به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر ویدئویی از میثم لطیفی، معاون رئیس جمهوری در امور استخدامی درباره تعداد فرودگاههای کشور منتشر شده که در این باره میگوید:« اگر اشتباه نکنم ۵۰ یا ۵۴ فرودگاه در کشور داریم، آلمان پنج فرودگاه دارد. تقریبا همه اینها فرودگاههای بینالمللی هستند. فرودگاه بینالمللی یعنی گمرک میخواهد، پلیس بینالملل میخواهد. یعنی استانداردی دارد.» محمد محمدیبخش در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵۳ فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاهها است و تعدادی فرودگاههای مشترک نظامی و غیرنظامی داریم که از آنها نیز استفاده میکنیم. همچنین تعدادی فرودگاه در کشور متعلق به وزارت نفت و وزارت ارتباطات است و تعدادی از سطوح پروازی نیز در اختیار سایر وزارتخانهها است.
وی ادامه داد: آن چیزی که وزارت راه و شهرسازی متکفل آن است همان ۵۳ فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاهها و فرودگاههای مشترک است. البته فرودگاهها صرفاً برای جابهجایی مسافر ساخته نشده و میتواند کشور را در شرایط خاص نجات دهد. به عنوان مثال فرودگاه بم در چند شب حق خودش را نسبت به کل کشور ادا کرد یا فرودگاه کرمانشاه در حادثه زلزله و سیل ما را نجات داد و این نقش فرودگاهها در حوادث و بلایای طبیعی است که میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
در همین رابطه محمدیبخش - رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه در سالهای گذشته به واسطه بالگرد و هواپیما وارد شهرها و استانهای سیلزده شدیم، به ایسنا گفت: در حال حاضر اگر در سیستان و بلوچستان اتفاقی مانند سیل بیفتد، این فرودگاهها هستند که ما را نجات میدهند. به عنوان مثال در همین اتفاق اخیر که در طبس افتاد، تعداد ۳۰ سورتی پرواز برای امداد و انتقال در فرودگاه طبس با سه هواپیما و شش بالگرد انجام دادیم که شامل اعزام پزشک، دارو، تجهیزات و جابهجایی آسیبدیدگان بود. همین مسائل است که ماهیت فرودگاهها را نشان میدهد.
او در پاسخ به این سوال که سیاست توسعهای در فرودگاهها به شکل توسعه کمی است یا کیفی؟ اظهار کرد: مجوز فرودگاه را یک نهاد تایید نمیکند بلکه سلسله فرآیندی دارد که باید اتفاق بیفتد و یک فرودگاه صرفاً با درخواست یک نفر احداث نخواهد شد. تمام فرودگاههای کشور این فرآیند را طی کردند اما به نظر میرسد آنقدر که در حوزه فرودگاهی توسعه پیدا کردیم در زمینه ناوگان هوایی توسعه نیافتیم و با یکدیگر همخوانی ندارد. این اشکالی است که باید رفع شود چرا که مانند پیکری هستیم که با هم تناسبی ندارد بنابراین باید به این موضوع توجه جدی کنیم.
وی اضافه کرد: براساس شرایط موجود دنبال توسعه فرودگاهی نیستیم چرا که در وهله نخست قانون به ما این اجازه را نمیدهد و اجازه نداریم از بودجه و اعتبارات موجود، فرودگاه جدید احداث کنیم اما نمیتوانیم آنها را کاهش دهیم؛ چرا که فرودگاه را احداث کردیم و برای احداث آن سرمایهگذاری و هزینه هنگفتی صورت گرفته است، اما در حال حاضر تنها یک هزینه نگهداری دارد. از سوی دیگر اگر اتفاقی در کشور بیفتد همین فرودگاهها هستند که به کل کشور کمک خواهند کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در برخی از فرودگاهها تقریباً پروازی صورت نمیگیرد، اعلام کرد: باید در این بخش بیشتر فعالیت کنیم که تعداد هواپیماهای خود را افزایش دهیم و چراغ فرودگاهها را روشن کنیم تا بتواند به مردم سرویسدهی کند. در این صورت تناسب برقرار خواهد شد اما این سیاست را هم نداریم که اگر باند یک فرودگاه ناقص است یا نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، آن را انجام ندهیم و سراغ احداث فرودگاه جدید برویم و کلنگ دیگری را بزنیم. این روش درست نیست و البته در سیاستهای دولت هم قرار ندارد.