاب خرید گوشی‌های میان‌رده همچنان داغ است و ما هم در راهنمای خرید بهترین گوشی میان‌رده خرداد ۱۴۰۱ دیجی‌کالا مگ، در بازه ۴ تا ۱۱ میلیون تومان ۱۳ محصول را برای شما دسته‌بندی، معرفی و بررسی کرده‌ایم.

گوشی‌های میان‌رده را می‌توان پرفروش‌ترین گوشی‌ها بین کاربران ایرانی نام برد. گوشی‌هایی که از بازه‌ی قیمتی تقریبا ۴ میلیون‌ تومان شروع می‌شوند و تا حدود ۱۱ میلیون تومان ادامه دارند و طیف وسیعی از سلایق را بر اساس بودجه‌های مشخص، پوشش می‌دهند. ما در این مطلب سعی کردیم تا بهترین گوشی‌های هوشمندی میان‌رده‌ای که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ می‌توان تهیه کرد را لیست کنیم، از ویژگی‌هایشان برای شما بگوییم و تا حد زیادی به شما برای انتخاب محصول درست، کمک کنیم.

چند نکته‌ی مهم:

    1. یک راهنمای خرید خوب، راهنمایی است که محصول را بررسی کرده باشد. ما هر یک از محصولاتی را که در لیست آورده‌ایم، به طور کامل می‌شکافیم و نکات مثبت و منفی آن را برای شما بازگو می‌کنیم تا درک بسیار بهتری نسبت به هر یک از محصولات داشته باشید.
    2. سعی شده در هر بازه‌ی قیمتی، بهترین گوشی‌ها بر اساس برند، سخت‌افزار و کارایی‌ انتخاب شود.
    3. قیمت‌های درج شده برای هر محصول از ارزان‌ترین تا گران‌ترین فروشگاه‌های معتبر بازار گردآوری شده است. به این معنا که شما می‌توانید محصول مورد نظر را از قیمت X تا Y در بازار پیدا کنید.
    4. معیارهای مهم ما در انتخاب گوشی‌ها بازدهی سخت‌افزاری، رم، صفحه‌ نمایش، حافظه داخلی و تکنولوژی‌های ارتباطی ۴G و ۵G است.
    5. با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی ۵G، سعی کردیم تا در هر بودجه‌ای در صورت امکان، گوشی‌های مجهز به ۵G را معرفی کنیم.
    6. تا جای ممکن انتخاب‌ها به صورت عادلانه انجام شده است. ما حتی برای هر رده، سه یا چهار گوشی هوشمند را در بازه‌های قیمتی ریزتر معرفی کردیم که گزینه‌های بیشتری پیش روی شما قرار داشته باشد.
    7. به طور حتم گوشی‌های هوشمند دیگری هم می‌توانند در هر کدام از بودجه‌های این راهنمای خرید وجود داشته باشند، اما بنا به محدودیت و ارائه‌ی سریع‌تر و بهتر اطلاعات، قالب راهنمای خرید به شکلی که می‌بینید، بهینه شده است.
    8. بازار گوشی‌های هوشمند مانند هر چیز دیگری در کشورمان، بسیار متزلزل و فاقد ثبات طولانی مدت است. حتما در صورتی که گوشی هوشمندی از لیست انتخاب کردید، قیمت روز آن را هم بررسی کنید.

۱- میان‌رده برنزی | ۴ تا ۶ میلیون تومان

کم‌کم وارد رده‌ی قیمتی مناسبی شدیم که محصولاتش، تا حدی می‌تواند جوابگوی انتظارات گوشی‌بازهای حرفه‌ای باشد.

این رده مناسب چه افرادی است؟
  • اگر به دنبال کیفیت بدنه مناسب و سخت‌افزاری راضی‌کننده با بودجه‌ی محدود هستید
  • اگر حداقلی‌ترین گوشی‌های میان‌رده اما با کیفیت می‌تواند جوابگوی شما باشند
  • اگر رم ۸ گیگ، دو سیم‌کارت، دوربین مناسب و باتری ظرفیت بالا با بودجه نزدیک ۶ میلیون تومان مد نظرتان است!

گوشی موبایل نوکیا G21
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و ۶ گیگابایت رم

قیمت: از ۴,۷۵۰,۰۰۰ تا ۴,۸۵۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • شارژدهی ۳ روزه باتری ۵۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • شارژ سریع ۱۸ واتی
  • دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با کیفیت و کاربردی 
  • ثبت تصاویر سلفی با کیفیت
  • بازدهی سخت‌افزاری قابل قبول
  • پشتیبانی نرم‌افزاری تا ۲ سال (اندروید ۱۲ و ۱۳)
  • بدنه باکیفیت، زیبا و مقاوم با ارگونومی راحت 
  • صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی
نقاط ضعف
  • کیفیت و وضوح نه‌چندان خوب صفحه‌‌نمایش
  • شارژر ۱۰ واتی داخل جعبه که شما را مجبور به تهیه شارژر ۱۸ واتی جداگانه می‌کند

خرید نوکیا G21 از دیجی‌کالا

بهترین گوشی میان رده

تاریخ عرضه بهمن ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۴.۶×۷۵.۹×۸.۵ میلی‌متر
وزن ۱۹۰ گرم
جنس بدنه قاب پشتی از جنس پلاستیک
فریم از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش
۶.۵۲ اینچ
IPS LCD | 90Hz
رزولوشن تصویر ۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل با تراکم ۲۷۰ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11
چیپ‌ست Unisoc T606 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×1.6 GHz Cortex-A75 & 6×1.6 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MP1
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۵۰ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی دکمه پاور کنار گوشی)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۵۰ میلی‌آمپرساعتی
قابلیت شارژ سریع ۱۸ واتی

نوکیا G21 یکی از جدیدترین گوشی‌های شرکت نوکیا است که اوایل سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شد و دارای مشخصات و عملکردهای نسبتا جذابی است که می‌تواند از آن یک گزینه مناسب در بازه قیمتی حدود ۵ میلیون تومان بسازد.

خب، اگر قصد دارید تا از انبوه گوشی‌های سامسونگ و شیائومی خلاص بشید و سراغ یک چیز جدید بروید، احتمالا نوکیا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. گوشی نوکیا G21 در بازه قیمتی ۵ میلیون تومان از بدنه‌ای پلاستیکی اما مقاوم و با کیفیت ساخته شده که چه از لحاظ ظاهری و چه در دست، حس خوبی را منتقل می‌کند. قاب پشتی دارای بافت‌هایی است که باعث عدم لیز خوردن گوشی می‌شود. البته که نبود گواهی IP (ضد آب و گرد و غبار) و گوریلا گلس روی صفحه ۶.۵ اینچی نوکیا G21 را می‌توان جزو نکات منفی این محصول آورد.

جای‌گیری ماژول دوربین‌ها در قسمت پشتی مناسب است و در روی صفحه، دوربین سلفی به صورت قطره‌ای در بالای صفحه جای داده شده است. اسکنر اثرانگشت در لبه سمت راست و روی دکمه پاور تعبیه شده و کمی بالاتر دکمه‌ کنترل صدا به چشم می‌خورد. جک ۳.۵ میلی‌متری این گوشی در بخش بالایی بدنه کار شده و در زیر پورت USB-C و اسپیکر و میکروفون را می‌توانیم مشاهده کنیم. در مجموع ارگونومی و ساختار G21 تمیز، مرتب و کاربردی پیاده‌سازی شده است.

در بخش صفحه‌نمایش، به پنل IPS LCD نوکیا G21 می‌رسیم که یک پنل ۹۰ هرتزی در سایز ۶.۵ اینچی و وضوح ۷۲۰p است که تراکم ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ دارد. متاسفانه این تراکم پیکسلی و وضوح شاید افرادی را که به گوشی‌های گران‌تر یا با وضوح ۱۰۸۰p عادت داشته باشند را اذیت کند و ضعف‌های خود را بیشتر نشان دهد. متن‌ها و تصاویر آن‌طور که باید واضح نیستند هر چه گوشی فاصله کمتری از چشم پیدا می‌کند، ضعف پیکسل‌ها به چشم بیشتر می‌آید.

با اینکه میزان روشنایی تصویر تقریبا زیاد است و به ۴۰۰ نیت می‌رسد، اما عدم وجود کنتراست مناسب، تماشای صفحه‌نمایش را در زیر نور مستقیم خورشید بسیار سخت می‌کند. شاید در مجموع بتوان گفت که صفحه‌نمایش نوکیا G21 عملکردی فوق‌العاده معمولی در بهترین حالت خود دارد و این مسئله در بازه قیمتی ۵ میلیون تومان، کاملا لبه تیغ است! البته که نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی صفحه‌نمایش تا حدی کار خود را انجام می‌دهد و روان بودن صفحه‌ به چشم می‌آید. نرخ نوسازی تصویر در این گوشی حالت تطبیقی هم دارد و بین ۶۰ تا ۹۰ هرتز بسته به نوع کارکردن با گوشی، متغیر می‌شود.

نوکیا در جدیدترین گوشی میان‌رده خود از پردازنده هشت هسته‌ای Unisoc T606 استفاده کرده که یک چیپ ۱۲ نانومتری با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز است. ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی اطلاعات (مدل ۴/۶۴ هم موجود است) هم در این گوشی تعبیه شده و از طریق درگاه میکرو SD می‌توان حافظه داخلی را ارتقا داد.

عملکرد روزانه و کارهای معمول با نوکیا G21 خوب است و می‌توان روی این گوشی برای عملکردهای روزانه مانند تماس تلفی، استفاده از مسنجرها، گشت‌و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی مانند اپ‌های بانکی و سایر امورات از این دست حساب باز کرد. با توجه به قدرت پردازنده، نباید انتظار اجرای بدون اشکال بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile و Fortnite را روی G21 داشته باشید، اما می‌توان در تنظیمات گرافیکی محدود به سراغ این عناوین رفت. نوکیا G21 در تست‌های بنچ‌مارک نتایج مختلفی را ثبت کرده اما یکی از درخشان‌ترین آنها، تست GFXBench بوده که G21 توانسته بالاتر از Moto G31 و Redmi Note 11 قرار بگیرد. البته که Redmi Note 11 دارای صفحه‌نمایش فول HD است.

در بخش نرم‌افزار، نوکیا G21 به اندروید ۱۱ سبک و خام مجهز است که تاثیر زیادی در عملکرد روان گوشی دارد. همچنین نوکیا تا ۲ سال پشتیبانی نرم‌افزاری از این گوشی دارد و باید انتظار ارائه نسخه ۱۲ و حتی ۱۳ اندروید را برای این محصول داشته باشیم.

نوکیا G21 در بخش دوربین به خوبی می‌درخشد. البته که انتظاری از دو سنسور عمق و ماکرو ۲ مگاپیکسلی اصلا نداشته باشید، اما سنسور ۵۰ مگاپیکسلی F/1.8 گوشی برای یک گوشی تا ۵ میلیون تومان عالی است. تصاویری که با این سنسور ثبت می‌شود جزئیات خوبی دارند، نوردهی خودکار به خوبی کار می‌کند و نمایش رنگ‌ها دقیق هستند.

در حالت نور کم، تصاویر واضح و نسبتا دقیق هستند. با اینکه محدوده داینامیک در تصاویر گسترده است و رنگ‌ها با دقت ثبت می‌شوند، اما وقتی تصاویر را بزرگ می‌کنیم به وضوح می‌توانیم نویزهای متعددی در حالت نور کم مشاهده کنیم. می‌توان نویزها را با ابزارهای مختلفی کاهش داد اما این قضیه به قیمت از دست دادن جزئیات خواهد شد. عکاسی در حالت شب (Night Mode) بسیار خوب است. سایه‌ها طبیعی ثبت می‌شوند، نوردهی و محدوده داینامیک عالی هستند اما باز هم می‌توان نویزها را دید. با این حال جزئیات دقیق هستند و در نهایت می‌توانید عکس‌های قابل‌قبولی را ثبت کنید.

ثبت تصاویر پرتره در G21 نوکیا نقطه قوت آن است. سوژه‌ها در اکثر مواقع بسیار تمیز و دقیق ثبت می‌شوند و پرتره‌های خوبی را می‌توانید بگیرید. جزئیات صورت دقیق ثبت می‌شوند و تاری پس‌زمینه کاملا طبیعی و تمیز کار می‌شود. از ویژگی‌های دیگر دوربین می‌توان به ثبت ویدیوهای تایم‌لپس، اسلوموشن و همچنین تصاویر پانوراما اشاره کرد که آنها هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند. نوکیا G21 می‌تواند ویدیوهایی با حداکثر وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کند.

دوربین ۸ مگاپیکسلی سلفی هم توانایی ثبت تصاویر با کیفیت و با دقتی دارد که استفاده از آن را لذت‌بخش می‌کند.

یکی از مانورهایی که نوکیا روی G21 داده، عمر باتری آن است. در این گوشی ما یک باتری ۵۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی می‌بینیم که تقریبا به چیزی که نوکیا ادعا کرده، یعنی عمر ۳ روزه آن نزدیک است که البته، کاملا به شرایط کاری شما با گوشی برمی‌گردد. در تست‌های انجام شده می‌توان ۲۰ ساعت بدون وقفه و با نرخ‌ نوسازی تصویر تطبیعی وب‌گردی کرد و ۱۶ ساعت بدون وقفه فیلم نگاه کرد. ۳۷ ساعت تماس تلفنی را هم نیز به اعداد اضافه کنید. خود نوکیا در تست‌هایی که انجام داده، سه روز و در هر روز ۵ ساعت بی‌وقفه کارهایی نظیر بازی، پخش ویدیو، تماس، ارسال پیامک، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اخبار، ناوبری و پخش موسیقی را انجام داده و توانسته ثابت کنه که می‌شود تا ۳ روز از نوکیا G21 بدون شارژ مجدد استفاده کرد.

خوشبختانه نوکیا G21 از شارژ ۱۸ وات USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند اما هنگام تهیه گوشی، درون جعبه یک آداپتور ۱۰ واتی را مشاهده می‌کنید که توصیه می‌کنیم برای شارژ سریع‌تر، آداپتور ۱۸ واتی تهیه کنید. با وجود فست‌شارژ بودن گوشی، عملیات شارژ صفر تا صد حدود دو ساعت و چهل دقیقه طول می‌کشد که عدد جالبی نیست. اما با توجه به باتری حجیم و مصرف پایین گوشی، معضل عدم شارژ در نوکیا G21 نخواهیم داشت.


گوشی موبایل شیائومی Poco M4 Pro 5G
ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت

قیمت: از ۴,۸۰۰,۰۰۰ تا ۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • تنوع رنگی جالب و مقاوم بودن بدنه در مقابل پاشش آب و گرد و غبار
  • صفحه بزرگ و باکیفیت ۹۰ هرتزی 
  • عمر فوق‌العاده باتری و شارژ سریع ۳۳ واتی
  • بلندگوهای استریو و با صدای بلند
  • بازدهی سخت‌افزاری قابل قبول
  • کیفیت خوب دوربین‌ها در ثبت عکس و ویدیو
نقاط ضعف
  • نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت خاصی نداشته است
خرید شیائومی Poco M4 Pro 5G از دیجی‌کالا

بهترین گوشی میان رده

تاریخ عرضه آبان ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۳.۶×۷۵.۸×۸.۸ میلی‌متر
وزن ۱۹۵ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از شیشه با محافظ گوریلا گلس ۳
دارای گواهی IP53 مقاوم در برابر پاشش آب و گرد و غبار
صفحه‌ نمایش ۶.۶ اینچ
IPS LCD | 90Hz
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۳۹۹ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12.5
چیپ‌ست MediaTek Dimensity 810 5G (6 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.4 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۵۰ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30/60fps
دوربین سلفی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (لبه کناری)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۳۳ وات

رسیدیم به خانواده‌ی POCO برند شیائومی که این روزها جزو محبوب‌ترین گوشی‌های بازار هستند. گوشی هوشمند شیائومی Poco M4 Pro 5G دو سیم‌کارت با ظرفیت ۶۴ گیگابایتی، یک ترکیب نسبتا خوب و مناسب از قابلیت‌های سخت‌افزاری، دوربین، صفحه‌نمایش، باتری غول‌آسا و ظاهری نسبتا زیبا است.

گوشی هوشمند شیائومی POCO M4 Pro 5G از لحاظ طراحی بدنه در سطح بالایی قرار دارد. همه رنگ‌های این گوشی زیبا هستند، ماژول قرارگیری دوربین‌ اصلی در پشت گوشی مثل همیشه خاص و منحصربه‌فرد کار شده و در کل با گوشی پر زرق و برقی رو‌به‌رو هستیم. بدنه از جنس پلاستیک مرغوب است و این را می‌توان از اولین لحظه به دست‌گیری گوشی متوجه شد. البته شاید قرار گرفتن لوگو بزرگ پوکو برای خیلی‌ها خوشایند نباشد اما به هر حال این قضیه با هویت گوشی‌های پوکو گره خورده است.

این گوشی ۶.۶ اینچی حدود ۱۹۵ گرم وزن دارد که با توجه به سایز، از وزن و ارگونومی مناسبی برخوردار است و اصلا در دست و جیب سنگین نیست. این را می‌توان یکی از نکات مثبت و خوب گوشی به شمار آورد. پوکو M4 Pro 5G به مانند خیلی از هم‌خانواده‌های خود در رنگ‌های جالب و زیبایی مانند زرد و آبی عرضه شده و البته یک رنگ مشکی بسیار زیبا هم دارد که اگر بحث سلیقه باشد، من رنگ مشکی را انتخاب می‌کنم. با این حال، اگر می‌خواهید از کلیشه اغلب گوشی‌های هوشمند دور شوید، شاید رنگ آبی یا زرد برای شما خیلی جذاب و گیرا باشد.

اسکنر اثر انگشت همچنان روی دکمه پاور قرار دارد که به نظرم انتخاب بهتری نسبت به زیر صفحه نمایش است و از سرعت پاسخگویی لحظه‌ای و عالی برخوردار است. همچنین این گوشی از گواهی IP53 بهره می‌برد که آن را در مقابل پاشش آب و گرد و غبار محافظت می‌کند. در نظر داشته باشید که گوشی کاملا ضد آب نیست و این IP تضمین‌کننده سلامت گوشی پس از فرو رفتن در آب نیست!

نمایشگر POCO M4 Pro 5G همان‌طور که گفتیم ۶.۶ اینچ اندازه دارد و پنلی از جنس IPS LCD دارد. وضوح تصویر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و تراکم پیکسلی در آن ۳۹۹ پیکسل در هر اینچ است. نرخ ۹۰ هرتزی نوسازی تصویر هم پایه‌ ثابت بیشتر گوشی‌های این رده قیمتی است. متاسفانه شیائومی برای قرار دادن قابلیت ۵G در این گوشی، چیزهایی را کم کرده که یکی از آن‌ها تبدیل نمایشگر AMOLED مدل ۴G همین گوشی به IPS LCD است. البته کیفیت و وضوح نمایشگر IPS پوکو M4 Pro 5G در سطح قابل قبولی قرار داد، اما میزان روشنایی و عمق سیاهی نمایشگر AMOLED چیز دیگری بود.

گوشی هوشمند شیائومی POCO M4 Pro 5G در قلب خود از چیپست مدیاتک دیمنسیتی ۸۱۰ مجهز شده که نسبت به چیپ دیمنسیتی ۷۰۰ که در سال گذشته برای پوکو M3 Pro 5G استفاده شده، ارتقا چندانی به حساب نمی‌آید اما همچنان تمام کارها و بازدهی که یک کاربر در این بازه قیمتی از یک گوشی نیاز دارد را می‌تواند تامین کند. ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی (۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی در مدل دیگر پوکو M4 Pro 5G) دیگر مشخصات سخت‌افزاری این گوشی هستند. اگر از کسانی هستید که از گوشی خود استفاده‌های زیادی می‌کنید، اهل بازی یا فیلم‌برداری و عکاسی هستید، ما به شما گزینه دوم را با رم و حافظه بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که اختلاف قیمت حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان را دارد.

بازدهی گوشی پوکو M4 Pro 5G خوب است. کارکردهای معمولی مانند تماس، استفاده از مسنجرها، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و کار با اپلیکیشن‌های کاربردی همگی خوب هستند و آزارتان نمی‌دهد. اجرای بازی‌های سنگین در پوکو M4 Pro 5G ممکن است و می‌توانید در تنظیمات گرافیکی معقولی، بازی‌هایی همچون Call of Duty Mobile، PUBG، Genshin Impact و سایر عناوین سنگین را اجرا کنید. البته انتظار بازدهی گوشی‌هایی مانند پوکو X3 را از این گوشی نداشته باشید.

این گوشی از اندروید ۱۱ که به اندروید ۱۲ هم قابل ارتقا خواهد بود به همراه رابط کاربری MIUI شیائومی استفاده می‌کند. این رابط کاربری تا حد زیادی سلیقه‌ای است. اگر از کاربران گوشی‌های شیائومی باشید که هیچ، به خوبی با آن آشنا هستید و عادت دارید، اما اگر قصد مهاجرت به گوشی‌های شیائومی را دارید حتما قبل از خریداری، کمی در مورد رابط کاربری تحقیق کنید و با آن کار کنید.

قابلیت ۵G این گوشی مناسب است، اما کارایی آن در ایران اصلا گسترده نیست و نمی‌توانید روی این قضیه که یکی از نقطه عطف‌های پوکو M4 Pro 5G است حساب کنید. قابلیت ۵G در نقاط محدودی مانند چند منطقه در تهران و برخی شهرستان‌ها در دسترس است. اگر ۵G بودن برای شما مهم نیست، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مدل ۴G همین گوشی بروید که از صفحه‌نمایش AMOLED بهره می‌برد و از لحاظ قیمتی حتی ارزان‌تر هم هست.

در بخش دوربین، ما یک ماژول دو دوربینه در پشت و یک دوربین سلفی در جلو داریم. واقعا از شیائومی ممنون هستیم که لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی را از این گوشی حذف کرد چون کاملا بی‌فایده و بی‌کیفیت بود. اما به سراغ دوربین اصلی برویم، جایی که یک لنز ۵۰ مگاپیکسلی واید در کنار لنز ۸ مگاپیکسلی فوق عریض جای خوش کرده است. کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز ۵۰ مگاپیکسلی مناسب است. رنگ‌ها عمدا واقعی هستند و کنتراست و محدوده داینامیک در سطح خوبی قرار دارند. البته جزئیات تصاویر خیلی بالا نیست و برای مثال برخی شاخ و برگ درختان به حالت آب‌رنگ دیده می‌شوند، اما باید بگوییم برای گوشی در این بازه قیمتی، همین دوربین کافی است.

سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض بی‌فایده نیست و می‌تواند تصاویر خوبی را ثبت کند، اگر چه زوم اپتیکالی در کار نیست و زوم دیجیتال هم کمکی به دریافت عکس‌های بهتر نمی‌کند.

سنسور ۱۶ مگاپیکسلی سلفی می‌تواند عکس‌های دلنشین و خوبی را ثبت کند. رنگ‌ها و کنتراست دوست‌داشتنی هستند و محدوده داینامیک خوب است. وضوح و سطح نویز نیز قابل‌قبول هستند. به طور کلی نتایجی که ثبت می‌شوند، به خصوص در خود صفحه گوشی خوب و راضی‌کننده به نظر می‌رسند.

پوکو M4 پرو ۵G می‌تواند تا وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. همچنین یک لرزش‌گیر دیجیتال هم برای دوربین تعبیه شده تا بتوانید ویدیوهای روان و مناسبی را ضبط کنید. جزئیات ویدیو در رزولوشن ۱۰۸۰p کافی هستند. محدوده داینامیک خوب است، نویز بسیار کم دیده می‌شود و کنتراست در سطح مناسبی قرار دارد. همه چیز در مورد فیلم‌برداری پوکو M4 پرو ۵G معمولی است و این همان چیزی است که از یک گوشی میان‌رده این قیمتی انتظار داریم.

گوشی هوشمند شیائومی POCO M4 Pro 5G یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با توانایی شارژ سریع ۳۳ واتی دارد که به نسبت نسل قبلی خود که ۱۸ واتی بود، ارتقا خوبی محسوب می‌شود. در مقام مقایسه، باتری این گوشی همان توانایی‌ها و دوام باتری‌های ردمی نوت ۱۰ ۵G و پوکو M3 پرو ۵G را دارد. در تمام تست‌ها مانند تماس، مرور وب، پخش ویدیو و بازی، عملکرد باتری عالی است. شما می‌توانید یک روز کاری شلوغ را به راحتی با پوکو M4 پرو ۵G بگذرانید و در صورت استفاده مدیریت شده، تا دو روز هم بدون شارژ مجدد بگذرانید.

شارژ کامل گوشی با استفاده کامل از شارژر ۳۳ واتی، از صفر تا صد حدود یک ساعت طول می‌کشد که برای این بازه قیمتی عالی است. خوشبختانه هم در داخل جعبه‌، شارژر ۳۳ واتی و کابل مناسب USB وجود دارد که شما را از بابت خرید دوباره شارژر بی‌نیاز می‌کند.


گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 10 5G
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و ۶ گیگابایت رم

قیمت: از ۴,۸۵۰,۰۰۰ تا ۵,۳۷۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی، فول اچ‌دی با کیفیت و با کنتراست عالی
  • طراحی زیبا و در قامت یک پرچمدار
  • باتری حجیم با عملکردی فوق‌العاده
  • شارژ سریع ۱۸ واتی
  • بلندگوی با کیفیت
  • رابط کاربری MIUI 12 روان
  • عملکرد راضی‌کننده دوربین به خصوص در محیط‌های کم‌نور و شب
  • دوربین سلفی قابل‌قبول
  • پشتیبانی از ۵G
نقاط ضعف
  • روشنایی نه چندان زیاد صفحه‌نمایش
  • عملکرد معمولی پردازنده گرافیکی

خرید موبایل شیائومی Redmi Note 10 5G از دیجی‌کالا

بهترین گوشی میان رده

تاریخ عرضه اردیبهشت ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۱.۸×۷۵.۳×۸.۹ میلی‌متر
وزن ۱۹۰ گرم
جنس بدنه قاب پشتی از جنس پلاستیک
فریم از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه با لایه محافظ گوریلا گلس ۳
صفحه‌ نمایش
۶.۵ اینچ
IPS LCD | 90Hz
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۴۰۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12
چیپ‌ست MediaTek MT6833 Dimensity 700 5G (7 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.2 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی عمیق
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی دکمه پاور کنار گوشی)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
قابلیت شارژ سریع ۱۸ واتی

شیائومی ید طولانی در عرضه گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه با مشخصات سخت‌افزاری حیرت‌انگیز دارد و در این زمینه پیشتاز است. یکی از این دست گوشی‌ها، با مشخصات فنی مناسب و قیمت مناسب‌تر، ردمی نوت ۱۰ ۵G است که از حدود ۴.۵ میلیون تومان به بالا در میزان رم و حافظه‌های متنوع در دسترس است.

شیائومی ردمی نوت ۱۰ ۵G تا حد زیادی شبیه به گوشی‌های پرچم‌دار است. بدنه پلاستیکی آن از کیفیت خوبی بهره می‌برد. پیشترین چیزی که در این گوشی خودنمایی می‌کند،‌ طراحی زیبا و مدرن ماژول دوربین در پشت گوشی است. نمایی فلزی، چینش منظم و شیک دوربین‌ها و جای‌گذاری صحیح، نقطه عطف طراحی ردمی نوت ۱۰ ۵G است.

ما با یک گوشی بزرگ و کمی سنگین نسبت به ابعادش رو‌به‌رو هستیم. ضخامت گوشی ۸.۹ میلی‌متر و وزن آن ۱۹۰ گرم است که البته به واسطه ارگونومی استاندارد، این سنگینی به چشم نمی‌آید و حتی گوشی بهتر در دست جای می‌گیرد و نگه داشته می‌شود. اسکنر اثر انگشت روی دکمه پاور در سمت راست گوشی تعبیه شده که از دقت بالایی برخوردار است و کارایی فوق‌االعاده‌ای دارد. جدا از وجود جک ۳.۵ میلی‌متری و پورت USB-C، یک بلستر IR در لبه بالایی گوشی وجود دارد که می‌توان به واسطه آن، از گوشی به عنوان یک ریموت کنترل استفاده کرد.

در بخش صفحه‌نمایش ما با یک پنل IPS در سایز ۶.۵ اینچی رو‌به‌رو هستیم که وضوح تصویر آن به حداکثر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا اصطلاحا FHD+ می‌رسد و تراکم ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ دارد که نسبتا خوب است. البته اگر به سراغ نسخه ۱۲۸/۶ که با حدود قیمتی ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان می‌روید، این گوشی با چنین صفحه‌نمایشی یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها خواهد بود. نرخ تازه‌سازی تصویر در این پنل ۹۰ هرتز است. میزان روشنایی ۴۰۰ نیت است که خیلی برای جایی که زیر نور خورشید باشد مناسب نیست. رنگ‌ها در سطح معمولی هستند اما در مجموع و بسته به انتخاب شما، این صفحه‌نمایش کار بزرگی را در بازه قیمتی خود انجام می‌دهد.

شیائومی ردمی نوت ۱۰ ۵G در دل خود از یک تراشه مدیاتک Dimensity 700 5G که لیتوگرافی ۷ نانومتری دارد استفاده می‌کند. دیمنسیتی ۷۰۰ با اینکه پردازنده‌ای فوق سریع نیست، اما می‌تواند در کنار ۶ گیگابایت حافظه رم و البته صفحه‌نمایش بزرگ و Full-HD، تجربه خوبی را از کارهای روزانه و حتی اجرای بازی‌های سنگین ارائه دهد. البته مدل ۴ گیگابایت رم همین گوشی باز لحاظ بازدهی محدودیت‌هایی خواهد داشت. اجرای باز‌ی‌های Call of Duty Mobile، PUBG و حتی Genshin Impact روی این گوشی کار سختی نیست به شرطی که در تنظیمات گرافیکی محدود و نه خیلی بالا اجرا شوند.

گوشی‌های ردمی شیائومی هم از رابط کاربری MIUI بهره می‌برند و ردمی نوت ۱۰ ۵G هم از نسخه MIUI 12 در اندروید ۱۱ استفاده می‌کند. رابط کاربری MIUI بسیار تمیز، پر سرعت و کاربردی است که البته اگر برای اولین بار به سراغش بروید، کمی گیج‌کننده و شلوغ به نظر می‌رسد.

دوربین‌، بخش دیگری از شیائومی ردمی نوت ۱۰ ۵G است که می‌تواند در آن بدرخشد و البته، نکات منفی را هم به ما انتقال دهد. در برخی مواقع، ۵G شدن گوشی‌ها به قیمت از دست رفتن یک سری ویژگی‌های نسخه قبلی و ورود به دنیایی جدید است. شیائومی در ماژول اصلی، یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، یک سنسور ماکرو و یک سنسور تشخیص عمق استفاده کرده و خبری از لنز فوق‌عریض یا تله‌فوتو نیست. این را می‌توان بهای ۵G بودن ردمی نوت ۱۰ بر شمرد. هر دو سنسور ماکرو و عمق کارایی خوبی ندارند و اگر شیائومی به جای استفاده از این دو سنسور، از یک سنسور فوق‌عریض استفاده می‌کرد، نتیجه فوق‌العاده می‌شد.

ثبت تصاویر با سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی راضی‌کننده است. تصاویر وضوح قابل قبولی دارند اگر چه در برخی مواقع رنگ‌ها طبیعی نیستند و رنگ پوست واقعی نیست. در شرایط نوری متعادل، هوش مصنوعی عملکرد بهتری دارد و تصاویر ثبت شده از هر لحاظی بهتر به نظر می‌رسند. HDR در تصاویر عالی نیست، اما کار خود را انجام می‌دهد.

وقتی به عکاسی شبانه می‌رسیم، شیائومی نوت ۱۰ ۵G عملکرد عالی دارد. نویز تصاویر کم است و وضوح، سایه‌ها و رنگ‌ها به خوبی ثبت شده‌اند.

سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی فاجعه است و بهتره اصلا سراغ آن نروید. گذاشتن این سنسورهای بی‌فایده صرفا نمایش تعداد بیشتری لنز در گوشی هست و نه بیشتر!

همانطور که گفتیم هوش مصنوعی عملکرد مناسبی دارد و این قضیه در عکاسی پرتره بیشتر به چشم می‌آید. لبه‌ها به خوبی کار می‌شوند و تار بودن پس‌زمینه به درستی پیاده‌سازی می‌شود. جزئیات پوست و صورت به خوبی ثبت می‌شوند و می‌توان با این گوشی، عکس‌های پرتره زیبایی تهیه کرد.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۰ ۵G عملکرد معمولی و نسبتا راضی‌کننده‌ای دارد، اما نباید از آن انتظار ثبت تصاویری در حد و اندازه سنسور ۴۸ مگاپیکسلی اصلی داشته باشید.

ما در این گوشی با یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی روبه‌رو هستیم که شارژ سریع ۱۸ واتی آن را پشتیبانی می‌کند. عملکرد باتری در این گوشی عالی است و نه تنها می‌توان یک روز کامل و شلوغ را همراه‌تان باشد، بلکه در صورت مدیریت و استفاده صحیح، می‌توانید تا دو روز بیخیال شارژر خود باشید و از گوشی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی باعث می‌شود تا ردمی نوت ۱۰ ۵G را بتوانید در زمانی حدود ۲ ساعت، از صفر تا صد شارژ کنید. اگر شارژ صفر باشد، نیم ساعت طول می‌کشد تا باتری به ۳۳ درصد برسد. با اینکه اعداد بی‌نظیر نیستند، اما با توجه به حجم ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی باتری، می‌توان آن را مناسب دید.


گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 10s
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت

قیمت: از ۵,۳۷۰,۰۰۰ تا ۵,۹۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • بسیار سبک و خوش‌دست
  • کیفیت خوب صفحه‌نمایش
  • سرعت و بازدهی خوب در رابط کاربری
  • عمر فوق‌العاده باتری و شارژ سریع ۳۳ واتی
  • بلندگوهای استریو مناسب
  • کیفیت نسبتا مناسب و معمولی دوربین اصلی
نقاط ضعف
  • استفاده از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
  • قابلیت افزایش وضوح و کنتراست زیادی در هنگام پخش ویدیو غیرقابل کنترل است
  • فیلم‌برداری ۴K لرزش‌گیر ندارد 
  • گوشی به راحتی داغ می‌کند

خرید شیائومی Redmi Note 10s از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه اردیبهشت ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۰.۵×۷۴.۵×۸.۳ میلی‌متر
وزن ۱۷۸.۸ گرم
جنس بدنه قاب پشتی از جنس پلاستیک
فریم از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
دارای گواهی IP53 مقاوم در برابر پاشش آب و گرد و غبار
صفحه‌ نمایش
۶.۴۳ اینچ
AMOLED
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۴۰۹ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12.5
چیپ‌ست Mediatek Helio G95 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.05 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60/120fps, 720p@960fps
دوربین سلفی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکرهای استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی دکمه پاور کنار گوشی)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
قابلیت شارژ سریع ۳۳ واتی

خانواده گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۰ شیائومی بسیار پرجمعیت و البته با نمرات قبولی خوبی هستند و یکی از همین اعضای خوب، ردمی نوت ۱۰S است. یک گوشی زیبا با قابلیت‌ها و قیمتی مناسب که می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی شما برای خرید باشد.

شیائومی ردمی نوت ۱۰S از همان زبان طراحی هم‌خانواده‌های خود پیروی می‌کند، با این حال در قسمت پشت بدنه یک روکش مات دارد که به نگه‌ داشتن بهتر گوشی در دست کمک شایانی می‌کند. همچنین در این گوشی ما گواهی IP53 را می‌بینیم که ردمی نوت ۱۰S را در مقابل پاشش آب و گرد و غبار نسبتا مقاوم می‌کند. چینش دوربین‌ها در ماژول پشت گوشی مثل همیشه زیبا و خوب طراحی شده است و مقداری هم برآمدگی دارد که تو چشم نیست.

نکته قابل توجه در مورد این گوشی ۶.۴ اینچی، وزن ۱۷۸ گرمی و ضخامت ۸.۳ میلی‌متری است که ردمی نوت ۱۰S را در دست بسیار سبک و راحت می‌کند. اسکنر اثر انگشت گوشی هم در بخش کنار و روی دکمه پاور تعبیه شده که از سرعت پاسخگویی بسیار بالایی برخوردار است. در کل، این گوشی هم از ارگونومی مناسبی برخوردار است و هم جنس پلاستیکی بدنه آنقدر مرغوب است که بتواند حس یک محصول مناسب و باکیفیت را منتقل کند. اگر چه در این گوشی به جای گوریلا گلس ۵ که در مدل پرو وجود دارد، از گوریلا گلس ۳ استفاده شده که نمی‌توان به واسطه بازه قیمتی، ایراد خاصی به محصول وارد کرد.

شیائومی ردمی نوت ۱۰S از همان صفحه‌نمایش ردمی نوت ۱۰ استفاده می‌کند. پنل ۶.۴۳ اینچی آمولد با وضوح ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ که البته، نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی دارد و رنگ‌ ۸ بیتی است. روشنایی تصویر بالاست و حتی به نرخ ۱۱۰۰ نیت هم می‌رسد که این فوق‌العاده است.

دقت رنگ در نمایشگر شیائومی ردمی نوت ۱۰S در سطح قابل قبولی قرار دارد، با این حال نکته‌ای که شاید نسبت به برخی گوشی‌های هم‌قیمت، بیشتر به چشم بیاید مبحث ۶۰ هرتزی بودن نرخ نوسازی تصویر است. البته که هنوز بسیاری به صفحه‌نمایش ۶۰ هرتز عادت دارند، اما نمایشگرهای ۹۰ هرتزی و ۱۲۰ هرتزی می‌توانند تجربه خوبی از کار کردن با گوشی و به خصوص در تماشای ویدیو و بازی‌ها منتقل کنند. در مجموع، کیفیت صفحه‌نمایش آمولد ردمی نوت ۱۰S در سطح خوبی قرار دارد و قطعا از کار کردن با آن لذت می‌برید.

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰S از چیپست مدیاتک هلیو G95 با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری استفاده می‌کند و در این مدل مد نظرمان، ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی، آن را همراهی می‌کند. سرعت و قدرت پردازنده در این گوشی خوب است. رابط کاربری با باز و بسته شدن برنامه‌ها و چرخیدن در گوشی مشکلی ندارد و همه چیز روان و سبک اجرا می‌شوند.

اما شاید یکی از مشکلات این گوشی، اجرای بازی‌ها باشد. هلیو ۹۵ در شیائومی ردمی نوت ۱۰S توانایی زیادی برای اجرای بازی‌های سنگین به صورت روان و با گرافیک بالا ندارد. اگر برای انجام بازی به سراغ این گوشی می‌روید، باید بگوییم که تا حد زیادی ناامید می‌شوید و حتما باید به دنبال یک جایگزین بهتر باشید. نکته دیگر، گرم شدن گوشی در محیط‌های گرم و در هنگام بازی یا کار با دوربین است که باعث می‌شود بازدهی کلی پایین بیاید. با این حال، ردمی نوت ۱۰S یک گوشی برای انجام هر کاری به غیر از بازی ممتد است و در هر کار دیگری می‌تواند خوب ظاهر شود به جز بازی‌های سنگین.

در بخش دوربین، ما یک ماژول چهارگانه از سنسورهای متنوع را داریم که اگر بخواهیم صادق باشیم، مثل همیشه دو سنسور بی‌فایده این وسط قرار دارند. دوربین اصلی یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض است که در کنار یک سنسور فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی و دو سنسور ماکرو و تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی قرار گرفته است. همان‌طور که به خوبی حدس زدید، ماکرو و عمق همان سنسورهای بی‌فایده هستند. در قسمت جلویی گوشی هم یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی سلفی قرار گرفته است.

کیفیت خروجی دوربین‌ها در حد نوت ۱۰ پرو نیست و می‌توانستیم انتظارش را داشته باشیم. دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی در عکاسی از سوژه‌های جدید خیلی موفق است و نتایج قابل قبولی را ثبت می‌کند، اما جزئیات و کیفیت در عکاسی از مناظر و سوژه‌های دورتر پایین می‌آید. هوش مصنوعی شیائومی سعی می‌کند تا تصاویر را کمی اشباع کند که بسته به سلیقه کاربر، این می‌تواند هم خوب باشد و هم بد!

عکاسی پرتره را می‌توان یکی از ویژگی‌های خوب ردمی نوت ۱۰S دانست. چه از لحاظ کیفی، چه جزئیات و روشنایی همه چیز در سطح خوبی قرار می‌‌گیرند. لنز فوق‌عریض برای عکاسی مناظر مفید است، اما باز هم نباید در شرایط کم‌نور از آن استفاده کرد. رزولوشن ۸ مگاپیکسلی باعث می‌شود تا جزئیات تصاویر جالب نباشد.

دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی هم عملکرد مناسبی دارد اما اگر از تصاویر بخواهید برای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. کیفیت حیرت‌آور نیست و صرفا قالب استفاده و خوب هستند.

شیائومی ردمی نوت ۱۰S توانایی فیلم‌برداری تا حداکثر وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد اما هیچ تثبیت‌کننده‌ای در کار نیست. با این حال اگر روی رزولوشن ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کنید، لرزش‌گیر دیجیتالی کار خود را شروع می‌کند و نتایج خوبی را می‌شود ثبت کرد. فیلم‌برداری در نور معمولی و کافی مناسب است، اما در نور کم نمی‌توان انتظار خاصی از دوربین‌ها داشته باشیم.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شیائومی ردمی نوت ۱۰S بسیار خوب کار می‌کند و یکی از نقاط قوت محسوب می‌شود. ۶۰ هرتز بودن صفحه کمک شایانی به افزایش عمر باتری کرده  شما در انتهای یک روز شلوغ، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد شارژ اضافه دارید. اگر خیلی کاربر شلوغی نیستید، این گوشی می‌تواند حتی تا دو روز بی‌نیاز از شارژ مجدد باشد.

این گوشی به یک شارژر ۳۳ وات پرسرعت مجهز است و یک ساعت طول می‌کشد تا شارژ گوشی از صفر تا صد پر شود که رقم قابل قبولی است. در صورتی که گوشی را به صفر نرسانید، شاید بین ده دقیقه تا نیم‌ساعت برای صد درصد کردن گوشی زمان نیاز دارید که این عالی است.


گوشی موبایل سامسونگ Galaxy M32
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت

قیمت: از ۵,۷۵۰,۰۰۰ تا ۶,۴۵۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده آمولد ۹۰ هرتزی
  • روشنایی بالا و رنگ‌های خوب صفحه‌نمایش
  • عمر فوق‌العاده باتری و شارژر ۲۵ واتی
  • کیفیت مناسب تصاویر ثبت شده در روز
نقاط ضعف
  • سخت‌افزار نه چندان قدرتمند
  • عدم وجود فیلم‌برداری ۴K

خرید سامسونگ Galaxy M32 از دیجی‌کالا

بهترین گوشی‌های میان رده

تاریخ عرضه تیر ۱۴۰۰
ابعاد ۸.۴×۷۴×۱۵۹.۳میلی‌متر
وزن ۱۸۰ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه مجهز به گوریلا گلس ۵
صفحه‌ نمایش ۶.۴ اینچ
Super AMOLED | 90Hz
رزولوشن تصویر ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل با تراکم ۴۱۱ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, One UI 3.1 Core
چیپ‌ست Mediatek MT6769V/CU Helio G80 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.0 GHz Cortex-A75 & 6×1.8 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۲۰ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد ( روی لبه گوشی)
باتری
لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی

سامسونگ گلکسی M32 جانشین گلکسی M31 است که به دلیل باتری بزرگ و نمایشگر عالی AMOLED، از جذابیت خاصی برخوردار است. این مدل میان‌رده در خانواده گوشی‌های سری M گلکسی یکی از محبوب‌ترین‌هاست که می‌تواند گزینه مناسبی در بازه قیمتی خود باشد.

طراحی گوشی فرق خاصی با اکثر محصولات رده M و A گلکسی ندارد، اما از جذابیت‌های خاص خود برخوردار است. پشت بدنه دارای الگوی خط عمودی است و در زوایای مختلف مانند رنگین‌کمان، رنگ‌های مختلفی منعکس می‌کند. جنس بدنه از پلاستیک است و این پلاستیکی بودن برخلاف گوشی‌هایی از برند‌های اوپو و Vivo کاملا به چشم می‌آید. فریم میانی ضخیم است و روکش فلزی مصنوعی جذاب به نظر نمی‌رسد. قسمت ماژول دوربین ساده اما مناسب طراحی شده و تقریبا هم‌سطح با پشت است. اما نقطه ضعف آن، جایگاه فلش LED در خارج از ماژول‌ها است، جوری که انگار یک چیز اضافه در جایی نادرست قرار گرفته.

در جلوی دستگاه ما دوربین سلفی را می‌بینیم که به فرم طراحی قطره‌ای در مرکز و بالای صفحه قرار گرفته است. قاب‌های بالا و کناری تقریبا نازک هستند اما قاب پایین کمی ضخیم است. با این حال قسمت زیادی از جلوی گوشی را صفحه‌نمایش در اختیار دارد. دکمه کنترل صدا ظاهرا بالاتر از حد معمول است که مقداری دسترسی به آن در اوایل کار با گلکسی M32 سخت به نظر می‌رسد. با تمام این‌ها، ما با یک گوشی سامسونگی اصیل طرف هستیم که می‌توانیم بعد از مدتی به آن عادت کنیم.

گلکسی M32 سامسونگ دارای صفحه‌نمایشی ۶.۴ اینچی از نوع AMOLED با وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. همچنین در این صفحه‌نمایش با تراکم ۴۱۱ پیکسل در هر اینچ رو‌به‌رو هستیم. صفحه‌نمایش را می‌توان نقطه قوت M32 دانست چرا که هم از روشنایی فوق‌العاده بالایی برخوردار است که کار با آن را در زیر نور مستقیم خورشید راحت می‌کند، هم کیفیت و وضوح تصاویر در آن بسیار بالا است. یک نکته بارز، مجهز بودن صفحه‌نمایش به لایه محافظ گوریلا گلس ۵ است که آن را تا حد زیادی در مقابل ضربات و فشار مقاوم می‌کند.

نرخ نوسازی تصویر در این گوشی تا ۹۰ هرتز افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید بین ۶۰ و ۹۰ هرتز سوییچ کنید. همچنین سامسونگ دو پروفایل رنگی Vivid و Natural تعریف کرده که می‌توانید بین آنها انتخاب کنید.

گلکسی M32 سامسونگ در دل خود به تراشه مدیاتک هلیو G80 مجهز است و از ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی در این مدل مورد بررسی استفاده می‌کند. بازدهی و قدرت پردازنده بسیار معمولی است و بعضی وقت‌ها حتی در محیط کاربری معمولی، شاهد لگ‌ها و کندی‌هایی هستیم. حتی در بنچ‌مارک‌های متنوع، گلکسی M32 از گوشی‌هایی مانند ریلمی ۸ با قیمتی مشابه عقب می‌افتد. برای اجرای بازی‌هایی مانند Call of Duty Mobile باید تنظیمات را روی Medium و حتی Low قرار دهید تا فریم بیشتری بگیرید.

با تمام این‌ها، اگر مدیریت استفاده از گوشی را خوبی انجام دهید و بازی‌های سنگین را در آن اجرا نکنید یا حداقل روی تنظیمات گرافیکی محدود‌تر تحمل کنید، گلکسی M32 به خوبی می‌تواند برایتان کار کند و بازدهی مناسبی داشته باشد.

در بخش نرم‌افزاری، گلکسی M32 سامسونگ به اندروید ۱۱ مجهز است که قابلیت ارتقا به اندروید ۱۲ را خواهد داشت. رابط کاربری همیشگی One UI 3.1 سامسونگ نیز در این گوشی کار خود را انجام می‌دهد.

گلکسی M32 سامسونگ همانطور که گفتیم، در قسمت پشت به یک ماژول چهارگانه دوربین مجهز است. دوربین اصلی سنسوری ۶۴ مگاپیکسل عریض است و در کنار آن، ما یک سنسور فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی و دو سنسور ماکرو و تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی می‌بینیم. طبق معمول ما کاری با دو لنز ماکرو و عمق نداریم چون کارایی و کیفیت خوبی ندارند.

کیفیت تصاویر دوربین اصلی در نور کامل و روز دیدنی هستند. جزئیات در تصاویر قابل مشاهده است و رنگ‌ها طبیعی به نظر می‌رسند. اما وقتی به سراغ محیط‌ کم‌نور می‌رویم، دوربین ضعف‌های خود را نشان می‌دهد. نویز در تصاویر محیط‌های کم‌نور زیاد دیده می‌شود و محدوده داینامیک خوب نیست. حالت شب در این سنسور وجود دارد و اگر بتوانیم برای چند ثانیه، گوشی را روی سوژه یا محیط مد نظر ثابت نگه‌ داریم، می‌توانیم تصاویر مناسبی را ثبت کنیم. لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی هم متاسفانه کارایی فوق‌العاده‌ای ندارد و نویزهای تصویر زیاد است. با این حال اگر در نور مناسب سعی خود را کنیم، تصاویر قابل قبولی را می‌توانیم به ثبت برسانیم.

دوربین سلفی یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی است که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. دوربین سلفی جزئیات زیادی را به ثبت می‌رساند و رنگ‌ها را دقیق به نمایش می‌گذارد. حالت پرتره هم به خوبی کار می‌کند و می‌توانید روی آن حساب باز کنید.

حداکثر وضوح ضبط ویدیو در گلکسی M32 سامسونگ، ۱۰۸۰p و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است که البته انتظار داشتیم فیلم‌برداری ۴K هم بین گزینه‌ها بود. با این حال جزئیات در ویدیوهای ثبت شده خوب است. البته مکانیزم فوکوس گوشی بیش از حد معمول کار می‌کند و گاهی در هنگام ضبط ویدیو می‌بینیم که دوربین با سرعت زیادی در حال فوکوس کردن است که نتیجه اصلا چیز خوبی از آب در نمی‌آید.

گلکسی M32 سامسونگ دارای یک باتری عظیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که می‌تواند تا یک و نیم روز و حتی دو روز کامل را پشتیبانی کند که از این نظر عالی است. همچنین این باتری را یک شارژر ۲۵ وات همراهی می‌کند که می‌توان از صفر تا صد گوشی را در زمان یک ساعت و نیم پر کرد.


گوشی موبایل موتورولا Moto G60S
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت

قیمت: از ۵,۷۶۰,۰۰۰ تا ۵,۹۵۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • شارژ سریع ۵۰ واتی و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲۰ هرتزی عالی و با کیفیت
  • دوربین‌های خوب برای عکاسی در روز و نور مناسب
  • فیلم‌برداری ۴K قابل قبول
نقاط ضعف
  • سخت‌افزار نه چندان قدرتمند
  • عدم وجود لرزشگیر در فیلم‌برداری ۴K
  • کیفیت پایین عکاسی شبانه یا در نور کم
خرید موتورولا Moto G60S از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه مرداد ۱۴۰۰
ابعاد ۹.۶×۷۵.۹×۱۶۹.۷
وزن ۲۱۲ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از شیشه
مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
صفحه‌ نمایش ۶.۸ اینچ
IPS LCD | 120Hz
رزولوشن تصویر ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل با تراکم ۴۰۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11
چیپ‌ست Mediatek Helio G95 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.05 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۴K@30/120fps, 1080p@30/60/240fps
دوربین سلفی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60/240fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (پشت بدنه)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۵۰ وات

موتورولا در بازه گوشی‌های میان‌رده توانسته تا به این لحظه گوشی‌هایی را عرضه کند که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند و تنه به تنه‌ پرچمداران، اما به قیمتی به صرفه حرکت کند. یکی از این گوشی‌ها Moto G60S است.

طراحی ظاهر و بدنه Moto G60s ما را به یاد گوشی‌های پوکو می‌اندازد و کمی هم از طراحی سری A سامسونگ را می‌توانیم در آن ببینیم. بدنه از جنس پلاستیک نسبتا مرغوب و دارای بافت است که باعث می‌شود گوشی از دست لیز نخورد. البته وزن ۲۱۲ گرمی Moto G60s آن را در رده گوشی‌های سنگین وزن قرار می‌دهد، با این حال موتورولا ارگونومی خوبی را برای این موبایل میان‌رده پیاده‌سازی کرده است.

ماژول دوربین‌های پشت طراحی قابل قبولی دارند و به طرز جالبی، هم‌سطح با قاب پشتی گوشی هستند. لوگوی موتورولا که کمی‌ بالاتر از مرکز گوشی قرار دارد در واقع اسکنر اثر انگشت است که از سرعت و دقت بی‌نظیری برخوردار است. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون این بار در بالای گوشی دیده می‌شود و در پایین پورت USB-C را می‌توانیم ببینیم.

صفحه‌نمایش ۶.۸ اینچی Moto G60s واقعا بزرگ است و حاشیه‌های باریکی که روی گوشی در نظر گرفته شده، در بزرگ‌تر نشان‌ دادن صفحه‌نمایش اثر گذار بوده‌اند. این صفحه‌نمایش که از نوع IPS LCD است وضوحی برابر با ۲۴۶۰ در ۱۰۸۰ دارد و تراکم ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ آن باعث شده تا وضوحی بالا، رنگ‌هایی طبیعی و روشنایی خوبی را در آن ببینیم. روشنایی این نمایشگر ۵۱۳ نیت ثبت شده که عملکرد متوسطی در مقابل نور مستقیم خورشید دارد اما در اکثر مواقع عالی ظاهر می‌شود و مخاطب را راضی می‌کند.

ما در موتورولا Moto G60s نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی را می‌توانیم تجربه کنیم که قابلیت تطبیقی هم دارد و بسته به کاری که با گوشی انجام می‌دهید، بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز متغیر می‌شود. موتو جی‌۶۰اس در این زمینه می‌درخشد و تجربه کار با نمایشگری با کیفیت و ۱۲۰ هرتزی، منحصر به فرد و تازه خواهد بود.

قلب تپنده گوشی Moto G60s یک چیپست هلیو G95 با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری از مدیاتک است. معمولا از این چیپ برای گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده استفاده می‌شود و از لحاظ توانایی با اسنپدراگون ۷۲۰G کوالکام برابری می‌کند. پردازنده گرافیکی Mali-G76 نیز در Moto G60s در کنار ۶ گیگابایت رم در مدلی که معرفی می‌کنیم به کار گرفته شده است. با توجه به مشخصات، انتظار اجرای بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile و Genshin Impact را در بالاترین حالت گرافیکی نداشته باشید. کارهای روزمره مانند وب‌گردی، کار با اپلیکیشن‌های کاربردی و شبکه‌های اجتماعی و از این دست عملکردها در صورتی که درست و مدیریت شده باشند، تجربه خوبی را به واسطه نمایشگر با کیفیت ۱۲۰ هرتزی ارائه می‌دهند، اما باید بگوییم که هلیو G95 اصلا برای کارهای سنگین نیست.

موتو G60s اولین گوشی موتورولا خواهد بود که به اندروید ۱۲ ارتقا پیدا خواهد کرد. سیستم عامل اندروید در گوشی‌های موتورولا به شکل خام و اصلی هستند و همین قضیه باعث می‌شود ما سرعت و روان بودن بیشتری را ببینیم. این قضیه در مورد موتو G60s هم کاملا صدق می‌کند.

گوشی موتورولا Moto G60s دارای چهار سنسور دوربین در پشت خود است. یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض به عنوان دوربین اصلی، یک سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض، ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق و یک سنسور ماکرو ۵ مگاپیکسلی، ماژول دوربین‌های پشتی گوشی را تشکیل می‌دهند.

دوربین اصلی در طول روز می‌تواند تصاویر فوق‌العاده باکیفیتی را ثبت کند اما برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید مدتی را با قلق‌های گوشی بگذرانید تا به نتایج دلخواه برسید. چیزی که در این گوشی دیده می‌شود تاخیر شاتر به عکس‌برداری است. به این معنی که بین لحظه‌ای که شاتر را می‌زنید و گوشی اقدام به ثبت تصویر می‌کند، تاخیری معنادار وجود دارد که احتمالا این قضیه به پردازش تصویر برمی‌گردد.

با موتو G60s نمی‌توانید عکاسی خوبی در شب و نور کم داشته باشید مگر اینکه از حالت دستی و نوردهی طولانی استفاده کنید که به سه پایه یا چیزی برای ثابت نگه‌ داشتن گوشی نیاز است. سنسور فوق‌عریض گوشی هم طبق انتظار عملکردی به شدت معمولی دارد و بسته به سوژه و محیطی که تصویر را ثبت می‌کنید، می‌تواند خوب یا خیلی بد باشد. اگر روی عکس‌ها زوم نکنید یا تماشای آن‌ها را معطوف به نمایشگر گوشی یا در شبکه‌های اجتماعی کنید، همه چیز خوب است اما به محض زوم یا نمایش آن در نمایشگری بزرگ، ضعف‌های تصویر مانند نویزهای زیاد، رنگ‌های غیرعادی و کشیدگی‌ کاملا مشخص می‌شود.

خوشخبتانه در موتو G60s ما یک سنسور ماکرو به درد بخور بر عکس بسیاری از همرده‌ها را می‌بینیم. کیفیت تصاویری دوربین ماکرو بسته به دقت و ظرافتی که برای ثبت سوژه هزینه می‌کنید، می‌تواند خوب یا بد در بیاید. اما با این حال باز هم فکر نمی‌کنیم که ماکرو، دوربینی کاربردی در این گوشی باشد.

موتو G60s موتورولا می‌تواند ویدیوهایی با حداکثر وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند اما متاسفانه در این حالت خبری از لرزشگیر نیست. کیفیت ویدیوهای ۴K خوب و راضی‌کننده هستند اما به شرطی که تحرک زیادی نداشته باشید یا کلا ثابت باشید.

و در آخر دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی را داریم که در نوع خود به خوبی ظاهر می‌شود و می‌تواند جزئیات قابل قبولی را ثبت کند. تمامی معایب و مزایا دوربین اصلی را می‌توان در دوربین سلفی نیز خلاصه کرد.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نقطه قوت موتو G60s موتورولا است و شارژر ۵۰ واتی آن پرچم‌داری می‌کند. به جرات می‌توانیم بگوییم که این گوشی در رده خود جزو بهترین‌ها در مورد باتری است و اگر به دنبال یک گوشی مناسب میان‌رده با باتری و شارژدهی فوق‌العاده هستید، موتو G60s را از دست ندهید. تنها در عرض ۱۵ دقیقه از صفر به ۴۵ درصد می‌رسید و در ۳۰ دقیقه ۷۶ درصد باتری پر می‌شود. همچنین شما می‌توانید یک روز کاملا شلوغ و پرکار را با این گوشی به راحتی به شب برسانید در حالی که شاید بین ۲۰ تا ۳۰ درصد شارژ باقی مانده باشد.


۲- میان‌رده نقره‌ای | ۶ تا ۸ میلیون تومان

در این رده‌ی قیمتی، با گوشی‌های خوب میان‌رده آشنا می‌شویم که به واسطه‌ی سخت‌افزار استاندارد، قدرت پردازشی مناسب، دوربین و به خصوص دارا بودن تکنولوژی ارتباطی ۵G، از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند.

این رده مناسب چه افرادی است؟
  • اگر به دنبال خرید گوشی با فناوری ۵G هستید
  • اگر با بودجه‌ی ۶ یا ۷ میلیون تومانی، می‌خواهید به بازی‌های سنگین بپردازید
  • اگر به دنبال گوشی‌هایی با دوربین استاندارد و ثبت تصاویر و فیلم‌برداری نسبتا خوب هستید.

گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 10 pro
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۶,۴۰۰,۰۰۰ تا ۷,۴۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی در سطح گوشی‌های پرچم‌دار
  • صفحه‌نمایش OLED با کیفیت ۱۲۰ هرتزی
  • باتری مناسب و قابل اطمینان
  • بازدهی سخت‌افزاری مناسب برای اجرای بازی و کارهای سنگین
  • کیفیت خوب دوربین‌ها به خصوص در عکاسی در روشنایی
نقاط ضعف
  • عدم وجود تثبیت‌کننده تصویر در حالت فیلم‌برداری ۴K
خرید شیائومی Redmi Note 10 pro از دیجی‌کالا

بهترین گوشی میان‌ردهگوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه فروردین ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۴×۷۶.۵×۸.۱ میلی‌متر
وزن ۱۹۳ گرم
جنس بدنه فریم جنس پلاستیک
قاب جلو و پشت از شیشه مجهز به گوریلا گلس ۵
دارای گواهی IP53 مقاوم در برابر گرد و غبار و پاشش آب
صفحه‌ نمایش
۶.۶۷ اینچ
AMOLED | 120Hz
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۳۹۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12
چیپ‌ست Qualcomm SM7150 Snapdragon 732G (8 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.3 GHz Kryo 470 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 470 Silver)
پردازنده گرافیکی Adreno 618
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60fps
دوربین سلفی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps, 720p@120fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (لبه کناری)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۳۳ وات

یکی دیگر از گوشی‌های محبوب بازار که طرفداران زیادی هم دارد، شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو است که ویژگی‌های فوق‌العاده‌ آن در کنار قیمت مناسب، این گوشی را به یک گزینه جذاب و درجه یک تبدیل کرده است.

سطح کیفی طراحی بدنه شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو تنه‌به‌تنه گوشی‌های پرچمدار حرکت می‌کند. جنس قاب پشتی گوشی از شیشه گوریلا گلس خمیده است که آن را در رده کیفی گوشی‌های گران‌قیمت قرار می‌دهد. اما کناره‌های آن از جنس پلاستیک است که البته از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند، با این حال این را می‌توان نشانه یک گوشی مقرون‌به‌صرفه دانست. طراحی ماژول دوربین‌ها در پشت بی‌نظیر است. دوربین اصلی در قابی نقره‌ای رنگ احاطه شده که جلوه زیبایی به آن داده و باقی دوربین‌ها و فلش به شکلی مرتب و شیک پیاده‌سازی شده‌اند. این طراحی آنقدر زیبا است که می‌توان گوشی را به جای یک محصول ۷۰۰ دلاری جا زد!

با اینکه در ظاهر با یک گوشی بزرگ که ۶.۶۷ اینچ صفحه‌نمایش دارد طرف هستیم، اما ضخامت ۸.۱ میلی‌متری و وزن ۱۹۳ گرمی، نوید یک گوشی نسبتا سبک و خوش‌دست را می‌دهد. اسکنر اثر انگشت هم روی دکمه پاور تعبیه شده که از سرعت و دقت بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از ویژگی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو بلندگوهای آن است. دو اسپیکر که در پایین و بالای گوشی جای داده شده‌اند، از بلندی و کیفیت بسیار عالی برخوردار هستند و صدای استریو آنها در هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی، بسیار لذت‌بخش خواهند بود.

صفحه‌نمایش شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو ۶.۶۷ اینچ از نوع OLED با وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و تراکم ۲۹۵ پیکسل در هر اینچ را می‌توانیم شاهد باشیم. نرخ نوسازی تصویر در این نمایشگر ۱۲۰ هرتز است که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. وضوح خوب، کنتراست عالی، رنگ‌های عمیق و وسعت عالی، نوید یک صفحه‌نمایش فوق‌العاده را به شما می‌دهد. روشنایی تصویر در شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو  به ۵۹۴ نیت می‌رسد و با توجه به کیفیت خوب صفحه‌نمایش، مشکلی در خواندن متون و تماشای تصاویر در زیر نور مستقیم خورشید نخواهید داشت.

شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو به چیپ‌ست اسنپدراگون ۷۳۲G مجهز است که یک چیپ میان‌رده بهینه شده برای بازی و کارهای سنگین و گرافیکی محسوب می‌شود. با اینکه چیپ‌ست‌های اسنپدراگون ۷۶۵G و ۷۵۰G، نمونه‌های قدرتمندتر و نزدیک به چین ردمی نوت ۱۰ پرو محسوب می‌شوند و از توان گرافیکی بالاتری هم استفاده می‌کنند، اما در اینجا هم با چیپ توانایی که انتظارات را برآورده می‌کند رو‌به‌رو هستیم.

به راحتی می‌توانیم بگوییم که عملکرد روزانه و معمول ردمی نوت ۱۰ پرو با گوشی‌هایی که تقریبا دو تا سه برابر گران‌تر هستند، برابری می‌کند. اجرای بازی در این گوشی فوق‌العاده است به طوری که می‌توانید بازی ARK: Survival Evolved را در تنظیمات گرافیکی Epic و حداکثر رزولوشن ممکن اجرا کنید. بازی Fortnite با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بسیار روان اجرا می‌شود و افت خاصی را در آن شاهد نبودیم. بازی ریسینگ Asphalt 9 هم به خوبی و با بهترین گرافیک ممکن در این گوشی اجرا می‌شود.

شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو یک گوشی گیمینگ عالی است. به لطف وجود اسپیکرهای فوق‌العاده باکیفیت و البته صفحه‌نمایش OLED، تجربه گیمینگ در این گوشی کم‌نظیر است. در مدل ۸ گیگابایت رم، سرعت خواندن حافظه به ۵۱۲ مگابایت در ثانیه می‌رسد که بسیار به SSDهای SATA نزدیک است و بدون شک به سرعت بارگذاری بازی‌ها کمک می‌کند.

در بخش دوربین، ما با یک سنسور دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض در کنار ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق رو‌به‌رو هستیم. نکته جالب در مورد کیفیت خوب لنز ماکرو است که می‌تواند تصاویر بسیار تمیز و مناسبی را به ثبت برساند. تا به اینجای کار، بسیاری از گوشی‌هایی میان‌رده از لنز‌های ماکرو بی‌کیفیت صرفا برای پر کردن کلکسیون ظاهری لنزهای خود استفاده می‌کردند، اما شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو یک لنز ماکرو کاربردی در اختیار دارد.

تصاویر استاندارد ردمی نوت ۱۰ پرو در کل بسیار دلپذیر هستند، به خصوص وقتی به قیمت پایه گوشی نگاه می‌اندازیم. قابلیت HDR تصاویر را کمی بهتر می‌کند، زیرا شاهد صاف شدن داده‌های تصویر در مناطق روشن‌تر و کمی تیرگی در رنگ‌های میانی هستیم. عکاسی با حالت شب در این گوشی یک تجربه خوب است و در بالاترین سطح خود قرار دارد.

دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی در ردمی نوت ۱۰ پرو عملکرد خوبی دارد. جالب است بدانید که این دوربین، به عنوان دوربین سلفی در گوشی پیکسل ۳ گوگل مورد استفاده قرار می‌گرفته که از لحاظ کیفی تضمین شده است. محدوده داینامیک و جزئیات در حد دوربین اصلی نیست و نمی‌توانید حالت شب را روی دوربین فوق‌عریض استفاده کنید، اما با توجه به قیمت گوشی، این دوربین عملکرد مناسبی را از خود به جای می‌گذارد.

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی یک سنسور متعلق به سونی از نوع IMX471 است که در وان‌پلاس ۷T هم دیده می‌شود. این لنز می‌تواند تا حدی شبیه به یک سنسور فوق‌عریض هم باشد. کیفیت تصاویر سلفی قابل قبول است و می‌توان از این لنز برای ثبت تصاویر با کیفیت استفاده کرد.

ای کاش شیائومی در حالت ضبط ویدیو ۴K که با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود، تثبیت‌کننده تصویر هم لحاظ می‌کرد تا در هنگام پیاده‌روی یا در کل حرکت، ویدیوهای ۴K لرزش‌دار و حتی غیرقابل استفاده ضبط نکنیم. این تثبیت‌کننده فقط در حالت وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در دسترس است که یک نقطه ضعف بزرگ برای این گوشی فوق‌العاده محسوب می‌شود

در شیائومی ردمی توت ۱۰ پرو از یک باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده که عملکرد قابل قبولی دارد. پس از یک روز فعالیت و استفاده متوسط، در انتها بین ۳۵ تا ۴۵ درصد از شارژ باقی می‌ماند و در صورت استفاده سنگین، گوشی باز می‌تواند یک روز کامل را از شما پشتیبانی کند.

همچنین این گوشی به یک شارژر سریع ۳۳ واتی مجهز است که می‌تواند در نیم‌ساعت، ۵۵ درصد شارژ کند. استفاده از این شارژر را می‌توان نکته مثبتی ارزیابی کرد که البته اگر از این مقدار کمتر بود، تبدیل به نقطه ضعفی بزرگ برای چنین گوشی باکیفیتی می‌شد.


گوشی موبایل موتورولا Moto G 5G Plus
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۷,۷۰۰,۰۰۰ تا ۷,۸۵۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی زیبا و باریک بودن منطقی 
  • صفحه‌نمایش با کیفیت ۹۰ هرتزی
  • مجهز به دو لنز دوربین سلفی و امکان عکاسی سلفی فوق‌عریض
  • بازدهی سخت‌افزاری مناسب
  • مجهز به اندروید سبک و خام به همراه ویژگی‌های اختصاصی موتورولا
  • کیفیت خوب دوربین‌ها به خصوص در عکاسی در روشنایی
  • کیفیت فوق‌العاده ضبط ویدیو ۴K
نقاط ضعف
  • عملکرد ضعیف دوربین در نور کم و شب
  • شارژ سریع ۲۰ واتی که سرعت پایینی در قیاس به رقبای خود دارد
خرید موتورولا Moto G 5G Plus از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه تیر ۱۳۹۹
ابعاد ۱۶۸.۳x74x9.7 میلی‌متر
وزن ۲۰۷ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از شیشه
مقاومت در برابر پاشش آب (بدون گواهی رسمی)
صفحه‌ نمایش ۶.۷ اینچ
IPS LCD | 90Hz
رزولوشن تصویر ۱۰۸۰×۲۵۲۰ پیکسل با تراکم ۴۰۹ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 10 قابل ارتقا به Android 11
چیپ‌ست Qualcomm SM7250 Snapdragon 765 5G (7 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (1×2.3 GHz Kryo 475 Prime & 1×2.2 GHz Kryo 475 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 475 Silver)
پردازنده گرافیکی Adreno 620
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو
سنسور ۲ مگاپیکسلی عمق
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60fps
دوربین سلفی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (لبه کناری)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۰ وات

در هیایوی برند‌هایی مثل شیائومی، سامسونگ و کلی برند که با تبلیغات و تعداد زیادی محصول، بازار را قبضه کردند، محصولات و برندهایی هم وجود دارند که از کیفیت خار‌ق‌العاده و ویژگی‌های منحصر به فرد برخوردار هستند. برندی مانند موتورولا و محصولی به نام Moto G 5G Plus که در رده قیمتی نزدیک ۷ میلیون تومان، یک گوشی استثنایی است.

چیزی که در موتورولا موتو G 5G پلاس خودنمایی می‌کند، وجود دو دوربین سلفی در بالا و سمت چپ صفحه‌نمایش است. خوشبختانه اندازه این دو دوربین خیلی بزرگ نیست که بخواهند به تجربه تماشای صفحه‌نمایش آسیب بزنند، اما به هر حال یک مورد نادر است و در هنگام تماشای ویدیو یا بازی کردن با گوشی، به چشم می‌آیند. حاشیه‌های گوشی در دو سمت بالا و پایین زیاد نیست اما کم هم نیست و کاملا به چشم می‌آیند.

وقتی گوشی موتورولا موتو G 5G پلاس را به دست می‌گیریم، متوجه بلندتر بودن آن نسبت به گوشی‌های دیگر می‌شویم. نسبت تصویر ۲۱:۹ که در یک صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچی بزرگ پیاده سازی شده است و گوشی مقداری باریک‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. این اندازه باریک‌ البته باعث می‌شود تا دسترسی به صفحه‌کلید هم راحت‌تر باشد و این یک نکته مثبت است. اسکنر اثر انگشت هم روی دکمه پاور تعبیه شده که آن هم مقداری بالاتر از حد معمول است و شاید برای برخی، نیاز باشد تا مقداری انگشت خود را به زحمت بیاندازند تا به آن برسند. دکمه‌های تنظیم صدا بالاتر قرار دارد و احتمالا برای زدن آن‌ها نیاز باشد گوشی را در دو دست بگیرید.

بدنه با اینکه از جنس پلاستیک است اما از کیفیت خاص و خوبی برخوردار است و در دیدار اول حس می‌کنید که با یک گوشی فلزی و آلومینیومی طرف هستید. طراحی بدنه معمولی اما زیبا است و سطح گوشی از چسبندگی خوبی به دست برخوردار است. ماژول دوربین به شکل مربعی و کاملا منظم و شیک طراحی شده و برخلاف برخی گوشی‌های سامسونگ که فلش LED با کمی بی‌سلیقگی در پایین ماژول دوربین‌ها رها شده، موتورولا آن را به شکل کشیده در کنار ماژول و مرکز بالای گوشی قرار داده که نشان می‌دهد موتورولا چقدر به زیبایی‌شناسی محصول خود اشراف داشته است.

وزن موتورولا موتو G 5G پلاس ۲۰۷ گرم است که انتظار می‌رفت با توجه به جنس تمام پلاستیکی، کمی کمتر از این حد باشد. با این حال وقتی گوشی را به دست می‌گیرید، حس نمی‌کنید که یک گوشی سنگین در دست دارید. ظاهرا موتورولا توانسته تعادل خوبی در توضیع وزن در سراسر محصول خود لحاظ کند.

همانطور که گفتیم، ما با یک صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچی رو‌به‌رو هستیم که روی یک پنل IPS LCD پیاده‌سازی شده و نرخ‌ نوسازی تصویر در آن تا ۹۰ هرتز افزایش پیدا می‌کند. پشتیبانی از HDR 10 را هم می‌توانیم به ویژگی‌های این صفحه‌نمایش اضافه کنیم. میزان روشنایی تصویر در موتورولا موتو G 5G به حداکثر ۵۴۳ نیت برسد که در قیاس با برخی گوشی‌های همرده، آنقدر روشن نیست اما همچنان برای خوانایی در هر شرایط نوری کافی است.

دقت رنگ احتمالا بزرگترین ضعف صفحه‌نمایش باشد. با حالت رنگ اشباع پیش‌فرض، رنگ‌های خاکستری و سفید فاصله زیادی دارند و به آبی نزدیک‌تر می‌شوند در حالی که فیروزه‌ای، بنفش، زرد، آبی و قرمز کمی بیش از حد اشباع شده‌اند. سوییچ کردن به حالت طبیعی دقت رنگ را تا حدودی بهبود می‌بخشد اما حداکثر روشنایی در این حالت تا ۳۹۲ کاهش پیدا می‌کند که اگر جزو کسانی باشید که در محیط‌های پر نور فعالیت دارید، مقداری اذیت‌کننده خواهد بود. اما در مجموع، صفحه نمایش موتورولا موتو G 5G از کیفیت مناسبی برخوردار است و ناامیدتان نمی‌کند. به خصوص در تماشای ویدیو یا بازی کردن، وسعت و اندازه جالب صفحه‌نمایش،‌ تجربه خوبی را برایتان رقم می‌زند.

در بخش سخت‌افزار داخلی، موتورولا Moto G 5G از چیپ‌ست اسنپدراگون ۷۶۵ مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده کرده که به سرعت به محبوب‌ترین چیپ‌ست میان‌رده ۵G تبدیل شد. با اینکه تفاوت جزئی بین این چیپ و چیپ‌ست ۷۶۵G است، اما کلاک پردازنده گرافیکی در این چیپ‌ست کمی پایین‌تر است. همچنین این گوشی در مدلی که می‌بینید، به ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی مجهز است که می‌تواند از طریق درگاه کارت حافظه به وسیله کارت‌های میکرو SD ارتقا پیدا کند.

از نظر عملکرد، این چیپ‌ست شبیه به اسنپدراگون ۷۳۰G است، اما عملکرد تک‌ هسته‌ای بهتری ارائه می‌دهد. اجرای بازی‌های سنگین در این گوشی به خوبی انجام می‌شود و شاید نتوان سنگین‌ترین بازی‌های موجود را با حداکثر تنظیمات گرافیکی روی موتورولا موتو G 5G اجرا کرد، اما با تنظیمات کمی محدودتر، می‌توان از آنها لذت برد.

موتورولا Moto G 5G دوربین‌های زیادی دارد. چهار دوربین در پشت و دو دوربین سلفی. نکته اینجا است که همه این دوربین‌ها خوب نیستند و قرار نیست از این کلکسیون دوربین‌ها تجربه خارق‌العاده‌ای داشته باشید. دوربین اصلی یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عریض است که آن را یک سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق همراهی می‌کند. سنسور ۴۸ مگاپیکسلی تصاویر دل‌پذیری را ثبت می‌کند. اگر از یک گوشی قدیمی به موتورولا Moto G 5G مهاجرت می‌کنید، کیفیت دوربین برایتان عالی است. اما وقتی آن را در کنار مواردی مانند ردمی نوت ۱۰ پرو و ریلمی ۸ پرو قرار می‌دهید، متوجه می‌شوید که کنتراست در گوشی موتورولا از کیفیت کمتری برخوردار است. عکس‌های شبانه یا نور کم در سطح استانداردی قرار دارند.

سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض نسبتا کاربردی است و می‌توان تصاویر باکیفیتی را با آن به ثبت رساند. اما خبر خوب، سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو است که بر خلاف سنسور ۲ مگاپیکسلی بی‌کیفیت و اضافی بسیاری از گوشی‌های میان‌رده، کاربردی است. با اینکه تصاویر ثبت شده با این سنسور شاهکار نخواهند بود، اما می‌تواند شما را سرگرم کند و سوژه‌های جالبی را به وسیله آن می‌توانید ثبت کنید. سنسور تشخیص عمق هم در سطح معمولی قرار دارد اما با کمی کار با آن متوجه می‌شوید که می‌توانید تصاویر خوبی با پس‌زمینه تار ثبت کنید.

برای عکاسی سلفی، شما به دو لنز ۱۶ مگاپیکسلی عریض و ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض مجهز هستید. وجود سنسور فوق‌عریض باعث می‌شود تا بتوانید تصاویر سلفی گروهی را بهتر و بی‌دردسرتر ثبت کنید که از این لحاظ برای کسانی که عاشق عکاسی سلفی هستند، بسیار مناسب است.

یکی از نقاط قوت موتورولا Moto G 5G در کیفیت ضبط ویدیوهای ۴K با آن است. شما می‌توانید ویدیوهای ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ضبط کنید که با کمک تثبیت‌کننده خوبی که در گوشی تعبیه شده، حتی ویدیوهای در حال حرکت نیز صاف و باکیفیت خواهند بود.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی موتورولا Moto G 5G می‌تواند به راحتی یک روز شلوغ را در حالی به شب برساند که بیش از ۳۰ درصد از شارژ باقی مانده است. اما نقطه ضعف، شارژ سریع ۲۰ واتی است که در بهترین حالت می‌تواند تنها ۳۵ درصد از باتری را در نیم ساعت پر کند، در حالی که شارژ مجدد کامل تقریبا ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.


گوشی موبایل شیائومی POCO X3 PRO
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۷,۹۰۰,۰۰۰ تا ۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده برای اجرای بازی
  • طراحی منحصر به فرد، دارای گواهی IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب
  • صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از HDR10
  • بلندگوهای استریو متعادل با بلندی صدای مناسب
  • فیلم‌برداری ۴K استاندارد و مناسب است
  • باتری با طول عمر بالا و شارژر ۳۳ واتی عالی
  • صفحه‌نمایش رابط کاربری MIUI 12 بسیار خوب، جک ۳.۵ میلی‌متری، اسلات میکرو SD
  • قیمت فوق‌العاده مناسب نسبت به کارایی
نقاط ضعف
  • دوربین در قیاس با سخت‌افزار ضعیف‌تر است
  • وزن بالا و اندازه خیلی بزرگ
خرید شیائومی POCO X3 PRO از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه فروردین ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۵.۳×۷۶.۸×۹.۴ میلی‌متر
وزن ۲۱۵ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از شیشه مجهز به گوریلا گلس ۶
دارای گواهی IP53 مقاوم در برابر پاشش آب و گرد و غبار
صفحه‌ نمایش ۶.۶۷ اینچ
IPS LCD | 120Hz
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۳۹۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 12, MIUI 13 for POCO
چیپ‌ست Qualcomm Snapdragon 860 (7 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (1×2.96 GHz Kryo 485 Gold & 3×2.42 GHz Kryo 485 Gold & 4×1.78 GHz Kryo 485 Silver)
پردازنده گرافیکی Adreno 640
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60/120/240fps, 1080p@960fps
دوربین سلفی سنسور ۲۰ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
صدا با کیفیت ۲۴ بیت / ۱۹۲kHz
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (لبه کناری)
باتری لیتیوم-یونی ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۳۳ وات

یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار که پابه‌پای گوشی‌های پرچمدار بازار حرکت می‌کند و جزو اولین گزینه‌ها برای اجرای بازی‌های سنگین و کارکردهای مختلف بدون مشکله، پوکو X3 پرو از برند شیائومی است.

شیائومی پوکو X3 پرو یک گوشی نسبتا بزرگ و سنگین با وزن ۲۱۵ گرم و صفحه ۶.۶۷ اینچی است که همه آن را به همین مشخصات می‌شناسند. بدنه از پلاستیک مقاوم و مرغوبی ساخته شده که تضمین‌کننده استحکام محصول در استفاده‌های طولانی مدت است. همچنین این گوشی از گواهی IP53 بهره‌مند است که آن را در مقابل پاشش آب و گرد و غبار مقاوم می‌کند. صفحه‌نمایش هم به محافظ گوریلا گلس ۶ مجهز شده که خبر از مقاومت بالا در برابر ضربات می‌دهد. اسکنر اثر انگشت روی دکمه پاور در قسمت کناری گوشی کار شده و از زمان‌ پاسخ‌گویی و دقت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که می‌توان آن را به عنوان یکی از نقاط قوت شیائومی پوکو X3 پرو برشمرد.

مانند بسیاری از محصولات پوکو، لوگوی بزرگ POCO را می‌توان در بخش پشتی گوشی دید که دیگر برای همه عادت شده و جزوی از هویت گوشی‌های پوکو را تشکیل می‌دهد. ماژول دوربین هم به صورت گرد در قسمت بالای قاب پشتی کار شده که از استایل مناسب و قابل‌قبولی برخوردار است.

در بخش صفحه‌نمایش ما با یکی از بهترین‌ها روبه‌رو هستیم. صفحه ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز، مشخصات صفحه‌نمایش پوکو X3 پرو شیائومی هستند. صفحه‌نمایش این گوشی شیائومی واضح به نظر می‌رسد، رنگ‌ها چشم‌نواز هستند و اندازه نسبتا بزرگ آن فورا به شما حس این را می‌دهد که چنین صفحه‌ای برای اجرای بازی و تماشای ویدیو یا موارد این چنینی ساخته شده است. وجود صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز با برچسب قیمتی هفت میلیون تومان عالی است. نرخ نوسازی تصویر به صورت تطبیقی است و با توجه به عملکردهای مختلف، بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز شیائومی پوکو X3 پرو قدرت سخت‌افزاری آن است. این گوشی به چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۶۰ مجهز است که قدرتی تقریبا مشابه اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس دارد که در گوشی‌هایی مانند Asus ROG Phone 2 و OnePlus 7T استفاده شده است. با اینکه شاید این چیپ‌ها و گوشی‌های نام برده شده قدیمی و متعلق به سال ۲۰۱۹ باشند، اما هنوز هم اسنپدراگون سری ۸ از سری‌ ۷ امروزی قدرتمند‌تر هستند. این تراشه با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۸ گیگابایت رم در مدل معرفی شده همراه است.

شیائومی پوکو X3 پرو را می‌توان یک گوشی اقتصادی و فوق‌العاده برای بازی کردن برای کسانی که بودجه‌شان به خرید گوشی‌های پرچمدار نمی‌رسد دانست. این گوشی در بنچ‌مارک Geekbench 5 امتیاز فوق‌العاده ۲۵۳۰ را کسب کرده که بسیار بیشتر از گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۷۶۵G مانند وان‌پلاس Nord است. این عدد تقریبا با گوشی‌هایی مانند گلکسی اس۲۰ و وان‌پلاس ۷T مطابقت دارد. اجرای بازی‌هایی مانند Call of Duty Mobile، Fortnite یا Ark: Survival Evolved به راحتی و با کیفیتی بالا انجام می‌شود که همه چیز را در مورد قدرت و راحتی پوکو X3 پرو به ما می‌گویند.

دوربین در شیائومی پوکو X3 پرو قرار نیست حرف اول را بزند چون سعی شده تا بیشتر روی قدرت چیپ‌ست و بازدهی سخت‌افزار داخلی تمرکز شود تا سنسورهای دوربین فوق‌العاده‌ای داشته باشیم. روی کاغذ ما با یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، یک سنسور دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق به شدت ناکارآمد روبه‌رو هستیم.

در مقام مقایسه، دوربین در گوشی‌های پوکو X3 NFC و ردمی نوت ۱۰ بسیار بهتر است. ثبت جزئیات در دوربین اصلی به سختی انجام می‌شود و کنتراست در سطح پایینی قرار دارد. شیائومی در دوربین اصلی پوکو ایکس‌ ۳ پرو از سنسور سونی IMX582 استفاده کرده که در مدل ارزان ردمی نوت ۱۰ دیده‌ایم و دلیل اصلی آن، کاهش هزینه‌ها و متعادل نگه‌داشتن قیمت گوشی با هدف افزایش قدرت چیپ‌ست و بازدهی اصلی است. اما با تمام این‌ها، پوکو X3 پرو می‌تواند عکس‌های باکیفیتی ثبت کند. عکس‌هایی که به مراتب حتی از گوشی‌های گران‌قیمتی مانند مایکروسافت سرفیس Dou که برچسب قیمتی ۱۴۰۰ دلاری دارند، بهتر است. حالت شب به خوبی کار می‌کند و تفاوت زیادی در محدوده داینامیک و روشنایی تصاویر ایجاد می‌کند.

در بخش دوربین سلفی ما با یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی روبه‌رو هستیم که کار خود را خیلی خوب انجام می‌دهد و می‌تواند تصاویر باکیفیت سلفی را ثبت کند. این دقیقا همان سنسوری است که در پوکو X3 NFC استفاده شده و بسیار قابل‌قبول است. دوربین اصلی حداکثر می‌تواند تا وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کند.

شیائومی پوکو X3 پرو به یک باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است. با اینکه چیپ‌ست و قدرت سخت‌افزاری این گوشی، توان مصرفی بالایی را هم می‌طلبد اما باتری به طرز چشم‌گیری کار خود را خوب و راضی‌کننده انجام می‌دهد. در صورتی که صفحه‌نمایش در طول روز در حالت ۱۲۰ هرتز باشد، با یک عملکرد معمول روزانه در انتها ۴۰ درصد از شارژ باقی می‌ماند.

در یک روز عادی از ۷ صبح که مقداری وب‌گردی داشتیم، کمی بازی کردیم، شبکه‌های اجتماعی را بررسی کردیم و مقدار زیادی هم موسیقی گوش دادیم، در ساعت ۲۳:۳۰ شب هنوز بیش از ۴۵ درصد شارژ باقی مانده بود و می‌توانستیم ظهر روز بعد گوشی را به شارژ بزنیم. در صورتی که مدیریت خوبی در استفاده از گوشی داشته باشید حتی تا ۲ روز می‌توانید از شارژ مجدد معاف باشید!

پوکو X3 پرو به یک شارژر ۳۳ واتی هم مجهز است که می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه، باتری را به ۵۹ درصد برساند و فقط در ۵۹ دقیقه کل باتری را شارژ کند. با توجه به برچسب قیمتی، یک چنین باتری مقاوم و شارژر پرسرعتی غنیمت است.

خلاصه که اگر به دنبال یک گوشی شبه پرچم‌دار با صفحه‌نمایشی بزرگ و باکیفیت هستید و از طرفی، قدرت سخت‌افزاری هیولایی داشته باشد و باتری هم در سطح بالایی قرار داشته باشد، پوکو X3 پرو می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما باشد. مدل ۱۲۸ گیگابایت و حتی رم ۶ گیگابایت هم می‌توان با قیمتی پایین‌تر تهیه کرد که از لحاظ بازدهی همچنان در سطح بالایی قرار دارند و می‌تواند برای شما صرفه اقتصادی داشته باشند.

 


گوشی موبایل شیائومی Poco X3 GT
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۷,۸۰۰,۰۰۰ تا ۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی زیبا، گواهی IP53 و گوریلا گلس ویکتوس
  • صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۶ اینچی ۱۲۰ هرتز باکیفیت
  • باتری فوق‌العاده و شارژر ۶۷ واتی فوق سریع
  • بازدهی سخت‌افزاری در حد گوشی‌های پرچمدار
  • بلندگو با کیفیت استریو
  • ضبط ویدیوهای ۴K عالی با دوربین اصلی
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت ۵G
نقاط ضعف
  • عدم پشتیبانی از حافظه جانبی
  • بدون جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
خرید شیائومی POCO X3 GT از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه مرداد ۱۴۰۰
ابعاد ۸.۹×۷۵.۹×۱۶۳.۳ میلی‌متر
وزن ۱۹۳ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از شیشه مجهز به گوریلا گلس
مجهز به گواهی IP53 مقاوم در برابر پاشش آب و گرد و غبار
صفحه‌ نمایش ۶.۶ اینچ
IPS LCD | 120Hz
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۳۹۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12.5 for POCO
چیپ‌ست MediaTek MT6891Z Dimensity 1100 5G (6 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×2.6 GHz Cortex-A78 & 4×2.0 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60/120fps
دوربین سلفی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps, 720p@120fps, 960fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
صدا با کیفیت ۲۴ بیت / ۱۹۲kHz
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (لبه کناری)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۶۷ وات

شیائومی گوشی پوکو X3 GT را چند ماه پس از عرضه پوکو X3 پرو راهی بازار کرد که می‌تواند از جهاتی، برخی از ویژگی‌های برادر خود را بهبود ببخشد و آن را به یکی دیگر از گوشی‌های به‌صرفه و پرقدرت بازار تبدیل کند. در واقع می‌توان GT را مدل جانشین پوکو X3 NFC دانست. در GT نام تجاری پوکو کوچکتر و بسیار بهتر کار شده و ماژول دوربین هم تغییرات اساسی به خود دیده است.

بدنه پوکو X3 GT از جنس پلاستیک مرغوب است که ظاهر خوبی دارد و در نگاه اول ما را به یاد گوشی‌های پرچمدار می‌اندازد. طراحی بدنه به شکل هاشوردار است و رنگ آن از روشن‌تر در بخش بالا به تیره‌تر در بخش پایین تغییر می‌کند که جلوه جذابی را به محصول داده است. نام تجاری POCO دیگر بزرگ نیست و کوچک‌تر و جمع‌وجورتر در بخش پایینی قاب پشتی درج شده که به نظرمان کار بسیار خوبی است.

صفحه‌نمایش گوشی به محافظ گوریلاگلس ویکتوس مجهز است که یک ویژگی‌ مثبت محسوب می‌شود اما از طرفی، گوشی به گواهی IP53 تجهیز شده که فقط در برابر پاشش آب و گرد و غبار مقاوم است. می‌شد انتظار داشت که شیائومی از گواهی بهتری در این مدل استفاده کند. متاسفانه در این گوشی خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری نیست که شاید برای کسانی که از هدفون و هدست‌های سیمی استفاده می‌کنند، خبر بدی باشد. پورت USB-C هم در بخش پایینی گوشی مشاهده می‌شود. اسکنر اثرانگشت مانند پوکو X3 NFC و پرو روی دکمه پاور تعبیه شده است.

در بخش صفحه‌نمایش ما با یکی از بهترین‌ها روبه‌رو هستیم. صفحه ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز، مشخصات صفحه‌نمایش پوکو X3 GT شیائومی هستند. همچنین ما شاهد تراکم ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ هستیم. صفحه‌نمایش این گوشی شیائومی واضح به نظر می‌رسد، رنگ‌ها چشم‌نواز هستند و اندازه نسبتا بزرگ آن فورا به شما حس این را می‌دهد که چنین صفحه‌ای برای اجرای بازی و تماشای ویدیو یا موارد این چنینی ساخته شده است. وجود صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز با برچسب قیمتی نزدیک هشت میلیون تومان عالی است. نرخ نوسازی تصویر به صورت تطبیقی است و با توجه به عملکردهای مختلف، بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

شیائومی پوکو X3 GT در بخش سخت‌افزار و بازدهی می‌درخشد. این گوشی به یک چیپ‌ست دیمنسیتی ۱۱۰۰ ۵G مجهز است که پوکو X3 GT را شبیه به یک گوشی پرچمدار کرده است. کار با گوشی و در محیط اندروید و رابط کاربری MIUI 12 بسیار روان است، برنامه‌ها خیلی سریع اجرا می‌شوند و عملکرد در بازی فوق‌العاده است. شاید به سرعت و قدرت گوشی‌های پرچمدار امروز نباشد و در برخی بازی‌های سنگین، تنظیمات گرافیکی را مجبور باشیم روی متوسط به جای حداکثر بگذاریم، اما با توجه به برچسب قیمتی، این قدرت سخت‌افزاری شگفت‌انگیز است.

پوکو X3 GT به خنک‌کننده مایع مجهز است که باعث می‌شود حتی در اجرای بازی‌های سنگین و انجام آنها برای چند ساعت،‌ به مشکل نخورید و گوشی داغ نکند. در مقام مقایسه، این گوشی می‌تواند تقریبا در برخی معیارها حتی پابه‌پای گوشی پرچمدار گلکسی S20 سامسونگ حرکت کند و از وان‌پلاس Nord 2 هم حتی در تست Geekbench پیشی بگیرد. همچنین پوکو X3 GT از ۸ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

اگر به دنبال استفاده از فناوری ارتباطی ۵G که البته در ایران محدود است باشید، این گوشی یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد بود. هر دو اسلات سیم‌کارت پوکو X3 GT از سیم‌کارت نانو ۵G به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند.

یکی از مشکلات پوکو X3 GT عدم پشتیبانی از میکرو SD است که احتمالا برای کسانی که از کارت حافظه SD استفاده می‌کنند، جذاب نیست. با این حال مدل مد نظر ما یعنی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت، تقریبا شما را از کارت SD بی‌نیاز می‌کند.

مطمئنا گوشی پوکو X3 GT نمی‌تواند گزینه اصلی برای کسانی باشند که به دنبال عکاسی مداوم و حرفه‌ای با گوشی هستند، اما با این حال ما در این گوشی با دوربین‌های نسبتا با کیفیت و خوبی رو‌به‌رو هستیم. هر دو دوربین جلو و عقب می‌توانند عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنند و همچنین در فیلمبرداری هم عملکرد خوبی داشته باشند، اما در همه موقعیت‌ها موفق ظاهر نمی‌شوند.

دوربین اصلی ما در بدنه پشتی یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض است. ثبت تصاویر ثابت با این دوربین مناسب و باکیفیت است، اما سوژه‌های متحرک را تار ثبت می‌کند. اگر نور زیاد باشد، عکس‌های عالی و باکیفیتی را می‌توانید بگیرید که دقیق و دارای رنگ‌های دل‌پذیر هستند. اگر چه ما تا ۱۰ برابر می‌توانیم زوم کنیم، اما این زوم دیجیتالی است و خیلی نمی‌توان به آن برای ثبت تصاویر کاربردی و باکیفیت تکیه کرد.

هر دو دوربین جلو و عقب دارای حالت پرتره هستند که در دوربین سلفی می‌توانید گزینه‌های «زیبایی تصویر» بیشتری ببینید. در عکس‌های پرتره، می‌توانید میزان تاری پس‌زمینه را تنظیم کنید، اما سیستم در تشخیص مکان‌هایی که باید تار شوند و مکان‌هایی که نباید تار شوند، شگفت‌انگیز عمل نمی‌کند. اما باز هم می‌توان عکس‌های پرتره تمیز و قابل قبول را پس از چند بار تلاش و پیدا کردن قلق ثبت کرد.

دوربین اصلی می‌تواند تا حداکثر وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کند. اگر می‌توانستیم با وضوح ۴K، ویدیوهای ۶۰ فریم ضبط کنیم قطعا این گوشی یک ویژگی استثنایی و جالب‌ دیگر داشت اما چنین چیزی وجود ندارد. با این حال می‌تواند در حالت ۱۰۸۰p، ویدیوهای ۶۰ فریم ضبط کرد. کیفیت ضبط ویدیو در این گوشی خوب است و در صورت نوردهی مناسب، می‌توان ویدیوهای باکیفیتی را ضبط کرد.

یکی از نقاط قوت بارز گوشی شیائومی پوکو X3 GT باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری آن است که می‌تواند حتی تا ۲ روز با عملکرد معمولی و کنترل شده دوام بیاورد. اگر حسابی با گوشی خود کار می‌کنید،‌ بازی می‌کنید و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی دارید، پوکو X3 GT یک روز کامل را از شما پشتیبانی می‌کند. وجود شارژر ۶۷ واتی در این گوشی یک ویژگی فوق‌العاده است که می‌تواند تنها در نیم ساعت، ۹۰ درصد باتری را شارژ کند و برای ۱۰۰ درصد شدن، تنها به ۴۲ دقیقه زمان نیاز دارد. این مدت زمان‌ها در صورتی که گوشی همچنان شارژ داشته باشد به مراتب کمتر است.


گوشی موبایل شیائومی POCO F3 5G
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۸,۷۰۰,۰۰۰ تا ۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • بدنه مرغوب شیشه‌ای با محافظ گوریلا گلس
  • صفحه‌نمایش AMOLED فوق‌العاده و ۱۲۰ هرتزی
  • باتری مناسب با عمر بالا و شارژ سریع
  • بازدهی سخت‌افزاری مناسب برای اجرای بازی و کارهای سنگین
  • کیفیت خوب دوربین‌ها به خصوص در عکاسی در روشنایی
  • قیمت رقابتی و در مواردی بی‌همتا
نقاط ضعف
  • عدم وجود جک ۳.۵ میلی‌متری، درگاه کارت حافظه و رادیو FM
  • کیفیت متوسط دوربین فوق‌عریض
خرید شیائومی POCO F3 5G از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه فروردین ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۳.۷×۷۶.۴×۷.۸ میلی‌متر
وزن ۱۹۶ گرم
جنس بدنه قاب جلو و پشت از شیشه مجهز به محافظ گوریلا گلس ۵
فریم پلاستیکی
مجهز به گواهی IP53 مقاوم در برابر پاشش آب و گرد و غبار
صفحه‌ نمایش
۶.۶۷ اینچ
AMOLED | 120Hz
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۳۹۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12.5.6 for POCO
چیپ‌ست Qualcomm SM8250-AC Snapdragon 870 5G (7 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (1×3.2 GHz Kryo 585 & 3×2.42 GHz Kryo 585 & 4×1.80 GHz Kryo 585)
پردازنده گرافیکی Adreno 650
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60/120/240/960fps
دوربین سلفی سنسور ۲۰ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30/60fps, 720p@120fps
صدا اسپیکر استریو
بدون جک ۳.۵ میلی‌متری
صدا با کیفیت ۳۲ بیت / ۳۸۴kHz
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی لبه گوشی)
باتری لیتیوم-یونی ۴۵۲۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۳۳ وات

در سری گوشی‌های پرطرفدار پوکو، مدل F3 توانست در سال ۲۰۲۱ محبوبیت زیادی را به واسطه قدرت سخت‌افزاری مناسب و امکانات فوق‌العاده‌اش دست و پا کند. گوشی میان‌رده‌ای که توانایی رقابت با حتی پرچمداران را در اختیار دارد.

در طراحی پوکو F3، شما با یک بدنه تمام شیشه‌ای اما با فریم پلاستیکی مواجه هستید. شیشه به کار رفته در جلو و پشت دستگاه، هر دو مجهز به محافظ گوریلا گلس ۵ هستند و از این حیث با یک محصول مقاوم رو‌به‌رو هستیم. همچنین وجود گواهی IP53، گوشی را تا حد زیادی از گرد و غبار و پاشش آب محافظت می‌کند. این ویژگی‌ها در ضخامتی برابر با ۷.۸ میلی‌متر پیاده‌سازی شده و وزن ۱۹۶ گرمی گوشی، نشان می‌دهد با یک طراحی حساب شده و ارگونومی مناسب در این گوشی طرف هستیم. آیفون ۱۳ اپل با اینکه ابعادی برابر با پوکو F3 از حیث صفحه‌نمایش دارد، اما ۲۰ درصد سنگین‌تر از این محصول شیائومی است. حتی برآمدگی ماژول دوربین -که طراحی زیبا و جذابی دارد- بسیار کم و ناچیز است.

شیائومی در این مدل بیخیال جک ۳.۵ میلی‌متری شده و اگر از کسانی باشید که به هدفون و هدست سیمی علاقه دارید، احتمالا یا باید بیخیال این گوشی شوید یا با تبدیل USB-C، این قضیه را حل کنید. بلندگوهای گوشی پوکو F3 استریو هستند و از صدای بسیار خوبی برخوردارند. اسکنر اثر انگشت هم در قسمت کناری و روی دکمه پاور تعبیه شده است.

با اینکه به طور رسمی هیچ‌گونه گواهی IP برای پوکو F3 تایید نشده (که جای تعجب دارد) اما طبق مشاهدات، ظاهرا این گوشی دارای گواهی IP53 است و در مقابل پاشش آب و گرد و غبار مقاوم است.

صفحه‌نمایش شیائومی پوکو F3 از نوع AMOLED بوده و وضوحی برابر با ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. این صفحه‌نمایش ۶.۶۷ اینچی که تراکم ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ دارد، ۱۲۰ هرتز بوده و حداکثر روشنایی آن به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد. پشتیبانی از HDR10+ در کنار رنگ‌های مشکی جوهری که به واسطه فناوری OLED امکان‌پذیر است، نمایشگر گوشی شیائومی پوکو F3 را از کیفیتی فوق‌العاده بالا و رویایی برخوردار می‌کند.

به طور کل، صفحه‌نمایشی که شیائومی برای این گوشی تعبیه کرده چیزی برابر با بیشتر گوشی‌های پرچمدار، اما با قیمتی بسیار پایین‌تر است. در واقع می‌توان گفت پوکو F3 در بازه قیمتی ۸ تا ۹ میلیون تومان بهترین نمایشگر ممکن را دارد.

سخت‌افزار درونی پوکو F3 شیائومی شگفت‌انگیز است. با برچسب قیمتی که این گوشی دارد، حتما انتظار اسپدراگون ۴۸۰ یا حداکثر ۷۶۵G را دارید، اما پوکو F3 دارای یک چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۷۰ بسیار قدرتمند است. در تست‌های Geekbench5، چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۷۰ امتیاز تک‌هسته‌ای ۹۷۶ و امتیاز چند هسته‌ای ۳۳۰۵ را به دست آورده است که عملکرد اسنپدراگون ۷۶۵G را در گوشی‌هایی مانند موتورولا Razr 5G و وان‌پلاس Nord به راحتی پشت سر می‌گذارد. همچنین این تراشه عملکردی تقریبا دو برابر چیپ‌ست دیمنسیتی ۸۱۰ دارد که در پوکو M4 Pro 5G استفاده می‌شود. حتی عملکرد تراشه گرافیکی Adreno 650 پوکو F3 دو برابر پوکو M4 5G با امتیاز ۳۵۶۰ در OpenGL و ۳۳۷۰ در Vulkan است.

عملکرد سخت‌افزاری و بازدهی پوکو F3 در کارکردهای روزانه بی‌نقص و عالی است. اجرای برنامه‌ها و جابه‌جایی بین آن‌ها، مرور و پیمایش همگی بدون مشکل هستند. با اینکه مدل مد نظر ما حافظه رم ۸ گیگابایتی دارد، اما مدل ۶ گیگابایتی پوکو F3 که قیمتی پایین‌تر دارد، بازدهی خوبی از خود نشان می‌دهد و مشکل خاصی حتی برای اجرای بازی‌های سنگین و بزرگ ندارد. بازی مانند آسفالت ۹ در بالاترین سطح ممکن و بدون هیچ‌ مشکلی اجرا می‌شود.

ناگفته نماند که پوکو F3 از سیم‌کارت ۵G پشتیبانی می‌کند و در صورتی که در محدوده پوشش‌‌دهی این فناوری ارتباطی باشید، تجربه خوبی را به واسطه آنتن‌های قوی سرعت فوق‌العاده بالای پوکو F3 خواهید داشت.

دوربین‌ شاید جایی باشد که شیائومی پوکو F3 نهایت تلاش خود را برای همگام شدن با گوشی‌های پرچمدار خرج کرده است. دوربین اصلی یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم نسبتا عریض f/1.79 است. عکاسی در نور کافی یا از سوژه‌ای که نور کافی داشته باشد، عالی است و می‌توان تصاویری با وضوح، کیفیت و جزئیات بالا به ثبت رساند، اما این سنسور برای عکاسی در شب خیلی مناسب نیست.

دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی با اینکه اصلا در حد و اندازه‌های سنسور اصلی نیست، اما از بسیاری از دوربین‌های فوق‌عریض در گوشی‌های هم‌رده بهتر است. تصاویر ثبت شده نسبتا وضوح و رنگ‌های خوبی دارند و زمانی که نور کافی نیست، نویز زیادی ندارند. فقط تصاویر ثبت شده با دوربین فوق‌عریض مقداری گرم‌تر از سنسور اصلی است که می‌تواند هماهنگی این دو را مشکل‌ساز کند.

در پوکو F3 شیائومی یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی هم وجود دارد که خوشبختانه بر خلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر که دوربین ماکرو آنها بلااستفاده و تزئیتی است، می‌تواند تصاویر باکیفیتی به ثبت برساند. در تست‌های انجام شده، این دوربین به راحتی می‌تواند بافت‌هایی نظیر پارچه و نخ را که با چشم غیرمسلح به راحتی دیده نمی‌شوند، ثبت کند و حسابی شگفت‌زده‌امان کند. دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی هم از کیفیت بسیار خوبی برای ثبت تصاویر سلفی برخوردار است. رنگ‌ها طبیعی هستند و وضوح تصاویر آنقدری است که از نتایج لذت ببریم.

ضبط ویدیو در پوکو F3، موردی است که باید به آن توجه کنید. هنگام استفاده از تثبیت‌کننده ویدیو و کدگذاری H254، مقداری لگ در هنگام ضبط مشاهده می‌شود، اما با تغییر کدگذاری به H256 یا غیرفعال کردن تثبیت‌کننده، این مشکل کاملا از بین می‌رود. البته استفاده از برنامه‌های جانبی مانند Open Camera نیز می‌تواند به بهبود مشکلات گفته شده کمک کند.

شیائومی پوکو F3 از یک باتری ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند. این همان ظرفیتی است که در وان‌پلاس ۹ پرو می‌بینیم. شاید این مقدار در قیاس با گوشی ارزان‌تر پوکو X3 GT، کم باشد اما در طی تست‌های انجام شده به نتایج قابل‌ قبولی رسیدیم. این باتری می‌تواند در استفاده معمول حتی تا یک و نیم روز دوام بیاورد و در یک روز بسیار شلوغ، تا شب شما را همراهی کند. در یک تست معمولی ویدیو ۹۰ دقیقه‌ای و روشنایی کامل، باتری پوکو F3 تنها ۷ درصد خالی کرد. این در حالی است که شیائومی Mi 11 Lite در صفحه‌نمایش کم‌نور در همان تست ۱۱ درصد خالی کرد.

مانند بسیاری از گوشی‌های ارزان‌تر شیائومی، شما یک شارژر ۳۳ واتی در جعبه گوشی دارید. با اینکه این شارژر چیز عجیبی نیست، اما سرعت بالایی دارد و می‌توانید در کم‌تر از یک ساعت، گوشی شیائومی پوکو F3 را از صفر به صد درصد شارژ برسانید.


۲- میان‌رده طلایی | ۹ تا ۱۱ میلیون تومان

این رتبه متعلق به گوشی‌های میان‌رده با مشخصات قوی و نزدیک به پرچمداران است. جایی که شما با اطمینان از کارایی گوشی، می‌توانید کیفیت فوق‌العاده‌ای در تصویر، دوربین و سخت‌افزار داخلی را انتظار داشته باشید.

این رده مناسب چه افرادی است؟
  • اگر قصد خرید گوشی قدرتمند دارید، اما بودجه‌ی کافی برای پرچمداران ندارید
  • اگر اصلا به دنبال هزینه‌ی زیاد برای خرید پرچمدار نیستید، اما گوشی همه فن حریف می‌خواهید

گوشی موبایل سامسونگ GALAXY A52s 5G
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۰,۹۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی شیک، رنگ‌های متنوع، روکش مات، گواهی IP67 و گوریلا گلس ۵
  • صفحه‌نمایش AMOLED فوق‌العاده و ۱۲۰ هرتزی
  • باتری مناسب با عمر بالا و شارژ سریع
  • بازدهی سخت‌افزاری مناسب برای اجرای بازی و کارهای سنگین
  • تضمین ۳ آپدیت اندروید و ۴ سال آپدیت ایمنی
  • کیفیت خوب دوربین‌ها در عکاسی و فیلم‌برداری
  • فیلمبرداری ۴K با هر سه دوربین اصلی، فوق‌عریض و سلفی در هر سطح زوم و با کیفیت عالی
نقاط ضعف
  • شاید مقداری قیمت نسبت به رقبا بالا باشد
  • عدم ثبات رنگ‌ها در عکس‌های در دوربین اصلی و فوق‌عریض
خرید سامسونگ GALAXY A52s 5G از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه شهریور ۱۴۰۰
ابعاد ۱۵۹.۹×۷۵.۱×۸.۴ میلی‌متر
وزن ۱۸۹ گرم
جنس بدنه قاب پشت و فریم از جنس پلاستیک
قاب جلو از شیشه مجهز به گوریلاگلس ۵
گواهی IP67 مقاوم در برابر آب (نیم ساعت عمق یک متر) و گرد و غبار
صفحه‌ نمایش
۶.۵ اینچ
Super AMOLED | 120Hz
رزولوشن تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۴۰۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 12, One UI 4.1
چیپ‌ست Qualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5G (6 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×2.4 GHz Kryo 670 & 4×1.9 GHz Kryo 670)
پردازنده گرافیکی Adreno 642L
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو
سنسور ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60fps
دوربین سلفی سنسور ۳۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش
باتری لیتیوم-یونی ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۵ وات

سامسونگ با عرضه‌ی گوشی A52s و به دنبالش، A52s 5G، عملا یک گوشی میان‌رده در قامت پرچمدار با امکانات و سخت‌افزاری فوق‌العاده قابل قبول، ارائه داد.

گلکسی A52s دارای بدنه پلاستیکی باریک و سبک به وزن ۱۸۹ گرم است که ارگونومی مناسبی دارد و کار کردن با آن را با یک دست ممکن می‌سازد. در قسمت پشت بدنه، یک روکش مات وجود دارد که اثر انگشت را جذب نمی‌کند و اگر از کسانی باشید که گوشی را بدون قاب استفاده می‌کنند، احتمالا این قضیه یک مزیت برایتان محسوب می‌شود. همچنین این گوشی به گواهی IP67 مجهز است که آن را در مقابل آب تا عمق نیم‌متر و به مدت نیم‌ساعت ایمن می‌کند و مقاوت بالایی در مقابل ذرات گرد و غبار دارد.

گلکسی A52s 5G دارای صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی از نوع Super AMOLED و Full HD+ است. سامسونگ در تولید این نوع نمایشگرها از بعد کیفی پیشتاز است و ما با یک صفحه‌نمایش بسیار خوب رو‌به‌رو هستیم. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش روشن و غنی به نظر می‌رسند، بدون اینکه در آنها زیاده‌روی شده باشد. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز هم واقعا در تجربه کاربری به خصوص کارهای روزمره و اسکرول‌کردن صاف و بدون تاخیر و لگ تاثیرگذار است.

گوشی گلکسی A52s 5G سامسونگ به چیپ‌ست اسنپدراگون ۷۷۸G با ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی در این مدل مجهز است. عملکرد گوشی نسبت به مدل A52 کاملا ارتقا پیدا کرده و آن را می‌توانیم به وضوح ببینیم. استفاده از برنامه‌های متعدد و جابه‌جایی بین آن‌ها بسیار روان انجام می‌شود و مشکلی در آن‌ها پیدا نمی‌کنید. همچنین این چیپ‌ست مشکلی برای اجرای بازی‌های سنگین ندارد. برای مثال در بازی‌هایی مانند Among Us و Genshin Impact، گوشی توانست با بالاترین سطح گرافیکی، بدون تاخیر و لگ آنها را اجرا کند. این مورد حتی برای بازی‌های Call of Duty Mobile و Asphalt 9 هم صدق می‌کند.

در گلکسی A52s 5G سامسونگ، ما یک ماژول چهار دوربین را در پشت گوشی مشاهده می‌کنیم. سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض، لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و لنز تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی، دوربین‌های پشت را تشکیل می‌دهند. به طور کلی، تمامی دوربین‌ها توانستند عملکرد مناسبی را در شرایط مختلف داشته باشند. رنگ‌ها به خوبی ثبت می‌شوند و فوکوس نگه‌داشتن روی اشیا مشکلی ندارد. در حالت دوربین ۶۴ مگاپیکسل، نیاز است روی حالت دستی باشید تا رنگ‌ها بهتر و طبیعی‌تر ثبت شوند، اما در این حالت مقداری اپلیکیشن دوربین کند می‌شود.

عکاسی در نور کم برای گلکسی A52s 5G مقداری چالش‌برانگیز است. عکس‌های گرفته شده در عصر و شب مقدار زیادی نویز دارند که پس از پردازش، عکس‌ها خوب به نظر می‌رسند اما تا عالی بودن فاصله زیادی دارند.

برای دوربین سلفی ما یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی را می‌بینیم. با گلکسی A52s 5G سلفی‌های خوبی را می‌توانیم ثبت کنیم، اما این سنسور به صورت اتوماتیک سعی می‌کند تا روی تصاویر بیشتر کار کند و سعی در زیبا‌تر کردن آنها کند که گاهی نتیجه دلخواه نیست. اما با این حال این دوربین توانایی خوبی در عکاسی سلفی با جزئیات و کیفیت بالا دارد و قطعا می‌تواند طرفداران عکاسی سلفی را خوشحال کند.

گلکسی A42s 5G در بخش ضبط ویدیو فوق‌العاده کار می‌کند. در دوربین‌ اصلی، فوق‌عریض و سلفی می‌توانید تا وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید. با اینکه در رزولوشن ۱۰۸۰p می‌توان تا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه هم جلو رفت، اما دوربین فوق‌عریض فاقد این ویژگی است.

هم دوربین اصلی و هم فوق‌عریض می‌توانند نرخ بیت ثابتی در حدود ۴۸ مگابیت بر ثانیه را برای فیلم‌های ۴K به ثبت برسانند. دوربین اصلی در ضبط ویدیو ۴K از همه لحاظ عالی است. جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند و پردازش نسبتا طبیعی است. محدوده داینامیک نسبتا گسترده است و رنگ‌ها طبیعی به نظر می‌رسند. همچنین این گوشی دارای دو گزینه تثبیت‌کننده ویدیو مجزا است. یکی از آن‌ها EIS در تنظیمات دوربین است که روی هر دو دوربین اصلی و فوق‌عریض کار می‌کند و کمک می‌کند تا ویدیوهای در حال حرکت به خوبی و روان ضبط شوند. گزینه Super Steady هم وجود دارد که فقط روی دوربین فوق‌عریض کار می‌کند و نتیجه‌ای کاملا چشم‌گیر به ثبت می‌رساند.

حالت ماکرو در گلکسی A52s 5G شگفت‌انگیز است و می‌توان از این سنسور برای عکس‌برداری از سوژه‌های بسیار ریز بهترین استفاده را کرد. سنسور تشخیص عمق هم در صورت تسلط، می‌تواند در ثبت تصاویر پرتره و تار کردن پس‌زمینه، نتایج خوبی را به ارمغان بیاورد.

گوشی سامسونگ گلکسی A52s 5G به باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که فرقی با باتری A52 ندارد. اما از آنجایی که چیپ‌ست این دو گوشی متفاوت است، نتایج تست‌ها هم تفاوت دارند و این گوشی را بیشتر به گلکسی A52 5G نزدیک می‌کند. این باتری در یک روز شلوغ که بازی کرده باشید، ویدیو تماشا کرده باشید و گشت و گذار زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و وب انجام داده باشید، می‌تواند تا شب شما را همراهی کند. حتی در صورت استفاده مدیریت شده، تا یک روز و نیم را می‌توانید روی A52s 5G حساب کنید.

با اینکه گلکسی A52s 5G از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند، اما درون جعبه یک آداپتور ۱۵ واتی وجود دارد که زمان شارژ صفر تا صد با آن تقریبا دو ساعت طول می‌کشد. اگر شارژ سریع‌تری می‌خواهید، حتما یک شارژر ۲۵ واتی تهیه کنید.


گوشی موبایل شیائومی ۱۱T 5G
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۱۰,۱۹۰,۰۰۰ تا ۱۰,۹۸۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی شیک و مقاومت در برابر پاشش آب
  • صفحه‌نمایش AMOLED فوق‌العاده و ۱۲۰ هرتزی
  • باتری مناسب با عمر بالا و شارژ سریع
  • بازدهی سخت‌افزاری مناسب برای اجرای بازی و کارهای سنگین
  • ضبط ویدیوهای عالی با دوربین اصلی
  • کیفیت خوب عکس‌برداری
نقاط ضعف
  • مصرف باتری بیش از حد در حالت آماده به کار
  • عدم وجود قابلیت تطبیقی برای نرخ تازه‌سازی تصویر بین ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز
خرید شیائومی ۱۱T 5G از دیجی‌کالا

گوشی میان‌ رده

تاریخ عرضه مهر ۱۴۰۰
ابعاد ۸.۸×۷۶.۹×۱۶۴.۱
وزن ۲۰۳ گرم
جنس بدنه فریم از جنس آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه مجهز به گوریلا گلس
قاب پشت از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۶۷ اینچ
AMOLED 120Hz
رزولوشن تصویر ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل با تراکم ۳۹۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12.5
چیپ‌ست MediaTek MT6893 Dimensity 1200 5G (6 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (1×3.0 GHz Cortex-A78 & 3×2.6 GHz Cortex-A78 & 4×2.0 GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی تله‌فوتو ماکرو
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60/120
دوربین سلفی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۵G، ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی لبه گوشی)
باتری
لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست‌ شارژ ۶۷ وات

شیائومی ۱۱ تی ۵G یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده و نزدیک به پرچم‌دار شیائومی می‌توان دانست که با داشتن ویژگی‌های ظاهری و سخت‌افزاری خوب، می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای خرید باشد.

از لحاظ ظاهری، این گوشی هیچ تفاوتی با دیگر گوشی‌های شیائومی ندارد و از همان زبان طراحی همیشگی تبعیت می‌کند. فریم شیائومی ۱۱T 5G از جنس فلز آلومینیوم است و قاب پشتی از شیشه است و متاسفانه به خاطر نبود پوشش مات، کاملا مستعد ماندن اثر انگشت است. اگر شیائومی این شیشه را هم به گوریلا گلس مجهز می‌کرد، خیال‌مان از خط و خش هم راحت می‌شد که متاسفانه چنین کاری نکرده است و حسابی باید مراقب این بدنه باشید. وزن ۲۰۳ گرمی گوشی شاید روی کاغذ باعث شود حس کنید با یک گوشی سنگین رو‌به‌رو هستید، اما ارگونومی جواب پس داده شیائومی از این محصول یک گوشی خوش دست ساخته است.

ماژول دوربین به مانند دیگر گوشی‌های شیائومی زیبا و مرتب کار شده و جلوه مدرن و گران‌قیمتی به شیائومی ۱۱T 5G داده است. اسکنر اثر انگشت هم روی دکمه پاور در کنار گوشی تعبیه شده که از سرعت و دقت بالایی هم برخوردار است. متاسفانه در این گوشی نه از جک ۳.۵ میلی‌متری خبری هست و نه درگاه کارت حافظه وجود دارد که این قضیه می‌تواند با تبدیل USB-C (برای علاقه‌مندان به هدفون و هندزفری سیمی) و انتخاب گزینه حافظه ۲۵۶ گیگابایتی برطرف شود.

صفحه‌نمایش AMOLED شیائومی ۱۱T 5G اندازه‌ای برابر با ۶.۶۷ اینچ با تراکم ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ دارد. نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی نیز از ویژگی‌های بارز این صفحه‌نمایش است. متاسفانه قابلیت تطبیقی در این گوشی وجود ندارد و شما باید بین یکی از گزینه‌های ۱۲۰ یا ۶۰ هرتز انتخاب کنید. کیفیت صفحه‌نمایش بسیار خوب است و حتی در زیر نور مستقیم خورشید مشکلی ندارد. رنگ‌ها و جزئیات برای تماشای فیلم یا انجام بازی عالی است و بدون شک نقطه قوت بزرگ گوشی شیائومی ۱۱T 5G همین صفحه‌نمایش با کیفیت آن است.

شیائومی ۱۱T 5G از چیپ‌ست دیمنسیتی ۱۲۰۰ الترا استفاده می‌کند که یک چیپ قدرتمند و پرچمدار است. البته که این چیپ‌ست به قدرتمندی اسنپدراگون ۸۸۸ که در شیائومی ۱۱T Pro استفاده شده نیست، اما تست‌ها و عملکرد روزانه، ثابت می‌کند که با چیپ‌ستی همه فن حریف طرف هستیم. در مقام مقایسه، این گوشی در تست بنچمارک Geekbench 5 چند هسته‌ای دارای رتبه بالاتری از وان‌پلاس Nord 2 و پیکسل ۶ گوگل است.

اجرای بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile، Genshin Impact و Asphalt 9 در این گوشی عالی است و می‌توانید در هر تنظیمات گرافیکی دلخواه یا حتی بالاترین تنظیمات گرافیکی، این بازی‌ها را انجام بدهید. وجود صفحه‌نمایش باکیفیت AMOLED و نرخ ۱۲۰ هرتز قطعا ترکیب خوبی با بازدهی سخت‌افزاری گوشی دست و پا کرده است. با این حال گوشی در هنگام انجام بازی‌های سنگین یا هنگام شارژ کمی‌ داغ می‌کند که البته روی عملکرد آن تاثیری ندارد.

در بخش دوربین، شیائومی ۱۱T 5G به سه دوربین در ماژول اصلی خود مجهز است. یک لنز هیولا ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.75 که سنسوری از سامسونگ است و در گوشی ۱۱T Pro هم دیده می‌شود. دیگری سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض است و یک لنز ‌تله‌ماکرو ۵ مگاپیکسلی نیز آن‌ها را همراهی می‌کند.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی بسیار خوب و باکیفیت هستند. آنها شفاف و واضح هستند و رنگ‌ها به جای پررنگ‌تر شدن، واقعی به نظر می‌رسند. موردی که در بسیاری از دوربین‌های میان‌رده و حتی هم‌سطح به چشم نمی‌خورد و اغلب با پررنگ‌تر کردن رنگ‌های تصویر، سعی در خودنمایی فیک دارند. هر چه نور سوژه و محیط بیشتر باشد، تصاویر بهتری ثبت می‌شود. کیفیت تصاویری که در محیط‌های بسته ثبت می‌شود مقداری کم‌تر است اما محسوس نیست.

حالت پرتره در دوربین پشتی گاهی اوقات در مکان‌یابی سوژه از پس‌زمینه دچار مشکل می‌شود. با این حال می‌توان کم‌‌کم تصاویر خوبی را ثبت کرد.

عکاسی در شب و نور بسیار کم با شیائومی ۱۱T 5G خیلی تعریفی ندارد. حالت شب به صورت خودکار در این گوشی فعال می‌شود که باعث افزایش شدت رنگ‌ها می‌شود. با این حال یک حالت شب اختصاصی نیز وجود دارد که برای ثبت تصاویر به واسطه آن، باید زمان بیشتری را مقابل منظره یا سوژه مورد نظر صرف کنید.

سنسور فوق‌‌عریض ۸ مگاپیکسلی دید میدانی مناسبی دارد اما در مقایسه با دوربین اصلی افت کیفی محسوسی را تجربه خواهید کرد. این دوربین قطعا برای عکس‌های مسافرتی و گروهی بسیار مفید است و نتیجه‌ای که ثبت می‌کند، قابل قبول است اما اصلا انتظار کیفیتی در حد و اندازه دوربین اصلی نداشته باشید.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شیائومی ۱۱T 5G، وجود سنسور ۵ مگاپیکسلی تله‌ماکرو است که می‌تواند هم برای تصاویر تله فوتو ۲X و هم برای عکاسی ماکرو مورد استفاده قرار بگیرد. در هر دو حالت، تصاویر خوبی را می‌توانید ثبت کنید که برای برچسب قیمتی ۱۰ میلیون تومانی شیائومی ۱۱T 5G مقداری عجیب و زیادی است!

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی شیائومی ۱۱T 5G می‌تواند تصاویر پرتره زیبا‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به دوربین اصلی ثبت کند. رنگ‌ها دقیق و جزئیات و بافت تصاویر قابل قبول هستند و در صورتی که به عکاسی سلفی علاقه داشته باشید، این دوربین حسابی شما را مجذوب خود می‌کند.

ضبط ویدیو تا وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه با دوربین اصلی امکان‌پذیر است. عدم وجود نرخ ۶۰ فریم برای ۴K را شاید یکی از نقاط ضعف این گوشی بدانیم. اگر به ضبط با نرخ فریم بالاتر علاقه دارید باید به سراغ وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بروید. تثبیت‌کننده ویدیو در همه حالت‌ها وجود دارد و می‌توان به وسیله آن ویدیوهای خوبی را ضبط کرد.

جزئیات تصویر در ویدیوهای ۴K30FPS بسیار خوب هستند و نرخ بیت ۵۰ مگابیت بر ثانیه نشان‌دهنده ضبط جزئیات بالا به وسیله دوربین قدرتمند شیائومی ۱۱T 5G است. تراز سفیدی دقیق است، رنگ‌ها جذاب و سرزنده هستند و محدوده داینامیک در سطح قابل قبولی قرار دارد.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شیائومی ۱۱T 5G عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد و در کارکرد معمول، حتی تا یک و نیم روز دوام می‌آورد. در تست‌های انجام شده، این گوشی می‌تواند ۲۳ ساعت بی‌وقفه ویدیو پخش کند یا نزدیک ۱۵ ساعت وب‌گردی را روی حالت ۱۲۰ هرتز تجربه کرد. با این حال مصرف باتری در حالت آماده به کار مقداری بیش از حد است که البته به تجربه کلی آسیبی نمی‌رساند.

همراه با شیائومی ۱۱T 5G، یک آداپتور ۶۷ واتی وجود دارد که می‌تواند در عرض تنها ۴۱ دقیقه، شارژ باتری را از صفر به صد درصد برساند که عدد بسیار خوبی است.


گوشی موبایل هواوی مدل Nova 9

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

قیمت: از ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی باریک و سبک، صفحه‌نمایش خمیده
  • صفحه‌نمایش OLED روشن، سریع و ۱۰ بیتی و ۱۲۰ هرتز
  • باتری استاندارد با قابلیت شارژ سریع ۶۶ وات
  • سرعت بالا در کارهای روزانه و قابلیت اجرای بدون مشکل بازی‌های سنگین
  • دوربین سلفی با کیفیت
نقاط ضعف
  • عملکرد نه چندان قوی دوربین‌های پشت
  • عدم وجود برنامه‌های گوگل
  • فاقد هر گونه گواهی و لایه محافظ
  • عدم وجود اسپیکرهای استریو
خرید هواوی مدل Nova 9 از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه مهر ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۰×۷۳.۷×۷.۸ میلی‌متر
وزن ۱۷۵ گرم
جنس بدنه فریم از جنس پلاستیک
قاب جلو و پشت از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۵۷ اینچ
OLED | 120Hz
رزولوشن تصویر ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۳۹۲ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, EMUI 12
چیپ‌ست Qualcomm SM7325 Snapdragon 778G 4G (6 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×2.4 GHz Kryo 670 & 4×1.8 GHz Kryo 670)
پردازنده گرافیکی Adreno 642L
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۵۰ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60fps
دوربین سلفی سنسور ۳۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30fps, 720p@240fps
صدا اسپیکر
بدون جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (زیر صفحه‌نمایش)
باتری لیتیوم-یونی ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۶۶ وات

هواوی Nova 9 از لحاظ ظاهری و شکل و قیافه کاملا با گوشی‌های پرچمدار همرده‌ است، اما برخی ویژگی‌های آن شاید بویی از پرچمداری نبرده باشد. قاب پشتی از جنس شیشه  مات است که مشخص نیست این شیشه، لایه‌ای از گوریلا گلس است یا خیر. با این حال اثر انگشت به سختی روی این قاب به جا می‌ماند. حتی روی صفحه OLED این گوشی هم خبری از گوریلا گلس نیست که احتمالا شما را صد درصد مجاب می‌کند تا گلسی مرغوب و خوب روی آن بیاندازید. قاب دور گوشی از جنس پلاستیک مرغوب ساخته شده که البته انتظار می‌رفت هواوی با توجه به برچسب قیمتی، آن را آلومینیومی کرده باشد. با این حال می‌توان به این قاب اعتماد کرد.

نوا ۹ هواوی با ۱۷۵ گرم وزن بسیار در دست سبک و راحت است. این وزن برای یک گوشی ۶.۵ اینچی عجیب است و احتمالا ما با یکی از سبک‌ترین گوشی‌های ۶.۵ اینچی بازار طرف هستیم. مشخصه اصلی گوشی طراحی ماژول دوربین‌ها در پشت است که به نظر سعی شده تا منظم و مرتب انجام شود. دور دوربین اصلی را حلقه‌ای فلزی احاطه کرده و سه لنز دیگر به همراه فلش LED به صورت چهارگانه در زیر لنز اصلی قرار گرفته‌اند.

دکمه پاور و کنترل صدا در لبه سمت راست گوشی قرار دارد که مقداری بالاتر از حد معمول به نظر می‌رسد. پورت USB-C در زیر گوشی به همراه بلندگو و درگاه سیم‌کارت مشاهده می‌شود اما هیچ اثری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست و هواوی هم به جرگه حذف‌کنندگان این پورت اضافه شده است. البته خبری از درگاه میکرو SD هم نیست. گزینه‌هایی که شاید بسیاری از کاربران ایرانی از نبودن‌شان راضی نخواهند بود.

در بخش صفحه‌نمایش، ما با یکی از بهترین‌ها رو‌به‌رو هستیم. هواوی Nova 9 به صفحه‌نمایشی مجهز به پنل OLED با وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل رو‌به‌رو هستیم که ۱۲۰ هرتز بوده، توانایی نمایش بیش از یک میلیارد رنگ را دارد و از HDR10 پشتیبانی می‌کند. با اینکه میزان روشنایی پنل OLED چشم‌گیر نیست، اما هنوز در رده بالایی قرار دارد. در حالت خودکار، این روشنایی به ۶۰۸ نیت می‌رسد. در محیط بیرونی و زیر نور مستقیم خورشید مشکل خاصی پیدا نمی‌کنید و می‌توانید بدون مشکل از گوشی استفاده کنید.

شاید در صفحه‌نمایش هواوی کمی رنگ‌ها را از چیزی که هستند متفاوت ببینید. خاکستری‌ها و سفید‌ها مایل به آبی و بنفش هستند، اما در کل مشکل خاصی وجود ندارد و بعد از مدتی، کاملا به صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی این گوشی عادت می‌کنید. نرخ تازه‌سازی تصویر تطبیقی است و بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز بسته به عملکرد، متغیر خواهد بود. اگر با گوشی کار نکنید، نرخ تازه‌سازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند و این قضیه در برخی برنامه‌ها هم صدق می‌کند. کنترل HDR خیلی پیچیده نیست و ساده و موثر است. سه گزینه استاندارد، High و دینامیک وجود دارد که تاثیر زیادی روی نرخ تازه‌سازی تصویر و عملکرد شما خواهند داشت.

هواوی در Nova 9 از چیپ‌ست اسنپدراگون ۷۷۸G استفاده کرده که دارای لیتوگرافی ۶ نانومتری است و از یک پردازنده هشت هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی Adreno 642L بهره می‌برد. در مدلی که معرفی می‌کنیم، ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی وجود دارد.

در تست‌های انجام شده، اسنپدراگون ۷۷۸G به خوبی توانسته با گوشی‌های دیگری که مجهز به این چیپ‌ست هستند رقابت کند، اما نکته اینجاست که با همین بودجه شما می‌توانید به سراغ گوشی‌هایی بروید که از چیپ‌ست‌های قدرتمندتری مانند اسنپدراگون ۸۸۸، ۸۷۰ یا دیمنسیتی ۱۲۰۰ استفاده می‌کنند. نوا ۹ در واقع یک گوشی میان‌رده است، اما دارای قدرت و سرعت بالایی هم هست که می‌تواند هر کسی را راضی کند. اجرای برنامه‌ها و سوییچ بین آن‌ها بسیار روان انجام می‌شود. حتی اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها فشار خاصی به گوشی نمی‌آورد و شما به راحتی می‌توانید به سراغ بازی‌هایی نظیر Call of Duty Mobile و Fortnite بروید.

به ماژول دوربین‌های هواوی نوا ۹ می‌رویم، جایی که یک لنز ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX766 با دیافراگم f/1.9 در آن قرار دارد و دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی و دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق دیده می‌شود. انتظار می‌رفت در این گوشی خبری از سنسورهای ۲ مگاپیکسلی ناکارآمد نباشد اما هواوی از آن‌ها برای پر کردن ماژول دوربین‌ خود استفاده کرده است.

عکاسی در روز روشن و محیطی که نور کافی داشته باشد خوب است اما در حد محدوده قیمتی ۱۱ میلیون تومان نیست. اگر از فوکوس نه چندان پایدار نوا ۹ بگذریم، ما شاهد عکس‌های زیبا و دلپذیری خواهیم بود. در حالت ۵۰ مگاپیکسلی، هوش مصنوعی تصاویر را کمی پردازش می‌کند که درک تفاوت‌ها در صفحه‌نمایش گوشی مقداری سخت است.

عملکرد دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی اگر چه عالی نیست، اما همچنان با آنچه بعضی از رقبا ارائه می‌دهند مطابقت دارد. تصاویر فاقد جزئیات فاحش هستند و می‌شد کنتراست بهتری داشته باشند، اما قابل استفاده هستند و می‌توانند زیبایی سوژه‌ها را نشان دهند. اما با این حال، رنگ‌هایی که این سنسور ثبت می‌کند با دوربین اصلی تفاوت دارد.

در حالت نور کم یا شب، دوربین اصلی همان مشکل فوکوس را با خود به همراه دارد و برخی عکس‌ها به شکلی غیرقابل توضیح خارج از فوکوس ثبت می‌شوند. اما در صورت ثبت تصاویر درست، می‌توان مشاهده کرد که برخی از جزئیات در سایه‌ها حل شده‌اند، اما رنگ‌های شب کاملا زنده و مشخص هستند.

روشن‌ کردن حالت شب تاثیر زیادی روی کیفیت تصاویر نمی‌گذارد، یعنی عملا بین حالت معمولی و شب تفاوتی را احساس نمی‌کنید. با اینکه شاید حالت شب کمی وضوح و جزئیات را بهبود ببخشد، اما خیلی کارآمد نیست.

عکس‌های شبانه با دوربین فوق‌عریض نویز زیادی دارد، با این حال در صورتی که در موقعیت خوبی قرار داشته باشید، می‌توانید تصاویر مناسبی را هم ثبت کنید.

در بخش عکاسی سلفی، با یک سنسور دوربین ۳۲ مگاپیکسلی عریض مواجه هستیم که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. تصاویر سلفی راضی‌کننده هستند و جزئیات دقیق و خوبی را به نمایش می‌گذارد. محدوده دینامیک گسترده است و صورت سوژه همیشه به خوبی نوردهی می‌شود و رنگ‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

این گوشی حداکثر تا وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه می‌تواند ویدیو ضبط کند و یک حالت سینمایی نیز که محدود به وضوح ۱۰۸۰p و نسبت تصویر ۲۱:۹ است در آن وجود دارد. انتظار می‌رفت با توجه به برچسب قیمتی، ما شاهد قابلیت ضبط ویدیو ۶۰ فریم در وضوح ۴K باشیم که از این حیث نوا ۹ ما را ناامید می‌کند. با این حال فیلم‌های ۴K تهیه شده کیفیت مناسبی دارند، اگر چه کنتراست کمی پایین‌تر از انتظار است.

تثبیت‌کننده تصویر کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و در حال حرکت و دویدن، گوشی می‌تواند لرزش‌ها را بگیرد و حتی در وضوح ۴K، ویدیوهایی نرم و مناسب ضبط کنید.

اما در آخر به باتری هواوی نوا ۹ می‌رسیم، جایی که شاید نقطه قوت گوشی نباشد، اما نقطه ضعف هم نیست. باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپری این گوشی شاید در دور و زمانه‌ای که اکثر گوشی‌ها سعی می‌کنند تا به باتری‌هایی بالای ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت دسترسی داشته باشند، کم به نظر بیاید، اما کار خود را در این گوشی به خوبی انجام می‌دهد. در صورتی که یک روز شلوغ و پرکار را با گوشی داشته باشید، این باتری می‌تواند شما را تا شب همراهی کند، اما قطعا با یک باتری ۲ روزه طرف نیستیم، مگر آنکه خیلی مدیریت شده و سبک با گوشی کار کنید.

با این حال سرعت شارژ در این گوشی چشم‌گیر است. ما با یک شارژر ۶۶ وات رو‌به‌رو هستیم که می‌تواند در عرض نیم‌ساعت از صفر به ۷۵ درصد شارژ برسد که احتمالا برای یک روز کافی است. اما اگر جزو کسانی هستید که دوست دارید در این بازه قیمتی، گوشی مجهز به شارژ بی‌سیم تهیه کنید، باید بگوییم که هواوی نوا ۹ از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند که باز هم جای تعجب دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار