کد خبر: ۲۱۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
رئیس سازمان سنجش با اشاره به اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: نتایج اولیه آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت کارنامه امشب منتشر می‌شود.

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ امشب اعلام می‌شود

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: نتایج اولیه آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت کارنامه امشب منتشر می‌شود.

دکتر عبدالرسول پورعباس امروز ۱۱ مرداد در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۱ در سازمان سنجش آموزش کشور گفت: پس از اعلام نتایج اولیه و انتشار کارنامه، فرآیند انتخاب رشته انجام می‌گیرد.

وی افزود:  تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب گروه‌های مختلف آزمایشی طی چهار روز چهارشنبه ۸، پنج شنبه ۹، جمعه ۱۰ و شنبه ۱۱ تیرماه با یکدیگر رقابت کردند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: تعداد داوطلبان زن در کنکور امسال ۹۱۵ هزار و ۴۱ نفر و تعداد داوطلبان مرد ۵۷۴ هزار و ۱۷۹ نفر بود که بر این اساس ۶۱ درصد کنکوری‌های امسال را زنان و ۳۹ درصد را نیز مردان تشکیل دادند.

پور عباس تاکید کرد: نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۱ اواخر شهریورماه اعلام شود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور نیز با تاکید بر اینکه بیش از یک میلیون ۱۵۷هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی شدند، گفت: حدود ۵۳۰ هزار داوطلب در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری پذیرش می شوند.

دکتر احسان جمالی در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ که امروز در ساختمان مرکزی سازمان سنجش در حال برگزاری است، به جزئیات انتخاب رشته و ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۱ معادل ۸۹ درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: حدود ۵۳۰ هزار نفر ظرفیت به صورت با آزمون و بدون آزمون در دانشگاه ها پذیرش می‌شوند که ۳۰۳ هزار نفر این داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در رشته پزشکی تعداد ۹ هزار و ۷۰۰ داوطلب، در رشته دندانپزشکی ۱۹۰۰ نفر و در رشته داروسازی هم ۱۴۰۰ داوطلب در دوره های روزانه، شبانه، مناطق محروم و دانشگاه آزاد پذیرش خواهند شد و به طور کلی ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر در سه رشته پرطرفدار علوم پزشکی برای سال ۱۴۰۱ پذیرفته می‌شوند.

وی تاکید کرد: بعید است تغییر خاصی در ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری داشته باشیم.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه ۱۲ درصد داوطلبان کنکور امسال غایب بودند، گفت:  تعداد یک میلیون و ۳۰۸ هزار داوطلب در آزمون حاضر بودند که این میزان معادل تعداد شرکت کنندگان سال گذشته است.

وی افزود: دفترچه راهنمای انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۱ از روز جمعه ۱۴ مرداد در سایت این سازمان فعال می شود و سیستم انتخاب رشته مجازی که می تواند به داوطلب برای انتخاب رشته بهتر کمک کند نیز از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد فعال می شود.

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای داوطلبان مجاز در دوره ها و رشته های با آزمون از دوشنبه ۱۷ مرداد آغاز می شود و تا شنبه ۲۲ مرداد ادامه دارد و زمان ثبت نام و انتخاب رشته محل برای داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده‌اند و می خواهند رشته ها و دوره های صرفا با سوابق تحصیلی را انتخاب کنند نیز از ۱۸ مرداد آغاز می شود و تا ۲۳ مرداد ادامه دارد.

جمالی با بیان اینکه ویژه نامه انتخاب رشته پیک سنجش نیز از سوی سازمان سنجش روز ۱۳ مرداد منتشر می‌شود، اظهار کرد: انتخاب رشته مجازی و ویژه نامه حاوی تمام نکاتی که داوطلب برای انتخاب رشته نیاز دارد، است و داوطلب می‌تواند با هزینه ای معادل ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان تمامی شرایط مناسب یک انتخاب رشته را مشاهده کند.

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، اواخر مردادماه در رشته های بورسیه و دارای شرایط خاص اسامی اولیه اعلام می شود تا مراحل بعدی مربوط به رشته خود را بگذرانند. نتایج نهایی هفته آخر شهریورماه اعلام می شود و کارنامه تمامی داوطلبان در هفته اول مهرماه منتشر می شود.

وی ادامه داد: چند تغییر در حوزه انتخاب رشته برای کنکور ۱۴۰۱ انجام شده است، یک اینکه تاثیر سوابق تحصیلی از ۳۰ درصد سال گذشته به ۴۰ درصد رسیده و به صورت مثبت تاثیر دارد. تغییر دیگر اینکه در رشته بهیاری فقط می توانستند در دوره روزانه پذیرفته شوند که امسال پذیرش به صورت شهریه پرداز و پذیرش دانشگاه آزاد هم به محل های پذیرش این رشته افزوده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار