کد خبر: ۲۱۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
به گفته مقامات مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت بازرگانان تعیین می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد و سقف قیمت واردات خودرو 20 هزار دلار تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای تحول در صنعت خودرو که اسفندماه سال گذشته صادر شد اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو داشت. 

در بند 4 فرمان 8 ماده‌ای رئیس جمهور آمده است به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو درسال 1401، حداکثر ظرف 3 ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و  قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد. 

پیرو این موضوع سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در 21 اردیبهشت امسال اعلام کرد که واردات خودرو در دولت به تصویب رسیده است. پس از اعلام این خبر اظهارات مختلفی درباره تصویب آئین‌نامه واردات خودرو و زمان واردات خودرو نقل شد تا اینکه منوچهر منطقی معاون وزیر صمت در 21 تیرماه امسال اعلام که واردات خودرو تا شهریور انجام می‌شود. 

اما با وجود این اظهارات هنوز هیچ خبری از واردات خودرو نیست و فقط وزیر صمت در روز 26 مرداد در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد که آئین‌نامه واردات خودرو نهایی شده و روز شنبه هفته آینده اعلام می‌شود. 

* منطقی: واردات خودروهای دست دوم امکان‌پذیر نیست

به گزارش فارس، با گذشت چند روز از وعده وزیرصمت در مورد زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، هنوز این آئین‌نامه ابلاغ نشده است اما پیش از این منوچهر منطقی گفته بود که در آئین‌نامه تدوین شده واردات خودروهای دست دوم امکان‌پذیر نیست و برای واردات خودروهای اقتصادی مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

*  سیاه‌کلی: پیشنهاد مجلس درباره قیمت واردات خودرو

لطف‌الله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به فارس گفت اگرچه اعلام شده است که آئین‌نامه واردات خودرو در دولت تصویب شده است اما از مفاد آن اطلاعی ندارم. 

وی بیان داشت: پیشنهاد مجلس واردات تا 70 درصد سقف تعیین شده با قیمت تا 25 هزار دلار و بقیه آن یعنی 30 درصد با قیمت بالای 25 هزار است اما واردات 70 درصد با مالیات و عوارض کمتر و در حدود 10 تا 15 درصد و واردات خودروهای بالای 25 درصد نیز پلکانی تعیین شود. 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد تاکید وزارت صمت درباره واردات خودرو با قیمت زیر 10 هزار دلار به عنوان خودرو اقتصادی گفت: این پیشنهاد دقیق و کارشناسی نیست ضمن اینکه مجلس خودروهای کمتر از 25 هزار دلار را خودروی اقتصادی می‌داند. 

رافع: واردات خودرو به ازای صادرات فرش

در کنار این گمانه‌زنی‌ها برای چگونگی واردات خودرو  فرح‌ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به بخشی از آئین‌نامه واردات خودرو، گفت: براساس آئین‌نامه واردات خودرو، هر صادرکننده‌ای که بتواند 70 میلیون دلار فرش صادر کند می تواند به ازای ارز حاصل از این صادرات خودرو وارد کند. 

البته نکته قابل تامل در این باره این است که صادرات فرش کشور طی سال‌های اخیر افت شدید داشته است و ارزش کل صادرات فرش دستباف در سال‌های اخیر رقمی حدود 60 تا 70 میلیون دلار بوده است. 

* حاجی آقا میری: اجرای سیاست واردات در ازای صادرات فرش به این صنعت لطمه زد

سیدرضا حاجی آقا میری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در رابطه با واردات خودرو در ازای صادرات فرش بیان داشت: این موضوع سابقه‌ دارد و اولین تجربه آن به اوایل انقلاب بازمی‌گردد، در آن دوره نیز اعلام شد که در ازای صادرات فرش ایرانی می‌توان کالاهایی وارد کرد و همین موضوع باعث شد که شرکت‌هایی مانند ایران خودرو به این عرصه وارد شوند. 

وی بیان داشت: اجرای این سیاست آسیب جدی به صنعت فرش ایران وارد کرد و با توجه به این که برای شرکت‌ها واردات کالا سود قابل توجهی داشت، بنابراین حاضر بودند که صادرات فرش را با هر قیمتی انجام دهند بنابراین ما با روندی مواجه شدیم که فرش ایرانی را با قیمت‌پایین‌تر از نرخ منطقی در بازارهای خارجی به فروش می‌رساندند و این موضوع به بازار فرش ایران آسیبی جدی وارد کرد. 

وی بیان داشت:  بر اساس اطلاعات ارائه شده، اگر صادرکننده‌ای ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد می‌تواند در ازای آن واردات خودرو داشته باشد. این در حالی است که امروز کل آمار صادرات فرش ایران عددی در همین حدود است، پس این که بگوییم فرد یا شرکت صادراتی وجود دارد که این حجم از فرش را صادر می‌کند، اساسا با واقعیت سازگار نیست. پس با این قانون این احتمال وجود دارد که بار دیگر شرکت‌هایی از بیرون با هدف سودآوری از واردات خودرو، به حوزه فرش ورود کنند و بدون صادرات واقعی و طبیعی، اقدام به ایجاد آمارهای لازم برای واردات خودرو  بکنند.

*  قالیباف: سقف قیمت واردات خودرو 20 هزار دلار 

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته در رابطه با جزئیات آئین‌نامه واردات خودرو گفت: آئین‌نامه واردات خودرو مصوب شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: براساس آیین‌نامه، سقف  قیمت تعیین شده برای واردات خودرو ۲۰ هزار دلار خواهد بود، ضمن اینکه خودروهای وارداتی باید استانداردهای 85گانه را بگذرانند.

* فاطمی امین: بازرگانان تعیین می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد شود

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در آخرین اظهارات خود درباره آیین نامه واردات خودرو، تصریح کرد: آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و به جای خوبی رسیده است. 

وی افزود: چند قید در این آیین‌نامه لحاظ شده است؛ یکی اینکه وقتی خودرویی وارد می‌شود باید خدمات بعد از فروش داشته باشد؛ همچنین وقتی خودرویی وارد می‌شود باید انتقال فناوری صورت بگیرد.

فاطمی امین بیان داشت: هر فردی که این شرایط را ایجاد کند می‌تواند خودرو وارد کند و این منحصر به خودروسازان نیست.

وی با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود، بیان داشت: واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.

به گفته وزیر صمت: بازرگانان مشخص می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد شد و قیدی در این باره وجود ندارد. 

بنابراین اگرچه به صورت رسمی هنوز آئین‌نامه خودرو ابلاغ نشده اما براساس گفته مسئولان وزارت صمت حداکثر قیمت واردات خودرو 20 هزار دلار است ضمن اینکه بازرگانان تعیین کننده هستند که خودرو از چه کشوری وارد می‌شود و همچنین عنوان شده که امکان واردات خودرو در ازای صادرات فرش وجود دارد. 

انتهای پیام/ 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار