کد خبر: ۲۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
تخلفات دولت گذشته به اين زودي‌ها از خاطر دولتمردان يازدهم پاك نخواهد شد؛ تخلفاتي با نام بابك زنجاني و دكل گمشده.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از روزنامه اعتماد؛ تخلفات دولت گذشته به اين زودي‌ها از خاطر دولتمردان يازدهم پاك نخواهد شد؛ تخلفاتي با نام بابك زنجاني و دكل گمشده، نه تنها در اذهان مردان تدبير و اميد بلكه بين تمام مردم هنوز تازگي همان روزهاي ابتدايي را دارد. روزهايي كه دولت يازدهم با شكايت خود بزرگ‌ترين پرونده فساد اقتصادي پس از انقلاب را در دستگاه قضايي به جريان انداخت و كمي بعد از آن نيز با يافتن جاي خالي دكل خريداري شده در دولت قبل، ستاد ويژه‌اي براي پيگيري آن تشكيل داد، هنوز هم به خط پايان نرسيده است. اين تنها دو پرونده از تخلفاتي است كه از گذشته‌اي هشت ساله به دولت يازدهم ارث رسيده است.
 
اما در اين سوي ميدان، دولتمردان يازدهم پس از اعلام شكايت هم ساكت ننشسته و هر از گاه، از پرونده‌اي مي‌گويند كه راه درازي تا صدور حكم در پيش دارد. اكبر تركان از معدود دولتمرداني است كه از ابتداي روي كار آمدن دولت يازدهم، با صراحت لهجه از تخلفات گسترده گذشته مي‌گويد؛ تخلفاتي كه زنجاني در بالاترين نقطه و دكل گمشده در پايين‌ترين جايگاه آن قرار دارد. مشاور ارشد رييس‌جمهور كه هنوز هم ميلياردر نفتي را با همان نام «آدم يك‌لا قبا» مورد خطاب قرار مي‌دهد، اقدام قوه قضاييه را تحسين برانگيز مي‌داند و مي‌گويد كه نظام قضايي با كسي شوخي ندارد. اكبر تركان در گفت‌وگو با آنا، درباره ارزيابي خود از سه جلسه دادگاه بابك زنجاني گفت: آنچه براي همه مقامات كشور مهم است به خصوص براي مقامات قضايي كشور برگشت پول از دست رفته به خزانه بانكي است كه يكي از مهم‌ترين اولويت‌ها به‌شمار مي‌آيد.
 
وي درباره مبلغي كه بايد بابك زنجاني به خزانه برگرداند، ادامه داد: ٧/٢ ميليارد دلار پولي است كه بايد بابك زنجاني به خزانه برگرداند. كوشش همه بايد بر اين باشد كه اين پول به خزانه برگردد. اولويت بعدي، مجازات خاطيان است. اگر پول به خزانه برنگردد خسارت بزرگي براي كشور رقم مي‌خورد. ٧/٢ ميليارد دلار رقم كمي نيست، اين پول بايد به خزانه برگردد. دبير شوراي عالي مناطق آزاد تصريح كرد: ما نمي‌دانيم اين پول چه شده است؛ هيچ‌كس نمي‌داند. بايد ببينيم اين نفتي كه ايشان فروخته و اين پول‌هايي كه گرفته، چه شده است؟ همه نگراني دوستان، بزرگان و عزيزان ما در قوه قضاييه اين است كه اين پول بايد برگردد. در ضمن مسلم است كه به يك آدم يك‌لاقبا مثل بابك زنجاني كه مبلغي مثل ٧/٢ ميليارد دلار نمي‌دهند، حتما قوه قضاييه ما كوشش خواهد كرد كه ريشه‌هاي اين موضوع را شناسايي كند. تركان ادامه داد: آقاي بابك زنجاني و ديگراني كه شايد وكلا و همراهان او هستند، فكر مي‌كردند نظام قضايي ايران با كسي شوخي دارد؛ وقتي ديدند در كيفرخواست آقاي دادستان، مفسد في‌الارض را آورده‌اند، اينها فهميدند كه حتما شوخي نيست و من فكر مي‌كنم اين اقدام قوه قضاييه باعث مي‌شود كه اينها پول را تحويل بدهند.
 
فيل در برابر فنجان
 
مشاور ارشد رييس‌جمهور اما براي توصيف پرونده دكل نفتي در برابر تخلفات بابك زنجاني از مثال فيل و فنجان استفاده مي‌كند. تركان درباره دكل‌هاي گمشده گفت: دكل گمشده رقمش مهم نيست؛ ٨٧ ميليون دلار است و با پولي كه بابك زنجاني برده، قابل مقايسه نيست؛ مي‌توان مثال فيل و فنجان را برايش زد. دكل گمشده يك علامت است كه نشان مي‌دهد تصميمات در دولت گذشته چگونه بوده است. رقم ٨٧ ميليون دلار براي من در مقايسه با ٧/٢ ميليارد دلار بابك زنجاني مثل فيل و فنجان است؛ اما نشان مي‌دهد كه يك دكلي كه قيمت واقعي‌اش ٦٢ ميليون دلار بوده شبكه‌اي از دلال‌ها كه بعضي‌ها در دستگاه دولتي بودند و بعضي‌ها هم دلال‌هاي بين‌المللي هستند، ٦٢ ميليون دلار را ٨٧ ميليون دلار كردند و پولش را هم گرفتند، خوردند، دكل را هم ندادند. اين نشان‌دهنده يك قصه است و آن هم اين است كه نظام مديريتي دولت‌هاي نهم و دهم چه بوده است. علامت خوبي است كه نشان مي‌دهد آن زمان چه خبر بوده است. وي ادامه داد: نمي‌خواهم اين‌طوري مثال بزنم؛ من مي‌خواهم به اين ديد نگاه كنم؛ «اميرالمومنين(ع) ما را به نظم و تقوا توصيه فرمودند».
 
آقاي امامي‌كاشاني در يكي از خطبه‌هاي نماز جمعه بحث مفصلي راجع به اينكه نظم و تقوا از يك جنس نيست؛ از دو جنس است و هر دو با هم لازم است صحبت كردند. تركان ادامه داد: سوال من اين است كه اگر در دنياي صنعتي فسادهاي اينچنيني را شاهد نيستيم، آيا ناشي از اين است كه آدم‌هاي‌شان را بر اساس تقوا و نماز شب انتخاب مي‌كنند. در كشورهاي اروپايي اين آدم‌ها مبناي استخدام و انتخاب‌شان تقواست؟ اين‌طور نيست، آنها مبناي‌شان نظم است. يك نفر ممكن است كارهاي بد ديگري هم انجام بدهد كه ما آن را دور از تقوا مي‌دانيم ولي همين افراد در كارهاي‌شان دست از پا خطا نمي‌كنند، چرا؟ به اين خاطر كه سيستم و نظم در كارهاي‌شان برقرار است و در اين نظمي كه برقرار است اگر كسي دست از پا خطا كند ٥٠ جا چراغ‌ها روشن مي‌شود و همه مي‌فهمند؛ اين يعني نظم. وي افزود: ما مي‌خواستيم كارها را بر اساس تقوا درست كنيم ولي بدون نظم هيچ كاري درست نمي‌شود؛ چرا كه تقوا يك چيز دايمي است. شما حتي اگر به مرتبه‌اي از تقوا برسيد كه خيلي هم عالي باشد ولي به محض اينكه غفلت كنيد باطل مي‌شود. تقوا باطل شدني است و بايد دايما مراقبت كرد. تركان در پايان خاطرنشان كرد: در دولت احمدي‌نژاد همه اين درهم ريختگي‌ها به خاطر اغتشاشي است كه ايجاد كرد و ضد نظم بود. وقتي نظم از بين برود، همه‌چيز اتفاق مي‌افتد. اين اسامي كه از دولت احمدي‌نژاد بيرون آمد (ب. ز. ج. د. و...) اينها كه با حروف الفبا خوانده مي‌شوند، همه ناشي از اغتشاش و از بين رفتن نظم است؛ نظم كه از بين رفت اينها پيش مي‌آيد.

برچسب ها: ترکان ، زنجانی ، دکل نفتی
نام:
ایمیل:
* نظر: