کد خبر: ۲۱۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۵
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اعلام قیمت بلیت اتوبوس اربعین تا پایان هفته خبر داد و گفت: اتوبوس دربستی و قراردادی برای عزیمت به مرزها نداریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داریوش امانی با یادآوری این‌که سال 98 بالغ بر 33 درصد از زائران اربعین از طریق حمل و نقل عمومی مشرف شدند و امسال نیز برآورد ما این است که 35 درصد از زائران را در این بخش خدمات‌رسانی کنیم، اظهار کرد: مابقی زائران از طریق جاده‌ها و با ماشین شخصی‌شان تردد خواهند کرد.

وی با بیان این‌که در زمان حاضر 8000 دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین تدارک دیده شده و آماده خدمت‌رسانی به زائران است، افزود: با نزدیک شدن به ایام اربعین و مطابق مصوبه ستاد اربعین کشور، ‌قیمت بلیت اتوبوس را اعلام خواهیم کرد.

وی با اعلام این‌که قیمت‌ها هنوز نهایی نشده از رایزنی برای به‌کاری گیری 4 تا 5 هزار دستگاه اتوبوس بخش دولتی برای ایام اربعین خبر داد و گفت: از ابتدای امسال مذاکرات زیادی را با انجمن‌های صنفی بخش مسافری داشته‌ایم تا هم هزینه‌ها و دغدغه‌های رانندگان این ناوگان را ببینیم و هم سفر ارزانی را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

وی با یادآوری این‌که سامانه 141 سازمان راهداری آماده پاسخگویی به شکایات است و نظارت کاملی خواهیم داشت تا مبادا کسی بلیت اتوبوس‌ها را به قیمت بالاتر بفروشد، تصریح کرد: بلیت‌های اتوبوس روز فروش است و به هیچ عنوان بحث دربستی و قراردادی را نخواهیم داشت. این اقدام، قدرت نظارت ما برای کنترل قیمت را بالاتر می‌برد. همانطور که هواپیمای چارتری نخواهیم داشت، اتوبوس دربستی و قراردادی نیز نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که بیمه مسافر در قیمت بلیت لحاظ شده است به همزمانی اربعین با پیک سفرهای داخلی اشاره کرد و گفت:‌ تلاش بر این است که حداکثر ظرفیت خود را برای اربعین بگذاریم و در کنار آن ظرفیتی را برای داخل کشور قرار دهیم. با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها و پایان تابستان، سفرهایی به دیگر مناطق کشور را نیز داریم.

امانی با تشریح فعالیت‌های سازمان رهداری برای بهبود وضعیت جاده‌های منتهی به مرز اضافه کرد: ایمن‌سازی جاده‌های منتهی به مرز، خط‌کشی، علائم‌گذاری، قراردادن نیوجرسی، رفع نقاط پرحادثه، روکش آسفالت و ... از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار گرفته است. این اقدامات در حال انجام است و نزدیک به 1000 هزار میلیارد تومان از اعتبارات سازمانی برای پایانه‌های مرزی و جاده‌ها اختصاص داده شده است.

وی درباره وضعیت پایانه‌های مرزی اظهار کرد: امسال چند پایانه مرزی اضافه شده است؛ پایانه‌های مرزی ریندان و میرجاوه برای زائران خارجی است و مرز تمرچین و باشماق برای شمال غرب کشور در نظر گرفته شده است. همچنین در پایانه‌های مهران (شهید سلیمانی)، شلمچه و چزابه، بسیاری از کارها نظیر ساماندهی گیت‌های خروجی و زیرساخت‌های رفاهی را از سال گذشته آغاز کردیم. برای مثال، با توجه به اینکه همزمان با اربعین پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در مرز مهران به 48 درجه برسد، نصب سایه‌بان‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی درباره مرز تمرچین و باشماق که امسال برای زائرین اربعین درنظر گرفته شده است، گفت: پایانه‌های مرزی این دو منطقه نوساز و جدید است و قبلا نیز مسافرینی که قصد سفر به اقلیم کردستان داشتند از اینجا استفاده می‌کردند. ظرفیت پذیرش مسافر در این پایانه‌ها روزانه 2 هزار نفر است و قطعا در ایام اربعین جمعیت بیشتری مراجعه خواهند کرد. بنابراین باید تلاش کنیم که در این دو پایانه را بهبود ببخشیم. علاوه براین، راه‌های مواصلاتی به این دو مرز نیز باید از نظر میزان روشنایی جاده، جداکننده و خط‌کشی ارتقا پیدا کند. به نظر می‌رسد که از نظر ایمنی جاده‌ای وضعیت خوبی دارند و اگر مقررات راهنمایی و رانندگی رعایت شود، مشکلی نخواهیم داشت. هموطنان در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان بتوانند از این دو مرز استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد:‌ خواهش من این است که هم‌وطنانی که قصد حرکت به مرز با ماشین شخصی را دارند، از تمام ظرفیت اتومبیل خود استفاده کنند و از تردد خودروهای تک‌سرنشین و دو سرنشین خودداری کنند. این کار باعث کاهش ترافیک می‌شود. هم‌چنین سعی کنند که سفر خود را به روزهای پایانی موکول نکنند و در برگشت نیز خیلی سریع برنگردند. رعایت نکات ایمنی نیز یکی از بدیهیات است.

رئیس سازمان راهداری در پاسخ به سوالی درباره دو بانده شدن جاده منتهی به مرز مهران گفت: بخشی از این کار انجام شده، اما چون مسیر کوهستانی است فرآیند پیچیده‌ای دارد. البته باید تاکید کنم آن گره‌های ترافیکی که بعضا باعث می‌شد زائران ساعت‌ها در ترافیک بمانند، برطرف شده و پلی که در آن منطقه است، تعریض شد.

امانی  درباره عوارض آزادراهی که مدتی قبل گران و سپس ملغی شد، گفت: تا بعد از اربعین، عوارض آزادراهی هیچ تغییری نخواهد داشت. هم‌چنین قرار شده است که کارشناسی مجددی انجام شده و قیمت‌ها اعلام رسمی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: راهداری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار