کد خبر: ۲۱۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
کارشناس بازار رمزارز گفت: ارزش ارز‌های دیجیتال هم مانند ارز‌های ملی کشورها، با اقدامات شبیه به چاپ پول کاهش می‌یابد.

آرتا اسدی گفت: چاپ پولی که در دنیای واقعی رخ می‌دهد و ارزش یک ارز ملی را پایین می‌آورد، در دنیای ارز دیجیتال هم، به شکل دیگری دیده می‌شود. به طور مثال، اخیرا ارز دیجیتال لونا با اُفت ارزش مواجه شد که علت آن، نو ع معامله، الگوریتم، شبکه، نوع پیاده سازی و اضافه شدن یک نوع استیبل‌کوین به نام «ترا» است که خود آن نیز، با اُفت ارزش همراه شد.

او می‌گوید: استیبل‌کوین‌ها انواعی از ارز دیجیتال هستند که برای پوشش خطرات ریزش قیمتی، در بازار رمزارز به کار می‌روند، اما لزوما بدون نوسان نیستند؛ به ویژه، استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر که در مقابل دلار قرار دارند. این استیبل‌کوین‌ها، مخازنی دارند که از یک طرف ارز فیات (ارزهای دولتی کشورها) به آن وارد می‌شود و طرف دیگر، این ارز را برداشت می‌کنند که به نوعی، پشتوانه استیبل‌کوین و دلیلی برای ثابت بودن آن است. در خانواده‌های usdt (شکلی از دارایی دیجیتال) و usds (یک استیبل‌کوین که به دلار آمریکا گره خورده است) ثبات بیشتری وجود دارد.

به گفته این کارشناس بازار رمزارز، در مارکت‌داینامیک (ریزساخت‌های بازار)، کاربران از یک سمت درخواست مشخصی می‌گذارند و از طرف دیگر، این زیرساخت باید به اندازه کافی از  آن ارز را در اختیار کاربران قرار دهد. در رابطه با خاتواده ارز لونا، تعدادی کوین به بازار اضافه شد و بعد از آن، طراحی الگوریتمی که باعث ثابت نگه داشتن عرضه و تقاضا در استیبل‌کوین ترا و این ارز بود، به هم ریخت. این به هم ریختگی سبب اقدام کاربران برای خروج ارز طی سه روز تا یک هفته شد که ارزش ارز لونا را کاهش داد.


بیشتر بخوانید:


اتیبل کوین ها لزومان بدون نوسان قیمت نیستند!

نمودار بالا نشان‌دهنده ریزش ناگهانی ارزش ارز دیجیتال لوناست.

آن‌طور که آقای اسدی گفته، هنوز برخی از فعالان بازار رمزارز، به زنده شدن پروژه ارز لونا امید دارند و با وجود سقوط نزدیک به ۱۰۰ درصدی ارزش آن، به خرید این ارز دیجیتال ادامه می‌دهند.

 

بنیاد ترا روز جمعه ۲۳ اردیبهشت، چند ساعت بعد از اعلام دومین مرتبه توقف بلاک‌چین محل قرارگیری استیبل‌کوین ترا طی ۲۴ ساعت، با انتشار یک توئیت از تلاش‌ها برای زنده کردن پروژه ارز لونا خبر داد؛ ارزی که قیمت آن، از ۱۱۹ دلار در اواخر اردیبهشت، اکنون به چهار صدهزارم (۰.۰۰۰۰۴) دلار کاهش یافته است.

اتیبل کوین ها لزومان بدون نوسان قیمت نیستند!

چاپ پول در دنیای واقعی منجر به رشد نقدینگی می‌شود؛ موضوعی که آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، درباره آن گفته، بانک مرکزی با انتشار حدود ۷ هزار میلیارد تومان اوراق، به دنبال کاهش اثرات منفی آن است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار