کد خبر: ۲۱۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه «متاسفانه دیده شده در برخی مدارس وقتی فیش حقوقی شهریه دریافت شده، پول به حساب مجموعه خیریه‌ای واریز شده که احتمالا پشت صحنه‌اش فرار از مالیات است؟ » گفت: نباید این کار انجام شود. مالیات از منابع تامین مالی دولت است و این کار پایه‌های مالیاتی را ضعیف می‌کند و عدالت را بر هم می‌زند، اگر موردی بود حتما پیگیری می‌کنیم.

فرار مالیاتی در پوشش مدارس غیردولتی

ایسنا نوشت: وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اعلام اینکه در مهرماه پیش رو، بدون احتساب اتباع، به آمار دانش آموزان ما ۵۵۰ هزار نفر افزوده می‌شود که بیشتر در مناطق پرتراکم هستند، درباره روند تامین معلم توضیح داد و گفت: با احتساب پذیرفته شدگان آزمون استخدامی، قانون تعیین تکلیف و ورودی‌های جدید دانشگاه فرهنگیان حدود ۷۰ هزار نیروی جدید به مدارس می‌پیوندند.

یوسف نوری روز گذشته با حضور در برنامه «دست‌خط» شبکه سوم سیما، در پاسخ به پرسشی درباره فراهم کردن فضایی ایمن در فضای مجازی و اینترنت پاک برای دانش‌آموزان اظهار کرد: در حال حاضر در شبکه شاد یک موتور جست‌وجو تحت عنوان "ذره‌بین" داریم. شاد، شبکه سالمی است، ما هم موتور جست‌وجو و هم پیام‌رسان اختصاصی داریم.

وی افزود: خوشبختانه از همان ابتدا، وزارت ارتباطات و تمام موسسات و شرکت‌های دانش بنیان که در این زمینه کار کرده‌اند دور همدیگر جمع شده‌اند و اقدامات خوبی انجام شده است. انشاءالله به نظرم به زودی رونمایی از بخشی از این اینترنت را داشته باشیم.

ارائه گزارش اولیه در خصوص حذف محتویات و کتب درسی تا ۱۰ روز آینده

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تمهیدات وزارت آموزش‌وپرورش درباره حذف کتب و آموزش‌های زائد پس از تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه اظهار کرد: ما بلافاصله پس از فرامین مقام معظم رهبری در دیدار ۲۱ اردیبهشت ماه جاری، جلسه گذاشته و برای همه تعیین تکلیف کردیم. اجرای منویات رهبری در حذف متون اضافه و جایگزینی متون مناسب که برای حضور ما در تمدن نوین اسلامی ضروری است در حال انجام است و اینک کار در حوزه‌ برنامه درسی در دست پیگیری است. گزارش اولیه را حداکثر تا ۱۰ روز آینده ارائه می‌کنیم.

نوری در پاسخ به اینکه تغییرات کتب درسی در این زمینه در سال تحصیلی جدید اعمال می‌شوند یا خیر؟ گفت: زمانی که بنده به وزارت ‌آموزش و پرورش آمدم، کتاب‌های سال تحصیلی جدید زیرچاپ بودند. اما درباره آموزش‌های زائد نظرات مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال برخی می‌گویند محتوای مربوط به کتاب "کار و فناوری" باید در بین متون دیگر باشد و برخی می‌گویند در قالب کتاب جداگانه‌ای باشد. اگر در بین کتاب‌ها باشد یک بحث است و تحت عنوان برنامه درسی تلفیقی دنبال می‌شود، ولی اگر بیرون از کتاب‌ها باشد، ما باید برای اینها معلم تربیت شده داشته باشیم که نداریم.

وی تاکید کرد که ما نباید نمایشی عمل کنیم و خوب نیست. یک کار با قوام و پخته باید ارائه شود. همچنین توجه داشته باشیم که برنامه درسی با کتاب درسی تفاوت دارد.  

 

طی چندسال پیش رو، تاثیر پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد می‌رسد

 

وزیر آموزش‌وپرورش درباره کنکور سراسری نیز گفت: وظیفه ما در آموزش و پرورش، تربیت دانش‌آموز است به نحوی که در آینده عنصر موثری برای نظام باشد. آیا معنایش این است که حتما همه دانش آموزان باید جذب دانشگاه بشوند؟ کنکور، روشی برای جذب در دانشگاه است. هر دانشگاهی باید خودش شرایط پذیرش را ارائه کند و از بین متقاضیان افرادی را انتخاب کند که این اتفاق در دنیا مرسوم است اما در ایران به گونه‌ای است که دانش‌آموز از اول ابتدایی باید به فکر کنکور باشد این در حالی است که نظام آموزش جدا و نظام پذیرش هم جداست.

نوری ادامه داد: از پیشنهاد مطرح شده شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر کاهش تاثیر قطعی نمره کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی به علت طرح تشریحی بودن سوالات امتحانات نهایی استقبال کردیم، اما در آنجا هم باز کنکور به طور کامل حذف نشده و ۴۰ درصد تاثیر خودش را دارد و در نهایت طی چندسال پیش رو، تاثیر پایه‌های آخر ما یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد می‌رسد.

وی درباره نقش مافیا در مقاومت برای تغییر کنکور گفت: هرجا برویم اثری از این سودجویی‌ها دیده می‌شود که باید با آنها برخورد قانونی صورت گیرد. گردش مالی این مجموعه‌ها بسیار بالا و عدد پنهانش از عدد آشکاری که اعلام می‌شود خیلی بزرگتر است.  

 

بیش از ۳۰۰ آموزش و پرورشی مشمول تعارض منافع

 

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه آیا در بدنه آموزش و پرورش کسانی هستند که برای نفع شخصی از وضعیت فعلی کنکور حمایت کنند؟ اظهار کرد: اگر تعارض منافعی شناسایی شود قطعا برخورد می‌شود. کمااینکه افرادی که تعارض منافع داشتند عذرشان محترمانه خواسته شده است. طی یک و نیم سال گذشته، بیش از ۳۰۰ نفر مشمول تعارض منافع بوده‌اند که با آنها برخورد شده است و بخشی هم مربوط به دوره ما بوده است.

 

بررسی وضعیت حقوق و دستمزد معلمان مدارس غیردولتی روی میز آموزش و پرورش 

 

نوری درباره وضعیت حقوق و دستمزد معلمان مدارس غیردولتی گفت: بر اساس پیشنهاداتی که از قبل مطرح بوده مواردی در این حوزه در دست پیگیری است، به عنوان مثال حقوق این معلمان را پایین‌تر از قانون کار داده‌اند. باید بر اساس قوانینی که حقوق به آموزش و پرورشی‌ها پرداخت می‌کنند به این معلمان هم بپردازند. احتمال می‌دهم در آینده نزدیک اتفاقاتی بیفتد، زیرا طرحی از کمیسیون عبور کرده و در حال ورود به صحن علنی است تا کنترلی بر این مدارس بر اساس حساب‌هایشان صورت گرفته و شفاف شود.

وی افزود: وقتی این اتفاق بیفتد روی شهریه‌ها هم نظارت دقیقتر می‌شود. مثلا اینکه اعلام شود شهریه ۹ میلیون تومان است و بعد از اولیا ۲۱ میلیون تومان بگیرند، مغایر است، خب از  اول بگویید ۲۱ میلیون تومان، ولی دانش آموز یا ثبت‌نام می‌کند یا خیر. شفاف سازی باید اینگونه باشد.  

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه «متاسفانه دیده شده در برخی مدارس وقتی فیش حقوقی شهریه دریافت شده، پول به حساب مجموعه خیریه‌ای واریز شده که  احتمالا پشت صحنه‌اش فرار از مالیات است؟ » گفت: نباید این کار انجام شود. مالیات از منابع تامین مالی دولت است و این کار پایه‌های مالیاتی را ضعیف می‌کند و عدالت را بر هم می‌زند، اگر موردی بود حتما پیگیری می‌کنیم.

 

تعداد زیادی از مدارس غیردولتی در اختیار افراد ذی‌نفوذ 

 

نوری درباره اینکه چه درصدی از مدارس غیردولتی در اختیار افراد ذی‌نفوذ است؟ عنوان کرد: درصد را نمی‌دانم، اما زیاد است. مدارسی هم داریم که وابسته به سازمان‌ها هستند مانند مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد. اشخاص ذی‌نفوذی هم داریم که گروه‌های مدرسه و یا چند مدرسه دارند. در ظاهر قطعا این اقدام کمک به آموزش و پرورش است و یک و نیم میلیون نفر در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند، اما وقتی مباحث عدالت و حکمرانی مطرح می شود باید مزایا و معایب را بسنجیم که بسیار مهم است.

 

ورود ۷۰ هزار نیروی جدید به مدارس در مهرماه

 

وی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی در سال جاری برای جذب ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر گفت: در مهرماه بدون اتباع، به آمار دانش آموزان ما ۵۵۰ هزار نفر افزوده می‌شود که بیشتر در مناطق پرتراکم هستند. برای سال آینده و به منظور پر کردن جای بازنشستگان، جذب  ۳۴ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی را داریم. همچنین  ۱۵ هزار دانشجوی سال چهارمی در دانشگاه فرهنگیان داریم که یک ترمشان باقی مانده و باید این یک ترم را در تابستان فشرده برگزار کنند تا آنها نیز اول سال تحصیلی به مدارس بروند. حدود ۲۰ هزار نفر هم از محل قانون تعیین تکلیف جذب می‌شوند و به رقم جذب ۷۰ هزار نیرو برای مدارس می‌رسیم.

وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد: دغدغه‌ام این است که آموزش و پرورش به دغدغه ملی تبدیل شود. همه این دیدگاه را دارند و بیان هم می‌کنند اما عمل به آن مهم است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار