سرویس اقتصادی جوان آنلاین: از روزی که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شده است حدود ۴ سال میگذرد. در این مدت دو شرکت ایرانخودرو و سایپا با انحصار بیشتری اقدام به تولید و عرضه خودرو در کشور کردند و یکهتاز شدند. حالا مردم چشم انتظار آیین نامه جدید برای واردات خودرو هستند تا علاوه بر اینکه برای خودروسازان داخلی انحصار جدید ایجاد نشود، آنها را مجاب به تولید خودروهای باکیفیت کند.
اواسط خرداد ماه بود که رئیس مجلس شورای اسلامی در نامهای، قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را به جهت اجرا، به دولت ابلاغ کرد. به دنبال این ابلاغ که ذیل آن به موضوع واردات خودرو اشاره شده بود، برخی مجدد در رابطه با نوع خودروهای وارداتی و ویژگیهای آن، اقدام به گمانهزنیهایی کردند. بهطور مثال گفته میشد، تأیید منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی، مهمترین الزام پیش روی واردکنندگان خودرو خواهد بود. از ورود خودرو به مرزهای جغرافیایی کشور پیش از طـی مراحل قانونی از جمله ثبت سفارش و تایید منشـا ارز از سوی بانک مرکزی جلوگیری خواهد شد. این در حالی است که پس از این موضوع، انجمن واردکنندگان خودرو برای بار چندم تاکید کرد تا زمانی که دستورالعمل نهایی واردات خودرو ابلاغ نشود، هیچ موردی قطعیت ندارد و هرگونه گمانهزنی اشتباه است؛ لذا بایستی منتظر ماند.
خبری از آییننامه واردات خودرو نیست/ خوشخوشان دلالان در گران کردن قیمتها
با توجه به پایان یافتن تاریخ مصرف مصوبه ممنوعیت ورود خودرو به کشور در ۳۱ اردیبهشت امسال، انتظار میرفت آییننامه واردات در بهار تدوین و ابلاغ شود. اگر این اتفاق رخ میداد، احتمال داشت خودروهای جدید از اواخر شهریور امسال وارد بازار شوند. حالا، اما به نیمه تیرماه رسیدهایم، اما همچنان خبری از آییننامه واردات خودرو نیست و بهرغم وعدههای سیاستگذار و مسئولان هنوز زمان مشخصی برای ابلاغ آییننامه در نظر گرفته نشده است.
به دلیل تعویق در ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، دلالان در بازار فعالتر شدهاند و با ایجاد شایعاتی مبنی بر اینکه واردات خودرو قرار نیست انجام شود، در جهت افزایش قیمت خودروها و کسب سود بیشتر تلاش میکنند. از طرفی با کُند پیش رفتن روند واردات خودرو، مردم نسبت به حرفهای مسئولان بیاعتماد شدهاند و این مسائل روی قیمت خودروهای موجود در بازار تاثیر گذاشته است.
واردات نباید محدود به قیمت خاصی باشد
فاطمی امین اعلام کرده است که در آییننامه واردات خودرو امتیاز ویژهای برای خودروهای اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونهای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند. همین مسئله گمانههایی را درباره سقف مبلغ خودروهایی که وارد خواهد شد، ایجاد کرده است. اما لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس محدود کردن واردات خودرو تا سطح خودروهای با حجم ۱۰۰۰ سیسی را بیاحترامی به خواسته مردم دانسته و به تسنیم گفته: «انگار یاد گرفتیم که مردم ما همیشه سوار قورباغه شوند. در حالی که مردم ما حق دارند، ماشین خوب و دلخواه خود را سوار شوند و نمیدانم چرا برخی از مدیران ما دوست دارند برای مردم و به جای مردم تصمیم بگیرند؟»
او همچنین با بیان اینکه واردات خودرو نباید محدود به قیمت خاصی باشد، گفته: «ماشین با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار قشر خاصی از مردم استفاده میکنند. در مجموع مردم ماشین خوب میخواهند و میخواهند وقتی خانوادهشان سوار ماشین میشود، تأمین جانی و رفاه داشته باشد. از طرفی دوام خودرو مهم است و مردم ما دنبال خودرویی هستند که کمتر تعمیرگاه برود و کمتر هزینه روی دستشان بگذارد.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داده: «درباره تدوین و اصلاح آییننامه موارد یادشده را در نظر خواهیم گرفت و پیگیر اصلاح آییننامه هستیم. به هر حال کار برای اصلاح صنعت خودرو سخت است و کسانی که سالها از صنعت خودرو سودهای کلان بردند، به این راحتی این صنعت را رها نمیکنند که این صنعت درست شود. البته ما هم سفت و سخت ایستادیم و امیدواریم اتفاق خوبی بیفتد.»
سیاهکلی درباره زمان ارائه آییننامه واردات خودروهای خارجی از سوی وزارت صمت اظهار داشته: «بر اساس برنامه زمانبندی آییننامه واردات خودرو باید تا آخر هفته ابلاغ شود. البته ما پیشنویس آییننامه را دیدیم و اشکالاتی هم به آن داشتیم که به وزارت صمت یادآوری کردیم.»
مردم منتظرند، عجله کنید!
باید در واردات خودرو تعجیل شود، مردم منتظر ورود خودروهای باکیفیت هستند تا خودروسازان داخلی مجاب به افزایش کیفیت محصولاتشان شوند.
به گزارش جوان آنلاین، اگر در تدوین آیین نامه مجوز واردات خودرو منفعت مردم در نظر گرفته شود به طور حتم در آئین نامه واردات خودرو، انحصار جدیدی برای خودروسازان به وجود نخواهد آمد، آنوقت میتوان به وارداتی هدفمند و منطبق بر نیازهای امروز جامعه امیدوار بود.