کد خبر: ۲۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
رییس بخش خاورمیانه شرکت بریتیش پترولیوم (BP) گفت: بی پی در حال تلاش برای آغاز دور تازه همکاری با ایران در پروژه های نفت و گاز در دوران پس از تحریم ها است.
 «مایکل تاون شند» رییس بخش خاورمیانه بی پی در حاشیه دیدار با معاون امور بین الملل وزیر نفت، اظهار داشت: برخی شرایط همانند سالهای گذشته است اما در برخی بخشها شاهد تحولات قابل توجهی هستیم زیرا ایران با وجود تحریمها در طول سالهای اخیر، در صنعت نفت و گاز به پیشرفتهای مطلوب و خیره کننده ای دست یافته است.
رییس بخش خاورمیانه بی پی با بیان اینکه ایران افزون بر منابع عظیم ذخایر نفت خام و گاز طبیعی، تجارب و دانش خوبی در این حوزه ها بدست آورده است، گفت: بی پی در حال تلاش برای آغاز دور تازه همکاری با ایران در پروژه های نفت و گاز در دوران پس از تحریمها است.
تاون شند در پاسخ به پرسشی درباره حضور بی.پی در کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی در تهران گفت: امیدوارم بتوانم آذرماه در کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) شرکت کنم، اما بدون تردید شرکت بی.پی در این کنفرانس حضور فعالی خواهد داشت.
وی افزود: بی پی هم اکنون به دنبال بدست آوردن اطلاعات و آگاهی بیشتر درباره چارچوب قراردادهای جدید به منظور آغاز فصل جدید همکاریها با صنعت نفت و گاز ایران است.
رییس خاورمیانه شرکت بی پی ادامه داد: ما هم اکنون با ایران در پروژه توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر همکار هستیم، همچنین شرکت ملی نفت ایران و بی پی از سالهای دور در میدان گازی رام (Rhum) در دریای شمال انگلیس شریک هستند.
تاون شند ضمن ابراز امیدواری نسبت به افزایش همکاری مشترک ایران و شرکت بی.پی در آینده، گفت: بی.پی می تواند در طیف گسترده ای از پروژه های نفت و گاز ایران از جمله ارتقای تخصص های مدیریتی، آوردن فناوریهای جدید، انتقال دانش فنی، با ایرانی ها همکاری کند.
وی با بیان آنکه فعالیت در میدانهای بزرگ توسعه یافته نیز یکی دیگر از بخشهایی است که ما علاقه مند به حضور در آنها هستیم، گفت: هم اکنون این شرکت در توسعه و برداشت نفت خام از میدان رمیله، یکی از بزرگترین میدانهای نفتی عراق فعالیت می کند ما در این پروژه در حال انتقال دانش فنی به متخصصان صنعت نفت عراق هستیم.
رییس بخش خاورمیانه بی پی تصریح کرد: حضور در پروژه های ازدیاد برداشت از میدانهای توسعه یافته (Brown Field) یکی از بخشهایی است که فکر می کنم بی.پی می تواند در این زمینه ها با ایران همکاری کند، در زمینه اکتشاف نفت ما از سالهای دور در ایران فعالیت کرده ایم و در اوایل سال ٢٠٠٠ میلادی در حوزه زاگرس مطالعات اکتشافی داشتیم.
تاون شند تاکید کرد: از میدانهای توسعه یافته، میدانهای توسعه نیافته، اکتشاف گرفته تا تکمیل زنجیره ارزش، همگی از فرصت هایی هستند که در پساتحریم می توانیم در ایران به آنها فکر کنیم.
وی با بیان اینکه فکر می کنم فرصتهای بسیاری برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های نفت و گاز ایران پس از لغو تحریمها وجود دارند، گفت: بی.پی هم اکنون در بسیاری از پروژه های نفت و گاز در دیگر بخشهای دنیا به همین روش فعالیت می کند و سرمایه گذاری های مشترک موفقی داشته است.
تاون شند در پایان تاکید کرد: ٩٠ درصد از سرمایه انسانی موجود در پروژه های بین المللی خود در صنایع نفت و گاز از نیروهای محلی بهره می گیریم و به نوعی مشارکت می کنیم که دو طرف از این همکاری سود ببرند.
شرکت ملی نفت ایران یکی از سهامداران پروژه توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز است و تلاش دارد تا سهم کنونی ١٠ درصدی خود را در این طرح افزایش دهد؛ ذخایر گازی میدان شاه دنیز آذربایجان 1.2 تریلیون تا ١.٥ تریلیون مترمکعب برآورد شده است.
فاز نخست میدان شاه دنیز نیز که بوسیله کنسرسیومی متشکل از شرکتهای بی.پی، استات اویل نروژ و سوکار توسعه داده شده از سال ٢٠٠٦ در حال تولید است، در حالی که انتظار می رود گاز فاز دوم این میدان تا سالهای ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ به اروپا برسد.
میدان گازی رام یک میدان گازی کوچک فراساحلی است که توسعه مشترک آن با سرمایه گذاری مشترک ایران و انگلیس انجام شده است، این میدان در 400 کیلومتری شهر آبردین در آبهای ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد؛ قرارداد اکتشاف این میدان در سال 1973 میلادی امضا شد و در سال 1977 به کشف میدان انجامید.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار