کد خبر: ۲۱۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛
ماجرای دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما از اتباع غیر ایرانی، بسته شدن ارگ کریمخانی به دلیل فیلمبرداری سریال،حضور معاون گردشگری در کره از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته ماجرای دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما برای مسیرهای داخلی از گردشگران خارجی خبرساز شد. در این هفته نامه‌ای به ایرلاین‌ها دادند که در آن نوشتند باید از روز پنجم تیر ماه از گردشگران روی پاسپورت برای مسیرهای داخلی تا یک ساعت صد دلار و تا زمان بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار گرفته شود.

پیرو این موضوع برنامه میز اقتصاد به موضوع محاسبه دلاری بلیت هواپیمای اتباع غیر ایرانی پرداخت. در این برنامه که از شبکه خبر سیما پخش شد، مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گفت: ما به عنوان وزارت میراث فرهنگی که باید حامی گردشگری باشیم، با این افزایش نرخ مخالف هستیم. مهمترین مزیت ما در حوزه رقابت، بحث ارزان بودن سفر به ایران است که این مزیت را به صورت کلی از دست می‌دهیم. همیشه در بحث نرخ گذاری باید نظر ذی نفعان هم گرفته شود ولی ما از این موضوع اصلاً خبر نداشتیم.

وی گفت: خیلی از تورهای گردشگری که امروز بسته می‌شود از قبل با نرخ قدیم فروخته شده است ما که تور لحظه آخری نمی‌فروشیم. این تورها تا پایان سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ فروخته شده اند. مگر سود آژانس برای یک مسافر چقدر است که بتوان آن مبلغ را از سود آژانس پرداخت کرد.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی در یک سالی که این موضوع در دست بررسی بوده هیچ خبری نداشته و با ما هم آن را مطرح نکردند حتی جلسات متعددی داشته ایم مانند جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر که اتفاقاً سازمان هواپیمایی هم در آن عضو است اما در جلسه دو هفته پیش هم هیچ صحبتی در این باره نشد. درحالی که این جلسات برای آن است که چنین موضوعاتی مطرح شود. ما با این موضوع مخالف هستیم و آن را در دولت پیگیری می‌کنیم حتی بیانیه می‌دهیم. چون در گردشگری داخلی تأثیر می‌گذارد. گردشگری صنعت مادر است و این افزایش نرخ گریبان صنعت هواپیمایی را نیز می‌گیرد چون از صنعت گردشگری ارتزاق می‌کند. ما نمی‌توانیم یک پازل افزایش نرخ خواهد داشت و بقیه پازل‌ها ندارد.

در ادامه این نشست، سید عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از اینکه نماینده وزارت میراث فرهنگی نیز در این برنامه حضور داشت انتقاد کرد و در اظهار نظری عجیب و دور از انتظار گفت: اگر می‌خواهید خروجی این جلسات به نفع مردم تمام شود صاحب اختیار هستید که از هر کسی دعوت کنید اما اگر دنبال حل مشکل هستید باید از افراد صاحب نظر و متخصص در این حوزه دعوت کنید و ببینید ریشه مشکل چه چیزی هست. نباید تنها با صورت مسئله برخورد کرد. وزارت میراث فرهنگی در این حوزه نقشی در تصمیم گیری ها و امکانات و اختیاراتی ندارد.

مخالفت معاون گردشگری با اخذ نرخ دلاری بلیت هواپیما

مخالفت معاون گردشگری با اخذ نرخ دلاری بلیت هواپیما

در این هفته معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما از گردشگران غیر ایرانی باعث افزایش قیمت تمام‌شده سفر می‌شود.
در نامه علی‌اصغر شالبافیان آمده است: پیرو مذاکره انجام شده با جنابعالی طی روزهای گذشته پیرامون خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در خصوص نرخ بلیت هواپیما و اخذ نرخ دلاری بلیط پروازها از مسافران و گردشگران خارجی، همانگونه که مستحضرید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به‌عنوان دستگاه متولی امر گردشگری در کشور، وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه این صنعت در کشور را با همکاری سایر دستگاه‌ها بر عهده داشته و بر همین اساس، اصولاً می‌بایست تصمیمات اساسی در حوزه‌های مهمی همچون حمل و نقل، که دارای نقش بسیار مهم و مؤثری است. با نگاه جامع، اجماع ذی‌نفعان و با رویکرد حمایتی از توسعه این صنعت اتخاذ شود.

از سوی دیگر اساسأ گردشگری در دنیا صنعتی رقابتی بوده و رقابت‌پذیری قیمتی سفر و تورهای گردشگری ایران به‌عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی کشور قلمداد می‌شود. این در حالی است که تصمیم فوق‌الذکر افزایش هزینه‌های تمام شده سفر را به دنبال داشته و بسیاری از کسب و کارهای دیگر به جز حمل و نقل را نیز متأثر می‌سازد.

بنابراین با توجه به مراتب فوق و نظر به اینکه تصمیم مزبور بدون اخذ نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است، دستور فرمائید مراتب مورد رسیدگی فوری قرار گرفته و تا زمان بررسی ابعاد مختلف موضوع و به ویژه چالش‌ها، اثرات و تبعات اجرای آن در کار گروهی با حضور نمایندگان مشترک بخش دولتی و خصوصی در حوزه، از اجرایی شدن این تصمیم خودداری شود.

ایران در نمایشگاه گردشگری تاپ‌رزا فرانسه شرکت می‌کند

ایران در نمایشگاه گردشگری تاپ‌رزا فرانسه شرکت می‌کند

این هفته خبر رسید که تاپ‌رزا یک نمایشگاه تجاری برای گردشگری و سفر است و همه بخش‌های این صنعت را هدف قرار می‌دهد، ۲۰ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ نمایشگاه IFTM TOP RESA برگزار خواهد شد و بخشی از بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری گردشگری چندبخشی خواهید بود.

این رویداد، به تبلیغ مقاصد گردشگری در فرانسه و سراسر جهان می‌پردازد، پیشرفت‌های فناوری در حال ظهور را نشان می‌دهد و به نوآوری‌ها و دستاوردهای این بخش جایزه می‌دهد.

در IFTM TOP RESA شرکت‌کنندگان با اپراتورهای تور و آژانس‌های مسافرتی، اپراتورهای اتوبوس، خطوط هوایی و آژانس‌ها آشنا خواهند شد.

نیاز به افزایش همکاری اعضایOIC/جبران عقب‌ماندگی گردشگری

نیاز به افزایش همکاری اعضایOIC

در این هفته عزت‌الله ضرغامی در یازدهمین کنفرانس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی که به میزبانی آذربایجان و در شهر باکو برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران سازمان همکاری‌های اسلامی، در کنفرانس وزرای گردشگری این سازمان بسیار فعال ظاهر شده است. میزبانی اولین و هفتمین نشست کنفرانس مذکور به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ گواهی بر این ادعاست. امیدوارم در این کنفرانس بتوانیم به اتفاق همدیگر مسائل مرتبط با گردشگری تمام کشورهای عضو را به گونه‌ای مورد بحث و بررسی قرار دهیم که شاهد آینده‌ای بهتر برای توسعه گردشگری در کشورهای عضو OIC باشیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: اما نکته مهم اینجاست که گردشگری، علاوه بر بعد اقتصادی، دارای جنبه معنوی و انسان دوستانه‌ای است که قویاً مورد تاکید اسلام نیز قرار داشته است. در این رابطه، قرآن کریم در آیات متعددی ما را به سفر به سرزمین‌های دیگر با هدف فهم بهتر دنیای پیرامون، مشاهده نحوه زیست و معاش سایر مردم دیگر بلاد و عبرت گرفتن از زندگی سایر ملت‌ها توصیه می‌کند.روح این آیات بر پیوند انکارناپذیر بین میراث ناملموس و میراث ملموس بشری دلالت دارد. در واقع این وجه از گردشگری به قدری ارزشمند است که می‌تواند جای مناسبی برای ارتقای مبادلات فرهنگی، تقویت همبستگی و ایجاد صلح در میان تمام ملت‌ها را فراهم آورد.

ارگ کریمخانی به روی گردشگران بسته شد

ارگ کریمخانی به روی گردشگران بسته شد

این هفته باز هم خبر رسید که یک گروه فیلمبرداری به بنای تاریخی رفته و آنجا را به روی گردشگران بسته اند. این بار از شهر شیراز خبر رسید ارگ کریمخانی به دلیل فیلمبرداری سریال سووشون به روی گردشگران داخلی و خارجی بسته شد.

فیلمبرداری سریال سووشون در مجموعه تاریخی ارگ کریم خان زند موجب شده تا تمام این مجموعه اعم از فضای باز و موزه‌های آن به روی گردشگران داخلی و خارجی بسته شود. این تعطیلی از امروز هشتم تیر ماه آغاز شده و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

سریال خانگی سووشون به کارگردانی نرگس آبیار در بناهای تاریخی شهر شیراز فیلمبرداری می‌شود. پیش از این حضور عوامل این سریال در باغ عفیف آباد حاشیه ساز شده بود.

ارائه گزارش دستاوردهای راه‌اندازی اکولوژها در اجلاس گردشگری کره

ارائه گزارش دستاوردهای راه‌اندازی اکولوژها در اجلاس گردشگری کره

در این هفته خبر رسید که معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در اجلاس جهانی گردشگری ۲۰۲۲ کره‌جنوبی، گزارشی از دستاوردهای راه‌اندازی اکولوژها را ارائه کرد.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در اجلاس جهانی گردشگری ۲۰۲۲ کره‌جنوبی، در جمع مسئولین گردشگری سایر کشورها حضور یافت و ضمن ارائه گزارشی جامع از اقدامات و عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری و اکوتوریسم به بررسی جدیدترین رویکرد و رویه مدیریت گردشگری جهانی پرداخت.

شالبافیان با حضور در اجلاس جهانی گردشگری ۲۰۲۲ که به مدت ۲ روز از تاریخ ۳ الی ۴ تیرماه جاری در شهرهای سئول و اولسان کره‌جنوبی برگزار شد؛ در جمع وزرا و مسئولین گردشگری ۱۲ کشور اروپایی و آسیایی حاضر شد و به ارائه گزارشی کامل از اقدامات، برنامه‌ها و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در ایام کرونا و پسا کرونا پرداخت.

او انجام واکسیناسیون سراسری، رسیدن نرخ مرگ و میر بیماران کرونایی به کمترین میزان و نیز مدیریت و حمایت از فعالین گردشگری را بخشی از اقدامات اجرایی در راستای بقای گردشگری در دوران اوج کرونا عنوان کرد.

شالبافیان همچنین رونق گردشگری داخلی و اشاره به تعداد قابل توجه سفر هموطنان در ایام نوروز، افزایش آمار گردشگران ورودی در پی صدور مجدد روادید، تسهیل شرایط مورد نیاز و نیز میزبانی از گردشگران کشورهای همسایه را نقطه عطف روند رو به رشد گردشگری کشور در ایام پساکرونا عنوان کرد.

۷۱۵ هزار گردشگر خارجی به ایران آمدند

۷۱۵ هزار گردشگر خارجی به ایران آمدند

موضوع دیگر اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۹۵۷ هزار نفر به ایران آمده بودند. همچنین در سه مال اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۱۵ هزار و ۵۱۹ گردشگر خارجی به ایران آمده اند که عراق، ترکیه، آذربایجان، افغانستان و پاکستان جزو ۵ کشور نخست در ورود گردشگران به ایران هستند.

پیش از این در دوران کرونا و بسته شدن مرزها، آمار ورود گردشگران خارجی به ایران به شدت کاهش یافته بود. به نحوی که آمار گردشگران خارجی در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۹۴ درصد کاهش داشت و در سه ماه نخست سال ۹۹ فقط ۷۴ نفر گردشگر به ایران سفر کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار