در مهرماه امسالولی االه سیف-رییس کل بانک مرکزی- در قالب بسته رونق اقتصادی دولت از سیاستهای بانک مرکزی برای اجرایی شدن این بسته و کمک به تسریع رونق اقتصادی رونمایی کرد. ایجاد خطوط اعتباری برای کمک به تحریک تقاضا و فروش کالاهای در انبار مانده اهم برنامه های بانکی رییس کل بود.
بر این اساس قرار شد تا در فرایندی برای فروش اقساطی کالا، بانکهایی که در بازار بین بانکی منابع را با نرخ روز 24 درصد دریافت میکنند مجاز باشند اسناد ناشی از فروش مدتدار را تنظیم کرده و مستندات خود را به بانک مرکزی بیاورند تا نرخ آنها مورد تجدید نظر قرار گیرد که این بانک نیز منابع را با نرخ 14 درصد در اختیار آنها قرار داده و بانکها با نرخ 16 درصد به شرکتهای تولیدی ارائه میکنند.
یکی از شرایط ویژه در فروش این کالاها به تسهیلات خودرو اختصاص دارد که به طور ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است ولی بعد از گذشت بیش از 10 روز از اعلام این طرح و تصویب آن در جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی هنوز درباره جزئیات بیشتری از این مصوبه -از جمله نحوه دریافت و یا مبالغ بازپرداخت- که باید تا کمتر از 10 روز دیگر اجرایی شود توضیحاتی ارائه نکرده و متقاضیان با طرحی مبهم روبه رو هستند. این در حالی است که قبلا اعلام شده بود مدیران بانک مرکزی به زودی در این رابطه جزئیات را منتشر خواهند کرد.
اما آنطور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است تسهیلات جدید خودرو در نهایت برای مصرفکنندگان این امکان را ایجاد میکند که تا 80 درصد قیمت خودرو و حداکثر تا 25 میلیون تومان را در یک دوره هفت ساله پرداخت کنند.
از سویی دیگربرآوردها نشان میدهد که با شرایط اعلامی و با توجه به سود 16 درصدی در نظر گرفته شده ، اگر این وام با نرخ 16 درصد در اختیار مشتری قرار گیرد وی باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 41.7 میلیون تومان تسویه می شود. بر این اساس برای تسهیلات 25 میلیون تومانی باید حدود 17 میلیون تومان سود پرداخت شود.
در کنار تسهیلات خودرو، اعطای کارت اعتباری 10 میلیونی برای خرید اقساطی کالای داخلی و تسهیلات برای بافتهای فرسود نیز از دیگر سیاستهای اعتباری بانک مرکزی در بسته رونق اقتصادی است که تاکنون اطلاع رسانی کاملی از جزئیات آن از سوی مدیران بانک مرکزی انجام نشده است.
ایسنا