کد خبر: ۲۰۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
در هفتمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان که در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شده است، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

اعلام ۳۸ مفقودی متروپل از سوی خانواده‌ها

در هفتمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان که در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شده است، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جانباخته اند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.

فسخ چند قرارداد هلدینگ مالک متروپل به دلیل طی نکردن مراحل قانونی

ساعت ۰۱:۰۹؛ رئیس سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به فسخ چند قرارداد هلدینگ عبدالباقی در چند ماه گذشته گفت: این‌ها پروژه‌هایی بوده که زمین آن‌ها به نام منطقه آزاد بوده است و در مدیریت قبل به وی واگذار شده بود و مراحل قانونی آن طی نشده بود.

محمدرضا اسکندری در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه ساختمان متروپل در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد، آیا گزارش‌هایی در خصوص وضعیت متروپل به منطقه آزاد اروند داده شده بود؟ اظهار کرد: یکی از گرفتاری‌های مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد اروند این بوده که ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه ششم سازمان منطقه آزاد را در آن منطقه به عنوان دستگاه اول حاکمیت معرفی کرده است اما دستگاه‌های دیگر تا امروز از این قانون تبعیت نکرده‌اند؛ یعنی درباره تمام اتفاقاتی که در ارتباط با این ساختمان اتفاق افتاده از جمله صدور مجوز، نظارت و... و گزارش‌هایی که سازمان‌ها داده‌اند، هیچ رونوشتی به منطقه آزاد زده نشده است. اگر آن قانون اجرا شود، قاعدتا نظارت با منطقه آزاد است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: منطقه آزاد این اختیار را ندارد که نظارت کند و دستگاه‌ها پاسخگوی منطقه آزاد نیستند. دستگاه‌های اجرایی هیچ وقت نپذیرفته‌اند که قانون را اجرایی کنند. قاعدتا دستگاه‌های ناظر و قانونگذار باید دستگاه‌ها را بازخواست کنند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند. قانون صریح قید کرده است. در ارتباط با برخی تخلفات با شهرداری آبادان مکاتبه کرده‌ایم اما هیچ پاسخی به ما ندادند. به ناچار این مساله را برای پیگیری به دستگاه قضایی گزارش دادیم.

رئیس سازمان منطقه آزاد اروند گفت: درباره نظارت منطقه آزاد، قانون وجود دارد اما هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی این را نپذیرفته‌اند. اکنون در دولت، کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شده برای اینکه این مساله را تعیین تکلیف کند. وقتی دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند، قاعدتا باید گزارش دهیم و گزارش داده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت متروپل عنوان کرد: این ساختمان تماما پیش از ۹۹ اجرایی شده است البته دستگاه‌های ناظر، راه و شهرسازی و نظام مهندسی گزارش داده‌اند. اگر قانون رعایت شود، قاعدتا این دستگاه‌ها ابزار اجرایی منطقه آزاد هستند زیرا باید تحت مدیریت منطقه آزاد باشند اما از آنجا که قانون را نپذیرفته‌اند، هیچ کدام از گزارش‌ها را به منطقه آزاد ارجاع نمی‌دهند تا منطقه آزاد به عنوان مدیر اول دولت در منطقه پیگیری کند.

اسکندری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: از اسفندماه ۱۴۰۰ که من آمدم، دیدم که هلدینگ عبدالباقی قبلا سه قرارداد بسته بود که پس از بررسی دیدیم خلاف قانون است و برای فسخ آن پیگیری کردیم که فسخ شد. این‌ها پروژه‌هایی بوده که زمین آن‌ها به نام منطقه آزاد بوده است و در مدیریت قبل به وی واگذار شده بود و مراحل قانونی آن طی نشده بود.

چند قرارداد هلدینگ عبدالباقی خلاف قانون بودند / تکذیب نجات یک نفر از زیرآوار

تکذیب بیرون آوردن یک نفر زنده از زیر آوار متروپل

ساعت ۰۱:۴۸ فرماندار آبادان گفت: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان بامداد یکشنبه ۸ خردادماه اظهار کرد: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، وی با بیان اینکه تعداد جانباختگان این حادثه تاکنون به ۲۹ نفر رسیده است، افزود: مردم اخبار حادثه متروپل را از منابع رسمی دنبال کنند. 

ریزش متروپل حاصل طمع افرادی است که برای سود بیشتر با جان مردم بازی کردند

ساعت ۰۹:۱۹؛ یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: ریزش ساختمان متروپل در آبادان نتیجه طمعی است که به دلیل کمبود قوانین بازدارنده، عدم نظارت دقیق و فساد نهادینه شده در تار و پود سیستم های معیوب ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان در حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، تاکید کرد:

«حادثه تلخ فرو ریختن ساختمان در آبادان حاصل طمع طماعانی است که برای چند تومان بیشتر، حاضر شدند با جان مردم بازی کنند. طمعی که به دلیل کمبود قوانین بازدارنده، عدم نظارت دقیق و فساد نهادینه شده در تار و پود سیستم های معیوب ایجاد شده است. بار دیگر این حادثه غمبار و تلخ را به مردم عزیز ایران به ویژه مردم داغدیده آبادان تسلیت عرض می کنم و قطعا تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا با اصلاح قوانین و تقویت نظارت های بازدارنده در حد توان و وسع، احتمال وقوع حوادث مشابه را به حداقل برسانیم.

برخورد عبرت آموز با مقصرین حادثه در هر جایگاه و مسئولیت که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دستشان به خون مردم بیگناه آلوده است، خواسته به حق و غیرقابل چشم پوشی است.»

به گزارش ایسنا، ظهر روز دوشنبه هفته گذشته مجتمع تجاری "متروپل" در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه تاکنون ۲۹  نفر جان باخته اند و تعدادی مصدوم شده اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

از زمان وقوع این حادثه مقامات مختلفی از جمه احمد وحیدی وزیر کشور، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئیس کمیسیون عمران مجلس به همراه جمعی از نمایندگان برای بررسی ابعاد سانحه در محل ریزش ساختمان متروپل حضور یافته اند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شهرداری آبادان، نقش اصلی را در وقوع این سانحه داشته است.

الهیان: دستگاه قضایی اشد مجازات برای مسببان فاجعه انسانی متروپل در نظر گیرد

ساعت ۰۹:۵۳؛ یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دستگاه قضا اشد مجازات برای مسببان فاجعه انسانی متروپل در نظر گیرد.

به گزارش ایسنا، زهره الهیان نماینده تهران با اشاره به فروریختن ساختمان اداری - تجاری متروپل در شهر آبادان در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«کاروان راهیان نور به خوزستان می‌رود، گویی این سرزمین، راهی است، بسوی نور..
‏آبادان، خرمشهر، دزفول...
‏تسلیت به مردم شریف خوزستان و آبادان،
‏مجلس وظیفه خود می‌داند از مسببان وضع موجود تا حصول نتیجه پیگیری مجدانه نماید.
‏دستگاه قضا اشد مجازات برای مسببان این فاجعه انسانی در نظر گیرد.»

او در این توییت از هشتگ «متروپل‬⁩» استفاده کرد.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جان باخته اند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.

در هفتمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

اعلام تاکنون ۳۸ مفقودی متروپل از سوی خانواده‌ها / تمرکز آواربرداری بر مناطق شناسایی‌شده

ساعت ۱۰:۳۹؛ استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت جست‌وجوی پیکرهای مفقودان حادثه متروپل گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

صادق خلیلیان در حاشیه حضور در ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه‌ای که بعد از ظهر دیروز با حضور وزیر کشور برگزار شد، قرار شد بعد از مقاوم‌سازی ساختمان در چهار جبهه کار آواربرداری را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر این چهار جبهه کاری فعال شده‌اند و از چهار جهت به مناطق حساس رسیده‌ایم. امیدواریم هر چه سریع‌تر با توجه به خطراتی که در خصوص ریزش متروپل وجود دارد بتوانیم کار آواربرداری را انجام دهیم و پیکرهای گرفتار زیر آوار را خارج کنیم.

استاندار خوزستان گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

خلیلیان ادامه داد: تاکنون پیکر ۲۹ نفر از زیر آوار خارج شده است. از این ۲۹ نفر، سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. همچنان در حال جست‌وجو برای پیدا کردن باقی پیکرها هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا درخواست آخرین خانواده‌ای که ادعا دارد فردی بر اساس مستندات در زیر آوار هست را پیگیری و پیکرها را خارج کنیم.

وی افزود: تمام مناطق احتمالی که ممکن است این پیکرها در منطقه حضور داشته باشند را شناسایی کرده‌ایم و کار آواربرداری بر این نقاط متمرکز شده است.

 

نظام مهندسی باید بتواند در برابر تخلفات احتمالی شهرداری‌ها بایستد

ساعت ۱۰:۵۵؛ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید اختیار لازم به مجموعه نظام مهندسی داده شود تا اگر شهرداری ها در اجرای قواعد و ضوابط فنی تعیین شده در ساخت و ساز کوتاهی کرد این مجموعه بتواند در دادسرا و دستگاه قضایی طرح موضوع کرده و با جدیت از حقوق مردم دفاع کند.

غلامرضا شریعتی در گفت وگو با ایسنا، درباره درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل گرفت، بیان کرد: اولین درسی که باید از وقوع این حادثه بگیریم این است که باید قواعد و الزاماتی که در حوزه ساخت و ساز در نظر گرفته شده است را جدی تلقی کنیم. تذکراتی که از سوی ناظران ساختمان داده می شود باید با جدیت دنبال شده تا اصول کار بر اساس استانداردهای فنی و مهندسی پیش رود.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی این است که باید یک سامانه ای تعریف شود و در آن اصول فنی ساختمان هایی نظیر مجتمع های تجاری، برج ها، هتل ها و تمام اماکنی که جمعیت بالایی در آن رفت و آمد دارند به صورت کاملا شفاف اعلام گردد. از سوی دیگر مسئله بسیار حائز اهمیت، کنترل و نظارت بر اجرای دقیق قواعد و ضوابط فنی تعیین شده است.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه کوتاهی شهرداری آبادان و اقدام مالک ساختمان در افزایش تعداد طبقات، بار بیشتری به ساختمان متروپل تحمیل کرد و به عاملی برای ریزش این ساختمان تبدیل شد. از سوی دیگر نقش سازمان نظام مهندسی نیز قابل توجه است. اگر قواعد و نظاماتی برای کنترل و نظارت بر بحث ساخت و ساز پیش بینی می شود، باید اختیار لازم به مجموعه نظام مهندسی داده شود تا اگر شهرداری کوتاهی کرد این مجموعه بتواند در دادسرا و دستگاه قضایی طرح موضوع کرده و با جدیت از حقوق مردم دفاع کند.

شریعتی در پایان تاکید کرد: در بازنگری قانون نظام مهندسی ساختمان باید این موضوع پیش بینی شود که اگر شهرداری ها پذیرای تذکرات مهندسین ناظران ساختمانی نبودند این نهاد بتواند از حق مردم دفاع کرده و جلوی تخلف را بگیرد.

تاکید معاون رئیس جمهور بر حمایت روانی و اجتماعی از خانواده‌های آسیب‌دیده متروپل

ساعت ۱۱:۲۱؛ با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در آبادان بر اجرای برنامه‌های حمایت‌های روانی و اجتماعی برای خانواده‌های آسیب‌دیده متروپل تاکید شد.

دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست با روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی آبادان که به منظور اجرای برنامه‌های حمایتی روانی و اجتماعی از خانواده‌های آسیب‌دیده و بازماندگان حادثه متروپل آبادان برگزار شد، اظهار کرد: باید برای ابراز همدردی با مردم مصیبت‌زده خدمت ایشان می‌رسیدم و در کنار رساندن پیام تسلیت رئیس جمهور و همدردی ایشان که فرمودند که پیگیر امور تا حصول نتیجه هستند، بتوانیم بخشی از آلام مردم حادثه‌دیده آبادان را تسکین بدهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی آبادان، وی اضافه کرد: در این جلسه هماهنگی مناسبی را با روانشناسان و مشاوران داشتیم تا بتوانیم پوشش روحی و معنوی خوبی را در این فضا داشته باشیم.

خزعلی ادامه داد: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی آبادان آمادگی بسیار خوبی را برای همکاری در این حوزه داشت و با وجود اینکه شب گذشته روانشناسانی از تهران آماده عزیمت به این شهرستان بودند ولی آبادانی‌ها پیام دادند که به لحاظ نیروی انسانی متخصص مشکلی وجود ندارد و اگر بعدها کمبودی احساس شد از پایتخت نیز نیروی روانشناس به این منطقه اعزام می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: در ادامه سفر به آبادان بازدیدهایی انجام شد تا از خانواده‌هایی که سرپرست خود را در این مصیبت از دست دادند حمایت معنوی و مادی لازم صورت گیرد.

دکتر عبداله خوان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز در این جلسه گفت: کل پیکر دانشگاه علوم پزشکی آبادان و تمام ارگان‌های دست‌اندرکار در این مسیر در کنار عزیزان آسیب‌دیده و بازماندگان ایشان خواهند بود و در این مسیر ساماندهی خود را حفظ می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در راستای حمایت روحی و روانی و استمرار مشارکت بین‌بخشی، میزبان دکتر خزعلی و هیات همراه بودیم تا بیش از پیش در کنار خانواده‌های بازماندگان باشیم و در این راه نیز به نحو احسن خدمات‌رسانی کنیم.  

نشست معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی آبادان با حضور معاون بهداشت، دانشجویی و فرهنگی و جمعی از مدیران گروه‌های ستادی در سالن اجتماعات معاونت بهداشت این دانشگاه برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار