کد خبر: ۲۱۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
رضا جباری:
ستاره تکنیکی خط میانی پرسپولیس در دهه ۸۰ نظرات جالبی در خصوص خریدهای جدید و احتمالی این تیم دارد.

خبرورزشی- رضا جباری در دوران بازی یکی از تکنیکی ترین و خونسردترین بازیکنان پرسپولیس بود که " پژمان جمشیدی" از او به عنوان «دربی بازترین» فوتبالیستی یاد می کند که در عمرش دیده است.

او از جمله خوش صحبت ترین پیشکسوتان پرسپولیس محسوب می شود که نقطه نظرات جالبی در خصوص تیم سابقش و فوتبال ایران دارد.

با جباری گفت و گویی نیمروزی داشتیم که ماحصل آن را می توانید در زیر بخوانید؛

این گفت و گو را می خواهیم از اینجا شروع کنیم که خیلی ها بر این باور هستند که با این خریدها پرسپولیس شانس اصلی قهرمانی در فصل آینده خواهد بود. نظر شما چیست؟

اگر بخواهیم بر اساس صرفا خریدها حرف بزنیم و با بازگرداندن بازیکنانی که از دست دادیم بگوییم قهرمان می شویم یعنی نقطه سرخط! اصلا این حرف را قبول ندارم که فصل آینده راحت قهرمان می شویم. مگر استقلال و سپاهان اصفهان بیکار می مانند؟ من فولاد خوزستان را هم خطرناک می دانم. جواد نکونام برای فصل آینده خیلی انگیزه دارد و این تیم ها هم خرید خوب خارجی خواهند داشت و هم داخلی مضاف بر اینکه از لحاظ مهره استقلال بازیکنان خوبی دارد. بنابراین باید واقع گرا یا به عبارت بهتر عمل گرا باشیم.

بیشتر توضیح می دهید؟

ببینید، خرید علیرضا بیرانوند یا احتمالا سروش رفیعی خوشحال کننده است. دو مهره ای که ملی پوش هم هستند اما این دو بازیکن پرسپولیس بوده اند و اولین گزینه آنها بازی با پیراهن قرمز بوده است. مرتضی پورعلی گنجی هم قبلا گفته بود در ایران فقط برای پرسپولیس بازی می کند.

اما به هر حال قبول باید کرد خریدهای پرسپولیس تا به حال عالی بوده است. خیلی از بازیکنان را می شناسیم که مصاحبه کرده و می گفتند پرسپولیسی یا استقلالی هستیم اما به خاطر ۱۰۰ میلیون بیشتر سر از تیم های دیگر درآوردند؟

من هم منکر زحمات باشگاه نمی شوم اما می گویم این شتاب در خرید بازیکن خوب نباید متوقف شود. اگر پرسپولیس پس از خرید این بازیکنان مورد اشاره و دانیال اسماعیلی فر توانست در دفاع چپ، خط هافبک و به ویژه فوروارد هم خریدهایی در همین سطح انجام دهد من به آقای درویش و باشگاه پرسپولیس نمره ۱۰۰ خواهم داد!

پس هنوز به نقل و انتقالات و خریدهای باشگاه نمره ۱۰۰ نمی دهید و شرط دارید؟!

به هرحال ما پرسپولیسی هستیم و انتظار داریم باشگاه با همین توان و شتاب بازیکنان سطح بالای دیگری هم بخرد و به این چند خرید خوب بسنده نکند.

به نظر شما پرسپولیس چند بازیکن سطح بالای دیگر می خواهد؟

یک دفاع وسط، یک دفاع راست، سه هافبک و دو مهاجم خارجی خوب می خواهد. امیدوارم با خرید این نفرات البته با نظر آقای گل محمدی دل من و همه طرفداران پرسپولیس قرص شود.

ظاهرا دو مهاجم برزیلی توجه یحیی گل محمدی را جلب کرده اند.

بازیکنان برزیلی زندگی خاصی دارند و بیشتر به فکر خوشگذرانی و حاشیه هستند. شما می بینید بزرگ ترین و با استعدادترین بازیکن یک دهه اخیر برزیل نیمار چگونه زندگی می کند؟ او شخصیت ضعیفی دارد و شب بازی تیم ملی برزیل فیلم و عکس از حواشی زندگی خود در اینستاگرام منتشر می کند! او اگر شخصیت حرفه ای داشت و از حاشیه دوری می کرد با این استعداد و توانایی حتم بدانید مسی و رونالدو را می گرفت اما دیدیم و می بینیم قافیه را حتی به امباپه هم باخته است. این مثال را زدم تا بگویم خرید بازیکن برزیلی مناسب به این راحتی نیست.

یعنی پرسپولیس سراغ بازیکن و مهاجم برزیلی نرود؟!

نه! منظور من این است که این کار با مطالعه و روانشناسی کامل انجام شود. باید بازیکن برزیلی را به خوبی بررسی و آنالیز کرد و این مسئله صرفا نباید به مسائل فنی مربوط شود. خرید بدون مطالعه بازیکن خارجی ممکن است از قلیان و سفره خانه های فرحزاد سردربیاورد!

به نکته خوبی اشاره کردید. اغلب خریدهای خارجی و برزیلی ما با فیلم و هایلایت بازی های قبلی یا چند سال گذشته آنها انجام شده و می شود در حالی که ...؟

باید مراقب باشیم. بازیکنان برزیلی به خوشگذرانی علاقه زیادی دارند و باید یک بازیکن متعهد و حرفه ای بیاوریم که به تیم شخصیت حرفه ای بدهد نه اینکه خودش غیرحرفه ای و حاشیه ساز شود.

برگردیم به خریدهای داخلی پرسپولیس و می خواهیم درمورد جذب دانیال اسماعیلی فر بپرسیم؟

دانیال و مرتضی پورعلی گنجی دو خرید خوب یا می توان گفت عالی پرسپولیس بوده اند. این دو در کنار علیرضا بیرانوند با خودشان انگیزه و انرژی زیادی به تیم می آورند و خریدهای خوشحال کننده ای هستند.

و جدایی رامین رضاییان؟

من کنار تیم نیستم و به درستی نمی دانم جریان چه بوده است ولی حتم دارم جدایی رامین رضاییان فنی نبوده است. او از لحاظ فنی جزو بهترین های ایران است و خودش هم پرسپولیسی است اما گاهی کادرفنی یا باشگاه ترجیح می دهند به رغم توانایی فنی قید آن بازیکن را بزنند. من دقیق نمی دانم ماجرا چیست و بهتر است کادرفنی و باشگاه در این پاسخگو باشند.

رامین رضاییان زمان برانکو هم از پرسپولیس اخراج شد. ظاهرا مصاحبه تلویزیونی او و زیر سئوال بردن همبازیانش عامل اصلی این تصمیم یحیی گل محمدی و باشگاه بوده است؟

گفتم که دقیق نمی دانم اما رامین بازیکن با کیفیتی است. بعضی بازیکنان از همبازیان خود فاصله گرفته یا رابطه صمیمانه ای برقرار نمی کنند. این فاصله گرفتن باعث سوء تفاهم یا مشکلات بعدی می شود.

زمان بازی شما در پرسپولیس، بازیکنانی بودند که از همبازیان خود فاصله بگیرند؟

( می خندد) بله، بودند اما انتظار نداشته باشید اسم بیاورم!

درخصوص فسخ قرارداد حامد لک صحبتی ندارید؟

این تصمیم حتما دلیل موجهی داشته است. حامد لک یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد داشت و نمی دانم به او گفته اند تو بعد از علیرضا بیرانوند گلر دوم هستی یا نه؟ اگر قبول نکرده باشد این موضوع می توانست برای پرسپولیس حاشیه ساز شود. البته من معتقدم علیرضا بیرانوند بهترین گلر ایران است اما او برای پیشرفت خودش و حفظ انگیزه اش رقیب بزرگ می خواهد.

شما چند سالی در رده های پایه ای کار کرده و سرمربی تیم نوجوانان پرسپولیس بوده اید. می خواهیم نظر شما را در مورد خرید مهدی هاشمی نژاد و محمد مهدی احمدی دو بازیکن تیم امید توسط پرسپولیس بدانیم؟

هر دو بازیکن مستعد و خوبی هستند که در مسجد سلیمان و تیم امید فیکس بوده اند. به شخصه موافق این موضوع هستم و فکر می کنم سرمایه گذاری روی جوانان فقط سود خالص است. امیدوارم در طول فصل به این دو جوان با استعداد به موقع و اندازه بازی برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار