کد خبر: ۲۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
لازم است بیشتر تمرکز در صادرات نفتی، محصولات پتروشیمی و ترجیحا صادرات محصولاتی باشد که خام‌فروشی نیست.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از ایسنا، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای دستیابی به توسعه پایدار مورد نیاز است، گفت: در دوران پساتحریم نیز با الگو قرار دادن این سیاست‌ها لازم است تمرکز روی تشویق صادرات آن هم بیشتر به کشور‌های همسایه و منطقه و واردات تکنولوژی از کشورهای اروپایی باشد.
 
مجید دلاوری با تاکید بر این‌که طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لازم است در پساتحریم نیز میزان وابستگی به نفت با توجه به روند جهانی قیمت نفت تغییر کند، اظهار کرد: لازم است بیشتر تمرکز در صادرات نفتی، محصولات پتروشیمی و ترجیحا صادرات محصولاتی باشد که خام‌فروشی نیست.
 
وی همچنین عنوان کرد: لازم است با گشایش‌های پساتحریم ایران تلاش کند از حالت صادرات چند محصول خاص خارج شده و در محصولات صادراتی خود تنوع بدهد.
 
به گفته این کارشناس اقتصادی به‌کارگیری این سیاست‌ها در صادرات به معنای دنبال کردن اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم است.
 
دلاوری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در پساتحریم مستلزم ایجاد یکسری تغییر ساختاری، سیاست‌گذاری‌های جدید و تشویق سرمایه‌گذاری دانست و افزود: لازم است سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و صادرات بیشتر شود و برای اجرای این طرح نیز لازم است فضای کسب‌وکار مناسب شده و سیاست‌گذاری به سمت تولید کالای صادراتی سوق داده شود.
 
وی اجرای برجام را فرصتی برای اخذ دانش فنی و تکنولوژی می‌داند و در این باره معتقد است که گرفتن دانش فنی و تکنولوژی از کشورهای پیشرفته پس از لغو تحریم‌ها می‌تواند منجر به فعالیت بیشتر طرح‌های توسعه‌ای و در نتیجه تولید و صادرات بیشتر شود.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی ایران در خاورمیانه تصریح کرد: همین موقعیت باعث می‌شود که ایران شرایط مناسبی برای ترانزیت و فروش محصولات خود در کشور‌های همسایه مانند عراق و پاکستان و افغانستان و مهم‌تر از آن کشورهای شمالی که اقتصاد‌های نوظهور به شمار می‌آیند، داشته باشد.
 
به گفته دلاوری ایران با توجه به وضعیت حمل‌ونقل کشورهای همسایه قیمت بخش‌های نیرو و گاز و وضعیت نیروی انسانی می‌تواند بیشترین صادرات را به این کشورها داشته باشد.
 
وی همچنین با اشاره به این‌که عراق و سوریه در همسایگی ایران در جنگ هستند، تصریح کرد: این وضعیت می‌تواند باعث شود که ایران در شرایط بازسازی این کشورها بتواند محصولاتی که آنها به شدت به آن نیاز دارند، تامین و صادر کند.
 
این کارشناس اقتصادی درباره‌ی نحوه ارتباط با کشورهای اروپایی در پساتحریم و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: این کشور‌ها نیاز چندانی به محصولات صادراتی ایران ندارند و حداکثر ایران می‌تواند کالاهایی مانند گاز، محصولات پتروشیمی و محصولات سنتی مانند فرش را به آنجا صادر کند، چرا که هزینه حمل‌ونقل نیز تا این کشورها بالاتر است.
 
دلاوری ادامه داد: اما واردات از این کشورها نیز باید در زمینه‌ی تکنولوژی و دانش‌های فنی باشد، اما در عین حال در زمینه صادرات ایران باید تلاش کند در ارتباط با این کشورها نیز از خام‌فروشی خارج شده و به سمت صنایع میانی و نهایی برود.
برچسب ها: تمرکز ، صادرات ، نفت
نام:
ایمیل:
* نظر: