کد خبر: ۲۱۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
قیمت دلار در بازار آزاد امروز به زیر ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. آیا ممکن است دلار کمتر از ۳۰ هزار تومان نیز برسد؟ در چه شرایطی این ارز وارد کانال ۲۸ هزار تومان می‌شود؟

تداوم ریزش قیمت دلار در بازار آزاد

نوسانات قیمت دلار به جایی رسید که قیمت دلار در بازار آزاد امروز به ۳۱ هزار و ۲۵۰ تا ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. برخی کانال‌های تلگرامی قیمت‌های پایین‌تری را هم منتشر کرده‌اند. آیا ممکن است این ارز به کمتر از ۳۱ هزار تومان نیز برسد؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۳۱ هزار تومان در بازار وجود دارد. اما با توجه به سیاست‌های کلی کشور مبنی بر چرخش پول کم در بازارها، انتظار بالا رفتن از ۳۳ هزار تومان را نمی‌توان داشت.

او افزود: اما رشد قیمت دلار در ماه‌های گذشته به دلیل انباشت تقاضا بود. به دلیل این انباشت تقاضا، پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمت دلار بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد. یعنی انتظار می‌رود تا پایان سال قیمت این ارز بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد.

اما آیا ادامه کاهش قیمت بیشتر در این ارز وجود دارد؟ و اینکه شرط کاهش قیمت این ارز چیست؟

دیبا در این خصوص در ادامه توضیح داد: البته ممکن است که قیمت دلار به ۲۸ هزار تومان نیز برسد.

او گفت: اخباری مبنی بر شکل‌گیری یک توافق خوب در بازار منتشر می‌شود. اگر این توافق صورت بگیرد، احتمال دارد که قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه شود.

این کارشناس بازارهای مالی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران دیگر به دنبال پول‌پاشی نیستند. همین عامل باعث می‌شود که قیمت این ارز تا پایان سال به ۲۸ هزار تومان نیز برسد. اما مجددا در پایان سال که میزان تقاضا افزایش یاید، قیمت این ارز نیز افزایشی می‌شود و به محدوده ۳۰ تا ۳۲هزار تومان می‌رسد. این محدوده قیمتی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.

در این روزها سیگنال‌هایی متفاوتی از مذاکرات هسته ای و اخبار سیاسی برای بازار دلار ارسال شده است.در حالی که در روزهای اخیر اخبار از احتمال آغاز دوباره مذاکرات برجامی حکایت می‌کرد، ذر روزهای گذشته آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

اما به نظر می‌رسد معامله‌گران توجه بیشتری به پیام‌های مربوط به احتمال آغاز دوباره مذاکرات نشان داده‌اند. به ویژه که علی باقری کنی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات نیز گفته است که ایران برای جمع‌بندی سریع گفتگوها آمادگی دارد و می‌توان به آمریکا فرصت دیگری بدهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار