کد خبر: ۲۱۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با سران کشورهای منطقه در جده گفت که کشورش خاورمیانه را ترک نخواهد کرد و اجازه نمی‌دهد خلأ منطقه توسط دیگر قدرت‌ها پر شود.

جو بایدن: آمریکا خاورمیانه را ترک نمی کند

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با سران کشورهای منطقه در جده گفت که کشورش خاورمیانه را ترک نخواهد کرد و اجازه نمی‌دهد خلأ منطقه توسط دیگر قدرت‌ها پر شود.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا امروز (شنبه) در پایان سفرش به منطقه‌ و دیدار با سران کشورهای عضو شورای همکاری و همچنین عراق و مصر  و اردن در جده گفت که کشورش قصد خروج از خاورمیانه و ایجاد خلاء در منطقه به نفع دیگر قدرت‌ها مانند چین، روسیه و ایران را ندارد.

وی افزود: ما در منطقه خاورمیانه کار خواهیم کرد و روابط اقتصادی پایدار برقرار خواهیم کرد. ایالات متحده به عنوان یک شریک فعال در خاورمیانه خواهد ماند و منافع آمریکا با موفقیت در خاورمیانه مرتبط است.

نشست "امنیت و توسعه" اعضای شورای همکاری خلیج فارس در جده با حضور رئیس جمهوری آمریکا امروز برگزار شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سخنانی در آغاز فعالیت این نشست اظهار کرد: نشست امروز ما در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه و جهان با چالش‌های بزرگی روبرو هستند.

وی افزود: چالش‌های عمده‌ای که جهان اخیراً با آن مواجه شده است، نیازمند تلاش‌های بین‌المللی بیشتر است.

بن سلمان همچنین گفت: اتخاذ سیاست‌های غیرواقع‌بینانه با حذف منابع اصلی انرژی منجر به تورم بی‌سابقه‌ای خواهد شد.

وی درباره جنگ یمن نیز با چشم‌پوشی از تجاوزات کشورش به غیرنظامیان یمنی مدعی شد: ما از همه تلاش‌ها برای حل سیاسی و یمنی ـ یمنی بحران یمن حمایت می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این اجلاس عصر جدیدی از مشارکت راهبردی میان کشورهای منطقه و آمریکا را رقم بزند، افزود: تکمیل نظام امنیت و ثبات در منطقه نیازمند یافتن راه حل برای بحران‌های کنونی در منطقه است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنانی در جریان این نشست اظهار کرد: ما می‌خواهیم با تقویت اتحاد برای حل همه مشکلات از شرکای خود حمایت کنیم.
وی گفت: ما چشم انداز روشنی در رابطه با آنچه باید در خاورمیانه انجام دهیم داریم.
بایدن افزود: در آینده اعضای جدیدی در اینجا (خاورمیانه) برای همکاری وجود خواهند داشت و یکی از آنها اسرائیل است.
وی در ادامه تاکید کرد: ما متعهد به آزادی رفت و آمد و ناوبری در منطقه هستیم.
بایدن ادامه داد: آمریکا به عنوان یک شریک فعال در منطقه باقی خواهد ماند و ما از مشارکت با کشورهایی که به اصول نظم بین المللی پایبند هستند حمایت خواهیم کرد.
وی همچنین تاکید کرد: توافق کرده‌ایم که تولید انرژی را در ماه‌های آینده افزایش دهیم و اکنون در حال جمع آوری میلیاردها دلار برای کاهش بحران در منطقه هستیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار