کد خبر: ۲۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

به گزارش تجارت آنلاين، افزایش وام خرید خودرو به 25 میلیون تومان با نرخ سود 16 درصد و اقساط 7 ساله با وجودی که هنوز جزئیات آن نهایی نشده است، اما توانسته بازار خودرو را تا حدودی از خواب چند ماهه بیدار کند. این همان هدفی است که دولت در بسته جدید اقتصادی که ابتدای هفته جاری رونمایی شد، دنبال میکرد. هدف از افزایش وام خودرو ایجاد تحرک در بازار خودرو بود و اینکه مردم بتوانند در شرایطی که پولشان کفاف قیمت یک خودرو را نمیدهد با کمک تسهیلات بانکی صاحب خودرو شوند. به اذعان فعالان بازار طی دو روز اخیر بر سؤال کنندگان قیمت خودرو افزوده شده است. بازاری که تا چند وقت پیش مردم به آن توجهی نمیکردند این روزها با واکنش مثبت مردم روبهرو شده است.کارشناسان اقتصادی هم تصمیم دولت برای افزایش وام خودرو را مناسب دانستند و گفتند درست است که دولت با افزایش وام خودرو میتواند رکود بازار خودرو را از بین ببرد اما این امر زمانی موفق خواهد بود که در کنار آن بستههای حمایتی دیگری که بتواند به تولیدکنندگان در راستای تولید کیفی، قیمت رقابتی، ارائه محصول جدید و رضایت مشتریان کمک کند در نظر گرفته شود.
وام 25 میلیون تومانی چاره ساز نیست
امیرحسن کاکایی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره اینکه افزایش وام خودرو حداکثر تا 25 میلیون تومان که  در بسته جدید دولت مطرح شده است چه تأثیری بر بازار خودرو و خروج از رکود دارد به خبرنگار  <ایران> گفت: نکته مهم در افزایش وام خودرو، پرداخت آن است.از آنجا که چندی پیش شورای پول و اعتبار وام خودرو را به 15 میلیون تومان رساند اما اجرایی نشد لذا این تردید وجود دارد که مبادا وام 25 میلیون تومانی هم به مرحله عملیاتی شدن نرسد. در آن مقطع که با افزایش وام خودرو موافقت شد مردم دست نگه داشتند که با بنیه مالی بهتر خودرو خریداری کنند اما به دلیل عدم پرداخت وام،افراد متقاضی از گردونه خرید خارج شدند.
وی افزود:تا زمانیکه وام یاد شده به دست مصرف کنندگان خودرو نرسد مردم خریدهای خود را به عقب میاندازند.لذا برای آنکه صنعت خودرو از چالش ایجاد شده و رکود حاکم بر بازار رها شود باید پرداخت وام 25 میلیون تومانی با سرعت انجام شود.اگر این امر به تعویق بیفتد افرادی هم که اکنون قصد خرید خودرو داشتند، صبر میکنند.کاکایی اظهار داشت:وام 25 میلیون تومانی در تحریک اولیه و مقطعی یعنی همان شش ماه میتواند تأثیر کمی داشته باشد اما برای آنکه بتوان بازار خودرو را به تحرک وا داشت که در پی آن خودروسازان بتوانند در شرایط بهتری تولید خودرو داشته باشند بهتر است که دولت اعلام کند80درصد قیمت تمام خودروهای داخلی به صورت وام پرداخت میشود و این عدد محدود تا 25 میلیون تومان نباشد. وی خاطرنشان کرد: حداکثر وام به میزان 25 میلیون تومان شاید بتواند نیاز 40 درصد متقاضیان خرید خودرو  را پاسخ دهد. یعنی این میزان وام برای خودروها با قیمتی حدود 30 تا 35 میلیون تومان است.این در حالی است که خودروسازان داخلی خودرو با قیمتهای بالاتری تولید میکنند.لذا با تصویب 80 درصد قیمت هر خودرو در قالب تسهیلات تعداد قابل توجهی از مردم را میتوان پوشش داد و این امر میتواند در بلندمدت تأثیر گذار باشد.عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در سال 2007 و 2008 کشورهای مختلف از جمله امریکا برای رونق بازار خودرو وامهای خوبی در اختیار مردم گذاشت تصریح کرد: وقتی خودروسازان خارجی با چالش فروش مواجه میشوند دولتها به کمک آنها میآیند و وامهای مناسب میدهند تا میزان فروش خودروسازان افزایش پیدا کند لذا در ایران هم باید چنین سیاستی پیادهسازی شود.
وی گفت: افزایش وام خودرو تا حداکثر 25 میلیون تومان یک پیغام مهم برای مردم داشت و آن این بود که قیمت خودرو در حدود فعلی میماند لذا دوگانگی که مردم در این خصوص داشتند اکنون از بین رفته است. برخیها عنوان میکردند که قیمت خودرو کاهش خواهد یافت به همین دلیل مردم صبر میکردند تا ببینند وضعیت قیمتها به چه شکل خواهد شد حال بسته جدید اقتصادی دولت به وضوح بیانگر این مطلب است که قیمتها تغییری نخواهد داشت و مردم نباید معطل باشند.
این استاد دانشگاه یادآور شد:حال که وام خودرو افزایش یافته است باید این امر بررسی شود که به غیر از مسأله قیمت چه پارامترهای دیگری برای مردم حائز اهمیت است و در راستای آن بتوان تحریک تقاضا را ایجاد کرد. بر این اساس کیفیت و نوآوری خودرو دو موضوعی است که خودروسازان باید به آن بپردازند.مشکل مردم تنها قدرت خرید نیست بلکه آنها خواهان ارتقای کیفیت  و نوآوری هم هستند و این امر نباید فراموش شود.اگر به مسأله عنوان شده توجه نشودافزایش وام خودرو کاملاً مسکن و موقتی است و نمیتواند باعث فعال شدن بازار شود.وی پیشنهاد داد که اگر دولت میخواهد مردم از وضعیت خودروهای داخلی راضی باشند و بازار پویایی سابق خود را به دست آورد باید به صورت مستقیم در نوآوری و تکنولوژی  سرمایهگذاری کند.
پرداخت وام 25 میلیون تومانی حرکت مثبتی است
ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان خودرو و سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز درباره پرداخت وام خودرو به میزان 25 میلیون تومان و تأثیری که این اتفاق بر صنعت خودرو دارد به خبرنگار  <ایران> گفت:پرداخت وام 25 میلیون تومانی به خریداران خودرو حرکت مثبتی است که دولت در بسته جدید اقتصادی خود دیده است.این تصمیم میتواند بر شرایط اقتصادی خودروسازان اثر مطلوبی داشته باشد.اما عوامل دیگری هم بر صنعت خودرو تأثیر میگذارد که باید به آن توجه شود.وی افزود:زنجیره خودروسازی در شرایط بحرانی قرار دارد لذا این بخش میطلبد که در دولت بسته جداگانه حمایتی داشته باشند.بستهای که بتواند صنعت خودرو را احیا کند.از جمله این موارد که میتوان در بسته حمایتی دیداستمهال بدهی زنجیره تولید خودرو است.همچنین نظام بانکی حداقل تا زمانیکه زنجیره تولید خودرو در شرایط بحرانی است از نرخ سود خود بکاهند و برای تولیدکنندگان شرایط خاص در نظر بگیرند.همچنین قبل از آنکه واحد تولیدی به دلیل نداشتن درآمد مجبور به تعدیل نیرو شود وزارت کار به جای پرداخت بیمه بیکاری مانند سایر کشورها حداقل تا خروج از بحران و رکود 50 درصد حقوق پرسنل را پرداخت کند.قربانی گفت:صنعت خودرو به حرف درمانی نیاز ندارد. این بخش بشدت نیازمند نقدینگی است که اگر مانند دورههای گذشته به آن توجه نشود صنعت خودرو مجدداً با چالش و بخصوص کاهش تولید مواجه میشود.وام 25 میلیون تومانی خودرو تا 20 درصد میتواند کمک کننده باشد اما اگر تصمیمهای مکمل حمایتی اتخاذ نشود قطعاً این 20 درصد هم عملیاتی نمیشود.
بازار  10روز دیگر به وام 25 میلیون تومانی واکنش نشان میدهد
نعمت الله کاشانی نسب کارشناس بازار خودرو هم درباره اینکه خبر وام 25 میلیون تومانی خودرو چه تأثیری بر بازار گذاشته است به <ایران> گفت:افزایش وام خودرو به میزان 25 میلیون تومان هنوز تأثیر خود را بر بازار نگذاشته است.اما حداقل تا 10 روز آینده معلوم میشود که مردم نسبت به این تصمیم چه دیدگاهی دارند.
وی افزود:پرداخت وام به میزان 25 میلیون تومان برای اقشار کم درآمد که متقاضی خرید ماشین هستند بسیار خوب است و با شروع این موضوع توسط نمایندگی قطعاً تعداد قابل توجهی از مردم اعلام آمادگی میکنند و این امر میتواند بر تحرک بازار خودرو اثر مناسبی داشته باشد لذا تصمیمی که دولت گرفته بسیار هوشمندانه بوده است.کاشانی نسب متذکر شد: یکی از اتفاقهای مطلوب در پرداخت وام 25 میلیون تومانی سازوکار آن است.در طرح جدید جای هیچگونه تقلب و رانتی وجود ندارد و تنها خریداران خودرو میتوانند از این امکان استفاده کنند که در چنین شکلی دیگر نقدینگی به صورت بیهدف وارد بازار نخواهد شد.وی گفت:در حال حاضر بازار در رکود کامل است و قیمت خودروهای خارجی با حداقل سود و نزدیک به قیمت تمام شده وارداتی آن خرید و فروش میشود.قیمت خودروهای داخلی هم در بازار در مقایسه با نرخ کارخانه بین 300 تا 600 هزارتومان پایین تر است.
دست واسطهها از وام خودرو کوتاه شد
رضا علی مرادی دیگر کارشناس بازار خودرو درباره پرداخت وام 25 میلیون تومانی به <ایران> گفت: با تصمیم دولت مبنی بر اینکه میزان وام  خودرو افزایش پیدا کند و این امر از کانال نمایندگیها و معرفی به بانکها باشد عملاً دست واسطهها کوتاه شد و این بخش پس از مدتها ساماندهی پیدا کرد.طی سالهای اخیر به رغم آنکه قیمت خودرو بسیار افزایش پیدا کرد وام خودرو در حد 5 و 7 میلیون تومان مانده بود لذا افزایش آن امری ضروری بود.وی تصریح کرد: از زمانیکه دولت افزایش وام خودرو را تصویب کرده است مردم به بازار میآیند و آخرین قیمتهای خودرو را سؤال میکنند لذا این امر نشان میدهد که تمایل برای خرید خودرو ایجاد شده است. از اینرو امیدواریم که سازوکار پرداخت وام و تحویل خودرو زودتر نهایی و ابلاغ شود.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار