کد خبر: ۲۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
کارشناسان اقتصادی در گفتگو با «تجارت» تاکید کردند:
در واقع بیش ازسه سال است که بازار مسکن با رکودی سنگین مواجه شده است وطی این مدت هرچه از زمان رکود دراین بازار گذشته است میزان اثرگذاری منفی برحوزههای مختلف بخش مسکن بیشتر از گذشته شده است.
روزنامه تجارت-احمدرضا صباغي؛ دستور لغو تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا ورییس جمهور آمریکا در حالی اعلام شد که بازار مسکن با رکودی عمیق وبی سابقه دست وپنجه نرم می کند وآغاز اجرای برجام می تواند بازار مسکن در حوزههای خرید وفروش وساخت وساز را به رونق مجدد بازگرداند.
در واقع بیش ازسه سال است که بازار مسکن با رکودی سنگین مواجه شده است وطی این مدت هرچه از زمان رکود دراین بازار گذشته است میزان اثرگذاری منفی برحوزههای مختلف بخش مسکن بیشتر از گذشته شده است.
اما اززمانی که توافق هسته ای بین ایران وشش قدرت جهانی به دست آمد بسیاری از فعالان بخش مسکن نسبت به کند شدن استمرار روند حرکتی رکود و بازگشت بازار مسکن به رونق مجدد صحبت‌های مختلفی را بیان کردند.
ازطرفی هم اکنون با توجه به اینکه  بیش از سه ماه از حصول توافق هسته ای گذشته است وبرجام فرایند اجرایی خود را سپری می کند بعضی از کارشناسان اقتصادی براین باورند که اجرای برجام می تواند نخستین گام به منظورپایان دادن به رکود بی سابقه در بخش مسکن باشد.
اصغرپورمتین کارشناس برجسته اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضرنرخ سود بانکی از نرخ تورم بالاتر است به «تجارت» می گوید: تا زمانی که نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ تورم باشد نباید به رونق مجدد بازار مسکن امیدواربود.
وی تصریح می کند: با اجرای برجام بانک‌ها رغبت بیشتری برای پرداخت تسهیلات بلند مدت به خریداران وانبوه سازان خواهند داشت که این اتفاق می تواند گامی رو به جلو به منظور اتمام رکود در بازار مسکن باشد.
پورمتین می افزاید: یکی از طرح‌هایی که در شرایط کنونی می تواند روند خاتمه دادن به رکود حاکم بربازار مسکن را تسریع کند اجرای لیزینگ مسکن در کشور است.
وی تصریح می کند: اگر طرح لیزینگ مسکن در شرکت‌های معتبر وواقعی به اجرا در بیاید می تواند به بازگشت رونق به بازار مسکن کمک بسیاری کند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سال جاری یکی از بدترین سالهای اقتصادی در حوزه مسکن است کمبود تقاضا در خرید مسکن را مهم ترین عامل در استمرار رکود حاکم در شرایط کنونی دانست.
پورمتین اشاره ای هم به شرایط رونق گرفتن بازار مسکن پس از دوران رکود دارد ومی گوید: متاسفانه حضور دلالان وسفته بازان در بازار مسکن موجب افزایش قیمت خواهد شد واگر قرار است حوزههای مختلف بخش مسکن مجددا رونق بگیرد باید منتظر افزایش قیمت هم باشیم.
وی خواستار کوچ دلالان از بازار مسکن شد وبابیان اینکه در همه دوره‌ها رونق بازار مسکن همراه با افزایش قیمت بوده است تصریح می کند: یکی از مهم ترین وظایف دولت، کنترل قیمت مسکن در دوره رونق است.
از سوی دیگر آلبرت بغزیان دیگر کارشناس اقتصادی به «تجارت» می گوید: با توجه به اینکه مسکن کالایی ناهمگون است ووابستگی کمی به خارج از کشور دارد و اجرای برجام تنها می تواند جرقه ای به منظور ایجاد حرکتی جدید دراین حوزه باشد.
وی تصریح می کند: با توجه به اینکه با اجرای برجام نقدینگی به صورت ارز وارد کشور می شود اگر این منابع مالی در بخش مسکن هزینه شود آن وقت می توان به حضور بانکها واعطای تسهیلات از سوی آنها به سازندگان وخریداران امیدواربود.
این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از مزایای اجرای برجام را تثبیت قیمت مسکن عنوان می کند وبرجام را مانند مانعی می داند که می تواند نوسانات قیمتی در بازار مسکن را کنترل کند.
وی اجرای طرح لیزینگ مسکن در کشور به منظور خارج کردن بازار مسکن از رکود را بی تاثیر در تغییر شرایط موجود می داند ومی افزاید: اجرای طرح لیزینگ مسکن به دلیل عدم وجود ضمانت مطمئن بین لیزکننده وخریدار نمی تواند نتیجه موفقی را در کشور به همراه داشته باشد.
بغزیان از بانکها به عنوان بازوان طرح لیزینگ مسکن نام می برد ومی گوید: اجرای طرح لیزینگ مسکن برای بانک‌ها هم مسئولیتی خطیر در پی خواهد داشت که بسیاری از بانکها از اجرای چنین طرحی تعرفه خواهند رفت.
وی گذشتن از دوره رکود را نتیجه فعالیت قشرهایی از جامعه می داند که خریدار واقعی مسکن هستند ومی افزاید: هم اکنون در بخش مسکن به دلیل حاکم بودن رکود سنگین دلالان وواسطه گران نمی توانند نقش بسزایی داشته باشند.
 این کارشناس اقتصادی طرح‌های دولت همچون اخذ مالیات از خانه‌های خالی وحوزه ساخت وسازرا بهترین ومهمترین راهکار برای مقابله با دلالان وسفته بازان می داند ومی گوید: دولت در بخش مسکن باید به دنبال قطع دست دلالان از بازار باشد تا مردم بتوانند با قیمتهای واقعی اقدام به خرید خانه بکنند.

برچسب ها: اقتصادی ، مسکن ، رکود
نام:
ایمیل:
* نظر: