کد خبر: ۲۱۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به سویه جدید ویروس کرونا گفت: در این موج و سویه، نسبت به سویه اُمیکرون سرایت‌پذیری بالاتری داشته و علامت آن تا 85 درصد غیر قابل پیش‌بینی هستند.

رضا شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه ۸۵ درصد مبتلایان به سویه جدید کرونا به نام ba5 علامت ندارند اظهار کرد: با توجه به اینکه این ویروس رفتار غیرقابل پیش‌بینی دارد، هرگونه غفلت ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه بعد از روندی که به سمت پایداری وضعیت کرونا در حال حرکت بودیم ساده‌انگاری و سهل‌انگاری‌های جامعه باعث برهم خوردن این پایداری و وضعیت نسبتاً خوب و مطلوب شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تأکید کرد: علی‌رغم هشدارهایی که داده شد، این تفکر که کرونا تمام شده باعث شد احتمال شروع دوباره موج بعدی و خیز مجدداً کرونا، قوت بیشتری بگیرد.

شجاعی در ادامه خاطرنشان کرد: نوع ba5 در کشورهای حوزه خلیج‌فارس شایع شد و رفته‌رفته وارد ایران شده و در برخی استان‌ها از جمله تهران افزایش موارد ابتلا را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت ادامه‌دار بودن سهل‌انگاری موجود، استان مرکزی نیز گرفتار موج جدید با سویه جدید شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: نوع جدید این ویروس در اکثر استان‌ها شیوع پیدا کرده و افزایش موارد سرپایی و بستری را در مراکز درمانی در پی داشته است.

شجاعی بیان کرد: در این موج و سویه، نسبت به سویه اُمیکرون سرایت‌پذیری بالاتری داشته و علامت آن تا ۸۵ درصد غیرقابل پیش‌بینی هستند.

وی تأکید کرد: واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها سلاح‌های در دسترس برای مهار و مدیریت این بیماری است که نیازمند حمایت و همکاری مردم را نیاز دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: علاوه بر مراکز بهداشت که در حال حاضر اقدام به تزریق واکسن می‌کنند، امکاناتی در نظر گرفته خواهد شد تا در بیمارستان‌ها نیز فضایی فراهم شود تا مراجعین و بیماران نیز بتوانند واکسن‌های دز یادآور خود را دریافت کنند.

شجاعی تأکید کرد: اگر بخواهیم از این پیک به‌راحتی عبور کنیم و پیچیدگی و دشواری موج‌های قبلی را مجدداً شاهد نباشیم باید از حالا به فکر بود.

وی گفت: به همین منظور و برای آمادگی ارائه خدمت به بیماران احتمالی این بیماری که نیاز به بستری داشته باشند، بیمارستان امیرکبیر اراک به عنوان سانتر احتمالی انتخاب و آماده شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: با توجه به اینکه بیمارستان امیرالمؤمنین که مدت‌ها سانتر کرونا بوده و در حال حاضر در بخش‌های داخلی و قلب، به تعداد زیادی از مراجعین ارائه خدمت می‌کنند، در فاز اول این موج احتمالی بخش قلب بیمارستان امیرکبیر به عنوان سانتر کرونا انتخاب و بیمارستان امیرالمؤمنین به عنوان پشتیبان در حالت آماده‌باش خواهد بود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار