کد خبر: ۲۱۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
سازمان دامپزشکی کشور از مردم و دامداران کشور خواست به توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو به ویژه در آستانه عید قربان و اجرای آیین ذبح، عمل و آن را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عضو ستاد ملی پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده‌اند که ۳ نفر از آنان فوت شدند.

امین اسدی افزود: مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو از استان‌های جنوبی، جنوب شرق و استان گیلان بوده اند.

وی اظهار داشت: تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد.

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو میان انسان و دام مشترک است، تصریح کرد: در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، انسان مبتلا به این بیماری خواهد شد در حالی که این بیماری با رعایت چند اصول ساده بهداشتی قابل کنترل است.

وی اقداماتی از جمله حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشا‌های مخاطی بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی را برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو ضروری خواند.

اسدی در همین حال توصیه کرد؛ لاشه تازه دام قبل از مصرف به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود.

وی در ادامه بر انجام روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان همچون پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک و همچنین اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخت نیز تاکید کرد.

عضو ستاد ملی پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: ویروس تب کریمه کنگو در برابر حرارت حساس است و از این رو پختن گوشت موجب از بین رفتن آن می‌شود.

وی با اذعان به این که این ویروس در دام با علامت همراه نیست، بیان داشت: دام در صورت ابتلا به این ویروس، ناقل می‌شود و بیشتر انسان درگیر بیماری خواهد شد.

اسدی ادامه داد: مهر سازمان دامپزشکی بر روی هر محصولی که باشد، متقاضیان با خیال راحت از آن محصول می‌توانند استفاده کنند.

ایجاد جایگاه‌های دام و کشتار با نظارت بهداشتی و شرعی

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد تمهیدات سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت عید سعید قربان گفت: این سازمان با استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دفاتر نمایندگی، ولی فقیه در سازمان دامپزشکی جلسات متعددی داشته و هماهنگی‌های لازم برای برقراری جایگاه‌های موقت دام و همچنین کشتار با نظارت بهداشتی و شرعی تامین شده است.

وی اضافه کرد: تمام دام‌های قابل عرضه قبل و پس از ذبح مراحل معاینات دامپزشکی را طی خواهند کرد ضمن آن که در جایگاه‌های عرضه دام تمام توصیه‌های بهداشتی در مورد عدم ابتلا به تب کریمه کنگو با بروشور‌های بهداشتی و مشاوره‌های دامپزشکان مستقر به مردم ارایه خواهد شد.

اسدی اظهار داشت: در تمام جایگاه‌های عرضه دام زنده نیز اکیپ‌های سیار دامپزشکی مستقر هستند و در ادارات و شبکه‌های دامپزشکی نیز اکیپ‌های ثابت برای خدمات وجود دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار