کد خبر: ۲۱۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
گزارش «تجارت آنلاین» درباره آزمون قوه قضاییه در پرونده فولاد مبارکه؛
چند روز پیش از این بود که تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان در 297 صفحه منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت؛ در گزارش مجلس ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صد‌ها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

ذوب ثروت ملت در فولاد

گروه صنعت و تجارت: روز شنبه و در اولین روز کاری بازار سرمایه در هفته جاری خبر تعلیق شدن نماد فولاد مبارکه در بورس در رسانه ها منتشر شد. سخنگوی وزارت صمت نیز در همین روز اعلام کرد درباره تخلفات مالی شرکت فولاد مبارکه از قوه قضائیه می‌خواهیم بدون اغماض این موضوع را پیگیری کند. نام شماری از اعضای دولت قبل در این فساد برجسته است. عملکرد شرکت فولاد مبارکه با ارزش حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه و سهم حدود یک‌درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، تأثیر بسزایی در روند اقتصاد و صنعت ملی دارد. چند روز پیش از این بود که تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان در 297 صفحه منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت؛ در گزارش مجلس ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صد‌ها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است. مجموع تخلفات مالی مدیران فولاد مبارکه در خلال سال‌های مدیریت عظیمیان بالغ بر ۹۱ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. این تخلفات در ۵ سرفصل منابع انسانی و استخدام، خرید و قراردادها، تولید و فروش، مسؤولیت های اجتماعی و حقوقی و مدیریتی دسته‌بندی شده که بیشترین حجم تخلف مالی در بخش فروش احراز شده که البته قسمت اعظم این اعداد مربوط به سرفصل فروش زیر قیمت بازار است که باید به صورت دقیق توسط مقام قضایی مورد بررسی قرار گیرد.

تعلیق نماد بورس فولاد مبارکه
سازمان بورس، نماد شرکت فولاد مبارکه را تعلیق کرد تا این شرکت توضیحات لازم درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص تخلفات 92 هزار میلیاردی این شرکت در دوره مدیریت سابق را ارائه کند. با این حال شرکت فولاد مبارکه در اطلاعیه‌ای توضیحاتی در این باره ارائه کرد. در نامه منتشر شده از سوی شرکت فولاد مبارکه به سازمان بورس آمده است: اظهارنظر قطعی در خصوص کلیه ادعاهای مطروحه در گزارش مذکور منوط به رسیدگی و صدور رای قطعی از مرجع قضایی است. شایان ذکر است عملکرد شرکت فولاد مبارکه طبق صورت‌های مالی سالانه توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت و مطابق با قوانین جاری کشور و آیین نامه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار مورد رسیدگی و حسابرسی قرار گرفته و در مجامع عمومی شرکت به تصویب سهامداران رسیده است و موارد مطروحه تغییری در عملکرد تولید و سودآوری شرکت ایجاد نخواهد کرد.

آزمون پیش روی قوه قضائیه
سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: از قوه قضاییه می خواهیم در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه بدون اغماض پیگیری لازم را انجام دهد. امید قالیباف در گفتگو با تسنیم ،در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه، گفت: از ابتدای وزارت فاطمی امین گزارشات غیررسمی در این رابطه مطرح بود به همین دلیل اولین تغییر مدیریتی وزیر صنعت در شرکت فولاد مبارکه صورت گرفت. وی با اعلام اینکه از تغییر مدیرعامل فولاد مبارکه تاکنون ده‌ها تغییرات مدیریتی دیگر نیز در فولاد مبارکه انجام شده است، گفت: وزارت صنعت با اصلاح رویه ها در این مجموعه به سمت شفاف سازی و افزایش کارآمدی حرکت می کند. سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه نیز از قوه قضاییه می خواهیم بدون اغماض این موضوع را پیگیری نماید.

ضعف سیستم‌‌ نظارتی درون‌سازمانی
در همین حال عضو کمیته تحقیق و تفحص فولاد مبارکه با تاکید بر ضرورت برخورد بدون اغماض با عاملان تخلف در شرکت بورسی فولاد مبارکه، گفت: وقتی تخلفی صورت می‌گیرد حتما آن تخلف از یک جهت به سیستم‌های نظارتی درون سازمانی مرتبط است. الله‌وردی دهقانی در گفتگو با فارس، درباره پرونده فساد در شرکت فولاد مبارکه، اظهار داشت: مجلس وقتی براساس گزارشات واصله از افراد، اشخاص، مسئولان و دستگاه‌های مختلف احساس کند که در یک جایی سوء جریانی وجود دارد، براساس قانون می‌تواند به آن مساله ورود کند و مستندات لازم را مطالبه کند. عضو کمیته تحقیق و تفحص فولاد مبارکه، افزود: ‌بنابراین این کار در مورد شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های اقماری آن اتفاق افتاد که با بررسی‌های انجام شده یک سری جریانات و مسائل به دست آمد که گزارش آن ارائه و در صحن مجلس نیز قرائت شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: براین اساس گزارش تهیه شده به‌طور کامل به هیات رئیسه مجلس ارائه شد که براساس قانون این گزارش باید به قوه قضائیه ارجاع داده شود و از این به بعد رسیدگی به این مساله و به عبارتی تخلفات در فولاد مبارکه بر عهده قوه قضائیه است که براساس موارد مطرح شده به پرونده ورود کند و اسناد و مدارک را تهیه و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار