کد خبر: ۲۱۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
بخشنامه معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی:
افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، فروش انشعابات و تعویض پلاک خودرو از جمله این خدمات است

معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی، موارد ممنوعیت ارائه خدمات، به افراد بدون کد یکتای سامانه املاک و اسکان را اعلام کرد. براساس این بخشنامه، ارائه خدمات دولتی از جمله افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، فروش انشعابات، تعویض پلاک خودرو و سایر موارد بدون داشتن کد یکتا امکان پذیر نخواهد بود. به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی این سامانه آمادگی اتصال به همه دستگاه‌های مرتبط با خود را دارد و سرپرستان خانوار باید اطلاعات کامل خود و دیگر اعضای خانوار را در این سامانه ثبت کنند.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما ، خانم اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر سازی در گفتگو با خبر ۱۴ سیما جزئیات بیشتری از این بخشنامه را اعلام کرد.

مجری برنامه: دقیقاً چه خدماتی مشمول این بخشنامه می‌شود؟
مهمان برنامه: براساس بند ۷ تبصره ۸ ذیل ماده ۱۶۲ مکرر قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه خدماتی که افراد می‌خواهند از بانک‌ها بگیرند مثل افتتاح حساب، صدور دسته چک، خدمات یارانه‌ای مانند دریافت کمک معیشتی یارانه‌ای و سایر کمک‌های دولتی، تعویض پلاک خودرو، دریافت انشعابات آب، برق، گاز و تلفن، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، ثبت نام مدارس، دریافت خوابگاه‌های دانشجویی و ...، برای این موضوعات باید براساس طرح نشانی یکتا، اطلاعات درخواست شده را در سامانه املاک ثبت کنند و در غیر اینصور دریافت خدمات ممکن نمی‌باشد.

مجری: چه افرادی باید در این سامانه ثبت نام کنند؟ فقط سرپرست خانوار؟
مهمان: سرپرستان خانوار باید اطلاعات خودشان و افراد تحت تکفل شان که از اطلاعات اقامتی ومالکیتی تشکیل شده است را در سامانه وارد کنند. یعنی اگر فرزندی، صاحب ملک است، سرپرست خانواده اش یا پدر، مادر یا قیم قانونی او باید وارد سامانه شود و اطلاعات ملک فرزند و خودشان را در آن سامانه وارد کند.

مجری: مستأجران هم باید در سامانه ثبت نام کنند؟ آیا کد رهگیری اجاره نامه هم در ثبت نام لازم است؟
مهمان: بله مستأجرین هم باید محل اقامتگاه خودشان را در این سامانه خوداظهاری کنند و کد رهگیری که هنگام ثبت اجاره از مشاورین املاک دریافت کرده اند را در این سامانه وارد کنند، ولی الزامی برای داشتن کد رهگیری نیست، یعنی اگر کسی به هر دلیلی در خانه‌ای زندگی می‌کند که حتی قرارداد اجاره هم ندارد و یا به صورت رایگان و همراه پدر و مادرش زندگی می‌کند فقط باید اقامتگاه خودش را در سامانه درج کند.

مجری: دستگاه‌های مشمول این بخشناه آیا به این سامانه متصل شده اند یا خیر؟
مهمان: سامانه املاک و اسکان آمادگی دریافت اطلاعات از کلیه دستگاه‌های ذیربط را دارد و در جلساتی هم که با این دستگاه‌ها برگزار کردیم آن را اعلام نمودیم. درحال حاضر اولین دستگاهی که به صورت واقعی وارد این حوزه شده بانک مرکزی است، که انشاالله به زودی اولین دستگاه سیستم بانکی می‌تواند از طریق سامانه املاک و اسکان درج نشانی را برای ارائه خدمت دریافت کند.
برای بقیه دستگاه‌ها هم نامه‌های مکرری را ارسال کردیم و متأسفانه هنوز این ارتباط به صورت کامل برقرار نشده است، اما سامانه املاک و اسکان آمادگی برقراری این ارتباط را دارد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار