حمزه شکیب روز سهشنبه در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساختمان مترو پل یکی از عجیبترین طرحهای ساختمان در سالهای اخیر بود، گفت: در زمان ساخت این ساختمان سازمان نظام مهندسی در جریان کار نبوده و اگر این ساختمان به بهره برداری میرسید تعداد بیشتری از شهروندان ممکن بود جان خود را از دست بدهند.
وی اظهار کرد: قدرت مالک موجب شد که هیچ نهاد و سازمانی نظارت فنی و مهندسی روی نحوه ساخته نداشته باشند و حتی مالک زمانی که مجوز ساخت در ۹ طبقه را گرفت اضافه اقدام به ساخت چند طبقه کرد و همچنین معاون شهرسازی شهرداری آنجا اعلام کرد که هیچ پروندهای در این خصوص وجود ندارد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمانی کشور تاکید کرد: مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده، سازمان نظام مهندسی در آن به طور رسمی ورود نکرده است.
وی با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن اظهار کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمانها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم و متاسفانه نگهداری نمیشود و الزامات اجرایی ندارد و اگر مبحث ۲۲ رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم.
شکیب ادامه داد: باید برای چند ساختمان به صورت نمونه نقشه معماری، سازهای و تاسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه میزان از ساختمان فرو میریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و به آنها آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده گفت: میتوانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی شود و ساختمانهای بلندمتربه ملزم به اجرای آن شود.
سرپرست سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه بیش از دو میلیون مسکن مهر ساخته و به لحاظ کمیتی کار بزرگی در دنیا انجام شد گفت: کاش از لحاظ کیفیتی نیز این اتفاق میافتاد، در مسکن ملی نیز همین اتفاق میافتد و باز هم از کیفیت غافل میشویم.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد هزینه صرف ساخت و ساز میشود افزود: در زلزلهها ۷۰ دصد هزینهها که شامل تاسیسات است از بین میرود، ما علم و دانش را داریم و هزینه چندانی نیز نمیخواهد و باید در این زمینه کار شود تا بتوانیم تاسیسات را داشته باشیم. ما که میدانیم در کشور زلزله خیزی هستیم چرا نباید این سازهها را حفظ کنیم.
به گفته شکیب، باید از این شرایط درس بگیریم و کیفیتها را که دانش و توان آن را داریم افزایش دهیم حتی اگر ۱۰ درصد کمتر بسازیم. باید عمر مفید ۱۰۰ ساله ساختمانها را داشته باشیم و بعد از آن نیز بتوانیم آن را بازسازی و تعمیر کنیم.
وی در خصوص مطرح شدن پیشنهاد کاهش ریسک خطر در تهران تاکید کرد: تمام الگوریتم آن در گذشته تهیه شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی به نتیجه نرسید متاسفانه دانش ما پیاده سازی نمیشود و یکی از علل اصلی آن این است که نظام درون سازمانی و برون سازمانی رعایت نمیشود.
سرپرست سازمان نظام مهندسی در پاسخ به سوال چمران در خصوص مقاومت زمین متروپل آبادان نیز گفت: هنوز بررسی دقیق انجام نشده، اما قضاوتها اینگونه است که از نوع سه به سمت نرم باشد و آبهای سطحی در آن بالاست اگر قرار است طراحی شود امکان پذیر است و ساختمانهای بلندتر نیز میتوان ساخت، اما میتوان الزامات ساخت و ساز را در فونداسیون آن اجرایی کرد.
وی افزود: باید فونداسیون گسترده باشد و نیاز به شمع نیز داشته است و هنوز اطلاع دقیقی نداریم که رعایت شده یا خیر
شکیب تاکید کرد: تعداد کسانی که صلاحیت ندارند و وارد ساخت و ساز شدند کم نیست و باید اصلاحات صورت بگیرد.
وی گفت: پلاسکو نماد بلندمرتبه در کشور بود، اما متاسفانه به علت عدم نگهداری درست فرو ریخت یک هزار ساختمان بلند در تهران وجود دارد که نگهداری درستی از آن نمیشود و الزامات اجرایی هم برای آن وجود ندارد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر اظهار کرد: تعداد ساختمانهای نا ایمن و پرخطر بسیار بیشتر از این لیستهای مطرح شده است.
وی افزود: به عنوان مثال در یکی از استانهای ایران تخلفات آنقدر زیاد است که ۱۲۰ درصد از پروانههای صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰ میآید یعنی آنقدر تخلف مقرون به صرفه است که پس از اجرای کمیسیون ماده ۱۰۰ دوباره تخلف صورت گرفته و پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ میرود.
شکیب تاکید کرد: ما متولی شناسایی ساختمانهای نا ایمن نیستیم بلکه شهرداریها متولی هستند و سازمان نظام مهندسی نمیتواند وارد ساختمانهای ناایمن شود و فقط تخلفات ساخت و سازها را مشخص میکند.
وی تاکید کرد: اصلاح قانون با وجود آن که در چند مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما این بار به جدیت مطرح شده همچنین نظرات استانها را هم گرفتیم البته تعارض منافعی که در حال حاضر وجود دارد این است که اعضای هیات مدیره کار نگیرد.
به گفته شکیب، برای تعارض منافع با رد صلاحیت افراد جواب نمیگیریم چرا که باید ساختار درست شود و افراد نباید وارد سیستم شده و کارهای بزرگ را برای افراد خاص بردارند.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی در برخی شهرها اصلاح نشده گفت: در برخی شهرها مهندس براساس پروانه ساخت برای دو طبقه نقشه میکشد، اما چند طبقه میشود و مهندس را همراه خود میکشاند.