کد خبر: ۲۱۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: بالاخره پس از ۹ سال رشد منفی بهره‌وری، شاهد رشد مثبت بهره‌وری بودیم که این نوید را می‌دهد اگر بتوانیم این وضعیت را ادامه دهیم اقتصاد از رکود خارج می‌شود و معیشت مردم بالاخره بعد از چند سال بهتر خواهد شد.
 

میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با حضور در خبرگزاری فارس ضمن دیدار با مدیرعامل و مدیران این مجموعه در مصاحبه‌ای با خبرنگار فارس به بیان مهمترین وظایف سازمان ملی بهره‌وری و اقدامات اخیر این سازمان در توسعه بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی پرداخت.

د‌ر ادامه مشروح مصاحبه رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ‌را می‌خوانید: 

 

فارس: جناب آقای پیشوایی لطفا درباره فعالیت‌های سازمان ملی بهره‌وری، اهمیت بهره‌وری،  اهداف و برنامه‌های این سازمان و لزوم ارتقا بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف توضیح بفرمایید؟ 

پیشوایی: امسال سال خاصی برای بهره‌وری است به این دلیل که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی چندین مرتبه از کلمه بهره‌وری استفاده کردند و از کاهش بهره‌وری به عنوان یک دغدغه در کشورمان نام بردند. ایشان‌ مطالبه‌ای مطرح کردند که باید قوای دولت به یکدیگر کمک دهند تا بهره‌وی در ایران افزایش یابد. 

از آنجا که رشد اقتصادی از دو مجرا حاصل می‌شود بنابراین موضوع بهره‌وری دارای اهمیت است و مهم به شمار می‌رود. یک راه برای رشد بهره‌وری این است که به سیستم اقتصادی سرمایه یا نیروی کاری بیشتری تزریق شود که به آن اصطلاحا رشد نهاده محور می‌گویند. یعنی مبتنی بر تزریق نهاده رشد بیشتر اتفاق می‌افتد. این شیوه؛ روش ساده‌تر رشد اقتصادی است و البته روش کمیت مبنای رشد اقتصادی است مانند یک فرد پولداری که پول خود را در بانک می گذارد و از بانک سود می‌گیرد. 

روش دوم برای رشد اقتصادی که روش بسیار مهم‌تری است و کشورهای توسعه یافته بیشتر روی این روش تمرکز کرده‌اند این است که از سرمایه‌ و نهاده‌ای که در اختیار دارید، بهتر استفاده کنید تا با همان نهاده قبلی خروجی بیشتری بگیرید به عنوان مثال اگر قبلا یک لیوان را یک‌هزار تومان تولید می‌کردم اکنون با استفاده بهتر از نهاده‌های موجود آن را با نصف قیمت تولید کنم.

به این روش دوم بهره‌وری یا رشد اقتصادی مبتنی بر بهره‌وری می‌گویند که علاوه بر مزایای اقتصادی؛ مزایای اجتماعی و محیط زیستی هم برای کشورها دارد زیرا فرسایش منابع را کاهش می‌دهد و کاهش فرسایش منابع موضوعی بسیار مهم است ضمن اینکه این موضوع به مبحث عدالت نیز می‌پردازد. 

یکی از موضوعات مهم عدالت بین نسلی است، زیرا منابعی که در کشور وجود دارد فقط مربوط به نسل ما نیست که آن را خرج کنیم بلکه این منابع باید تبدیل به سرمایه‌های مولد برای نسل‌های آتی شوند. 

* عملکرد 10 سال گذشته در حوزه بهره‌وری مطلوب نبوده است

فارس: طی سال‌های گذشته عملکرد دولت در حوزه بهره‌وری چگونه بوده است؟ 

پیشوایی: یکی از اهداف دولت سیزدهم تحقق رشد 3.5 درصدی اقتصادی از محل بهره‌وری است که با توجه به عملکرد گذشته هدف سختی است. اما موضوع بهره‌وری در مقطع فعلی مانند مساله آب جزء مسائل کلان ملی کشور است. 

متاسفانه در حوزه بهره‌وری عملکرد گذشته چندان مطلوب نبوده و در 10 سال اخیر متوسط رشد شاخص بهره‌وری عدد جذابی نبوده است. 

براساس قانون برنامه ششم توسعه، تکلیف کشور تحقق رشد بهره‌وری 2.8 درصدی بوده است که محقق نشد اما در سال 1400 رشد بهره‌وری ما مثبت و عدد برآورد شده 2.9 بود در سال 99 نیز شاخص رشد بهره‌وری مثبت بوده است، یعنی بالاخره پس از حدود 9 سال رشد منفی بهره‌وری شاهد رشد مثبت بهره‌وری بودیم که این موضوع بسیار علامت خوبی برای کشور است و این نوید را می‌دهد که اگر بتوانیم این وضعیت را ادامه دهیم از رکود خارج می‌شویم، اقتصادمان بهتر و معیشت مردم نیز بالاخره بعد از چند سال تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

اما این نگرانی نیز وجود دارد که اگر دو سال پیاپی از الان رشد بالای 3 درصد را در شاخص بهره‌وری کل تجربه کنیم تازه به رشد بهره وری سال 1390 خواهیم رسید. 

* 3 عامل موثر در رشد بهره‌وری

فارس: عوامل موثر در رشد بهره‌وری طی دو سال گذشته چه بوده است و آیا این عوامل برای دستیابی به رشد بهره‌وری قابل استمرار است؟ 

پیشوایی: سه عامل نوآوری، رقابت و همکاری در بحث افزایش بهره‌وری موثر است که اگر این سه اتفاق بیفتد در بهره‌وری شاهد رشد خواهیم بود. 

رقابت کمک می‌کند تا فکر کنیم با منبع کمتری همان تولید را داشته باشیم و همکاری نیز کمک می‌کند تا منبعی را به اشتراک بگذاریم و هم  افزایی ایجاد کنیم. نوآوری نیز منجر به بهره‌وری می‌شود. البته در مورد نوآوری گفته می‌شود که مانند یک دارکوب است که با نوک زدن سیستم‌های نابهره‌ور را فرو می‌ریزد و بجای آن سیستم‌های بهره‌ور را ایجاد می‌کند. 

یکی از عوامل بسیاری جدی در بحث رقابت، بحث قیمت‌گذاری است، ما اگر در یک فضایی بحث قیمت‌گذاری واقعی را نداشته باشیم؛ ریشه رقابت را خشکانیده‌ایم و به دنبال آن ریشه‌ بهره‌وری را خشکانده‌ایم. وقتی قیمت‌گذاری غیرواقعی باشد دیگر برای بخش خصوصی فعالیت در آن فضا جذابیت ندارد، لذا یکی از بحث‌هایی که دولت سیزدهم اکنون آن را پیگیری می‌کند آن است که بتواند قیمت بسیاری از نهاده‌ها و اقلام را واقعی کند. اما نگرانی که کنار این کار وجود دارد این است که اقشار ضعیف جامعه از این اتفاق ضربه بخورند که طبیعتا باید برنامه حمایتی هم برای اقشار ضعیف کنار این تحول وجود داشته باشد. 

موضوع دومی که بسیار به بحث بهره‌وری کمک می‌کند این است که در نظام حکمرانی‌مان فضای بهره‌وری را جدی بگیریم. حدود هزار و 300 هزار میلیارد تومان خرج دولت و حدود دو هزار و سیصد هزار میلیارد تومان خرج شرکت‌های دولتی است که این ارقام کمی نیست که اگر اینها را یک مقدار بهبود ببخشیم کار بسیار بزرگی انجام شده است. 

*ایجاد کمیته‌بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کشور

بنابراین یکی از اقدامات سازمان ملی بهره‌وری، استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی است. الان در هر دستگاه اجرایی کمیته بهره‌وری ایجاد شده است که رئیس آن در حد معاون وزیر و دبیر آن نیز در سطح یکی از مدیران کل آن دستگاه‌ها است، اینها باید از مساله شناسی بهره‌وری شروع کنند. به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی بررسی کند که مسائلی که از جنس بهره‌وری دارد چیست؟ آن‌ها را اولویت‌بندی کند و بر روی آنها متمرکز شود، شاخص‌گذاری کند و برای آن برنامه عملیاتی داشته باشد. سه ماه یکبار هم برحسب قانون بودجه (بند «و» قانون بودجه 1401) مکلفند به ما گزارش بدهند و ما باید این گزارشات را جمع‌بندی و صحت‌سنجی کنیم و گزارش تجمیعی به هیات دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی ارائه کنیم که البته سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف است بخشی از بودجه را با توجه به این مساله تخصیص دهد. 

* اتصال پاداش اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی به بهر‌وری

اقدام دومی که بسیار مهم است اینکه بالاخره ما بتوانیم به تدریج بحث جبران خدمات را در دولت به بهره‌وری متصل کنیم. یعنی به گونه‌ای نباشد که مثلا همه کارکنان یک سازمان اضافه کاری ثابت بگیرند و بین افرادی که متوسط، خوب یا بد کار می‌کنند تفاوتی وجود نداشته باشد. زیرا این موضوع به منزله انگیزه‌کشی و بهره‌وری کشی است لذا در گام اول اتفاقی که افتاده این است که براساس قانون بودجه، پاداش اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی متصل به عملکرد بهره‌وری آنها شود.  

در این قضیه نیز شرکت‌های دولتی موظفند، صورت‌های مالی خود را به سازمان بهره‌وری ارائه دهند و ما امسال یک برنامه جدید در این زمینه داریم که باید شاخص‌های ماموریتی‌ خود را نیز اعلام کنند تا ما بهره‌وری را اندازه‌گیری کرده و گزارش تهیه کنیم و پاداش اعضای هیات مدیره نیز به آن متصل شده است. 

فارس: سال 1400 این موضوع اجرایی شد؟ 

پیشوایی: بله در سال 1400 اجرا شد و بر همین مبنا پاداش مدیران دولتی داده شد اما از حدود سیصد و هفتاد شرکت مشمول حدود 215 شرکت اطلاعات دادند و بیش از 100 شرکت تاکنون به ما اطلاعاتی نداده‌اند.

فارس: ابزار قانونی الزام آور برای اینکه شرکت‌ها اطلاعات خود را در اختیار سازمان ملی بهره‌وری قرار دهند چیست؟ 

پیشوایی: سال گذشته صرفا یک تکلیف قانونی بود که البته دیوان محاسبات و سازمان بازرسی موظفند که عملکرد قانونی را بررسی کنند. اما امسال این موضوع بسیار محکم‌تر شد زیرا طبق قانون بودجه امسال یعنی در سال 1401 شرکت‌هایی که از این موضوع  و تکلیف قانونی تخلف کنند، مدیران آن شرکت‌ها به 6 ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شوند لذا ضامن اجرایی بسیار محکمی برای این قانون قرار داده شده که کاملا هم منطقی است. 

یک موضوعی در کشور پیش آمد، رسانه‌ها هم کمک کردند تا این موضوع خوب پیش رود و آن بحث حقوق‌های نجومی بود. ما مدیرانی داشتیم که خلاف قواعد قانونی کشور حقوق می‌گرفتند.

* حقوق‌های نجومی ذره‌ای در مقابل اتلافهای کهکشانی برخی مدیران

پیشوایی: اما در کنار این حقوق‌های نجومی مساله دیگری نیز وجود دارد که خیلی بزرگ‌تر و پر اهمیت‌تر از حقوق‌های نجومی است و من نام آن را اتلاف کهکشانی گذاشته‌ام و این مساله‌ ده‌ها برابر بزرگ‌تر از حقوق‌های نجومی است. 

یک مدیر نجومی بگیر در یک ماه ممکن است فرضا 100 یا 200 میلیون تومان حقوق بگیرد اما ما مدیرانی در کشور داریم که حقوقشان شاید خیلی هم زیاد نباشد و به عنوان مثال حقوق 12 تا 13 میلیون تومانی دریافت کنند اما این افراد ممکن است در هر ماه برای تخصیص منابع امضاء هایی بزنند که صدها میلیارد تومان ارزش دارد و اگر یک امضا اشتباه بزنند ممکن است بخش قابل توجهی از منابع کشور که متعلق به نسل‌های آینده کشور است از بین برود. بنابراین اگر حقوق نجومی مهم است مساله‌ مهمتر از آن همان امضاء هایی که به آن اشاره کردم  و همانطور که گفتم از آن به عنوان اتلاف کهکشانی یاد می‌کنم که با یکی دو مساله آن را به شما نشان می‌دهم. 

در زنجیره کشاورزی کشور حدود 130 میلیون تن محصول کشاورزی در سال تولید می‌شود که بین 25 تا 30 درصد از آن در طول زنجیره تلف می‌شود. تاکنون مدیری نیز نبوده است که در پایان دوره مدیریت خود گزارشی از عملکرد خود ارائه دهد که مثلا در یک بخش اتلاف را از 30 به 25 یا 20 درصد کاهش داده است. البته نمی‌گویم که کاهش اتلاف در بخش کشاورزی به یکباره به 6 درصد جهانی برسد اما به تدریج باید کم شود که این اتفاق تاکنون حاصل نشده است و هیچ مدیری نیز در بخش کشاورزی جوابگوی عملکرد خود در این رابطه نبوده است. 

براساس اطلاعات موجود بین 25 تا 30 درصد آب در شبکه آب شهری هدر می‌رود که هدر رفتن این میزان آب با توجه به وضعیت آبی کشور و هزینه های که صرف آن می‌شود واقعا در مقابل حقوق های نجومی چقدر اهمیت دارد؟ 

در رابطه با همین اتلاف کهکشانی می توان به فرصت های صادراتی که به دلیل تدبیرهای نادرست و به دلیل فکرهای اشتباه از دست می‌رود ‌و در معیشت مردم، در رفاه مردم و در ثروت ملی ‌تاثیر گذار است اشاره کنم که این موضوعات نیز قطعا نسبت به حقوق های نجومی ده ها و حتی صدها بار بیشتر است. 

* ضرورت بررسی کارنامه بهره‌وری مدیران برای انتصاب‌های بعدی‌‌

ما از فرصت های ترانزیتی کشور چقدر استفاده کرده ایم؟ سنگاپور کشوری در شرق آسیا است که محل اتصال سه قاره آسیا، اقیانوسیه و آمریکا است و در غرب آسیا نیز کشور ما یعنی ایران قرار دارد که محل اتصال سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا است. سنگاپور  فاقد نفت است اما از  ترانزیت و لجستیک چقدر درآمد دارد و ما چقدر درآمد داریم؟ اینها همه مثال هایی که می توان در خصوص اتلاف کهکشانی به آن اشاره کرد. اما سوال اینجاست که آیا تاکنون ارتقا و انتصاب مدیران به بهره وری در این بخش ها متصل شده است؟  و آیا کارنامه مدیران برای انتصاب های بعدی در خصوص میزان بهره وری در حوزه فعالیتشان بررسی شده است؟ این در حالی است که اگر این زنجیره تکمیل شود؛ بهره‌وری منجر به شایسته سالاری در کشور که اتفاقا بسیار در آن باره ضعیف هستیم می شود. 

فارس:  با توجه به اینکه اشاره داشتید به اینکه دریافت پاداش مدیران دولتی به مساله بهره وری آنها در وزارتخانه یا سازمان متبوعشان گره خورده است لطفا بفرمایید که این سنجش چگونه اندازه گیری می شود؟ 

پیشوایی: همه دستگاه های اجرایی مانند وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های دولتی، دارای کمیته بهره وری هستند و آن کمیته به لحاظ ساختاری با سازمان ملی بهره وری در ارتباط است. کمیته بهره وری در درون وزارتخانه از مسئولان خود وزارتخانه تشکیل می شود. 

در سازمان ملی بهره وری روشی برای بهره وری در 10 گام مشخص شده است که کمیته بهره وری وظیفه دارد گام به گام آن را در دستگاه خود اجرا کند و به ما گزارش بدهد و ما نیز آن را  صحت سنجی می کنیم یعنی نظارت و راهبری می کنیم. البته ما وظیفه توانمندسازی نیز داریم.

وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ارتقا بهره وری برنامه اش آماده است. یک سلسله مساله شناسی در حوزه بهره وری انجام داده است و برای آن اقدام و شاخص تعریف کرده است که این اقدامات را اجرا می کند و هر سه ماه یکبار نتیجه آن را به ما گزارش می دهد و ما نیز گزارش ها را بررسی می کنیم و بحث های فنی که در شاخص ها وجود دارد گام به گام بررسی می کنیم و در خصوص تمام وزارتخانه ها این کار ها را انجام می دهیم و نتایج عملکرد بهره وری هر وزارتخانه ها را در قالب گزارش به هیات دولت ارائه می دهیم. 

* بهره‌وری باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود

پیشوایی: یک کار خوبی هم در اسفند سال 1400 انجام شد، یکی از  آرمان‌هایی که ما در این دوره از سازمان ملی بهره وری داریم این است که فقط به گزارش دادن به نظام حکمرانی بسنده نکنیم. به اعتقاد ما بهره وری باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود یعنی علاوه بر اینکه دولت باید کار خودش را انجام دهد مردم نیز باید مطالبه گر باشند و فشار اجتماعی بر کسانی که بهره ور نیستند ایجاد کنند.

بنابراین در اسفند سال گذشته تمام اطلاعات ارزیابی های بهره وری در سطح ملی، بخشی و دستگاهی در قالب یک سامانه به نام سامانه آیینه بهره وری ایران در اختیار مردم قرار دادیم بنابراین الان نه تنها دولت از میزان بهره وری سازمان ها و وزارتخانه‌ها می‌تواند مطلع شود بلکه مردم هم می توانند از طریق سامانه مذکور وضعیت دستگاه های مختلف را در زمینه بهره وری مشاهده کنند. 

در مورد شرکت‌های دولتی نیز اشاره کردم که پاداش اعضای هیات مدیره آنها به عملکرد بهره‌وری شان متصل شده است، بنابراین این ها مجموع اقدامات مثبتی بوده است که در سازمان ملی بهره وری برای ارتقا بهره وری انجام شده و نتیجه آن را هم داریم می بینیم که روند شاخص های بهره وریمان طی یکی دو سال اخیر تغییر شیب داده و از روند منفی به مثبت تبدیل شده است. اما از آنجا که عقب ماندگی هایمان در این حوزه زیاد بوده است قاعدتا فقط باید تداوم داشته باشم تا به نتیجه خوب برسیم.

فارس: شرایط آبی کشور بحرانی است، بنابراین بهره وری در حوزه آب با توجه به شرایط کشور بسیار دارای اهمیت است، متولی بهره وری در حوزه آب کیست و سازمان ملی بهره وری برای افزایش بهره وری در این بخش چه کرده است؟ 

پیشوایی: موضوع آب یک موضوع ملی است که در بعضی مواقع به این موضوع در سطح هیات دولت پرداخته می‌شود. همانطور که می دانید مصرف کننده آب شهری مردم، مصرف کننده آب صنعتی صنایع و مصرف کنندگان آب کشاورزی هم کشاورزان هستند بین این سه بیشترین مصرف و هدر رفت نیز مربوط به بخش کشاورزی است. لذا طرح هایی برای بهینه سازی مصرف آب انجام شده که به عنوان مثال می توان به انتقال آب خلیج فارس به میانه کشور اشاره کرد که  آب خلیج فارس به سیرجان رسیده است و مصرف گل گهر سیرجان از این آب است.

این قبیل طرح های ملی، مهم و بزرگ است اما از دید بهره وری نگاه ما این است که باید مصارفمان را کنترل کنیم. در تهران سرانه مصرف آب شهری 250 لیتر است در حالی که در برخی از کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف آب حدود 80 لیتر است بنابراین در تهرانی که با تنش آب مواجه هستیم مصرف آب سه برابر نسبت به کشورهای پیشرفته بیشتر است. لذا باید در سمت تقاضا برنامه داشته باشیم و در سمت عرضه هم کمترین اتلاف را داشته باشیم. 

آبیاری بخش زیادی از زمین های کشاورزی از جمله باغات پسته از طریق روش غرقآبی انجام می شود که میزان مصرف آب در این روش اصلا قابل مقایسه با شیوه های نوین آبیاری نیست. پس بهسازی هایی در حوزه فناوری و تکنولوژی داریم و بر این اساس امسال یکی از برنامه های جدی ما جریان سازی حوزه نوآوری بهره ور در بخش کشاورزی، حمل و نقل و انرژی است. 

در این سه حوزه اتلاف منابع انرژی زیادی وجود دارد لذا اگر این سه حوزه را به عنوان هدف، مبنا قرار دهیم علاقمند هستیم تا از بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و هسته های فناوری دعوت کنیم تا اینها در این حوزه ها در مورد مسائل مورد توجه از دستگاه های متولی مانند وزارت جهاد ایده بدهند و ایده های موفق را به خود دستگاه ها برای پیگیری و اجرایی شدن معرفی کنیم. البته تفاهمی هم بین ما، معاونت اجرایی و دستگاه های متولی در بخش ‌‌به عنوان برنامه عملیاتی سال 1401 ایجاد شده که بسیار جدی آن را پیگیری می کنیم. 

یکی از موضوعات دیگر مورد توجه در سازمان ملی بهره وری که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند تجربه کشورهای موفق در خصوص فرهنگ سازی از کف خانواده ها است که علاوه بر پرداختن به بحث های کلان و حکمرانی می توان برای آن در زمینه ارتقا بهره وری برنامه داشت. 

در برخی از کشورها آموزش بهره وری در محتوای کتاب های درسی دانش آموزان گنجانده می شود که در این زمینه ما ضعیف عمل کرده ایم  و لازم است به آن بیشتر توجه شود. 

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که یک سری مسائل را می توان در حوزه خانواده آموزش داشت لذا سازمان ملی بهره وری کارهایی را در حوزه آموزش به خانوارها و مدارس آغاز کرده است و در هفته ملی بهره وری و روز ملی بهره وری نیز اقدامات ما در این زمینه از تریبون های نماز جمعه آغاز شد. در مراسم نماز جمعه طی هفته های اخیر در همین تهران غرفه های آموزش بهره وری کودکان و نوجوانان را ایجاد کردیم و این آموزش ها را در گام های بعدی به مدارس و سپس به دانشگاه ها سرایت می دهیم تا در آموزش پایه و آموزش عالی مبحث بهره وری را به عنوان یک مطالبه ملی آموزش دهیم و آن را توانمند کنیم تا بهره وری با آموزش به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شود. 

* شرکت‌های خودروسازی مکلف به پاسخگویی به سازمان ملی بهره وری نیستند

فارس: موضوع بهره وری در تولید همانطور که اشاره کردید بسیار حائز اهمیت است، با توجه به اینکه یکی از مشکلات ما در صنعت و بخصوص صنعت خودروسازی همین موضوع بهره وری است و عدم ارتقا بهره وری باعث شده است که  این صنعت از ارتقا لازم برخوردار نباشد. آیا برای این بخش از صنعت توسط سازمان بهره وری فکری شده است و آیا سازمان ملی بهره وری اجازه ورود به بدنه خودروسازی های کشور را برای رصد میزان بهره وری و یا حداقل ارائه راهنمایی به خودروسازان برای ارتقا بهره وری را دارد؟  

پیشوایی: آن قسمت از صنعت خودروسازی که به وزارت صمت مرتبط است قطعا به ما نیز مرتبط می شود. اما خودروسازان طبق قانون مکلف به پاسخگویی به ما نیستند چون مشمول قوانین شرکت های دولتی نمی شوند. شرکتی دولتی به شمار می رود که بیش از 50 درصد از سهام آن در اختیار دولت باشد این در حالی است که شرکت های خودروسازی این وضعیت را ندارند و به همین جهت مکلف به پاسخگویی به ما نیستند اما ما جدای از اینکه مجموعه ای دولتی باشد یا نباشد نسبت به بخش خصوصی یا تعاونی هم خدماتی را ارائه می دهیم. 

یکی از خدمات ما خدمات آموزشی است لذا ما با یکی از خودروسازان تفاهم نامه ای آموزش بهره وری امضا کرده ایم و براساس این تفاهم نامه مقرر شده تا خودروساز شاخص هایش را به ما گزارش دهد و ما نیز به آنها کمک دهیم، اما این موضوع تکلیف قانونی نیست و فقط در قالب تفاهمنامه با آنها همکاری می کنیم. 

قدمت صنعت خودروسازی در ایران کم نیست و ریشه های نابهره وری آن هم از گذشته مشخص بوده است، شاید در سال هایی که گردش مالی خودروسازی های ما خوب بود اگر بر روی بهره وری سرمایه گذاری می کردند الان در این شرایط آن سرمایه گذاری به کمکشان می رسید. در دهه 80 و اوایل دهه 90 خودروسازان با درآمدهای هنگفتی مواجه شدند، فروششان بسیاری خوب بود، امروز روز بدشان است اما اگر در روزهای خوبشان روی موضوع بهره وری سرمایه گذاری می کردند الان روز بد را می توانستند بگذرانند. 

لذا یکی از کارهای سازمان ملی بهره وری در سال جاری با وزارت صمت نوآوری بهره ور در حوزه خودرو است و با نگاه به خودروهای اقتصادی است. 

* اعتبار سنجی جوایز حوزه کیفیت بهره‌وری و تعالی

فارس: در پایان مصاحبه اگر موضوعی مورد نظر شماست و به آن اشاره نشد بفرمایید.

پیشوایی: یکی از وظایف سازمان ملی بهره وری بحث اعتبار سنجی جوایز حوزه کیفیت بهره وری و تعالی است که الان مجوز 4 جایزه در حوزه  معدن و دیگر حوزه ها ‌از سازمان ملی بهره وری دریافت شده است. ساز و کار این است که جوایزی را با کمک دستگاه های متولی بخش در جهت ایجاد رقابت ایجاد کنیم تا بصورت سالانه رقابت در بخش های مختلف اندازه گیری و الگونمایی شده و موفق ها نیز معرفی شوند. اما در این بخش گلایه ای داریم و این است که برخی از دستگاه ها جوایز بدون اعتبار می دهند که یک نمونه از اهدای این جوایز بدون اعتبار اهدای جوایزی به مالک متروپل بود که متاسفانه باوجود دریافت این جوایز که البته جوایز بدون اعتبار بودند شاهد وقوع آن فاجعه ‌در آبادان بودیم.

متاسفانه برخی دستگاه های دولتی بدون هماهنگی با سازمان ملی بهره وری و البته برخلاف قانون اقدام به اهدا جوایزی می‌کنند که در خصوص آن اعتبار سنجی لازم انجام نشده است بنابراین ما پیگیر هستیم که جوایز با اعتبار باشد و نظارت سازمان بر این جوایز باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار