کد خبر: ۲۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لبنان با بیان اینکه این روزها روس ها مرتبا اعلام می کنند ترکیه و آمریکا در جریان حمله هستند، گفت: باتوجه به آخرین تصمیم ایران برای افزایش حضور مستشاری در سوریه، نوعی تفاهم نانوشته میان این چهار کشور در موضوع سوریه وجود دارد.
به گزارش تجارت انلاین و به نقل از  جماران،محمدعلی سبحانی برگزاری همایش مونیخ در تهران همزمان با آغاز اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها را اتفاقی مهم در روابط ایران و اروپا دانست و اظهار کرد: در دوره احمدی نژاد بحث بر سر این بود که آیا در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کنیم یا خیر، اما امروز نه تنها در این اجلاس شرکت می کنیم، بلکه میزبانی یک همایش مهم آن را بر عهده گرفتیم که این رخداد نشان می دهد مسیر اعتمادسازی را در سیاست خارجی با گام های محکم و مطمئن و با رعایت اصول جمهوری اسلامی ایران برمی داریم.
 
 وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحولات اخیر سوریه و نقش ایران در این کشور افزود: آخرین تأکیدات مسئولان کشورمان بر افزایش حضور مستشاری در سوریه بوده که این امر نشان می دهد نگاه مشترکی میان ایران و روسیه و برخی کشورهای منطقه در مقابل تروریسم در حال شکل گیری است.
 
سبحانی گفت: البته این به معنای حل شدن مشکل سوریه نیست و صرفا یک مرحله در مسیر حل مشکل سوریه محسوب می شود. اما اگر این کشورها در سرکوب تروریسم در سوریه موفق شوند زمینه برای حضور نیروهای تاثیرگذار منطقه ای و جهانی و همکاری آنها فراهم می شود تا راه حلی برای بحران پیدا شود.
 
مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه امکان ندارد بدون حضور و تفاهم نیروهای منطقه ای و بین المللی موضوع سوریه حل شود، یادآور شد: این روزها روس ها مرتبا اعلام می کنند ترکیه و آمریکا در جریان حمله هستند و این حاکی از آن است که نوعی تفاهم نانوشته میان آمریکا، روسیه، ترکیه و ایران وجود دارد.
 
وی با اشاره به عدم حضور عربستان سعودی در جمع کشورهای مذکور ابراز امیدواری کرد: حضور عربستان را برای رقم خوردن یک بازی برد برد مانند آنچه در برجام اتفاق افتاد، شاهد باشیم.
 
سبحانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اختلاف میان آمریکا و روسیه در مراکز هدف برای حمله نظامی، این اختلافات را جزئی دانست و گفت: آمریکایی ها در اصل موضوع موافق هستند که مشکل سوریه با حضور همه نیروهای اثرگذار حل شود.
 
وی تاکید کرد: اکنون به جز دولت عربستان یک تفاهم نانوشته میان دولت ها برای اقدامات جدی علیه تروریسم وجود دارد تا در مورد آینده اسد هم تصمیم گیری شود.
برچسب ها: تفاهم ، سوریه ، لبنان
نام:
ایمیل:
* نظر: