کد خبر: ۲۱۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی گفت: کلیه مبالغ واریزی به دستگاه‌های کارتخوان اصناف، ملاک عمل سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات مقطوع است. البته، اگر پول به حساب متصل به کارتخوان اصناف واریز شده باشد، در محاسبه مالیات آن‌ها لحاظ نشده است.

جزئیات مالیات از کارتخوان اصناف و مشاغل اعلام شد

مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی گفت: کلیه مبالغ واریزی به دستگاه‌های کارتخوان اصناف، ملاک عمل سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات مقطوع است. البته، اگر پول به حساب متصل به کارتخوان اصناف واریز شده باشد، در محاسبه مالیات آن‌ها لحاظ نشده است.

شاهین مستوفی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی از سود مؤدیان مالیات مطالبه می‌کند بنابراین هرچه میزان سود مؤدیان بالاتر برود، میزان مالیات دریافتی از آنها نیز بیشتر می‌شود. طبق ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم برای صاحبان مشاغل در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۶ میلیون تومان معافیت از سود تعیین شده است و زمانی که سازمان مالیاتی سود یک صنف را محاسبه می‌کند، سود آن صنف را منهای ۳۶ میلیون تومان می‌کند و باقی آن سود مشمول مالیات خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ مالیات صاحبان مشاغل براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌شود، افزود: طبق این ماده، تا مبالغ ۵۰ میلیون تومان از سود مشمول مالیات با نرخ ۱۵ درصد می‌شود و نسبت به مازاد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، نرخ ۲۰ درصد و نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون تومان نرخ ۲۵ درصد اعمال می‌شود. بنابراین، مالیات به این شکل محاسبه می‌شود.

مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی ادامه داد: اینکه سود مبلغ تراکنش به چه شکل محاسبه می‌شود، به نوع فعالیت اشخاص بستگی دارد، پس اگر تعداد و مبالغ تراکنش کارتخوان دو صنف یکسان باشد، مالیات آن‌ها یکسان نیست زیرا نسبت سود فعالیت آن‌ها متفاوت است و میزان مالیات آنها نیز متفاوت خواهد بود.

مستوفی در ادامه گفت: اقدام سازمان امور مالیاتی دررابطه با مالیات مشاغل و اصناف مربوط به بند م تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است و سازمان مکلف به اجرای قانون است که طبق این بند، کلیه مبالغ واریزی به دستگاه‌های کارتخوان اصناف ملاک عمل سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات مقطوع است. البته اگر پول به حساب متصل به کارتخوان اصناف واریز شده باشد، در محاسبه مالیات آن‌ها لحاظ نشده است.

وی بیان کرد: در این زمینه کسانی که مدعی هستند مبالغ واریزی به کارتخوان آنها مبالغ درآمدی آن‌ها نیست، باید اسناد و مدارک به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند تا مورد تایید قرار بگیرد و رقم موردنظر از ارقام درآمدی آنها خارج شود که نسبت به آن رقم، مطالبه مالیات صورت نگیرد. برای عملکرد سال ۱۳۹۹ اصناف و مشاغل هم از اطلاعات واریزی کارتخوان‌ها برای مالیات اقدام کردیم، از آنجا که در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به این ترتیب مقرر نشده بود، برای حمایت از مشمولان، اعدادی که در سیستم سازمان امور مالیاتی به عنوان حساب تجاری آنها درنظر گرفتیم، کمتر از میزان گردش دستگاه کارت‌خوان آنها بوده است.

مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی افزود: اگر اصناف و مشاغل به این اعداد هم اعتراض داشته باشند و اسناد خود را مبنی بر درآمدی نبودن این اعداد ارائه کنند، سازمان امور مالیاتی این مضووع را بررسی خواهد کرد.

مستوفی با تاکید براینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰ نسبت سود فعالیت مشاغل را کاهش دادیم و نرخ مالیات آن‌ها زیاد نشده است، گفت: با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به درآمد مشاغل شفاف‌ شد و میزان درآمد فعالین اقتصادی به واسطه این اطلاعات نیز شفاف‌ شد، سازمان امور مالیاتی از این محل مطالبه مالیات انجام داد که بعضا این مالیات بیشتر شد. 

طبق این گزارش، اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) تا تاریخ ۱۴۰۱/۴/۱۵ برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۰ مهلت دارند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار