کد خبر: ۲۱۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سه تغییر عمده در کنکور ۱۴۰۲ داده است، گفت: قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه ها این تغییرات هستند که اگر این مصوبه تا نیمه تیر اعلام شود برای سال آینده اجرایی خواهد شد.

سه تغییر مهم کنکور سال آینده

دکتر عبدالرسول پورعباس در نشست خبری که امروز در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، در خصوص جزییات مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ اشاره دارد، گفت: در سال ۱۳۸۷ قانونی در مجلس تصویب شد که به نام قانون حذف کنکور معروف شد. این قانون تاکید داشت که تا سال ۹۲ کنکور  صددرصد حذف شود، یعنی سوابق تحصیلی که توسط آموزش و پرورش تولید می شود به شکل آزمون های سراسری و کشوری جایگزین شود و کنکور برگزار نشود صرفا ثبت نام و پذیرش صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: علت اینکه حذف کنکور بر اساس قانون فوق اتفاق نیفتاد این بود که سوابق تحصیلی صرفا ۱۰ درصد داوطلبان سال دوازدهم ایجاد شد که البته برای این سوابق نیز بعضا گفته شد که استانداردهای لازم را ندارد و نقدهایی به آن وارد بود. در نهایت این قانون در سال ۱۳۹۲ مصوبه کنکور در مجلس اصلاح و قانون سنجش و پذیرش جدیدی اعلام شد. در آن قانون نسبت به گذشته عقب نشینی کردند. سقفی برای حذف کنکور تعیین نشد و اعلام نمودند به میزانی که می شود سوابق تحصیلی تامین شود.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، طبق قانون فعلی قرار شد ۸۵ درصد ظرفیت به پذیرش سوابق تحصیلی اختصاص یابد. اکنون با احتساب دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای این میزان ظرفیت تکمیل شده است. بر مبنای نمره دیپلم و سال آخر داوطلب پذیرش صورت می گیرد و ۱۵ درصد ظرفیت باقی مانده طبق قانون به شکل ترکیبی از سوابق تحصیلی و ۱۰ درس سال دوازدهم به همراه آزمون سراسری ملاک پذیرش دانشجو است.

پور عباس اضافه کرد: امسال ۴۰ درصد این نمرات دروس به صورت تاثیر مثبت به همراه ۶۰ درصد تاثیر قطعی نمره آزمون سراسری در پذیرش دانشجو ملاک عمل است.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال ۱۴۰۰ در دولت یازدهم مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور تصویب شد که آن مصوبه دچار مشکل شد. با توجه به اینکه عجله ای بود بخش هایی از بندهای مرتبط با آن دیده نشد و یا حذف شد و این مساله اجرا را دچار مشکل کرد، تاکید کرد: ۱۰  بند دارای مشکل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور توسط سازمان سنجش آموزش کشور احصاء شد و از آن زمان ما نشست های تخصصی با شورا داشتیم به طوریکه ۱۰ بندی که مشکل داشتند و نیاز به اصلاحیه داشتند را احصاء کردیم. اصلاحیه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و به نقطه ای رسیدیم که این مشکلات مرتفع شوند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: نقاط مورد اختلاف این سازمان با شورا سه مورد یعنی یکی اثر قطعی و یا اثر مثبت سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه ها و حذف دروس عمومی از کنکور بود و قرار شد اصلاح شود. خوشبختانه اصلاحیه در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی در صحن شورا به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه مصوبه جدید کنکور باید از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش برای اجرا ابلاغ شود، گفت: ما در سازمان سنجش منتظر ابلاغ این مصوبه هستیم. این مصوبه باید از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش برای اجرا ابلاغ شود. در صورت ابلاغ برای کنکور ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبه عمل خواهیم کرد. اگر ابلاغ نشود شورای سنجش و پذیرش باید تصمیم بگیرد که کنکور ۱۴۰۲ را با روند کنکور ۱۴۰۱ و تغییراتی جزئی اجرا کند.

پور عباس با بیان اینکه ما بعد از آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ باید درباره کنکور ۱۴۰۲ اطلاع رسانی کنیم، افزود: پیشنهاد این است که تا نیمه تیرماه درباره کنکور ۱۴۰۲ به مردم اطلاع رسانی صورت گیرد که کدام روند اجرا می شود. یا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا می شود و یا مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی ملاک عمل خواهد بود.

وی تاکید کرد: مصوبه فوق از جنبه های مختلف قابل بررسی است و نظرات مخالف و موافق دارد. یکی از بندها این بود که سوابق تحصیلی کامل باشد. من مخالفم بودم چرا که معتقد بودم سوابق تحصیلی کامل وجود ندارد. این بند اصلاح شد. یکی از کلمات این بود که فرد سوابق تحصیلی مرتبط داشته باشد که این مورد هم اصلاح شد.

به گفته این مقام مسئول، در مورد حذف دروس عمومی این مسئله نظرات متفاوتی بود. چون کنکور رقابت و مسابقه است اگر قرار باشد که این دروس بماند برای همه باید بماند اگر قرار باشد حذف شود برای همه باید حذف شود. یک نظر هم این بود که با حذف دروس عمومی از کنکور در دبیرستان به آن بهای بیشتری داده می شود. اما در سنجش بود و نبود این دروس اثری یکسان برای همه داوطلبان دارد.

پور عباس تاکید کرد: درباره اثر قطعی سوابق تحصیلی نیز نظرات مخالف و موافق زیاد وجود دارد. استدلال موافقان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که داوطلب به دروس دبیرستان بیشتر اهمیت می دهد اما استدلال مخالفان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که یک نمره بد دبیرستان روی سرنوشت کنکور فرد تاثیر می گذارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد: اینکه فرد نیاز دارد که ترمیم نمره داشته باشد هم یکی از مسائلی است که در این زمینه مطرح است. قطعا کسی که می خواهد بهترین رشته قبول شود تلاش می کند معدل بهتری کسب کند. چالش اصلی اثر قطعی سوابق تحصیلی هم در اینجاست. در صورت تاثیر مثبت، معدل یا نمرات اگر نمره کل فرد را بالاتر بکشد تاثیر قطعی داشته است اما اگر نمره کل فرد را پایین بکشد تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ اما اتفاقی که می افتد این است که سوابق تحصیلی بر نمره کل تاثیر می گذارد و نمره بالاتر و پایین تر می شود، اظهار کرد: در کنکور ۱۴۰۲ با سه تغییر مواجه ایم که قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه ها این تغییرات هستند.

رئیس سازمان سنجش درباره احتمال عدم ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش و تعیین تکلیف اجرایی کنکور ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد ما این است که شورای سنجش و پذیرش تغییرات اجرای کنکور ۱۴۰۲ را مصوب کند. درخصوص ترمیم معدل برای پشت کنکوری ها نیز باید تاکید کرد اگر مصوبه ابلاغ شد بلافاصله شورای سنجش و پذیرش تشکیل جلسه می دهد و سیاست های کنکور ۱۴۰۲ را تعیین می کند.

ویو تاکید کرد: یکی از سیاست های مهم تعیین زیرگروه ها و نحوه گرفتن آزمون دوبار در سال و ضرایب زیرگروه ها را است. در این مصوبه در ماده ۹ به عنوان یکی از موادی که اصلاحیه خورده است و تمام اختیارات برای تعیین تکلیف تمام موارد مورد ابهام از جمله عدم وجود سوابق تحصیلی، عدم وجود دیپلم مورد نظر و شرایط متفاوت داوطلبان، به شورای سنجش و پذیرش داده شده است و شورا در این زمینه تصمیم می گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار