کد خبر: ۲۱۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های سال 91 به نفع صنعت خودرو بود، گفت: اما برجام صنعت خودرو را به عقب برگرداند و خط مونتاژ خودرو دوباره راه افتاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عادل پیرمحمدی امروز در یک نشست خبری گفت: مشکل صنعت خودرو ما این است که توسعه محصول نداشته، زیرا صنعتی که خودش طراح باشد، بیشتر می‌تواند عیوب کیفی را پیدا کند، بنابراین یکی از دردهای صنعت خودرو و عدم توسعه این بخش این است که توسعه محصول نداشته‌ایم و همواره دنباله رو پژو بوده‌ایم. 

* برجام صنعت خودو را به عقب راند

این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: اعمال تحریم‌ها در سال 91 به نفع صنعت خودرو شد، صنعت خودرو ایران فهمید که صاحب دانش طراحی به معنای واقعی نیست و بر این اساس به دنبال طراحی رفتیم و حاصل آن تولید خودروهای دنا و رانا بود، اما با آمدن برجام متاسفانه دوباره توسعه محصول متوقف شد، زیرا دوباره سر و کله پژو فرانسه پیدا شد و خط مونتاژ خودرو راه افتاد و این در حالی است که هیچ خودروسازی با مونتاژ کاری خودروساز نشده و به عبارتی به جایی نرسیده است، ممکن است مونتاژ کاری برای سلیقه مردم خوب باشد، اما علاج کار نیست. ما فقط به دنبال تولید خودرو نیستیم، بلکه به دنبال ارزش افزوده هستیم.

وی بیان داشت: ارزش افزوده مونتاژکاری در صنعت خودرو کمتر از 10 درصد است، واقعیت این است که با ورود مجدد پژو بعد از برجام دوباره توسعه محصول متوقف شد و این در حالی است که چاره کار خودروساز این است که خودش طراحی کند و دانش فنی متناسب با آن طراحی به دنبال خواهد داشت. اما از آنجا که دارای دانش طراحی برخی خودروها نبوده‌ایم، در نتیجه نمی‌توان عیوب کیفی آن را نیز به درستی شناخت. 

مدیرعامل شرکت طراحی و تامین قطعات خودرو بیان داشت: با توسعه محصولی که طی چند سال گذشته و بعد از تحریم‌های سری دوم در حال وقوع است و تولید خودروهایی مانند تارا و ریرا می‌توان بعد از این شاهد کیفیت ملموس در خودروها و به عبارتی محصولات آتی بود و این موضوع قطعی است .

وی بیان داشت: ما مخالف همکاری با شرکای خارجی نیستیم، بلکه با همکاری با شرکای خارجی برای مونتاژ کاری مخالف هستیم. 

پیرمحمدی اظهار داشت: امروز صنعت خودروی کشور تحریم شده، در حالی که فروش خودروی کامل (CBU) تحریم نیست. تحریم صنعت خودرو با هدف زمین‌گیر کردن صنایع دیگر بوده است. 

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: با تحریم روسیه، تمام صنعت خودروسازی روسیه دچار توقف شده است، چنانچه صنعت خودروسازی این کشور از ما درخواست کمک کرده‌اند. 

وی در ادامه درباره ارز بری 1750 یورویی تولید هر خودرو در شرکت ایران خودرو بیان داشت: یک بخش از این ارزبری شامل مواد اولیه از جمله فولاد، پتروشیمی، مواد گرانبها و غیره است. 

پیرمحمدی بیان داشت: در برخی از مواد فولاد یا پتروشیمی‌ها به خودکفایی نرسیده‌ایم که باید آنها را وارد کرد و لذا حدود 35 درصد از ارزبری خودرو مربوط به واردات این مواد است. 

وی بیان داشت: 30 تا 35 درصد ارزبری نیز مربوط به قطعات الکترونیکی است و 30 درصد دیگر نیز که حدود 600 تا 650 یورو را شامل می‌شود، در برگیرنده قطعات های تک موتوری و گیربکس است که در تلاش برای خودکفا شدن در آنها نیز هستیم. 

* مشکل در تامین ریزتراشه‌ها در صورت افزایش تنش بین چین و تایوان

این کارشناس صنعت خودرو در مورد تنش‌های سیاسی بین چین و تایوان و تاثیر آن بر تامین ریزتراشه‌ها گفت: تا حدود زیادی در زمینه ریزتراشه‌ها وابسته هستیم، بنابراین در صورت بالا گرفتن تنش‌ها بین دو کشور چین و تایوان نه تنها خودروسازی کشور ما بلکه صنایع جهان از این مساله متضرر و دچار بحران می‌شوند. 

وی با بیان اینکه تایوان یکی از قطب‌های تولید کننده قطعات الکترونیکی و ریزتراشه‌ها است، گفت: البته با توجه به تحریم‌های حاکم بر کشور ما در مورد تامین ریزتراشه‌ها تامین‌کنندگان کمتری داریم، بنابراین در صورت بالا گرفتن تنش‌ها بین این دو کشور، صنعت خودروسازی ما با مشکلات بیشتری برای ریزتراشه‌ها مواجه خواهد بود. 

پیرمحمدی در ادامه به قیمت‌گذاری دستور خودرو اشاره کرد و بیان داشت: عامل مهم و اساسی زیان دهی صنعت خودرو تولید محصولات این صنعت با قیمت دستوری است . عمده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در بورس و با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت گذاری محصول نهایی دستوری است. 

وی افزود: زمانی که قیمت تمام شده یک خودرو 205 میلیون تومان باشد، اما قیمت تکلیفی آن 140 میلیون تومان باشد و باید با قیمت دستوری خودرو عرضه شود، قطعا این وضعیت نتیجه‌ای جز زیان نخواهد داشت. 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار