کد خبر: ۲۱۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با مصطفی الکاظمی:
رئیس جمهور گفت: ما عراق را نزدیک ترین ملت به ملت ایران می دانیم و نزدیک ترین روابط را با کشور عراق رقم می زنیم.

نزدیک ترین روابط را با کشور عراق رقم می زنیم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک خود با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اظهار کرد: روابط دو کشور ایران و عراق ریشه در باورهای مشترک دو ملت دارد. اراده مسئولان دو کشور برای توسعه روابط در همه حوزه ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در راستای گسترش روابط با همسایگان، ما عراق را نزدیک ترین ملت به ملت ایران می دانیم و نزدیک ترین روابط را با کشور عراق رقم می زنیم. ما در حال حاضر نزدیک ترین روابط در میان کشورهای همسایه را با عراق داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در این دیدار درباره روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور مذاکره شد، تصریح کرد: قرار شد روابط دو کشور در زمنیه های اقتصادی و تجاری گسترش یابد. همچنین قرار شد اتصال ریلی شلمچه و بصره سریعتر انجام شود. در زمینه روابط پولی و بانکی نیز قرار شد گام های جدیدی برداشته شود تا این روابط تسهیل شود.

رئیس جمهور با قدردانی از دولت عراق  جهت تسهیل سفر زائران ایران به این کشور، گفت: قرار شد برای زیارت زائران اربعین تسهیلات بیشتری توسط دولت عراق در نظر گرفته شود تا زائران با سهولت بیشتری از مرزهای زمینی و هوایی به عراق رفته و مشکلات سال های قبل دیگر وجود نداشته باشد.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه ارتباط کشورهای منطقه مورد تاکید طرفین بود، اظهار کرد: ما بر این باوریم که گفت وگوهای مسئولان منطقه می تواند مشکلات منطقه را حل کند. ما معتقدیم دخالت بیگانگان مشکل گشا نیست، بلکه مشکل زاست. ما بر لزوم گفت وگوهای مسئولان منطقه بری حل مشکلات منطقه تاکید کردیم.

وی تاکید کرد: آتش بس و رفع محاصره یمن و گفت وگوهای یمنی_ یمنی مورد تاکید ماست. بدون تردید ادامه این جنگ بی حاصل بوده و جز رنج مردم یمن حاصل دیگری ندارد و هرچه زودتر باید این جنگ خاتمه یافته و آتش بس برقرار شود.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ عنوان برای این رژیم امنیت ساز نخواهد بود. ما و عراق بر صلح و آرامش در منطقه تاکید داریم و این هدف در پرتو نقش آفرینی همه مسئولان منطقه حاصل می شود. عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی یا حضور بیگانگان در منطقه، مشکلی از منطقه را حل نخواهد کرد.

رئیسی در پایان با بیان اینکه روابط ایران و عراق در مسائل منطقه‌ای و بین المللی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: ما در روزهای سخت عراق در کنار این کشور بودیم و همواره در کنار یکدیگر خواهیم بود و هرگز این روابط به سردی نمی گراید. ما روابط دو کشور را رو به گسترش می دانیم.  سفر آقای الکاظمی به تهران، نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار