کد خبر: ۲۱۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از گفتگو با همتای ایرانی درباره موضوعات مربوط به مرحله نهایی مذاکرات وین خبر داد و ابراز امیدواری کرد بررسی پیشنهادات ایران در واشنگتن زمان زیادی نبرد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از گفتگو با همتای ایرانی خود درباره مذاکرات وین خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: امروز با محسن نذیری اصل نماینده دائم جدید ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار کردم. ما تعدادی از موضوعات مورد بحث مربوط به مرحله نهایی مذاکرات وین در مورد برجام را مورد گفتگو قرار دادیم.

این دیپلمات ارشد روس در توییتی دیگر نوشت: یک هفته پیش در چنین روزی، ایران به سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین پیش‌نویس پیشنهادات نهایی و از نظر ما کاملا معقول خود در خصوص پیش‌نویس تصمیم احیای برجام را ارائه کرد. امیدواریم بررسی این پیشنهاد‌ها در واشنگتن زمان زیادی نبرد.

به گزارش فارس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۳۱ مردادماه در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره روایت‌های غیررسمی منتشر شده از متن مذاکرات وین در فضای مجازی و این که گفته می‌شود ایران برخی تعهدات هسته‌ای برجامی را از سر می‌گیرد، اظهار داشت: در بحث مذاکرات همچنان در مسیر مذاکره هستیم و اجازه می‌خواهم هنوز به استقبال جزییات و روند بعدی که اتفاق نیفتاده، نرویم.

وی افزود: مطلع هستید در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسؤولانه خود پاسخش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد.

کنعانی یادآور شد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا دولت آمریکا پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکردیم. زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است. تا این زمان چنین اتفاقی رخ نداده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه پنجشنبه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیأت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکار‌های به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جو بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. دولت وی به‌رغم اذعان به این موضع، تاکنون به تحریم‌های ضد ایرانی ادامه داده و از انجام اقداماتی که برای بازگشت این کشور به برجام لازم است، کوتاهی کرده است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشار‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا در ماه‌های گذشته دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعا‌های پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار