کد خبر: ۲۱۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
راه و مسکن در هفته ای که گذشت؛
وام ودیعه مسکن در سال جاری در حالی مسیر پر فراز و نشیب را طی کرد که بعد از سه ماه بالاخره با نرخ سود یارانه ای به مقصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته جاری یکی از اصلی ترین موضوعات اقتصادی کشور، ساماندهی بازار اجاره مسکن بود که همه قوا را به خود مشغول کرده بود؛ از تصویب تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تا تصویب کلیات طرح دو فوریتی ساماندهی بازار اجاره مسکن در مجلس شورای اسلامی.

همچنین علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه هفته جاری در حاشیه جلسه هیئت دولت از تصویب اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان برای مستأجران تهرانی به رقم ۱۰۰، کلانشهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان و ا از طریق سامانه معرفی وزارت راه و شهرسازی خبر داده بود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز از یارانه‌ای شدن ۵ درصد از نرخ سود این تسهیلات و کاهش سود وام ودیعه مسکن از ۱۸ به ۱۳ درصد خبر داده بود.

گفتنی است پیش از این در اواخر اردیبهشت امسال شورای پول و اعتبار با اعطای وام کمک ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد موافقت کرده بود که با پیگیری‌های رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، و اخذ مصوبه مربوطه از این شورا، توانست موافقت شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سود تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ۱۸ به ۱۳ درصد را جلب کند.

این سومین سال پیاپی اعطای تسهیلات ودیعه مسکن است و در دو سال گذشته با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تسهیلات مذکور با نرخ سود ۱۳ درصدی به متقاضیان و مستأجران واجد شرایط اعطا می‌شد.

همچنین از دیگر اتفاقات مهم این هفته، ورود قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه-اروپا به ایستگاه راه آهن تهران همزمان با ورود رئیس جمهور قزاقستان به کشورمان بود.

برای نخستین بار است که محموله کانتینری گوگرد قزاقستان به صورت تمام ریلی از مسیر ایران به ترکیه و سپس اروپا حمل می‌شود.

در دولت سیزدهم توجه به کریدورهای جدید ریلی خصوصاً احیای کریدور شرق به غرب در کنار اهتمام ویژه به کریدور شمال-جنوب، توانسته به باززنده سازی کریدورهای مغفول از جمله راه آهن اینچه برون که تا پیش از این علی رغم هزینه بالای احداث آن مورد استفاده چندانی قرار نگرفته بود، کمک شایانی کند.

سفارت ایران در پکن نیز روز گذشته از آغاز حرکت قطار باری چین-ایران به سمت کشورمان خبر داده بود که راه اندازی این قطار کمک بزرگی در توسعه روابط تجاری تهران-پکن خواهد داشت و می‌تواند آغازی بر ایجاد مسیر ترانزیت ریلی شرق به غرب از مسیر ایران باشد.

در هفته جاری رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و علیرضا زاکانی شهردار تهران در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت و اجرای بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده تهران دیدار و گفت وگو و تصمیماتی اتخاذ کردند.

پیش از این هم بنیاد مسکن احداث ۱۰ هزار واحد از خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر تهران را بر عهده گرفته بود که قرار است بخشی از این ۱۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده یا نابه سامان شهری و محله‌های اقشار کم بضاعت احداث شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار