کد خبر: ۲۱۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
آخرین اخبار از خسارات جانی و مالی سیل در کشور
آخرین خبرها از سیل‌هایی که از ابتدای مردادماه تا کنون نقاط مختلفی از ۲۴ استان کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، حاکی از آن است که ۶۹ تن کشته شده و به بیش از ۳۷ هزار تن که متاثر از سیل بودند، امدادرسانی شده است. دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی هم خسارت دیده‌ است.

شمار قربانیان سیل در کشور به 69 تن رسید

آخرین خبرها از سیل‌هایی که از ابتدای مردادماه تا کنون نقاط مختلفی از ۲۴ استان کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، حاکی از آن است که ۶۹ تن کشته شده و به بیش از ۳۷ هزار تن که متاثر از سیل بودند، امدادرسانی شده است. دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی هم خسارت دیده‌ است.

نژاد جهانی، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین آمارها از شمار جانباختگان سیل اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: آخرین آمارهای ما حاکی از مرگ ۶۹ تن درپی وقوع سیل در نقاط مختلف کشور است که البته با توجه به ادامه عملیات جست‌وجو در برخی از نقاط احتمال افزایش جانباختگان وجود دارد که در این صورت تعداد اعلام خواهد شد.  

وی با بیان اینکه از میان ۶۹ نفر فوتی شش نفر تبعه کشور عراق هستند، گفت: همچنین طبق آخرین آمارها ۴۵ نفر مفقودند که سه نفرشان تبعه عراقی هستند و تلاش برای یافتن این افراد از سوی امدادگران هلال احمر، آتش‌نشانی و ... در حال انجام است.  

 معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور شمار مصدومان سیل در سراسر کشور را نیز ۳۹ مصدوم اعلام کرد و گفت: در میان این افراد، سه تبعه کشور عراق نیز حضور دارند. برابر پیگیری‌های انجام شده حال عمومی عمده مصدومان خوب بوده و برخی نیز از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.  

جهانی در عین حال گفت: اجسادی که از سیل کشف شده به پزشکی قانونی صادر شده و در نهایت این سازمان آمار قطعی و دلیل مرگ افراد را اعلام خواهد کرد.

آسیب دیدگی ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل

وی درباره خسارات ناشی از سیل نیز گفت: گزارش‌های اولیه از ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل‌های اخیر کشور دچار آسیب شده که از این تعداد۱۳ هزار واحد نیازمند تعمیر و هفت هزار واحد نیز نیازمند بازسازی کامل است.   

به گفته معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور ارزیابی‌ها برای تخمین خسارات وارد شده به بخش‌های زیرساختی، حوزه کشاورزی، دامداری، باغات و ... درحال انجام است و پس از تکمیل اعلام خواهد شد.  

جهانی همچنین از جبران خسارات ناشی از سیل خبر داد و گفت: پس از تکمیل گزارش‌ها پیشنهادات برای نحوه جبران خسارات به دولت محترم ارائه خواهد شد. بخشی از خسارات به شکل مستقیم و بخشی با استفاده از ظرفیت صندوق‌های بیمه‌ای و ... جبران می‌شود. علاوه بر آن مبالغی تحت وام بلاعوض و همچنین وام‌ها و تسهیلات کم بهره ارائه خواهد شد که جزئیات و رقم آن پس از تصویب دولت اعلام خواهد شد.  

امدادرسانی به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن در سیل

صبح امروز همچنین مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ادامه عملیات امدادرسانی به دلیل وقوع سیلاب، در ۱۵ استان کشور خبرداده و به ایسنا گفته بود: که از ابتدای مردادماه تا امروز امدادگران هلال احمر به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر که تحت تاثیر سیل در ۲۴ استان کشور قرار گرفته بودند، امدادرسانی کرده‌اند.

او گفته بود: از ابتدای مرداد ماه تا شب گذشته هشتم مرداد ماه در مجموع ۲۴ استان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند که البته درحال حاضر این شرایط در ۱۵ استان همچنان ادامه دارد.  در بیش از هزار و ۸۶ شهر، روستا و مناطق مختلف عملیات امدادرسانی‌ صورت گرفته و در همین راستا حدود هزار و ۶۰۰ نفر از راه‌های مختلف زمینی و هوایی نجات داده شده و به مناطق امن منتقل شدند. طی این مدت به حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در سطح کشور امدادرسانی شده است. ۳۷ مصدوم هم به مراکز درمانی انتقال داده شدند.  

به گفته ولیپور، بالغ بر شش هزار نفر نیز به صورت اضطراری اسکان داده شدند که بیشترین اسکان‌های اضطراری در استان سیستان و بلوچستان و اصفهان انجام شده است و  در حال حاضر حجم بیشتر عملیات در محدوده زریندشت فیروزکوه، رفسنجان استان کرمان، محدوده دزفول استان خوزستان، جنوب استان فارس و مناطق عشایر نشین چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین این را هم گفت که سازمان هواشناسی طی امشب برای برخی از مناطق از جمله شمال خوزستان، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و فارس و در واقع مناطق غربی کشور هشدار قرمز اعلام کرده است که در همین راستا سازمان امدادونجات نیز در آماده باش قرار دارد.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار