کد خبر: ۲۱۱۵۱۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴
همیشه هنگام رزرو بلیط هواپیما یا قطار، مهم ترین مسئله که توسط مسافران در نظر گرفته می شود، هزینه آن می باشد. با این وجود روش هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها بلیط هواپیما را با قیمتی پایین تر خریداری کرد.

همیشه هنگام رزرو بلیط هواپیما یا قطار، مهم ترین مسئله که توسط مسافران در نظر گرفته می شود، هزینه آن می باشد. با این وجود روش هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها بلیط هواپیما را با قیمتی پایین تر خریداری کرد. یکی از این روش ها استفاده از بلیط های چارتری و لحظه آخری بوده که معمولا هزینه پایین تری دارند. به طور کلی سه نوع بلیط سیستمی، چارتری و لحظه آخری وجود دارد که در ادامه این بلیط ها را بررسی می کنیم.

بلیط هواپیما لحظه آخری

بلیط لحظه آخری چیست؟

این بلیط ها همان بلیط چارتر بوده که در برخی روزها و به دلیل عدم تکمیل ظرفیت مسافران با بهایی کمتر به فروش می رسد. بلیط های چارتری نوعی بلیط بوده که سیاست قیمت گذاری آن با بلیط های معمولی متفاوت می باشد. این بلیط ها توسط آژانس های مسافرتی و شرکت های مختلف از ایرلاین ها با تعداد انبوه خریداری شده و با قیمتی متفاوت در اختیار مسافران قرار می گیرد. هنگامی که این بلیط ها در ساعاتی مانده به پرواز به فروش نرسند، تحت عنوان بلیط لحظه آخری هواپیما با قیمتی پایین تر به فروش می رسد.

مزایای بلیط لحظه آخری

مسلما مهم ترین مزیت این بلیط ها قیمت آن می باشد. با بررسی نرخ بلیط هواپیما لحظه آخری در سایت های مختلف می توان مشاهده کرد که گاهی اوقات تا 50% قیمت نیز به فروش می رسند. هنگامی که فاصله مبدا و مقصد شما و نرخ بلیط آن نیز زیاد باشد، استفاده از بلیط لحظه آخری را توصیه می کنیم. بهتر است قبل از رزرو پرواز قیمت بلیط ها در زمان های مختلف را بررسی کنید تا در زمان مناسبی بلیط خود را رزرو کرده و آن را از دست ندهید.

معایب بلیط لحظه آخری هواپیما

با وجود قیمت پایین تر بلیط هواپیما لحظه آخری نسبت به سایر بلیط ها، اما معایبی نیز دارد که نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد. از مهم ترین معایب این بلیط می توان به زمان رزرو آن اشاره کرد. به منظور خرید این بلیط ها باید سایت های فروش را چک کرده تا در زمان مناسب بلیط مورد نظر را رزرو کنید.

بلیط لحظه اخری هواپیما

یکی دیگر از معایب این بلیط ها شرایط استرداد آن می باشد، البته کسی که این بلیط ها را رزرو کند خیلی کم پیش می آید که بخواهد آن را کنسل کند. اما با این وجود بد نیست بدانید، در صورتی که بخواهید بلیط لحظه آخری را کنسل کنید، مبلغی به شما عودت داده نمی شود و اصطلاحا بلیط شما سوخت می شود. اما بلیط های دیگر قابلیت استرداد را داشته و در صورت کنسلی درصدی از بهای بلیط به مسافر عودت داده می شود.

بلیط هواپیمای سیستمی چیست؟

این بلیط ها در واقع بلیط معمول بوده که توسط ایرلاین ها ارائه شده و اصطلاحا به آن سیستمی می گویند. بلیط هواپیما سیستمی دارای برنامه زمانی، قیمت و شرایط ثابتی بوده که که حداکثر قیمت آن از سوی سازمان هوایی کشور مشخص می شود.  بلیط سیستمی در مسیرهای مختلف دارای قیمت مصوب حداکثری می باشند و در صورتی که ایرلاین ها بلیط هواپیما را از این قیمت بیشتر بفروشند با جریمه روبه رو خواهند شد. البته برخی ایرلاین ها این بلیط ها را با کمی کاهش قیمت به فروش می رسانند. از ویژگی های دیگر این نوع بلیط هواپیما می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قابلیت استرداد بلیط سیستمی

همانطور که گفته شد بلیط های چارتری و لحظه آخری قابلیت استرداد نداشته و در صورت کنسلی، مبلغی به مسافران عودت داده نمی شود. اما بلیط های سیستمی اینگونه نبوده و می توانید از چند روز قبل تا چند ساعت قبل از پرواز، بلیط خود را کنسل کرده و درصدی از بهای بلیط را دریافت کنید. البته مقدار مبلغی که عودت داده می شود به شناسه نرخی و زمان کنسلی بستگی دارد.

بهای متفاوت بلیط برای مسافران مختلف

 یکی دیگر از ویژگی های مناسب این بلیط ها، قوانین مربوط به قیمت بلیط هواپیما برای کودکان و نوزدان می باشد. در صورتی که این بلیط را رزرو کنید، نیازی به پرداخت بهای کامل بلیط برای کودکان ندارید. قمیت بلیط هواپیما برای نوزادان و کودکان در بلیط سیستمی از 20 الی 80  درصد بهای بلیط بزرگسال متفاوت است. اما در بلیط های چارتری اینگونه نبوده و در صورتی که پرواز چارتر را برای خود و کودک همراه رزرو کنید باید بهای کامل آن را پرداخت کنید.

آیا بلیط سیستمی به صورت لحظه آخری ارائه می شود یا خیر؟

پس از آشنایی با انواع بلیط و شرایط آن ها نوبت  به پاسخ به سوال اصلی مقاله است. همان طور که توضیح داده شده بلیط های لحظه آخری، بلیط چارتر بوده که به در ساعاتی قبل از پرواز بوده و ارتباطی به بلیط سیستمی ندارد. اما در برخی شرایط ایرلاین های ارائه دهنده بلیط سیستمی به منظور تکمیل ظرفیت صندلی ها، بلیط های سیستمی را با تخفیف می فروشند تا از میزان ضرر شرکت کاسته شود. البته ترفندها و نکاتی وجود دارد که می توانید با در نظر گرفتن آن ها، بلیط هواپیمای سیستمی را نیز ارزان تر بخرید که در ادامه ذکر شده است.

بلیت سیستمی

چگونه بلیط هواپیمای سیستمی را ارزان بخریم؟

با توجه به مزایا و شرایطی که بلیط سیستمی دارد، با وجود قیمت بالا، نمی توان از آن چشم پوشی کرد. این بلیط ها دارای نرخ مصوبی می باشند اما در برخی مواقع می توان با قیمتی مناسب آن را رزرو کرد.

یکی از عوامل موثر بر قیمت این بلیط ها میزان تقاضا می باشد. در زمان های اوج سفر که تقاضا برای سفر به شهر خاصی بالاست، معمولا قیمت بلیط سیستمی نیز افزایش می یابد که این افزایش قیمت از سوی نهادهای دولتی مربوطه می باشد. اما در زمان هایی که مسافران کمتری به شهری خاص می روند، هزینه بلیط هواپیما در آن مسیر کاهش پیدا می کند. این کاهش به منظور فروش حداکثری بلیط و تکمیل صندلی های هواپیما است.

نکته مهم در خرید بلیط هواپیما، رزرو اینترنتی آن می باشد. آژانس های مسافرتی به ازای رزرو بلیط برای مسافران علاوه بر روکشی، هزینه ای اضافه را برای کارمزد دریافت می کنند. توصیه می کنیم بلیط هواپیما را از وب سایت های فروش و یا وب سایت ایرلاین موردنظر خریداری کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار