کد خبر: ۲۱۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با تاکید بر اینکه رتبه بورس ایران در رعایت حقوق سهام‌داران خرد بسیار پایین است، اظهار کرد: تشکیل کانون سهام‌داران حقیقی می‌تواند به حل مشکلات در این حوزه کمک کند.

رتبه پایین بورس ایران در رعایت حقوق سهام‌داران خرد

سعید اسلامی بیدگلی امروز در نشست خبری با بیان اینکه تلاش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری این است که فارغ از منافع یک گروه خاص به بازار سرمایه کمک کند، اظهار کرد: گره‌هایی که امروز در اقتصاد کشور وجود دارد، پیچیده و طولانی است و احتمالا بازیگران زیادی هم از این گره‌ها نفع می‌برند. باز شدن این گره‌ها نیازمند این است که همه بازارها کار خود را درست انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش کرده است نقش بیشتری در ارکان بازار سرمایه ایفا کند، اظهار کرد: این تلاش باعث شده است این کانون و هم کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بخش‌های مختلف بازار سرمایه از جمله بورس‌ها نماینده قانونی داشته باشند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران درمورد برنامه‌های این کانون توضیح داد: کانون با دانشگاه‌های مختلف قراردادهای پژوهشی امضا کرده است و سعی می‌کند بدنه کارشناسی خود را تقویت کند. باید به جایی برسیم که سازمان برنامه و بودجه، دولت و سایر نهادها در تدوین و اجرای قوانین نظر کانون را جویا شده و اعمال کنند.

تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری فساد است

اسلامی در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری گفت: به نظر من تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری فساد است. ما حتی نتوانستیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم؛ چراکه طبق قانون اگر دولت در امور شرکت‌ها دخالت کند، باید زیانی که ایجاد می‌شود را جبران کند، درحالی که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد.   در این مورد اجماع حقوقی می‌تواند کمک کند تا اگر تصمیمی می‌گیرند که به زیان سهام‌داران است، آن زیان را جبران کنند.

برخی حقوقی بدیهی سهام‌داران خرد رعایت نمی‌شود

اسلامی در ادامه با بیان اینکه رتبه بورس ایران در رعایت حقوق سهام‌داران خرد بسیار پایین است، اظهار کرد: در بازار سرمایه برخی حقوق بدیهی سهام‌داران خرد رعایت نمی‌شود. تشکیل کانون سهام‌داران حقیقی می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط بازار سرمایه با افزایش تعداد سهامداران تغییر کرده، اظهار کرد: دولت دیگر نمی‌تواند نقش بازار سرمایه را انکار کند و باید درباره تمام تصمیمات، مردم را اقناع کند. شورای عالی بورس به عنوان یک رکن فراجناحی در اتخاذ تصمیمات نقش دارد و این تضاد تصمیمات نقاط ضعف محسوب می‌شود و البته تمام این موضوعات به شکل حاکمیت مربوط که آباد این اجازه را می‌دهد ارکان خود التزام داشته باشیم؟

اسلامی با اشاره به پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار گفت: درباره بررسی پیش نویس اصلاحیه بازار سرمایه جلسات متعددی برگزار شد و اشکالات و ایرادات متعددی را به این پیش‌نویس متوجه دیدیم از جمله اینکه توجهی به روندهای جهانی نشده و از آنجایی که پس از ١۵ سال فرصت تغییر قانون پیش آمده باید از این فرصت به درستی استفاده کرد از این رو نامه ای مبنی بر شمردن ایرادات و اشکالات محتوایی را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال کردیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری درباره شرایط اقتصادی کشور برای سرمایه‌گذاری در بورس ادامه داد: اقتصاد ایران دچار ابهاماتی جدی است و می دانیم که برجام چه تاثیراتی می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد. در حال حاضر مجموعه اقتصاد ایران با عدم تعادل‌های متعددی مواجه است و این شرایط باعث شده سرمایه‌داران نسبت به سرمایه‌گذاری دربازار ها کوتاه نگر باشند.

اسلامی افزود: وقتی سرمایه داری متوجه می‌شود، در مدت زمان ۶ ماهه ٢۵ درصد دارایی و ثروت خود را در بازار سرمایه از دست می‌دهد به طور قطع وارد بورس نمی‌شود و همین شرایط باعث کوچ سرمایه بین انواع بازارها شده و سیاست ‌گذار باید در اولویت نسبت به برقرار ی ثبات در اقتصاد اقدام کند.

 اگر بازار سرمایه بزرگ شود همه ذینفعان منتفع می‌شوند

در ادامه این نشست، محمدرضا دهقانی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه هدف این کانون کمک به توسعه بازار سرمایه است، اظهار کرد: اگر بازار سرمایه بزرگ شود، همه ذینفعان منتفع می‌شوند.

وی ادامه داد: برای تنظیم پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار کمیته‌ای تشکیل داده و از فعالین و پیشکسوتان بازار سرمایه دعوت کردیم و ۲۰ جلسه برگزار شد و نتیجه آن ارسال چند نامه به مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

دهقانی با انتقاد از اینکه در بازار سرمایه قطب‌نما وجود ندارد، توضیح داد: این قطب‌نما می‌تواند بازارهای توسعه یافته در دنیا باشد.

معنای قیمت‌گذاری دستوری این است که به سازوکارهای بورس توجه نشده است

وی در ادامه با بیان اینکه ریشه قیمت‌گذاری دستوری این است که به سازوکارهای بورس توجه نشده است، اظهار کرد: ممکن است اهداف قیمت‌گذاری دستوری زیبا به نظر برسد و گفته شود برای حمایت از قشر ضعیف است اما متضرر اصلی از این موضوع مصرف کننده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار