کد خبر: ۲۱۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تجربه نشان داد که عرضه خودرو در بورس کالا باعث کاهش قیمت در بازار آزاد شده بود.

عرضه خودرو در بورس کالا موجب تعادل قیمت در بازارسیاوش وکیلی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری صداوسیما اقدام وزارت صمت برای عدم ورود خودرو به بورس کالا را تصمیمی اشتباه دانست و تصریح کرد: این اقدام موجب کم شدن اعتماد و اقبال مردم به بازار سرمایه می‌شود و آسیب جدی را به این بازار وارد می‌کند.


وی افزود: بعد از ماه‌ها و حتی سال‌ها کشمکش در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و پس از عرضه چند صد دستگاه خودرو کارا در بازار سرمایه که عملاً تجربه موفقی بود و موجب کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شد؛ این امر توانست اختلاف قیمت بین درب کارخانه با بازار آزاد را موجب شود که هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع تولید کننده باشد.


وکیلی لغو عرضه دو خودرو در بورس کالا از سوی وزارت صمت را قوت گرفتن شائبه جریان مخالفت در عرضه خودرو به بورس بیان کرد و اظهارداشت: در حالی که پس از اعلام قطعی قبلی قرار بود حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری دو خودروساز بخش خصوصی در بورس کالا عرضه شود وحتی بسیاری از مردم، بخشی از پیش پرداخت را در حساب مخصوص بلوکه کرده بودند، درست چند ساعت قبل از عرضه، این عرضه توسط وزارت صمت لغو شد و این شائبه قوت گرفت که جریانی مخالف عرضه خودرو در بورس کالاست.


او تصریح کرد: عمده استدلالی که در رابطه با این اقدام مطرح شد، دو استدلال بود؛ نخست آنکه برخی از متولیان اعتقاد داشتند که خودرو‌های پر تیراژ دو خودروساز بزرگ کشور در این عرصه وجود ندارند و بخش دیگر نیز بر این باورند که با عرضه خودرو خودروساز‌های بخش خصوصی در بورس کالا عملا به قیمت بالاتر از قیمت مصوب رسمیت داده می‌شود.

وکیلی در ادامه افزود: آنچه قابل ذکر است این است که اول آنکه این مرحله آزمایشی بود و به تدریج می‌توانست دو خودروساز بزرگ کشور هم بخشی از عرضه‌های خود را در بورس کالا انجام دهند و دوم آنکه در هر صورت مکانیسم قیمت همیشه در بازار‌ها تعیین کننده است و خود بازار صلاح خود را تشخیص می‌دهد و تجربه قبلی نشان داده بود که اقدام عرضه خودرو در بورس کالا باعث کاهش قیمت در بازار آزاد شده بود. تنها در اثر این اقدام اعتماد عمومی نسبت به این تصمیم میتواند آسیب شدیدی به بازار سرمایه بزند.


وی خاطرنشان کرد: امید است که متولیان امر از این تصمیم اشتباه خود برگشته و مجدد نسبت به عرضه مجدد خودرو در بورس کالا اقدام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار