کد خبر: ۲۰۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
 امام خمینی (ره)، یکی از تأثیرگذارترین رهبران جهان بودند که از ایشان به عنوان فرزند مشهور اسلام یاد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، روایتی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نقل شده که ایشان فرموده اند: «رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق، یجتمع معه قوم کزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف و لایملون من الحرب و لایجبنون و علی الله یتوکلون والعاقبة للمتقین» «مردی از اهل قم (به پا می‌خیزد و) مردم را به حق (و حمایت از آن) فرا می‌خواند. گروهی به گرد او می‌آیند که مانند قطعه‌های آهن هستند، تندبادهای (حوادث و مشکلات) آنان را متزلزل نمی‌کند و از جنگ خسته نمی‌شوند و (از چیزی) نمی‌ترسند و بر خدا توکل می‌کنند. پیروزی نهایی از آن پرهیزگاران است.»

برخی از شخصیت‌های برجسته، امام خمینی (ره) را مصداق این روایت می‌دانند چراکه امام خمینی (ره)، یکی از رهبران و شخصیت‌های تأثیرگذار در جهان است که از ایشان به عنوان بزرگ‌ترین شخصیت جهانی قرن بیستم یاد شده است.

در این مطلب، به دیدگاه برخی از رسانه‌ها، متفکران و شخصیت‌های برجسته جهان درمورد امام خمینی (ره) نگاهی می‌اندازیم.

خمینی؛ فرزند مشهور اسلام

نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و قهرمانی که با نژادپرستی آپارتاید مبارزه کرده، در خصوص امام خمینی (ره) گفته است: «خمینی‌، فرزند مشهور اسلام بود. او در امر نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم به سزایی داشته است.»

دیدگاه برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های برجسته جهان درمورد امام خمینی (ره)

رمز موفقیت امام خمینی (ره)؛ تشکیل گروه‌های مقاومت با تکیه بر مردم مسلمان

ادریس کتانی، نویسنده معروف مراکشی و از اعضای مجمع کبار العلماء مغرب، از دیگر چهره‌های مشهوری است که این چنین درباره رهبر کبیر انقلاب گفت: «به عقیده من، مهم‌ترین کار امام خمینی، حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود. برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را که، خود شاهد آن بوده‌ام برای شما بازگو کنم. من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزایر بودم. در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهای اسلامی و با دست خالی استعمار ۱۳۰ ساله فرانسه بر ماورءالبحر را پایان دادند. اما بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، سوسیالیست‌ها مسلمانان را کنار زدند و حاکمیت خود را بر مردم تحمیل کردند. زیرا انقلاب مردم اسلامی الجزایر کادر رهبری اسلامی نداشت. همان روزها، درست چند روز پس از پیروزی، «تیتو»، «ناصر» و «نهرو» به الجزایر آمدند تا رسماً سوسیالیست بودن مبارزات مردم را اعلام کنند. ولی نکته مهم در انقلاب اسلامی ایران، اصرار امام خمینی رحمه الله بر اسلامی ماندن حکومت بود. رمز موفقیت امام هم در این بود که با تکیه بر مردم مسلمان، گروه‌های مقاومت تشکیل داد و از نیروی انقلابی آنان کمک گرفت و نگذاشت صاحبان قدرت نظامی و سیاسی، حکومت را از دست مسلمانان بگیرند. تشکیل سپاه مردمی، دفاع از انقلاب وحضور مردم مسلمان در صحنه و استفاده از کادرهای اسلامی و مقاومت امام در رهبری اسلامی باعث شد تا غربی‌ها در تحلیل‌های خود دچار شکست شوند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از افرادی که برای بررسی و دیدار از انقلاب ایران به کشور شما سفر کرد، یک وکیل دادگستری مغربی و دبیر کل حزب اتحاد سوسیالیستی مراکش بود که در بازگشت نوشت که انقلاب و رهبری امام به نحوی است که غربی‌ها حتماً در مورد آن نمی‌توانند تئوری‌های درستی ارائه کنند.

زیارت بنیانگذار انقلاب، عمیق‌ترین تأثیرها را روی آدمی داشته است

پروفسور حامد الگار، استاد اسلام‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در توصیف بنیانگذار انقلاب اسلامی بیان می‌کند: «یک مسلمان هرچه قدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند، به خاطر آن که بزرگی و عظمت تنها از آنِ خداست و نمی‌توان شخصی غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی گفته شود که عظمت و بزرگی خداوند به نحو نادری در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتی از «الله» مبدل ساخته است. امام خمینی رحمت الله علیه قطعاً چنین آیتی بود.

هرکس که سعادت حضور درکنار او را داشته باشد می‌داند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی‌گفته، عمیق‌ترین تأثیر را بر روی آدمی می‌گذاشت. راز این تأثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.»

برخی از رسانه‌های خارجی هم این طور به توصیف امام خمینی (ره) پرداخته اند:

تایمز لندن نوشت: «امام خمینی مردی بود که توده‌ها را با کلام خود مسحور کرد. وی به زبان مردم عادی سخن می‌گفت و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می‌بخشید. این احساس، آن‌ها را قادر ساخت تا هر کسی که سر راهشان بایستد را ازبین ببرند. وی به مردم نشان داد که حتی می‌توان در برابر قدرت‌هایی مثل آمریکا ایستاد و نهراسید.»

روزنامه هرالد تریبون هم نوشت: «آیت الله خمینی، یک انقلابی خستگی ناپذیر بود که تا آخرین لحظه حیات به آرزوی خود برای پی ریزی یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی در ایران وفادار ماند. آیت الله خمینی در آن چه برای سرزمین باستانی اش می‌خواست لحظه‌ای درنگ نکرد. وی خود را مأمور می‌دانست که می‌باید ایران را از آن چه فساد و انحطاط غرب می‌دید پاک کند و خلوص اسلامی را به ملت بازگرداند.»

دیدگاه برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های برجسته جهان درمورد امام خمینی (ره)

هفته نامه آبزرور هم امام خمینی را هم پای پیامبران کهن دانست که دنیا را به پیروی از اصول دینی دعوت کرد.

این رسانه گفت: «پیام وی برای مردم جهان، خلوص عقیده و پیروی از سادگی در مقابل پیچیدگی و آلودگی‌های غرب بود و این رمز موفقیت وی و احساس افتخار پیروان اوست.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار