کد خبر: ۲۱۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
گرگان- شگردهای مختلف برخی از پزشکان مانند عدم نصب کارتخوان برای فرار مالیاتی علاوه بر اینکه یک تخلف مستوجب مجازات تلقی می‌شود، مشکلات عدیده ای را برای بیماران در گلستان ایجاد کرده است.
 
 

طی سالیان اخیر و با تغییر رویکرد دولت و سازمان‌ها و مؤسسات مالی بالادستی پرداخت مالیات به یکی از ارکان اصلی تأمین بودجه عمومی کشور تبدیل شده و دولتمردان تلاش می‌کنند به انحاء مختلف ضمن جلوگیری از فرار مالیاتی و در راستای عدالت اجتماعی، سهم مالیات در بودجه عمومی دولت را محقق کنند.

خودروهای لوکس، خانه‌های خالی و البته تراکنش مالی اصناف و مشاغل از جمله پزشکان و وکلا هم به صورت ویژه در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

اما ترفندهای «فرار مالیاتی پزشکان» یکی از موضوعاتی است که این روزها اقشار جامعه بیشتر با آن روبرو هستند؛ آنها در مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی این مسأله را مشاهده کرده و از نزدیک لمس می‌کنند.

«نبود دستگاه کارتخوان» و یا خرابی آن، یکی از این شگردها است که گلایه و نارضایتی‌های بسیاری را در بین مردم ایجاد کرده است؛ افرادی که به سبب مشکل جسمی و بیماری به مطب مراجعه کرده و با نبود دستگاه کارت خوان مواجه می‌شوند و یا در بهترین شرایط منشی به آنها «شماره کارت» داده تا با استفاده از نرم افزارهای بانکی، وجه را انتقال دهند.

هرچند در سال‌های اخیر پیگیری‌های زیادی نسبت به این موضوع شده اما گویا نیمی از پزشکان خود را تافته جدا بافته از جامعه می‌دانند و پرداخت مالیات را به عنوان یک وظیفه قانونی نمی‌پذیرند و از نصب پوز رویگردان هستند.

سازمان امور مالیاتی به عنوان متولی نظارت و البته تحصیل مالیات از اقشار مختلف بارها به برنامه‌ریزی برای برخورد با متخلفان اشاره داشته اما هیچیک از این موضوعات جنبه عملی به خود نگرفته است.

درست است که فرار مالیاتی پزشکان، تأمین بودجه اختصاص یافته در این بخش را دچار چالش می‌کند اما مهم‌تر از این مسأله، سختی و مشقت بیمارانی است که دچار این ترفندها شده و مجبور هستند برای دریافت پول نقد به شعب بانک‌ها در سطح شهر مراجعه کنند.

فرارمالیاتی طبیان ورنج بیماران/پزشکان ازنصب کارتخوان متواری هستند

پول نقد پرداخت کن!

یک خانم مسن گرگانی که به یکی از مطب‌های پزشکان متخصص ارتوپد مراجعه کرده بود در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: علیرغم زانو درد و مشقت در راه رفتن، به مطب مراجعه کردم اما منشی پزشک به بنده گفت دستگاه پوز آنها خراب است و باید پول نقد پرداخت کنید.

کارمند ساده با حقوق اندک مجبور به پرداخت مالیات بوده اما یک پزشک با درآمد بالا از دادن مالیات خودداری می‌کند خانم صفری ادامه داد: بنده که پول نقد همراه نداشتم مجبور شدم علی رغم کهولت سن و درد پا، دو طبقه ساختمان را پایین آمده تا از خودپرداز پول دریافت کنم.

وی عنوان کرد: با توجه به محدودیت دریافت پول نقد از دستگاه خودپرداز، برای برخی از خدمات مانند رادیولوژی، ام آر آی، نوار عصب، دندان پزشکی و غیره باید کارت‌های بانکی متعددی داشته باشید تا بتوانید دستمزد پزشک را پرداخت کنید.

صفری گفت: هنگام نوبت گیری هم منشی مستقیم به بیمار اعلام می‌کند که پول نقد همراه داشته باشید زیرا دستگاه کارتخوان نداریم و این مسئله در بین همه پزشکان جا افتاده است.

دستگاه پوز خراب است

یک خانم ۳۵ ساله گرگانی هم در خصوص فرار مالیاتی پزشکان به خبرنگار مهر گفت: برای گرفتن نوار مغز از فرزندم به متخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کرده که هزینه آن بیش از ۴۰۰ هزار تومان بود و به دلیل نداشتن پول نقد مجبور شدم با طفلی در بغل، سه طبقه را پایین آمده تا بتوانم از دستگاه عابر بانک پول دریافت کنم.

شیما ساداتی نیا ضمن انتقاد از این عمل پزشکان، افزود: پزشکان قشر فرهیخته جامع بوده و باید از قوانین شهروندی تمکین کنند ولی مشاهده می‌کنیم آنها با درآمدهای بالا از پرداخت مالیات فرار کرده اما کارمندان ساده با حقوق ناچیز مجبور به پرداخت مالیات هستند و این مسأله باید اصلاح شود.

فرارمالیاتی طبیان ورنج بیماران/پزشکان ازنصب کارتخوان متواری هستند

وی ادامه داد: حتی گاهی منشی شماره کارت اعلام کرده تا فرد بیمار هزینه درمان را به آن شماره واریز کنند و بیمار هم که به دنبال درمان درد خود است مجبور بوده تا این مسائل را تحمل کنند.

فرار پزشکان از پاسخگویی

برای دریافت چرایی عدم تکمین پزشکان از نصب دستگاه کارتخوان و پایانه فروشگاهی، حداقل با چهار پزشک تماس گرفته اما آنها حاضر به پاسخگویی نبودند و اما یک کارشناس امور مالیاتی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مالیات به عنوان حقوق متقابل دولت و مردم شناخته شده و دولت باید مالیات را دریافت کرده و به خوبی مصرف کند.

رحیم جوادی افزود: اگر در کشور فرهنگ پرداخت مالیات جا بیفتد، بخش زیادی از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد که رسانه‌ها در این خصوص می‌توانند کمک کننده باشند.

وی بیان کرد: بارها با اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی در استان جلسه برگزار شده و موارد لازم به آنها گوشزد شده است اما آنها در نهایت به این جمله می رسند که «کاری نکنید که پزشکان مهاجرت کنند.»

جوادی اضافه کرد: در شرایطی که اصناف با وجود تعطیلی‌های ناشی از کرونا، مالیات پرداخت می‌کنند اما شاهد این هستیم که پزشکان، از نصب دستگاه کارتخوان رویگردان هستند.

وی اضافه کرد: تصور پزشکان مبنی بر اینکه با این روش می‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند، اشتباه است زیرا دریافت تراکنش‌ها مالی آنها و خانواده‌هایشان برای دولت مشخص بوده و حتی مأمور مالیاتی با مراجعه به مطب می‌تواند، تخمین بزنند که روزانه این پزشک چند بیمار دارد.

عدم نصب دستگاه کارتخوان تخلف است

مدیرکل امور مالیاتی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از سال ۱۳۹۸ همه پزشکان عمومی و متخصص مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها و مراکز درمانی خود شده و عدم تمکین به این اصل سرپیچی از قانون تلقی می‌شود.

فرارمالیاتی طبیان ورنج بیماران/پزشکان ازنصب کارتخوان متواری هستند

قربان حاجی مشهدی افزود: در همین راستا و در نوبت‌های متعدد با دستگاه‌های ناظر همچون بازرسی استان و دادستانی مکاتبات متعدد انجام شد تا با متخلفان برخورد شود.

وی بیان کرد: در گام نخست تلاش می‌کنیم ابتدا پزشکان را از قوانین مطلع کرده و آنها را به رعایت قانون تشویق کنیم در صورت عدم تمکین پزشکان از مجاری قانونی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

حاجی مشهدی عنوان کرد: پس از اطلاع رسانی نظر داریم به صورت میدانی به سراغ همه پزشکان رفته و آنهایی را که با شگردهایی همچون کارت به کارت یا پول نقد یا حساب منشی و اقوام به دنبال فرار مالیاتی هستند را شناسایی خواهیم کرد.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده چنین تخلفاتی موضوع را به دفتر مبارزه با فرار مالیاتی اطلاع رسانی کنند.

مدیر کل امور مالیاتی گلستان افزود: از سوی دیگر با هماهنگی انجام شده با بانک مرکزی، مقرر شده محدودیت‌هایی برای انجام کارت به کارت اجرایی شود تا اگر پزشکان از این طریق قصد دور زدن قانون را دارند، شناسایی و با آنها برخورد شود.

حاجی مشهدی با بیان اینکه تاکنون چندین مورد برخورد در این راستا انجام شده است، گفت: سازمان امور مالیاتی بدون اغماض با تمام پزشکان متخلف برخورد خواهد کرد و برای این افراد پرونده تشکیل می‌شود و مردم هم می‌توانند اطلاعات این افراد و شماره حساب آنها را در اختیار ما قرار دهند.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی دو نهاد متولی بوده که می‌توانند ما را در این مسیر همراهی کنند و یقیناً با همراهی آنها این مسئله مرتفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برای اجرای نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان و مراکز درمانی، همکاری نظام پزشکی ضروری بوده لذا باید این سازمان برای شفافیت مالیاتی و همچنین رفاه مردم، پزشکان را مجاب به نصب این دستگاه کرده و همچنین لازم است تا سازمان امور مالیاتی به صورت جدی تر با خاطیان برخورد کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار