کد خبر: ۲۱۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
سیر صعودی ابتلا به کرونا در کشور؛ آخرین آمارها چه می‌گوید؟
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته یکهزار و ۲۷۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی پنج نفر نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
خیز موج هفتم کرونا در تابستان

از دیروز تا امروز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۱۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۱۳ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۶۳ هزار و ۸۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۲۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۲ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۹۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر هیچ شهرستانی در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد. همچنین ۱۰۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

همچنین تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۵۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۷۴ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۴۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۵۷۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۹ هزار و ۹۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

موج هفتم نزدیک شد

افزایش آمار مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی و جهش شمار مبتلایان به کرونا در ۱۵ روز گذشته حکایت از روند صعودی کووید-۱۹ ‌دارد.

همشهری نوشت: «مسئولان مراکز درمانی، متخصصان عفونی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و پزشکان در مطب‌ها، از افزایش میزان مراجعه بیماران با نشانه‌های کرونا که اغلب به شکل سرماخوردگی است، خبر می‌دهند و حالا همین افزایش، در آمارهای روزانه وزارت بهداشت از شیوع کرونا در کشور هم مشخص است. آن طور که پیداست، شمار بیماران در دو هفته گذشته، افزایش قابل توجهی داشته، به‌ طوری که تعداد مبتلایان روزانه از اول تیر که ۲۶۵ نفر بود، روز گذشته در چهاردهمین روز از این ماه، به بالای یک هزار نفر یعنی ۱۰۸۴ نفر رسید.

آمار فوتی‌ها هم با کمی نوسان بالا رفت اما به‌ گفته متخصصان عفونی، هنوز نگرانی از بابت تعداد فوتی‌ها وجود ندارد. تعداد بستری‌ها هم در ابتدای تیر ۶۷ نفر بود و دیروز ۱۵۰ نفر و در این شرایط نگرانی‌ها از شیوع دوباره کرونا افزایش یافته است.

محمدرضا هاشمیان، فوق‌ تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو کمیته علمی کرونا، دیروز به همشهری گفت که نشانه‌های ورود به موج هفتم کرونا پدیدار شده است. او که در بیمارستان مسیح دانشوری فعال است، توضیحات بیشتری درباره افزایش آمار مراجعه‌کننده‌ها با علائم کرونا به بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها داد. به‌ گفته او همان طور که در آمارها مشخص است، بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، یک هزار و ۸۴بیمار جدید و ۱۵۰نفر به تعداد بستری‌های کرونا اضافه شده‌ است: «سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، در خطر بیشتری قرار دارند و آن طور که تصویربرداری‌ از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.»

بر اساس اعلام هاشمیان، علائم ابتلا شبیه سرماخوردگی است البته اگر عفونت‌ها از بالا به پایین باشد، حکایت از درگیری ریه دارد: «هم‌اکنون سویه غالب همان BA4 و BA5 است. با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌شده‌های آی‌سی‌یو این تغییرات را نمی‌بینیم؛ بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به‌مدت حدود سه هفته درگیر کند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند. بعید به‌ نظر می‌رسد که دوباره درگیر پاندمی کرونا شویم. اما به هر حال اینها نشانه‌های ورود به موج هفتم کروناست، اگر موارد ابتلا بالاتر رود، ممکن است درگیر پیک شویم.»

بر اساس اعلام این متخصص، امیکرون مانند دلتا نیست، نباید مردم را ترساند اما باید احتیاط کرد: «درمان کرونا پرهزینه است، حالا هم نسبت به قبل، میزان پولی که برای درمان کرونا باید پرداخت شود، بیشتر است؛ بنابراین هر ابتلا و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود، باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.»

او به استفاده از ماسک در فضاهای بسته تأکید کرد: «نمی‌توان به مردم گفت مانند گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند، به هر حال شیوع کرونا هم مانند گذشته نیست و دیگر نمی‌توان مردم را محدود یا مجبور به قرنطینه کرد. سازمان جهانی بهداشت هم این اجازه را به کشورها نمی‌دهد. باید با واکسیناسیون ایمنی را بالا برد. هم‌اکنون کشورهایی مانند امارات و کوبا، موارد ابتلای بالایی دارند، اما مرگ‌شان صفر است، در ایران هم باید ایمنی با واکسن بالا رود.»

اوایل هفته گذشته، ستاد ملی مقابله با کرونا، برای تزریق دوز یادآور کرونا برای جمعیت بالای ۱۲سال «توصیه اکید» کرد و روز دوشنبه، معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر از صدور مجوز تزریق دوز چهارم داد. هر چند که به‌ گفته کارشناسان، دیگر نباید عددی برای تزریق‌های بعدی کرونا اعلام شود و تنها به‌عنوان واکسن‌ یادآور یا بوستر، از آن یاد می‌شود؛ چرا که این واکسن‌ها مانند آنفلوآنزا، باید سالانه تزریق شوند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت، در نامه‌ای که به دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشت، اعلام کرد که با توجه به بازگشت زائران حج، گردهمایی اربعین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، تمام گروه‌های سنی که می‌توانند واکسن دریافت کنند و بیشتر از شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن‌شان گذشته است، نسبت به تزریق اقدام کنند. او همچنین در این نامه، بر تداوم استفاده از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه در گروه‌های پرخطر تأکید کرد و خواستار تشخیص به‌موقع ورود سویه‌های جدید شد.

تهدید کادر درمان از سوی واکسن‌ستیزان

حالا در این وضعیت فوق‌ تخصص مراقبت‌های ویژه نسبت به تزریق واکسن در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: «ایران بسیار خوب در زمینه واکسیناسیون اقدام کرد اما حالا تبلیغات برای تزریق واکسن بسیار کم شده است. زمانی روزانه بیش از یک میلیون نفر واکسن تزریق می‌کردند و حالا به روزی ۱۲ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر، واکسن‌ستیزان، یعنی آنهایی که ضدواکسن‌اند، به‌شدت کادر درمان را تهدید می‌کنند و آزار می‌دهند، ما این تهدیدها را در فضای مجازی بسیار می‌بینیم و به‌شدت نسبت به تزریق دوزهای سوم و یادآور، واکنش نشان می‌دهند. به هر حال واکسن هم می‌تواند عوارض و درصد خطایی داشته باشد، اما باید نگاه مثبتی به آن داشت.»

او ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون، حدود ۲۷میلیون نفر دوز سوم‌ واکسن را زده‌اند و جمعیت افرادی که شش ماه از آخرین تزریق‌شان گذشته، بالاست. واکسن، دائمی نیست و با گذشت زمان اثربخشی‌اش کم می‌شود.»

به‌ گفته او افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، باید دوز سوم را بزنند و اگر مدت زمان زیادی از آن گذشته، باید نسبت به دوز یادآور هم اقدام کنند: «کسانی که دو دوز واکسن زده‌اند، ایمنی کاملی ندارند، مسئله دیگر این است که هم‌اکنون واکسن یادآور برای کادر درمان هم در دسترس نیست. این افراد باید در محل کارشان واکسینه شوند. خیلی‌ از مردم هم هستند که تمایل به تزریق دوز یادآور دارند اما نمی‌دانند به کجا باید مراجعه کنند.»

او از بی‌توجهی صداوسیما نسبت به تزریق دوز یادآور کرونا انتقاد می‌کند: «مردم تمام اطلاعات را از فضای مجازی می‌گیرند؛ در حالی‌ که خیلی‌ها در این فضا فعال نیستند. از سوی دیگر تبلیغاتی هم برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا صورت نمی‌گیرد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار