صنعت خودرو امروز با مسائل و مشکلات متعددی در حوزه تولید و نقدینگی روبروست به طوری در شرایط کنونی علاوه بر مشکل کاهش توان مالی، تولیدکننده نیز به دلیل عدم تامین منابع مالی با مشکلات جدی مواجه است. هرچند در حال حاضر بستههای حمایتی دولت به منظور خروج از رکود اقتصادی در کشور وجود دارد اما متاسفانه رکود فعلی تنها در صنعت خودرو وجود ندارد بلکه این وضعیت بر در تمام بخشهای صنعتی و اقتصادی کشور حاکم شده به طوری که این شرایط موجب شده که اغلب کارخانجات تولیدی با ظرفیتی کمتر از 50 درصد در حال فعالیت هستند. البته بسته حمایتی دولت بر رفع رکود از بازار خودرو تاثیرات مثبتي خواهد داشت. با اين حال هرچند اين بسته پیشنهادی دولت و حمایتی مالی از خودروسازان و قطعهسازان در خروج صنعت از وضعیت کنونی موثر خواهد بود اما باید راهکاری اساسیتر برای خروج صنعت خودرو کشور از شرایط فعلی اتخاذ شود.
با وجود اینکه بستههای حمایتی دولت میتواند راه نجات اقتصاد کشور از شرایط فعلی باشد اما صرفا این بسته نباید مالی بوده و میتواند راهکارهای دیگری در این بسته حمایتی در نظر گرفته شود. امروز نقدینگی علت همه مشکلات تولید و صنعت خودروي كشور نیست. امروز سهم مهمی از مشکلات صنعت خودرو مربوط به تامین سرمایه است. هرچند مشکلات بزرگتری در این حوزه وجود دارد که تا آنها حل نشود همچنان مشکلات وجود خواهد داشت اما قطعا سهم مهم نقدینگی را در حوزه تولید نمیتوان منکر شد. طرح بازنگری در تعرفه واردات خودرو نيز يكي از موضوعاتي است كه طي هفتههاي گذشته چند مرتبهاي مطرح شده است. امروز تعرفه ضمن اینکه منشاء درآمد دولت است و برای جلوگیری از کسری بودجه یا تامین منابع در بودجه سالیانه موثر است اما از طرف ديگر عامل کنترل واردات بوده و در راستای حمایت از تولید و اشتغال در کشور است. البته میزان تعرفه و سود گمرکی بسته به رویکرد دولت در این جریان دارد چراکه همواره میزان تعرفه رویکرد و سیاست دولت را در زمینه واردات تعیین میکند. در وضعیت کنونی صرفا نمیتوان با افزایش تعرفه از تولید داخل حمایت كرد؛ بلکه ضرورت دارد تا خودروسازان نسبت به افزایش کیفیت در تولیدات خود، کاهش قیمت و خدمات پس از فروش مناسب تلاش بیشتری داشته باشند.