کد خبر: ۲۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
طرح رسیدگی به دارایی مسئولان در مجمع تشخیص مصلحت نظام جزء به جزء در حال رسیدگی است و این میان، محرمانه ماندن یا نماندن لیست دارایی های مسئولان نظام از مباحثی ست که مورد مناقشه قرار گرفته است.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از الف، برخی معتقدند لیست اموال اشخاص و از جمله مسئولین در زمره ی مسائل خصوصی افراد است و تا وقتی تخلفی صورت نگرفته، چرا باید همه ی مردم در جریان اموال شخصی افراد قرار بگیرند؟ اگر تخلفی صورت گرفت و روشن شد که مسئولی مالی به ناحق بدست آورده، آن زمان می توان در مورد اموال او علنی شفاف سازی کرد. از سویی برخی معتقدند مردم باید کاملاً در جریان لیست اموال مسئولان، حتی کاندیداهای انتخاب قرار بگیرند تا بتوانند درست تر انتخاب کنند؛ چه آنکه حضرت امام معتقد بودند که مسئولین باید از بین خود مردم انتخاب شوند. این میان البته در مصاحبه ها به یک نظر سوم هم رسیدیم که اصل اعلام لیست دارایی ها به دستگاه قضایی را توهین آمیز و به مثابه ی گشتن جیب مسئولین و نشان عدم اعتماد به آنها می داند.
 با بهمن کشاورز، حقوقدان؛ عباس سلیمی نمین و صادق زیباکلام کارشناس سیاسی را بخوانید:
 
در صورت تخلف، باید اموال و دارایی مسئولین به اطلاع عموم برسد
 
بهمن کشاورز، در مورد «طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان» و محرمانه اعلام شدن دارایی مسئولان در طرح اخیر مجمع تشخیص گفت: اطلاعات مربوط به زندگی خصوصی افراد نباید علنی شود و نباید به گونه‌ای باشد که مورد دسترس همگان قرار گیرد. اما در مورد مسئولین به لحاظ اینکه این اطلاعات به نوعی احراز صلاحیت آنان برای پست آینده‌ را مشخص می‌کند و همچنین نحوه عملکرد گذشته آنها را نشان میدهد، لذا دسترسی به این اطلاعات برای سازمان و مقاماتی که طبق قانون باید به این موارد رسیدگی کنند، مجاب خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه در صورت تخلف قوه قضائیه باید جرم آنها را علنی کند، تصریح کرد: بدیهی است که اگر این اطلاعات به گونه‌ای بود که متهم بودن مسئولین را محرز کرد، آن زمان پس از رسیدگی به اتهامات و ثابت شدن ارتکاب جرم، همکان می‌توانند از این اطلاعات آگاه شوند و در جریان محاکمه نیز عنوان شدن مراتب در مطبوعات بدون ذکر اسامی یا نشان‌هایی که باعث شناسایی شود، بلامانع است.
 
این حقوقدان به اصل ۱۴۲ قانون اساسی در ارتباط با رسیدگی به اموال و دارایی مسئولین اشاره کرد و افزود: طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی، رسیدگی به اموال افراد مشمول، تا زمانیکه خدمت بر خلاف حق نبوده و اموال و دارایی آنان افزایش نیافته باشد لزومی برای علنی کردن نیست. البته مسئولینی که به خود اطمینان دارند اگر داوطلبانه خواستار علنی شدن صورت اموال خویش بشوند، آنگاه می توان این اطلاعات را علنی کرد، اما در غیر اینصورت نباید اموال و دارایی افراد در معرض عمومی قرار گیرد.
 
اموال و دارایی مسئولین باید در اختیار جامعه قرار بگیرد
 
عباس سلیمی نمین نیز در خصوص «طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان» به الف، گفت: تصور می‌شود که وضع این قانون و در جریان قرار دادن مردم از تغییرات مسئولین نکته بسیار مهمی است؛ چرا که اگر مردم از تغییرات نخبگان جامعه خود مطلع نباشند، فایده‌ای نخواهد داشت، در واقع این موضوع نشانگر روح قانون‌گذاری و هم حساسیت‌های امام راحل را در این زمینه را بیان می‌کند. امام خمینی (ره) همواره بر این نکته که نمایندگان باید از میان مردم باشند و و مثل آنها زندگی کنند تاکید کرده‌‌ و عقیده داشتند که قانون‌گذاران باید جامعه را در جریان تغییرات قرار دهند و به نوعی نقش بازدارندگی را ایفا کنند.
 
وی تصریح کرد: اگر جامعه متوجه این شد که وزرا و مسئولینی که روی کار می‌آیند اموال آنها تغییرات اساسی کرده باید بدانند که با نورمی که امام خمینی(ره) و روح قانون تعریف می کند، مغایرت دارد و جامعه باید متوجه این تغییرات باشد چراکه اگر غیر از این باشد، مردم نخواهند فهمید که چه کسی را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده‌اند.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: شاید در ابتدا افشای ثروت افرادی که قرار است برای پستی منصوب شوند، درست نیست و شاید اطلاعات مربوط به فرد نیز دقیق نباشد اما به طور یقین کسی که می‌خواهد مدیریت بخشی از کشور را داشته باشد باید اطلاعات وی در اختیار جامعه قرار بگیرد چراکه این جزو حقوق طبیعی مردم است. اگر کاندیدایی نمی‌خواهد تا جامعه از ثروت وی با خبر شود بهتر است انصراف دهد چراکه این فرد از همان ابتدا با جامعه پیوند نخورده است. در واقع این حق طبیعی مردم است که بدانند چه کسانی آنها را مدیریت می‌کنند.
 
سلیمی نمین اظهار کرد: برخی از آقایان به دلیل اینکه خودشان گرفتار این موضوع هستند نمی خواهند تا مردم از این اطلاعات با خبر شوند اما همه باید نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشند و اگر ثروت مسئولی به صورت غیرطبیعی رشد کرد باید حتما این موضوع پیگیری شود.
 
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه قوه قضائیه باید در این خصوص جدی‌تر عمل کند، افزود: متاسفانه قوه قضائیه با اعلام نکردن ثروت غیر طبیعی و تخلف افراد به وظیفه جدی خود عمل نکرده و گزارشی در این خصوص ارائه نکرده است لذا باید گزارش رسمی از اموال مسئولین بعد و قبل از انتصاب آنها به مردم داده شود و این قضیه نباید محرمانه باقی بماند.
 
اعلام دارایی مسئولین به قوه قضائیه توهین آمیز است
 
صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه نیز در مورد «طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان» در گفتگو با الف اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که مسئولین اموال و دارایی‌های خود را اعلام کنند چراکه در این صورت این نشانه فساد در آن دولت خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه به طور کلی با این طرح مخالف است، تصریح کرد: در تمام دنیا اگر کسی به بیت‌المال دست برده باشد بعد از شش ماه یا دوسال دیگر اموال وی مشخص خواهد شد که اعلام رسمی میشود اما اینکه در ابتدا افراد اموال خود را اعلام کند یعنی شما به این افراد اطمینان و اعتقاد ندارید و همانند گشتن جیب آنها است، به طور مثال فرض کنید فردی به سایت الف می‌آید و شما در نهایت جیب وی را بگردید، که به نظر بنده این توهین بزرگی است.
برچسب ها: اموال ، علنی ، محرمانه
نام:
ایمیل:
* نظر: